Sen dobrej jakości zmniejsza ryzyko Alzheimera
Justyna Piekara

Sen dobrej jakości zmniejsza ryzyko Alzheimera

Spokojny sen przynosi wiele korzyści dla zdrowia psychicznego, ale też naszej ogólnej kondycji. Pora zadać o jego jakość, bo to, czy się dobrze wysypiasz, ma wpływ na potencjalny rozwój choroby Alzheimera w przyszłości. Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley twierdzą, że na podstawie analizy snu można oszacować z dużym prawdopodobieństwem, kiedy w późniejszym życiu rozwinie się choroba Alzheimera.

Choroba Alzheimera

Alzheimer to rodzaj demencji, która wpływa na pamięć, procesy myślowe i zachowanie człowieka. Początkowe łagodne objawy zniedołężnienia ostatecznie stają się na tyle poważne, że przeszkadzają w codziennym funkcjonowaniu – coraz bardziej dotkliwa degeneracja mózgu prowadzi do trudności w mówieniu, połykaniu i chodzeniu.

Największym znanym czynnikiem ryzyka jest wiek. Większość osób z chorobą Alzheimera ma 65 lat i więcej. Zdarzają się jednak również przypadki o wczesnym początku. Obecnie nie ma lekarstwa na tę dolegliwość, ale dostępne są metody leczenia objawowego, które tymczasowo mogą spowolnić jej postęp. Szacuje się, że choroba Alzheimera dotyczy ponad 44 milionów osób na świecie.

Sen a prawdopodobieństwo choroby Alzheimera

Niedawno w „Current Biology” opublikowane zostały wyniki wieloletniego eksperymentu, w którym uczestniczyły osoby starsze, w wieku 60–80 lat. Naukowcy byli w stanie skutecznie przewidzieć wzrost ilości blaszek beta-amyloidowych. Ich wzrostowa tendencja korelowała z jakością snu obserwowanych osób. 

Okazało się, że badani, którzy doświadczali bardziej fragmentarycznego snu i nie wykazywali szybkich ruchów gałek ocznych, charakterystycznych dla głębokiego snu wolnofalowego (ang. rapid eye movement, REM), miały więcej beta-amyloidu w mózgu. Gromadzenie się tego toksycznego białka wpływa na pracę mózgu i procesy pamięciowe, a także jest jednym z kluczowych objawów choroby Alzheimera. 

Jakość snu jest dobrym biomarkerem, ale też predyktorem, choroby Alzheimera. W przeciwieństwie do testów genetycznych i diagnostyki krwi, czynnik ten daje możliwość terapeutycznej interwencji związanej ze stylem życia. Doświadczanie głębokiego, regenerującego snu może spowolnić rozwój schorzenia. 

Jakość snu a wiek

Wraz z wiekiem jakość snu się pogarsza. Częstsze budzenie się, wywołane zazwyczaj fizycznym dyskomfortem, na przykład koniecznością skorzystania z toalety lub zmianą pozycji, sprawia, że seniorzy często nie wysypiają się. Inne zmiany, które towarzyszą procesowi starzenia się obejmują ogólnie mniejszą ilość snu oraz ograniczenie doświadczania głębokiego snu w fazie REM. Zmiany te objawiają się w różny sposób w przypadku poszczególnych osób. Udowodniono, że zaburzenia snu częściej dotyczą mężczyzn niż kobiet. 

Jakość snu a funkcje poznawcze

W przypadku choroby Alzheimera wiemy, że jakość snu ludzi ma wpływ na to, co dzieje się z ich mózgami, ale wcześniej nie obserwowano, w jaki sposób to, jak śpisz dziś, może wpłynąć na Twoje zdrowie w dłuższej perspektywie. Aktywny pomiar pewnych parametrów podczas snu pozwala naukowcom wybiegać nieco w przyszłość i przewidywać, gdzie będzie gromadził się beta-amyloid. 
Uczestnicy badania przeszli polisomnografię, podczas której monitorowano reakcje ich organizmu w czasie snu. Odnotowywano takie parametry, jak tętno, poziom natlenienia krwi oraz analizowano fale mózgowe. Naukowcy skupili się przede wszystkim na tempie wzrostu beta-amyloidu, gdy pacjenci spali. Do badania wykorzystano technikę pozytonowej tomografii emisyjnej PET – aktualnie najdokładniejszą dostępną metodę diagnostyczną. 

Uczeni ocenili również efektywność snu, która jest definiowana jako rzeczywisty czas spędzony we śnie, w przeciwieństwie do leżenia bezsennie w łóżku. Wartości wyróżnionych parametrów porównali z profilami snu pacjentów. To umożliwiło określenie, w jakich przypadkach mierna jakość snu przyczynia się do pogorszenia funkcji poznawczych. 

Jak poprawić jakość snu?

Według ekspertów słaba jakość snu powinna być obiektem interwencji. Poniżej kilka wskazówek, jak sprawić, aby sen był bardziej solidny i pozwalał na lepszą regenerację organizmu:

  1. Zadbaj o rutynę snu. Staraj się wstawać i kłaść się spać o tej samej porze oraz przesypiać 8 godzin w ciągu doby. 
  2. Ogranicz bodźce i wycisz się przed zaśnięciem. Unikaj sztucznego światła, ponieważ zakłóca naturalny rytm dobowy organizmu. Zrezygnuj z używania monitorów i urządzeń cyfrowych minimum na godzinę przed snem. 
  3. W ciągu dnia ogranicz środki pobudzające, w tym kofeinę. Ostatnią kawę wypij najpóźniej 8 godzin przed spaniem. 
  4. Unikaj alkoholu przed pójściem spać. Może pomóc zasnąć, ale kiedy przestanie działać, zwiększa się prawdopodobieństwo, że obudzisz się w nocy. 
  5. Wykonaj badanie przesiewowe pod kątem bezdechu sennego. Jeśli intensywnie chrapiesz, udaj się do specjalisty. 
  6. Jeśli cierpisz na bezsenność, skontaktuj się z lekarzem. Możliwe, że zażycie melatoniny rozwiąże problem.
  1. What is Alzheimer and dementia?, „alz.org” [online], https: //www. alz. org/alzheimers–dementia/what–is–alzheimers, [dostęp:] 29.10.2020.
  2. C. Melore, How well you sleep may determine when you develop alzheimer disease, „studyfinds.org” [online], https: //www. studyfinds.org/sleep–can–determine–when–you–develop–alzheimers–disease, [dostep:] 29.10.2020.
  3. Y. Anwar, How we sleep today may forecast when Alzheimer’s disease begins, „news.berkley.edu” [online], https: //news. berkeley. edu/2020/09/03/how–we–sleep–today–may–forecast–when–alzheimers–disease–begins/, [dostęp:] 29.10.2020.
  4. P. T. Hagen, 8 ways to improve sleep quality as you age, „mayoclinic.org” [online], https: //www. mayoclinic. org/healthy–lifestyle/adult–health/in–depth/8–ways–to–improve–sleep–quality–as–you–age/art–20270179, [dostęp:] 29.10.2020.

Polecane dla Ciebie

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Hormonalna terapia zastępcza – czy może pomóc w menopauzie?

    Okres menopauzy jest jednym z przełomowych  w życiu kobiety. Charakterystyczne dla niego jest pojawienie się wczesnych łagodnych objawów oraz bardziej poważnych, mogących skutkować zmianami w funkcjonowaniu układu krwionośnego, nerwowego oraz kostnego. Jednym ze sposobów spokojnego przejścia przez okres menopauzy jest hormonalna terapia zastępcza (HTZ). Jakie są najlepsze metody hormonalnej terapii zastępczej, czy HTZ może powodować tycie oraz czy terapia może zwiększyć ryzyko zachorowania na raka piersi? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Przewiane ucho – przyczyny, objawy, leczenie, domowe sposoby

    Czy po wieczornym spacerze odczuwasz ból lub słyszysz szum w uszach? To może być przyczyna przewianego ucha. Przypadłość ta dotyczy wszystkich osób, zarówno młodszych, jak i starszych. Najczęściej jednak pojawia się u dzieci do 6. roku życia. Jakie są przyczyny przewianego ucha? Jak leczyć przewiane ucho domowymi sposobami?  Kiedy udać się do laryngologa? Podpowiadamy.

  • Psychobiotyki – jak działają? Jakie są wskazania do stosowania psychobiotyków?

    „Jelita do nasz drugi mózg” – w ostatnich latach znacznie wzrosło zainteresowania zależnością pomiędzy stanem mikroflory jelitowej a zdrowiem psychicznym człowieka. Wyniki badań zaowocowały powstaniem nowego typu probiotyków – psychobiotyków, które, dbając o równowagę mikroflory jelitowej, regulują pracę osi mózgowo-jelitowej. Jak wybrać najlepszy psychobiotyk?

  • Łupież pstry – przyczyny, objawy, leczenie, pielęgnacja

    O łupieżu słyszał zapewne każdy z nas, część być może miała z nim do czynienia na własnej skórze. Zdecydowana większość na pytanie, jak wygląda łupież, opowie o nim jako o białych okruszkach sypiących się z głowy. Poniekąd słusznie, jednak należy zdawać sobie sprawę, że odmian łupieżu jest wiele. Jedną z nich jest łupież pstry. Charakterystyczne dla niego jest występowanie różnokolorowych, złuszczających się plam na całym ciele. Dowiedz się skąd bierze się łupież pstry i jak go skutecznie leczyć. 

  • Co wiadomo o francuskiej szczepionce VLA2001 przeciwko COVID-19?

    Najnowsze raporty ujawniają, że szczepionka firmy Valneva może być skuteczna w zwalczaniu pojawiających się wariantów wirusa SARS-CoV-2. Choć prace nad preparatem nie zostały jeszcze zakończone, przyciągnął on już uwagę państw europejskich i Australii. Jeżeli szczepionka zostanie zatwierdzona przez organy regulacyjne, prawdopodobnie odegra ważną rolę w walce pandemią COVID-19.

  • Gonartroza – przyczyny, objawy, leczenie, domowe sposoby na zwyrodnienie stawu kolanowego

    Gonartroza to inaczej zwyrodnienie stawu kolanowego. Charakteryzuje się występowaniem zmian degeneracyjnych chrząstki stawowej, uszkodzeń błony maziowej oraz obecnością zwiększonej ilości płynu wewnątrz stawu. Dotyczy zwłaszcza osób starszych. Prowadzi do szybkiej eksploatacji kolana i powoduje ból podczas najprostszych czynności, takich jak wchodzenie i schodzenie po schodach, chodzenie, wstawanie z niskich pozycji. 

  • Koronawirus a cukrzyca – kontrola glikemii obniża ryzyko zgonu z powodu COVID-19

    Według ekspertów właściwa kontrola glikemii przyczynia się do wzrostu szans na wyzdrowienie i znacząco obniża śmiertelność pacjentów, u których stwierdzono zakażenie SARS-CoV-2. Jak wyjaśnić to, że diabetycy są bardziej podatni na ciężki przebieg choroby koronawirusowej? Czy COVID-19 może wywołać cukrzycę?

  • Jak działa acyklowir? Czy jest bezpieczny dla kobiet w ciąży i dzieci?

    Acyklowir to pochodna guanozyny, którą z powodzeniem stosuje się podczas leczenia opryszczki, półpaśca, ospy wietrznej, cytomegalii i wirusa EBV. Występuje w formie tabletek i kremów i roztworów do infuzji. Kto może stosować acyklowir, a jakie są przeciwwskazania i czy kobiety w ciąży oraz matki karmiące mogą bezpiecznie sięgać po acyklowir w preparatach bez recepty? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij