Jedno jajko dziennie nie zagraża sercu
Katarzyna Szulik

Jedno jajko dziennie nie zagraża sercu

Jajka – jeść czy nie jeść? To pytanie od dekad zadają sobie lekarze, dietetycy oraz wszyscy, dla których są one niezbędnym elementem diety. Gdy w końcu udało się ustalić, że można je jeść i nie narazimy w ten sposób zdrowia na szwank, pojawiło się kolejne pytanie – ile dziennie bądź tygodniowo? Najnowsze badanie dostarcza kolejnych argumentów w tej dyskusji. Jej istotą jest uniknięcie sytuacji, w której jedzenie jaj zagrozi zdrowiu układu sercowo-naczyniowego.

Nad tym tematem, jako kolejni, pochylili się naukowcy z McMaster University i Hamilton Health Sciences, którzy wyciągnęli wnioski na temat konsumpcji jaj z analizy danych pochodzących z trzech dużych, międzynarodowych badań. Pod lupę trafiły informacje pochodzące w sumie od blisko 180 tysięcy osób z 21 krajów, co pozwoliło wyeliminować lokalną specyfikę związaną np. z częstszą lub rzadszą konsumpcją jaj lub ich rodzajem. 

1 jajo dziennie nie szkodzi zdrowiu

Wynika z nich, że możemy jeść jedno jajo dziennie, czyli nie więcej niż 7 tygodniowo, bez obaw o zwiększenie ryzyka chorób serca. Ta prawidłowość dotyczy także osób, które przebyły schorzenie tego rodzaju lub są obciążone inną, np. cukrzycą. Co równie ważne, nie wykazano, by jedzenie jajek miało jakikolwiek wpływ na zwiększenie stężenia cholesterolu we krwi lub uwypuklenie innych – potencjalnie szkodliwych czynników chorób serca. 

Badania na ten temat są nadal prowadzone, ponieważ przynoszą sprzeczne wyniki, dotyczące m.in. rzekomego oddziaływania jaj na podnoszenie poziomu cholesterolu. Zazwyczaj niespójne dane pochodzą z badań niewielkich i skupionych na jednej populacji, co w sposób istotny wpływa na ich rezultaty. 

Do pozytywnych wniosków na temat konsumpcji jaj doszli także naukowcy z Uniwersytetu Wschodniej Finlandii. Badanie z początku stycznia 2019 roku dowodzi, że jedzenie jednego jajka dziennie obniża ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2. Zgodnie z jego wynikami, próbki krwi pochodzące od mężczyzn, jedzących więcej jaj od tych z grupy kontrolnej, zawierały molekuły lipidowe charakterystyczne dla profilu metabolicznego tych mężczyzn, którzy nie byli chorzy na cukrzycę typu 2. 

Jajka kontra cholesterol

Zupełnie odmienne wnioski płyną z badania naukowców z Northwestern University z marca 2019 roku. Uwzględniło ono dane o zdrowiu pochodzące od niemal 30 tysięcy uczestników na przestrzeni kilku dekad. Pokazało ono, że jedzenie co najmniej trzech jaj tygodniowo zwiększa ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego o 6 proc. i podwyższa prawdopodobieństwo przedwczesnej śmierci z różnych przyczyn o 8 proc. Ma to wynikać z wysokiej zawartości cholesterolu w jajach, wynoszącej 186 miligramów na jedno, gdzie za bezpieczną dzienną dawkę cholesterolu uznaje się 300 miligramów.

Jak widać, żółtko jaja, bo to ono zwiera wspomniany cholesterol, pokrywa ponad połowę tej normy, a należy pamiętać, że w ciągu doby dostarczamy go do organizmu także w innych produktach, w tym w mięsie i nabiale o wysokiej zawartości tłuszczu. Jajka zatem nie są głównym źródłem problemu, ale jego składową – nie wykazano, by charakterystyczny dla nich cholesterol był bardziej szkodliwy od tego pochodzącego z innych produktów. 

Co kryje jajo?

Warto pamiętać, że jaja zawierają również pozytywne składniki odżywcze, takie jak: niacyna, cholina, kwas foliowy, lecytyna czy karotenoidy, którym żółtko zawdzięcza intensywny kolor. Należą do jednego z niewielu dietetycznych źródeł jodu i selenu, dostarczają organizmowi wapnia, a ich białko jest uznawane za w pełni wartościowe i niezbędne dla prawidłowego żywienia. Części zawartych w nim aminokwasów nie znajdziemy nigdzie indziej. Jajo jest również materiałem służącym wytwarzaniu leków, ponieważ posiada naturalne substancje przeciwwirusowe i antybakteryjne. 

Co może zaskoczyć, jajko jest także cennym źródłem witamin, konkretnie, A, D E i K. Warto zwrócić uwagę zwłaszcza na witaminę A w dwóch formach: retinolu charakterystycznego dla zwierząt i beta-karotenu o pochodzeniu roślinnym oraz witaminie D – zasadniczo nieczęsto występującej w produktach spożywczych. Dodatkowo jaja zawierają równie rzadką w żywności witaminę B12. 
  1. S. Noerman, O. Kärkkäinen, A. Mattsson, J. Paananen, M. Lehtonen, T. Nurmi, Tomi‐Pekka Tuomainen, S. Voutilainen, K. Hanhineva, J. K. Virtanen, Metabolic Profiling of High Egg Consumption and the Associated Lower Risk of Type 2 Diabetes in Middle‐Aged Finnish Men, "Molecular Nutrition & Food Research", 2018, DOI: 10.1002/mnfr.201800605. 
  2. McMaster University, An egg a day not tied to risk of heart disease, "eurekalert.org" [online], https://www.eurekalert.org/pub_releases/2020-01/mu-aea012720.php, [dostęp:] 29.01.2020.
  3. M. Dehghan, A. Mente, S. Rangarajan, V. Mohan, S. Lear, S. Swaminathan, A. Wielgosz, P. Seron, A. Avezum, P. Lopez-Jaramillo, G.Turbide, J. Chifamba, K. F AlHabib, N. Mohammadifard, A. Szuba, R. Khatib, Y. Altuntas, X. Liu, R. Iqbal, A. Rosengren, R. Yusuf, M. Smuts, A. Yusufali, N. Li, R. Diaz, K. Yusoff, M. Kaur, B. Soman, N. Ismail, R. Gupta, A. Dans, P. Sheridan, K. Teo, S. S Anand, S. Yusuf, Association of egg intake with blood lipids, cardiovascular disease, and mortality in 177,000 people in 50 countries, "The American Journal of Clinical Nutrition", DOI: https://doi.org/10.1093/ajcn/nqz348. 
  4. University of Eastern Finland, Egg metabolites in blood related to lower risk of type 2 diabetes, "ScienceDaily", 3 January 2019, [online], www.sciencedaily.com/releases/2019/01/190103110741.htm.

Polecane dla Ciebie

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Naturalne elektrolity – przegląd najlepszych produktów

    Elektrolity są to roztwory wodne posiadające ładunek elektryczny, może on być dodatni lub ujemny. Odpowiedni poziom elektrolitów jest bardzo istotnym elementem prawidłowego funkcjonowania organizmu. Elektrolity są obecne we wszystkich strukturach komórkowych żywego organizmu. Do naturalnych najważniejszych elektrolitów należą: sód, potas, wapń, magnez, chlorki i fosforany.

  • Miód manuka – właściwości i zastosowanie

    Ostatnimi czasy coraz intensywniej obserwowany jest wzrost zainteresowania naturalnymi metodami leczenia różnorodnych schorzeń – apiterapia jest jedną z nich. To praktyka wykorzystująca produkty pszczele podczas procesu leczenia. W apiterapii stosuje się miód, ale również wosk, kit pszczeli czy zasklep miodowy. Ze względu na swoje specyficzne właściwości, miód manuka jest jednym z najbardziej popularnych gatunków miodów stosowanych w apiterapii. Dlaczego? Dowiedz się więcej w poniższym artykule. 

  • Imbir – jak i kiedy go jeść? Właściwości lecznicze, zastosowanie, przeciwwskazania

    Imbir to roślina o wielu właściwościach zdrowotnych. Wśród nich wymienia się m.in. pomoc w łagodzeniu bólu gardła, mdłości w czasie ciąży czy zgagi. Co więcej, imbir wspomaga trawienie i działa przeciwzapalnie. Na jego bazie tworzy się napoje, syropy czy olejki, ale spożywa się go również na surowo. Jakie jeszcze właściwości ma imbir? Jak go przechowywać? Komu odradza się regularne stosowanie imbiru?

  • Tran – właściwości. Czy tran wpływa na odporność?

    Tran to olej otrzymywany z dorsza atlantyckiego lub innych ryb dorszowatych (olej z wątroby rekina nie jest tranem, ma bowiem inny skład i inne właściwości). Tran zawiera witaminę D i A, a także kwasy omega-3 (DHA i EPA), które mają korzystny wpływ na układ odpornościowy, nerwowy oraz krwionośny. Kiedy stosować olej z wątroby dorsza? Jak wybrać najlepszy tran dla dziecka i dla osoby dorosłej?

  • Fitoestrogeny – czym są, gdzie występują i jak działają?

    Fitoestrogeny to grupa ponad 300 biologicznie aktywnych związków występujących w roślinach. W organizmie ludzkim pełnią nieprzebrane ilości ról, mogą wpływać na setki procesów o szerokim spektrum oddziaływania. Co to są fitoestrogeny, gdzie występują i jak działają? 

  • Lecytyna sojowa (E322) – czym jest i gdzie ją znaleźć? Kiedy należy ją suplementować?

    Lecytyna jako apteczny preparat na pamięć znana jest każdemu, niezależnie od wieku: stosowana jest i przez studentów w trakcie sesji, i przez osoby starsze. Jakie jeszcze zastosowania można jej przypisać? Jakie ma właściwości i do czego służy lecytyna sojowa? Dowiedzmy się więcej. 

  • Glutation – czym jest? Co warto o nim wiedzieć?

    Rozwój nauki powoduje, że jesteśmy w stanie coraz częściej powiązać wybrane cząsteczki chemiczne z dobrym bądź złym stanem badanego organizmu lub wręcz z wybraną jednostką chorobową. Jedną z takich cząsteczek jest glutation. Co to jest? Kiedy zaleca się badać jego poziom? Czy ma właściwości prozdrowotne? Czy możemy wpłynąć na jego ilość w organizmie? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej.  

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij