Kobieta w ręczniku siedzi w saunie
Weronika Grzywna

Sauna a łaźnia – czym się różnią? Komu polecana jest sauna, a komu łaźnia?

Sauny i łaźnie parowe to miejsca regeneracji i wypoczynku, które w naszym kraju stale zyskują na popularności i coraz bardziej wpisują się w krajobraz wolnych chwil Polaków. Warto przy tym wiedzieć, na czym polega różnica pomiędzy tymi miejscami i do kogo są one kierowane.

Cenne właściwości zdrowotne saun znane są już od starożytności. Korzystanie z łaźni parowej czy sauny fińskiej pozwoli nam nie tylko na relaksację i odprężenie ciała, ale również niesie za sobą wiele korzyści dla zdrowia. Co to jest łaźnia i jakie ma zalety? Jak działa sauna fińska i kto powinien z niej korzystać? Jakie są różnice między sauną fińską a łaźnią parową?

Czym się różni sauna od łaźni?

Podstawowa różnica między sauną a łaźnią dotyczy przede wszystkim temperatury i wilgotności. Łaźnia parowa wyłożona jest ceramiką i wyposażona jest w specjalny piec z generatorem pary wodnej, który ogrzewa wodę i rozprasza ją w powietrzu. Dodatkowo coraz częściej piece wyposażone są w pompę esencji zapachowych, która umożliwia dodanie olejku eterycznego, a tym samym wzbogacenie seansu w łaźni parowej o aromaterapię. Łaźnia parowa cechuje się umiarkowaną temperaturą wynoszącą ok. 4045 stopni Celsjusza przy jednoczesnej wysokiej wilgotności wynoszącej nawet 100%.

Sauna fińska z kolei to pomieszczenie wyłożone drewnem z ławami ustawionymi kaskadowo, co umożliwia przebywanie na różnej wysokości. Piec w saunie suchej wyposażony jest w specjalne grzałki, które nagrzewają ułożone w nim kamienie. Kamienie zaś co jakiś czas polewane są wodą w celu zwiększenia wilgotności, a tym samym otrzymania jeszcze wyższej temperatury w pomieszczeniu. W saunie fińskiej panuje więc wyższa temperatura niż w łaźni parowej, wynosząca około 7090 stopni Celsjusza. Sauna sucha charakteryzuje się natomiast niższą wilgotnością – ok. 1015%.

Łaźnia parowa – zalety i wady

Łaźnia parowa, w której wykorzystywane są olejki eteryczne, przede wszystkim sprzyja odprężeniu i relaksacji. Wysoka temperatura powoduje bowiem rozluźnienie mięśni i zmniejszenie napięcia w ciele. Wśród zalet korzystania z sauny parowej wymienia się również:

  • wzrost przepływu krwi w organizmie,
  • lepsze dotlenienie organów wewnętrznych,
  • redukcję zaskórników,
  • poprawę metabolizmu,
  • nawilżenie błon śluzowych,
  • oczyszczenie cery,
  • dogłębne nawilżenie cery,
  • zwiększenie elastyczności i jędrności skóry.

Łaźnia parowa w połączeniu z chłodnym prysznicem pomaga także w zahartowaniu organizmu, a co za tym idzie – w zwiększeniu odporności. Ponadto regularne saunowanie wspomaga leczenie chorób układu nerwowego, umożliwia głęboką inhalację układu oddechowego oraz przyczynia się do zmniejszenia obrzęków.

Polecane dla Ciebie

Sauna – zalety i wady

Korzystanie z sauny fińskiej, podobnie jak w przypadku łaźni parowej, przyczynia się przede wszystkim do uczucia odprężenia i relaksacji. Do korzyści wynikających z korzystania z sauny fińskiej zaliczamy:

  • regulację i poprawę działania układu krążenia,
  • oczyszczenie organizmu z toksyn,
  • rozluźnienie mięśni i pozbycie się napięcia,
  • poprawę metabolizmu,
  • lepsze ukrwienie skóry,
  • poprawę elastyczności i jędrności skóry,
  • usprawnienie procesu trawienia,
  • lepsze dotlenienie narządów wewnętrznych,
  • łagodzenie napięć mięśniowych i nerwowych.
Naprzemienne korzystanie z sauny fińskiej i zimnych pryszniców wzmocni również układ odpornościowy i zahartuje organizm.

Komu polecana jest sauna?

Korzystanie z sauny suchej zalecane jest zarówno osobom zdrowym, które chcą zadbać o swój organizm, jak i osobom zmagającym się z:

  • przewlekłymi chorobami reumatycznymi,
  • chorobami układu krążenia,
  • bólami mięśniowymi,
  • problemami skórnymi: trądzikiem, nadmiernym przetłuszczaniem się skóry, łuszczycą,
  • astmą,
  • niedokrwistością (anemią),
  • niskim ciśnieniem krwi,
  • alergią,
  • nieżytem oskrzeli i dróg oddechowych,
  • stanami pourazowymi narządów ruchu.

Warto wspomnieć o tym, że osoby zmagające się z różnego rodzaju chorobami przed korzystaniem z sauny powinny skonsultować się z lekarzem prowadzącym i upewnić, że saunowanie w ich przypadku będzie bezpieczne. Do głównych przeciwwskazań korzystania z sauny fińskiej zalicza się:

  • przeziębienie,
  • problemy z ciśnieniem i krążeniem,
  • cerę naczynkową,
  • ciążę, menstruację,
  • choroby zakaźne,
  • choroby weneryczne,
  • ostre choroby układu oddechowego,
  • epilepsję,
  • wrzody żołądka,
  • choroby tarczycy,
  • choroby oczu,
  • klaustrofobię.

Z sauny suchej nie powinny również korzystać dzieci, ponieważ nie mają one właściwie wykształconego procesu termoregulacji organizmu, a ekstremalnie wysoka temperatura panująca w saunie może doprowadzić do przegrzania.

Komu polecana jest łaźnia?

Wskazania do seansów sauny parowej będą niejako podobne do wskazań do korzystania z sauny fińskiej. Saunę parową zaleca się osobom zdrowym oraz zmagającym się z:

  • infekcjami dróg oddechowych,
  • reumatoidalnym zapaleniem stawów,
  • napięciem mięśni,
  • zmianami skórnymi,
  • zaburzeniami ukrwienia,
  • zaburzeniami przemiany materii,
  • astmą,
  • zapaleniem zatok,
  • stanami pourazowymi.

Do przeciwwskazań do korzystania z łaźni parowej zalicza się natomiast:

  • niewydolność oddechową,
  • grzybicę,
  • ciążę i menstruację,
  • epilepsję,
  • choroby nowotworowe,
  • kamicę nerkową,
  • skłonności do krwawień,
  • choroby układu krążenia,
  • choroby zakaźne,
  • stan po przebytym zawale mięśnia sercowego, wylewach,
  • stany psychotyczne,
  • choroby skórne o przebiegu ropnym.

Łaźnia parowa czy sauna fińska – którą wybrać?

Zastanawiając się, czy lepiej skorzystać z sauny parowej, czy fińskiej przede wszystkim należy wziąć pod uwagę wszelkie przeciwwskazania, których nieprzestrzeganie może wiązać się z poważnymi konsekwencjami dla zdrowia.

Osobom, które dopiero rozpoczynają saunowanie, zaleca się skorzystanie z łaźni parowej, w której temperatura nie jest aż tak wysoka, w związku z czym oddychanie w saunie parowej będzie prostsze, a przebywanie w niej znacznie przyjemniejsze.

Przy wyborze należy też wziąć pod uwagę korzyści wynikające z saunowania w konkretnym rodzaju sauny. Łaźnia parowa będzie głównie przyczyniać się do nawilżenia układu oddechowego oraz korzystnego działania na kondycję skóry. Sauna fińska zaś odpowiada za poprawę funkcjonowania układu krwionośnego, rozluźnienie mięśni oraz hartowanie organizmu.

  1. Jari A. Laukkanen i in. (2018). Cardiovascular and Other Health Benefits of Sauna Bathing: A Review of the Evidence, Mayo Clin Proc. 
  2. Koper P. (2004). Rodzaje kąpieli w saunie i łaźni, Sauna. Ogólnopolski Kwartalnik Polskiego Związku Saunowego, 1: 8.
  3. Piejko, L. (2016). Sauna i jej dobroczynny wpływ na skórę.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Dieta dla morsa – co powinny jeść osoby uprawiające morsowanie?

    Morsowanie jest formą rekreacji ruchowej uprawianej na świeżym powietrzu, która w ostatnich latach zyskuje na popularności nie tylko w Polsce, ale także w wielu różnych krajach Europy i Ameryki Północnej. Polega ono na zanurzaniu ciała w zimnej wodzie jeziora, rzeki lub morza, najczęściej w okresie zimowym, w celu odnowy sił psychofizycznych oraz poczucia relaksu i dobrej zabawy.

  • Dieta w depresji – co jeść?

    Skuteczność aktualnie stosowanych metod zapobiegania i leczenia depresji jest ograniczona, w dodatku często wiąże się z występowaniem skutków ubocznych. Obecnie dobrze wiadomo, że dieta wywiera istotny wpływ na ogólny stan zdrowia i dobrostan psychiczny, co sugeruje, że może być również ważnym elementem terapii wspomagającej leczenie depresji.

  • Dieta dla młodego piłkarza – co powinien jeść młody sportowiec uprawiający piłkę nożną?

    W dzisiejszych czasach coraz więcej młodych sportowców ma świadomość, że na ostateczny sukces w sporcie wpływ ma nie tylko systematyczny trening, lecz również dieta i zdrowy styl życia.

  • Dieta siatkarza – co jedzą zawodowi siatkarze?

    Nieadekwatna podaż energii oraz składników odżywczych w diecie siatkarza może przyczyniać się do zmniejszenia masy, siły i wytrzymałości mięśniowej, zakłócenia regeneracji potreningowej, jak również obniżenia odporności oraz zwiększenia ryzyka wystąpienia przetrenowania i kontuzji. Oznacza to, że na ostateczny sukces zawodowych siatkarzy ma istotny wpływ nie tylko systematyczna realizacja indywidualnie dobranego programu treningowego, lecz także przestrzeganie odpowiednio zbilansowanej i zróżnicowanej diety oraz jej suplementacji.

  • Bułka z bananem – na czym polegała dieta Adama Małysza?

    Adam Małysz jest niezwykle utytułowanym skoczkiem narciarskim, który odniósł znaczące sukcesy sportowe zarówno na arenie krajowej, jak i międzynarodowej. O ulubionym przysmaku „Orła z Wisły” – słynnej bułce z bananem – słyszał każdy kibic skoków narciarskich w Polsce.  

  • BCAA – czym jest, jak stosować i efekty

    Aminokwasy egzogenne to grupa dziewięciu aminokwasów, których organizm człowieka nie potrafi samodzielnie wytwarzać i dlatego muszą być regularnie dostarczane wraz z pokarmem. Wśród nich znajdują się trzy aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach bocznych, które od wielu lat przykuwają uwagę osób systematycznie uprawiających sport. Dzieje się tak ze względu na potencjalne korzyści wynikające z ich dodatkowej suplementacji.

  • Dieta Montignaca – czym jest?

    Dieta Montignaca jest metodą walki z nadwagą i otyłością, która jeszcze do niedawna była dosyć powszechnie stosowana w wielu krajach europejskich. Jej popularność wzięła się w dużej mierze z braku potrzeby skrupulatnego liczenia kalorii oraz ograniczenia ilości spożywanego pokarmu w celu uzyskania pożądanego efektu odchudzającego. Według opinii samego autora diety, Michela Montignaca, głównym powodem rozwoju nadwagi i otyłości nie jest zbyt wysokie spożycie kalorii w diecie, lecz nadmierna konsumpcja pokarmów węglowodanowych charakteryzujących się wysokim indeksem glikemicznym (IG).

  • Terapia śmiechem - geloterapia

    „Śmiech jest ćwiczeniem fizycznym wielce dla zdrowia korzystnym”. Słowa Arystotelesa, wypowiedziane ponad dwa tysiące lat temu, są wciąż aktualne i zostały udowodnione we współczesnych badaniach naukowych.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij