Zarodki pszenne – właściwości i wartości odżywcze. Dlaczego warto włączyć je do diety?
Karolina Dereń

Zarodki pszenne – właściwości i wartości odżywcze. Dlaczego warto włączyć je do diety?

Zboża stanowią bardzo ważny element diety człowieka. Obok ryżu, kukurydzy czy jęczmienia duże znaczenie w światowej produkcji ma pszenica. Tak jak inne zboża, używana jest do produkcji różnego rodzaju przetworów zbożowych, na przykład mąki, otrąb, kasz czy zarodków. Zarodki pszenne, mimo iż nie są aż tak popularne, jak pozostałe, wymienione przetwory, to zdecydowanie należą do produktów wartych uwagi. Czym dokładnie są zarodki pszenne, do czego można je dodawać oraz jakie posiadają właściwości? 

Zarodki pszenne – co to takiego? 

Ziarno, a dokładniej ziarniaki zbóż składają się z kilku różnych części: okrywy owocowo-nasiennej, warstwy aleuronowej, bielma oraz właśnie zarodka. Zarodki, w porównaniu do pozostałych, stanowią najmniejszą część ziarna, jednak są one bardzo istotne, ponieważ z nich kiełkuje nowa roślina. Zarodki pszenne zawierają wiele cennych składników odżywczych (zostaną one dokładnie przedstawione w dalszej części artykułu). Jako produkt spożywczy powstają, tak jak sama nazwa wskazuje, przy obróbce ziarna pszenicy.  

Zarodki pszenne a otręby  

Zdarza się, że zarodki pszenne bywają mylone z otrębami. Mimo że zarówno zarodki, jak i otręby powstają przy obróbce ziarna, są one różnymi produktami, posiadającymi odmienne właściwości. W skład otrąb wchodzi przede wszystkim okrywa owocowo-nasienna i warstwa aleuronowa, z domieszką rozdrobnionego zarodka i bielma. W otrębach znajdziemy głównie błonnik i składniki mineralne. Same zarodki, jako oddzielny produkt, mogą być wydzielone podczas odpowiednich procesów. W porównaniu z otrębami zawierają mniej błonnika, natomiast większe ilości białka i tłuszczów.  

Zarodki pszenne – wartości odżywcze, witaminy, kalorie i indeks glikemiczny 

Zarodki pszenne w 100 gramach dostarczają około 360 kcal (dla zobrazowania tej ilości warto zaznaczyć, że 1 łyżka zarodków pszennych waży około 10 g). W analogicznej ilości znajduje się 23,15 g białka, 9,7 g tłuszczów, 51,8 g węglowodanów, a także 13,2 g błonnika. Zarodki pszenne posiadają niski indeks glikemiczny (IG), znajdziemy w nich witaminy z grupy B, oprócz tego witaminę E, a także składniki mineralne takie jak cynk, potas, wapń, magnez, żelazo, fosfor, miedź i mangan.  

Właściwości i zastosowanie zarodków pszennych – jak działają? Na co mogą pomóc? 

Zarodki pszenne zasługują na uwagę z wielu względów. Po pierwsze, w zarodkach pszennych znajdziemy korzystne dla zdrowia związki o charakterze przeciwutleniającym. Związki te, nazywane inaczej antyoksydantami, ważne są w profilaktyce stresu oksydacyjnego oraz schorzeń takich jak nowotwory czy choroby sercowo-naczyniowe. Tak jak opisano powyżej, w zarodkach pszennych znajduje się wiele witamin oraz składników mineralnych. Na szczególną uwagę zasługuje duża ilość witamin z grupy B, między innymi witaminy B1, inaczej tiaminy, oraz witaminy B6, czyli pirydoksyny.

Tiamina (witamina B1) pełni kluczową rolę w pracy układu nerwowego, bierze udział w przewodzeniu impulsów nerwowych. Pełni również ważną funkcję w metabolizmie komórek oraz wspomaga pracę układu sercowo- naczyniowego. Pirydoksyna (witamina B6) natomiast jest niezbędna do produkcji hemoglobiny, wpływa na ciśnienie krwi, pracę mięśni i serca, a także na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego.

Kolejną ważną informacją jest to, że zarodki pszenne są źródłem miedzi w naszej diecie. Miedź jest składnikiem wielu enzymów związanych z syntezą neuroprzekaźników, a także enzymów biorących udział w tworzeniu kolagenu, elastyny, melaniny oraz w przemianach tlenu.

Warto wspomnieć jeszcze o tym, że zarodki pszenne zawierają znaczne ilości cynku. Cynk bierze udział w przemianach energetycznych, odpowiada m.in. za obronę immunologiczną organizmu oraz potrzebny jest do funkcjonowania wielu hormonów.

Jako ciekawostkę można dodać, iż z zarodków pszennych produkowany jest olej. Olej ten należy do najbogatszych źródeł steroli roślinnych, które są istotne dla osób z podwyższonym poziomem cholesterolu we krwi. Związki te wpływają na obniżenie poziomu cholesterolu całkowitego oraz tak zwanego złego cholesterolu, czyli frakcji LDL. 

Zarodki pszenne – gdzie kupić i jak przechowywać? 

Zarodki pszenne można kupić w sklepach ze zdrową żywnością, zarówno stacjonarnych, jak i internetowych. Oprócz tego spotkać je można w supermarketach, a niekiedy w małych sklepach osiedlowych.  

Cena zarodków pszennych jest różna: zależy zarówno od gramatury produktu (mamy dostęp do opakowań m.in. 120 g, 150 g, 200 g), jak i od danego producenta. Cena za opakowanie zarodków pszennych waha się od około 2 do 8 zł. Zarodki pszenne należy przechowywać w suchym, ciemnym i chłodnym miejscu.  

Zarodki pszenne – jak jeść, do czego dodawać? 

Mimo że otręby i zarodki pszenne to różne produkty, można stwierdzić, że ich zastosowanie jest podobne oraz stosunkowo łatwo wkomponować je do swojego jadłospisu. Zarodki pszenne, podobnie tak jak otręby, sprawdzą się jako dodatek do wielu posiłków: przykładem może być koktajl na bazie kefiru, mleka, maślanki, a także owocowe lub owocowo-warzywne smoothie. Zarodków pszennych można również używać jako dodatek do owsianek, twarożków, zup, placuszków czy sałatek. Można posypywać nimi różnego rodzaju zapiekanki lub dodawać do pieczonych warzyw. Zarodki pszenne mogą stanowić również dodatek do domowego chleba i bułek, sprawdzą się w pewnych sytuacjach jako zamiennik bułki tartej, mogą być dodawane na przykład do masy przeznaczonej na kotlety warzywne.  

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Dynia – wartości odżywcze i właściwości lecznicze. Dietetyczne przepisy z dynią

    Dynia jest warzywem bogatym w witaminy i minerały m.in. magnez, selen, potas i cynk. Stanowi także źródło białka i błonnika pokarmowego. Kto powinien włączyć ją do swojej diety? Jakie właściwości mają pestki z dyni i olej z dyni? Czy to warzywo będzie odpowiednie dla cukrzyków?  

  • Grzyby – właściwości i wartości odżywcze. Jak je przyrządzać, suszyć i mrozić? Jak uniknąć zatrucia grzybami?

    Niskokaloryczne i bogate w łatwo przyswajalne biało oraz błonnik pokarmowy – mowa o grzybach, które Polacy chętnie zbierają i spożywają. Są cenione nie tylko za ich smak, ale także za ich wpływ na zdrowie. Które grzyby warto zbierać? Jaka jest różnica pomiędzy grzybami niejadalnym a trującymi? I najważniejsze – jak uniknąć zatrucia grzybami? Podpowiadamy. 

  • Borowik szatański – charakterystyka i występowanie. Objawy zatrucia borowikiem szatańskim i pierwsza pomoc przy zatruciu

    Borowik szatański, szatan, diablik, smoczy łeb – nie bez powodu ma tak złowieszcze nazwy – należy do grupy grzybów trujących, które po spożyciu mogą wywołać silne dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego i nie tylko. Jak odróżnić borowika szatańskiego od szlachetnego? Jakie są objawy zatrucia borowikiem szatańskim? Co zrobić, gdy dojdzie do zatrucia? Podpowiadamy.

  • Cukier muscovado – właściwości i zastosowanie

    Ciemnej barwy, o karmelowym, przyjemnym smaku – sprawdzi się w wielu daniach na słodko i na wytrawnie. Od wielu już lat uważany za lepszy zamiennik tradycyjnego białego cukru otrzymywanego z buraków, ale czy zasłużenie? Czy cukier muscovado dostarcza mniej kalorii? Czy jest zdrowszy? Do czego można go jeszcze wykorzystać? 

  • Rabarbar – wartości odżywcze, właściwości i przepisy z rabarbarem

    Rabarbar nieodłącznie kojarzy się nam ze smakami lata. Gdy nadchodzi na niego sezon, niejeden z nas kupuje go z zamiarem przygotowania pysznego ciasta drożdżowego lub kompotu z jego dodatkiem. Jakie właściwości posiada rabarbar? Gdzie znalazł swoje zastosowanie i kto może, a kto nie powinien po niego sięgać? 

  • Dieta przeciwnowotworowa – zasady, wskazówki, produkty antyrakowe

    Uniwersalnej diety mającej na celu zmniejszyć ryzyko rozwoju choroby nowotworowej nie ma. Istnieje jednak sporo doniesień w temacie poszczególnych składników pożywienia, które takie działanie mogą wykazywać. Równolegle należy wspomnieć i o czynnikach, które będą działać pronowotworowo. Po które produkty sięgać na co dzień, a które ograniczyć? Jakie są zasady diety obniżające ryzyko zachorowania na raka? 

  • Który probiotyk na zdrowe jelita wybrać? Tabletka, żel, koncentrat probiotyczny

    Wsparcie organizmu poprzez dbanie o odpowiedni poziom odporności jest wskazane nie tylko w okresie jesienno-zimowym, ale przez cały rok. Osłabienie może wystąpić zarówno na skutek przeziębienia, grypy, przyjmowania leków immunosupresyjnych, zatrucia pokarmowego, braku snu, nieodpowiedniej diety czy antybiotykoterapii. Żeby wspomóc się w tych okresach można sięgnąć po probiotyki, które na rynku aptecznym dostępne są m.in. w postaci napojów, tabletek czy żelu. Czym jest koncentrat probiotyczny, czy w ciąży można łykać probiotyki i jak najlepiej przyjmować te preparaty? Odpowiedzi na te pytania znajdują się niniejszym artykule.

  • Soja – czy jest zdrowa?

    Budząca od lat kontrowersje soja jest jedną z ważniejszych roślin uprawnych na świecie, zaraz po pszenicy, kukurydzy i ryżu. Zdaniem wielu badaczy, jej spożycie może wiązać się z wieloma potencjalnymi korzyściami zdrowotnymi, w tym m.in. profilaktyką chorób układu sercowo-naczyniowego, osteoporozy oraz z łagodzeniem objawów okresu menopauzalnego.   

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij