Jak sport wpływa na dziecko?

Rozwój elektroniki sprawia, że maluchy zamiast spędzać czas na świeżym powietrzu, ograniczają swoją aktywność do siedzenia przed ekranem telewizora lub monitora. Tymczasem systematyczne ćwiczenia wpływają na prawidłowy rozwój kośćca u malca.

Podczas aktywności fizycznej powstają siły, których działanie wpływa pozytywnie na beleczki kostne wchodzące w skład kości. Oznacza to, że dziecko utrzymujące aktywny tryb życia, jest mniej narażone na przykład na złamania czy skrzywienia kręgosłupa. Co więcej, na ruch pozytywnie reagują także stawy. Poprzez aktywne spędzanie czasu dochodzi do prawidłowego odżywienia chrząstki stawowej, lepszego uwapnienia kości oraz zwiększenia elastyczności i sprężystości torebek stawowych. Tak więc, jeśli maluszek spędza dużo czasu aktywnie bawiąc się na podwórku, jest mniej narażony na różnego rodzaju urazy.

Ponadto na ruch pozytywnie reaguje również układ oddechowy. Biegający, skaczący brzdąc pobiera większą ilość tlenu, niezbędną w czasie wykonywania wysiłku fizycznego. Zwiększa się wówczas zakres ruchomości jego klatki piersiowej oraz lepszemu utlenieniu ulegają wszystkie komórki organizmu, w tym najważniejsze - komórki mózgu.

Bez odpowiedzi na ćwiczenia fizyczne nie zostaje również układ nerwowy. Jeśli chcesz, by Twoja pociecha osiągała lepsze wyniki w nauce, to zabawy i ćwiczenia na dworze wydają się być najlepszym rozwiązaniem. Istnieje wiele gier, które wpływają na rozwój pamięci ruchowej, sprawności, koordynacji czy refleksu. Poza tym pobudzana jest również przysadka oraz nadnercza, co korzystnie wpływa na produkcję wydzielanych przez nie hormonów.

Nie bez znaczenia jest również wpływ ćwiczeń fizycznych na układ pokarmowy dziecka. Duża ilość ruchu powoduje zwiększenie perystaltyki jelit, a co za tym idzie, przemiany materii. W dzisiejszych czasach, wskutek siedzącego trybu życia oraz nieprawidłowego odżywiania, często spotykamy się z problemem zaparć. Systematyczne ćwiczenia pomogą ich uniknąć.

Nie sposób nie wspomnieć również o tym, że bardziej aktywne brzdące są mniej narażone na otyłość i nadwagę. Jeśli Twój malec już teraz ma z tym problemy, niestety w przyszłości może się borykać z problemami zdrowotnymi takimi jak nadciśnienie, cukrzyca, czy choroby serca.

Dziecko aktywne fizycznie jest bardziej otwarte na zmiany, lepiej dostosowuje się do nowych sytuacji oraz po kłótni lub ataku złości szybciej wraca do stanu równowagi psychicznej. Jeśli nauczysz go zabaw i gier na dworze już teraz, to w przyszłości złość rozładuje poprzez bieganie czy jazdę na rowerze.

Podsumowując

Jak mówił Wojciech Oczko: „ruch jest w stanie zastąpić prawie każdy lek, ale wszystkie leki razem nie zastąpią ruchu”. Dziecko, które spędza dużo czasu na świeżym powietrzu jest weselsze i zdrowsze. Aktywny tryb życia dziecka powinien opierać się o wysiłki długotrwałe ale o małej intensywności tj. granie w piłkę nożną, skakanie na skakance.

 
Bibliografia:

1. Chromiński Z.: Aktywność ruchowa dzieci i młodzieży, Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, Warszawa 1987.
2. Bielski J.: Życie jest ruchem, Agencja Promo-Lider, Warszawa 1996.
3. Cendrowski Z.: Przewodzić innym, Agencja Promo-Lider, Warszawa 1997.
 


Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus