Dieta przy wymiotach u dzieci i dorosłych – co można jeść i pić?
Maria Brzegowy

Dieta przy wymiotach u dzieci i dorosłych – co można jeść i pić?

Wymioty często pojawiają się przy zatruciu pokarmowym czy tzw. jelitówce. Na czas wymiotów warto wprowadzić odpowiednią dietę, aby odciążyć zmęczony żołądek i przyśpieszyć powrót do zdrowia. Okazuje się, że niektóre produkty pomogą złagodzić nudności i wymioty, a właściwa podaż płynów zapobiegnie odwodnieniu organizmu. Co podawać do jedzenia dziecku lub dorosłemu w trakcie wymiotów?  W jaki sposób przyrządzać posiłki dla osób po wymiotach?  Podpowiadamy.

Choć budzą powszechny niepokój, warto pamiętać, że występują powszechnie i często wiążą się ze względnie niegroźnymi stanami, np. nadużyciem alkoholu, stresem bądź wczesnym etapem ciąży. Bywa jednak, że pojawiają się w przebiegu bardzo poważnych sytuacji i groźnych chorób, np. nowotworowych, w wyniku udaru mózgu (lub jego urazu), w zatruciu silnymi lekami lub innymi substancjami psychoaktywnymi czy w niedrożności przewodu pokarmowego. Niezależnie od przyczyny, obok właściwej interwencji lekarskiej, farmakoterapii i nawodnienia, ważnym elementem będzie również dobór odpowiedniego wsparcia żywieniowego. O czym należy pamiętać w diecie przy wymiotach u dzieci i dorosłych? Co można jeść, a czego unikać? 

O czym należy pamiętać w diecie przy wymiotach u dzieci i dorosłych? 

Wymioty mogą pojawić się w wyniku nadużycia alkoholu, zjedzenia czegoś nieświeżego, ale również i na wczesnym etapie ciąży, a także jako skutek uboczny przyjmowania niektórych leków. Choć w wielu sytuacjach mijają szybko, bywa, że przewlekle dokuczają dorosłemu albo dziecku, np. podczas leczenia onkologicznego. Warto pamiętać wtedy, że prócz farmakoterapii oraz właściwego nawodnienia, niezwykle ważne jest, aby zadbać o prawidłową dietę. Zwłaszcza gdy wymioty towarzyszą choremu dłużej i nie jest możliwe długotrwałe odstąpienie od jedzenia. W przeciwnym razie może to doprowadzić do szeregu poważnych konsekwencji dla zdrowia, a nawet życia, w tym do niedożywienia, które stanowi główną przyczynę powikłań w czasie leczenia m.in. choroby nowotworowej.  

Przyczynę wymiotów, które trwają dłużej niż kilka godzin, zwłaszcza u małych dzieci albo u osób w podeszłym wieku, szczególnie gdy współistnieją z innymi objawami (np. podwyższoną temperaturą, dużym wzdęciem brzucha lub postępującym pogorszeniem się stanu ogólnego) zawsze powinien określić lekarz. To niezwykle ważne również w przypadku, gdy istnieje uzasadnione podejrzenie zatrucia lekami lub innymi substancjami psychoaktywnymi. 

Warto podkreślić, że wybrane produkty i potrawy mogą złagodzić uczucie nudności oraz same wymioty. Pomocne okazują się konkretne techniki przygotowywania dań, a nawet – temperatura ich podania. Należy jednak mieć na względzie, że – zwłaszcza malutkim dzieciom – posiłków nie podajemy w trakcie nasilonych wymiotów. Grozi to bowiem zakrztuszeniem i zadławieniem. 

Co pić, aby nie dopuścić do odwodnienia przy wymiotach? 

W czasie trwania wymiotów zazwyczaj ostatnią rzeczą o jakiej myślimy jest jedzenie. Brak apetytu potęguje także uczucie nudności – nawet na widok najbardziej lubianego dotychczas dania. Należy jednak pamiętać, że o ile dzień czy dwa bez jedzenia nie powinno zaszkodzić nawet najmłodszemu, o tyle brak odpowiedniego nawodnienia może już nieść za sobą naprawdę poważne konsekwencje.  

Co więc pić, aby nie dopuścić do odwodnienia przy wymiotach? Najlepiej chłodne, lekko posłodzone lub posolone napoje, które – prócz płynów – dostarczą organizmowi porcję elektrolitów (sód zawarty w soli) i glukozy. Świetnie sprawdzą się zatem domowe, lekkie kompoty, przestudzona herbata czy woda z dodatkiem miodu. Choć wydaje się to kontrowersyjne – często dobrym rozwiązaniem może okazać się też kilka łyków tradycyjnej coli (odgazowanej, o temperaturze pokojowej). Nie zaleca się jej picia ze względu na to, że może powodować narastanie odwodnienia. Niemniej bywa, że pozwala złagodzić nudności na tyle, że chory z nieco większym apetytem zje podany mu posiłek. Choć ten napój nie należy do najzdrowszych, w tym wypadku korzyści zdecydowanie przewyższają ryzyko.  

Wszystkie podawane płyny należy pić małymi łykami, przez cały dzień. U małych dzieci wystarczy nawet kilka łyżeczek na jeden raz, ale podawanych tak często jak to tylko możliwe. 

Napoje podczas wymiotów: 

  • schłodzona woda posłodzona miodem albo cukrem; 
  • schłodzona, posłodzona herbata czarna albo owocowa; 
  • chłodny, domowy kompot; 
  • wystudzona zupa ugotowana na bazie chudego mięsa i warzyw korzeniowych; 
  • gotowe elektrolity dostępne w aptece. 

Produkty zalecane – co jeść przy wymiotach, a czego unikać? 

Przyjmuje się, że dieta przy wymiotach u dziecka oraz u dorosłego powinna być łatwostrawna, a jednocześnie bardzo odżywcza, aby uzupełnić straty składników pokarmowych. Zalecenie to nabiera szczególnego znaczenia w momencie, gdy chory boryka się z przewlekłymi nudnościami i wymiotami, np. w przebiegu chemioterapii, która sama z siebie powoduje już przecież ogromne spustoszenie w organizmie.

Warto dodać, że po pierwszy posiłek należy sięgnąć dopiero wówczas, gdy wymioty nieco ustaną, a ogólna sytuacja ulegnie względnemu uregulowaniu. Tak jak już wspomniano wcześniej: jedzenie na siłę, w czasie aktywnych jeszcze wymiotów, może prowadzić do groźnego zakrztuszenia się. 

Co jeść na pusty żołądek po wymiotach? Poleca się, aby wszystkie posiłki były przygotowywane ze świeżych, najlepszej jakości składników. Rekomenduje się przygotowywanie dań z uwzględnieniem wartościowych źródeł białka (chude mięso, ryby) oraz łatwo przyswajalnych węglowodanów (ziemniaki, marchewka, kasza jaglana, pieczywo białe, weka, biały ryż, kasza manna, kaszka kuskus, kaszka kukurydziana, płatki ryżowe, płatki jaglane, drobny, jasny makaron, dania na bazie pszennej mąki itp.). Źródłem tłuszczów powinny być oleje roślinne oraz świeże masło dodawane dopiero do gotowych potraw, na zimno.  

Ważne: jeśli powrót do wartościowej i pełnej diety trwa dłużej, można rozważyć wsparcie jadłospisu medycznymi odżywkami typu ONS (zwanych szerzej jako nutridrinki). Preparaty te dostarczą potrzebnej energii oraz białka. 

Dieta przy wymiotach – jak przyrządzać posiłki? Purée, koktajle i kisiel przy wymiotach 

Nudności, zwykle poprzedzające wymioty, może nasilić niewłaściwy sposób przygotowania bądź podania posiłku. Dieta lekkostrawna dla dziecka i dorosłego przy wymiotach wyklucza więc spożywanie gorących, aromatycznych dań, gdyż same już opary mogą spowodować pogorszenie się samopoczucia. Założenia jadłospisu przy wymiotach obejmują również zakaz stosowania w kuchni techniki smażenia, duszenia z obsmażaniem, pieczenia w niezamkniętym naczyniu, a także używania ostrych przypraw i dodatków. Dieta dla wymiotującego dziecka lub dorosłego powinna być realizowana z zastosowaniem metod gotowania w wodzie, na parze, ewentualnie nieco później – pieczenia we folii, rękawie bądź w zamkniętym naczyniu.  

Organizm po wymiotach znacznie lepiej wykorzysta rozdrobnione pokarmy stąd zaleca się, aby posiłki miksować i przecierać. Świetnym pomysłem dla dziecka i dorosłego po wymiotach będą koktajle na bazie roślinnych napojów (a w dalszym etapie również i z użyciem tradycyjnych produktów mlecznych), owocowy kisiel (najlepiej domowy, z użyciem mąki ziemniaczanej) czy purée z ziemniaków lub innych warzyw skrobiowych.

Co jeść i pić, aby złagodzić nudności i wymioty? 

Co jeść, gdy się wymiotuje? Dieta przy wymiotach może również zawierać produkty, potrawy lub napoje, które pozwolą na złagodzenie uczucia nudności u dzieci i dorosłych. Należą do nich m.in.: 

  • lekka, ostudzona herbata czarna z dodatkiem plastra pomarańczy, świeżego imbiru, kilku listków mięty i miodu; 
  • galaretki owocowe; 
  • musy z owoców jagodowych z dodatkiem świeżej mięty; 
  • owoce z puszki (np. brzoskwinie); 
  • sos na bazie naturalnego jogurtu, ze zmiksowaną świeżą miętą (jako dodatek do dań); 
  • cukierki imbirowe albo miętowe; 
  • słone przekąski: krakersy, paluszki, ogórki kiszone; 
  • słone, kwaśne dania: zupa ogórkowa, żurek. 
Ważne: w przypadku bardzo uciążliwych, przewlekłych, niepohamowanych wymiotów, np. w przebiegu choroby nowotworowej, może być konieczne odstąpienie od diety doustnej i wdrożenie tzw. leczenia żywieniowego z zastosowaniem żywienia drogą dostępu sztucznego do przewodu pokarmowego bądź też nawet drogą pozajelitową (dożylną).  

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Wielkanoc dla alergików: bez mleka, jaj i pszenicy

    Nietolerancje pokarmowe dają się szczególnie we znaki podczas świąt. Osoby nietolerujące laktozy, a więc mleka i jego przetworów, muszą zapomnieć o tradycyjnym serniku, bezglutenowcy nie zjedzą żurku, zaś uczuleni na jaja zostaną zmuszeni obyć się bez koronnej, wielkanocnej potrawy. Czym zastąpić żelazne pozycje ze świątecznego menu?

  • 5 najczęstszych błędów popełnianych przy redukcji wagi

    Redukcja wagi ciała, czyli odchudzanie to nie tylko modny trend robienia formy na wakacje i bycia fit. Bardzo często jest ona konieczna ze względów zdrowotnych, dlatego istotne jest, aby była przeprowadzona mądrze, a najlepiej pod okiem specjalisty dietetyka lub trenera personalnego. Wiele osób przechodzących na dietę redukcyjną popełnia szereg błędów, które mogą skutkować brakiem spodziewanych rezultatów, efektem „yo-yo”, frustracją, złym nastrojem a nawet problemami zdrowotnymi. Oto 5 najczęstszych błędów popełnianych podczas redukcji wagi.

  • Jak nie przytyć w Święta?

    Święta dla wielu z nas są okazją do spotkań z rodziną i przyjaciółmi. Będąc zaproszonym na spotkanie świąteczne, zazwyczaj jesteśmy częstowani wyśmienitymi smakołykami. Trudno odmówić gdy mamy do wyboru świąteczne przysmaki. Jeżeli już dziś myślisz o tym, jak nie przytyć w Święta, przedstawiamy kilka sposobów, by temu zapobiec.

  • Dieta matki karmiącej – jak powinna wyglądać? Czy podczas karmienia piersią można jeść wszystko?

    Jak powinna wyglądać dieta w czasie karmienia piersią? Co jeść, pić, a czego unikać? Czy sposób żywienia wpływa na jakość oraz ilość mleka matki? Dowiedz się wszystkiego o diecie mamy karmiącej. 

  • Dieta biegacza – najważniejsze zasady. Przykładowy jadłospis dla biegaczy

    Prawidłowe żywienie ma znaczenie nie tylko w przypadku profilaktyki czy leczenia chorób dietozależnych, ale i w sytuacji podejmowania konkretnego rodzaju wysiłku fizycznego, np. długodystansowego biegania. Jak powinna wyglądać dieta biegacza? Czego nie powinno w niej zabraknąć? Dowiedz się, jakie są jej zasady i zapoznaj się  przykładowym jadłospisem dla biegaczy.

  • Przejedzenie – jak go uniknąć? Co robić, gdy zjemy za dużo? Objawy przepełnionego żołądka

    Jak poradzić sobie z przejedzeniem nie tylko od święta? Co warto zastosować, by szybciej uporać się z dokuczliwymi objawami towarzyszącymi przepełnionemu żołądkowi, jak wzdęcia, ból brzucha, zgaga, a nawet biegunka czy wymioty? Podpowiadamy.

  • Dieta przed kolonoskopią – o czym warto wiedzieć? Co i kiedy można jeść przed i po badaniu?

    Kolonoskopia to badanie endoskopowe polegające na wprowadzeniu kolonoskopu do jelita grubego. Dzięki niemu możliwa jest ocena wnętrza dolnego odcinka przewodu pokarmowego. Do badania należy się odpowiednio przygotować. Jednym z zaleceń jest zastosowanie właściwej diety, która pozwoli na oczyszczenie jelita. Co jeść i pić przed kolonoskopią? Jaką dietę należy zastosować i kiedy ją wdrożyć? Podpowiadamy.

  • Dieta przy nadciśnieniu – co jeść, aby obniżyć ciśnienie?

    Właściwa dieta przy nadciśnieniu odgrywa ważną rolę. Dzięki niej mamy szansę uregulować zbyt wysokie ciśnienie krwi, a w dalszej perspektywie zapobiec rozwojowi chorób związanych właśnie z nadciśnieniem. Które ze znanych diet zaleca się przy podwyższonym ciśnieniu? Które produkty należy włączyć do codziennego menu, a które wykluczyć? Podpowiadamy.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij