Cytrynian magnezu,  zwykły magnez a może magnez z witaminą B6 – który wybrać?
Alicja Świątek

Cytrynian magnezu, zwykły magnez a może magnez z witaminą B6 – który wybrać?

W aptekach i sklepach z suplementami istnieje kilka form magnezu, które można kupić. Jedne preparaty występują w formie magnezu z witaminą B6, inne określane są mianem cytrynianu magnezu (także w wersji z pirydoksyną) a jeszcze inne oferowane są w formie „samego" magnezu. Magnez można kupić zarówno w formie tabletek, kapsułek, saszetek z proszkiem do rozpuszczania w wodzie, ale także jako płyn i żelki. Czym różnią się poszczególne suplementy, które połączenie jest najskuteczniejsze i najlepiej przyswajalne oraz dlaczego magnezu nie wolno łączyć z preparatami zawierającymi żelazo i wapń? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

Magnez jest niezwykle istotnym związkiem dla przebiegu licznych procesów metabolicznych, a jego długotrwały obniżony poziom może prowadzić do zaburzeń rytmu serca, nadciśnienia tętniczego, cukrzycy i depresji. Spożywanie wysokoprzetworzonej żywności, uboższej w składniki odżywcze, zmniejszone wchłanianie lub nadmierne usuwanie podczas dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego oraz stosowania leków moczopędnych może być przyczyną niedoboru magnezu. W takich sytuacjach warto rozważyć suplementację tego pierwiastka.

Cytrynian magnezu – czym jest? Jakie ma działanie?

Magnez to elektrolit, mikroelement i pierwiastek, który odrywa wyjątkową rolę w procesie przemian metabolicznych. Związek ten katalizuje reakcje zachodzące dla węglowodanów, białek i tłuszczów. Magnez wpływa również na układ sercowo-naczyniowy. Wpływa rozluźniająco na śródbłonek naczyń, regulując napływ jonów wapnia (Ca2+) do wnętrza komórki. Powoduje także obniżenie ryzyka rozwoju chorób metabolicznych, takich na przykład jak cukrzyca. Poprzez zdolność do tworzenia połączeń chelatowych z fosfolipidami jest także elementem błon komórkowych.

Magnez magazynowany jest w organizmie głównie w kościach (53%) oraz mięśniach i tkankach miękkich (46%), a jedynie ok. 1% znajduje się we krwi. Dlatego podstawowe badanie krwi nie jest zbyt dobrym wskaźnikiem poziomu tego pierwiastka. Nawet w sytuacjach ciężkiego niedoboru stężenie magnezu w surowicy może utrzymywać się w granicach normy.

Może to maskować jego obniżony poziom w kościach i mięśniach, a przewlekły niedobór może prowadzić do rozwoju chorób metabolicznych oraz sercowo-naczyniowych. Alternatywą może być wykonanie badania poziomu magnezu w dobowej zbiórce moczu, ponieważ podczas niedoboru tego pierwiastka jest on wydalany w mniejszych ilościach.

Czym różni się cytrynian magnezu od zwykłego magnezu i od magnezu z witaminą B6? Czy cytrynian magnezu ma najlepszą przyswajalność?

W aptekach dostępnych jest wiele preparatów witaminowych lub z minerałami, jak np. magnez w tabletkach, kapsułkach, saszetkach, płynie, a nawet formie żelek. Różnią się one postacią magnezu, jaki jest zastosowany. Pierwiastek ten może występować w formie nieorganicznej, w postaci węglanu, wodorotlenku, tlenku, chlorku lub siarczanu. Jednakże mają one ograniczone wchłanianie. Znacznie lepszą przyswajalność mają organiczne sole. W tej grupie możemy wyróżnić m.in.: cytrynian, glukonian, mleczan, asparaganian i pikolinian. Spośród wymienionych postaci, wskazuje się, że cytrynian magnezu może być najlepiej dostępną formą. Wykazuje on bardzo dobrą rozpuszczalność, stabilność oraz biodostępność, dlatego jest jednym z najczęściej rekomendowanych preparatów magnezu w suplementacji. Dodatek witaminy B6 powoduje zwiększone przyswajanie (wchłanianie komórkowe) nawet do 40%, ponadto umożliwia właściwy transport mikroelementu do tkanek organizmu i utrzymanie optymalnego stężenia magnezu. Z tego powodu tak często jest stosowany w preparatach z magnezem, niezależnie od formy w jakiej jest ona dostępna w sprzedaży.

Cytrynian magnezu – wskazania do suplementacji

Niedobory magnezu mogą się objawiać w różny, często mało charakterystyczny sposób. Zazwyczaj obserwowane są zaburzenia pracy serca w postaci niemiarowości rytmu, arytmii oraz migotania przedsionków. Może także dochodzić do powstania nadciśnienia tętniczego krwi. Często obniżonemu poziomowi magnezu towarzyszy uczucie permanentnego zmęczenia, osłabienie, pogorszenie samopoczucia, drażliwość, nerwowość oraz spadek koncentracji. Specyficznym objawem niedoboru magnezu są mimowolne skurcze, np. drganie powieki, skurcze łydek, uczucie mrowienia w obrębie stóp, wypadanie włosów oraz łamliwość paznokci. W przypadku zaobserwowania któregoś z powyższych objawów, warto rozważyć suplementację cytrynianu magnezu, najlepiej wraz z witaminą B6. Dodatkowo zapotrzebowanie na magnez wzrasta wyraźnie w stanach zwiększonego narażenia na stres, podczas wzmożonej aktywności fizycznej, w ciąży i okresie laktacji.

Cytrynian magnezu – skutki uboczne suplementacji

Magnez jest przeważnie dobrze tolerowany, a jego nadmiar spowodowany zbyt dużą podażą wraz z pożywieniem jest usuwany przez nerki wraz z moczem. Z tego powodu stosowanie diety bogatej w ten składnik nie stanowi zagrożenia dla zdrowia, z wyjątkiem pacjentów mających problemy z nerkami. Neleży jednak dodać, że długotrwała suplementancja magnezu gotowymi preparatami aptecznymi w dawkach przekraczających zapotrzebowanie organizmu może prowadzić do pojawienia się: biegunek, nudności, osłabienia, zaburzeń widzenia i mowy oraz odwodnienia. Jednakże działanie niepożądane pojawiały się bardzo rzadko i zazwyczaj u osób, którym podawano sole magnezu dożylnie.

Cytrynian magnezu – proszek czy tabletki? Cena suplementu

Magnez występuje w preparatach aptecznych w różnorodnych postaciach zarówno organicznych, jak i nieorganicznych. Jego suplementacja pozwala uzupełnić obniżony poziom i zapewnić prawidłowy przebieg wielu procesów metabolicznych, w których bierze udział. Wybierając odpowiedni preparat z cytrynianem magnezu należy zwrócić uwagę na kilka czynników, od których zależy jego wchłanianie. Kluczowa jest jego dawka, sposób podania, dodatek substancji wspomagających jego przyswajanie, jak witamina B6 lub witamina D.  Warto wybierać preparaty z magnezem w postaci leku, które są najlepiej przebadane, a ilośc substancji aktywnej podlega standaryzacji. W jednej porcji leku zazwyczaj zawarte jest ok. 50 mg jonów magnezu, przy czym zalecana dobowa dawka dla osoby dorosłej wynosi 375 mg.  Liczne badania wskazują, że magnez jest lepiej przyswajany, gdy jest przyjmowany z jedzeniem. Należy również zachować odstęp pomiędzy przyjmowaniem preparatów z żelazem, suplementów z wapniem lub fosforanem, które ograniczają jego wchłanianie. Cena dostępnych preparatów z cytrynianem magnezu w postaci tabletek, kapsułek i proszku wynosi od ok. 10 do 50 zł. Forma tabletkowa jest najbardziej stabilna i odporna na czynniki zewnętrzne oraz zachowuje najwyższą trwałość podczas przechowywania.

  1. M. Iskra i in., Magnez — rola fizjologiczna, znaczenie kliniczne niedoboru w nadciśnieniu tętniczym i jego powikłaniach oraz możliwości uzupełniania  w organizmie człowieka, „journals.viamedica.pl” [online], https://journals.viamedica.pl › article › download, [dostęp:] 21.05.2021.
  2. A. Jabłecka i in., Preparaty magnezu, „akademiamedycyny.pl” [online], https://www.akademiamedycyny.pl/wp-content/uploads/2016/05/201101_Farmacja_004.pdf, [dostęp:] 21.05.2021.
  3. M. Miernik i in., Magnez, wapń, żelazo – jak mądrze je suplementować?, „jagiellonskiecentruminnowacji.pl” [online],https://www.jagiellonskiecentruminnowacji.pl/wp-content/uploads/2019/01/magnez_wapn_zelazo_jak_madrze_je_suplementowac_mikoaj_miernik.pdf, [dostęp:] 21.05.2021.
  4. M. Żebrowska i in., Rola magnezu w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu człowieka, „aptekarzpolski.pl” [online],https://www.aptekarzpolski.pl/wiedza/rola-magnezu-w-prawidlowym-funkcjonowaniu-organizmu-czlowieka/, [dostęp:] 21.05.2021.
  5. E. Pietraś i in., Co warto wiedzieć o magnezie? [online], https://ncez.pl/abc-zywienia-/zasady-zdrowego-zywienia/co-warto-wiedziec-o-magnezie, [dostęp:] 21.05.2021.
  6. A. Karmańska i in., Magnez aktualny stan wiedzy, „ptfarm.pl” [online], https://www.ptfarm.pl/pub/File/Bromatologia/2015/nr%204/Bromatologia%204_2015%20s%20677-689%20art%2011.pdf, [dostęp:] 21.05.2021.

Polecane dla Ciebie

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij