×
DOZ.PL Darmowa
aplikacja
DOZ.pl
Zainstaluj

Jedno jajko dziennie nie zagraża sercu

Jajka – jeść czy nie jeść? To pytanie od dekad zadają sobie lekarze, dietetycy oraz wszyscy, dla których są one niezbędnym elementem diety. Gdy w końcu udało się ustalić, że można je jeść i nie narazimy w ten sposób zdrowia na szwank, pojawiło się kolejne pytanie – ile dziennie bądź tygodniowo? Najnowsze badanie dostarcza kolejnych argumentów w tej dyskusji. Jej istotą jest uniknięcie sytuacji, w której jedzenie jaj zagrozi zdrowiu układu sercowo-naczyniowego.

Nad tym tematem, jako kolejni, pochylili się naukowcy z McMaster University i Hamilton Health Sciences, którzy wyciągnęli wnioski na temat konsumpcji jaj z analizy danych pochodzących z trzech dużych, międzynarodowych badań. Pod lupę trafiły informacje pochodzące w sumie od blisko 180 tysięcy osób z 21 krajów, co pozwoliło wyeliminować lokalną specyfikę związaną np. z częstszą lub rzadszą konsumpcją jaj lub ich rodzajem. 

1 jajo dziennie nie szkodzi zdrowiu

Wynika z nich, że możemy jeść jedno jajo dziennie, czyli nie więcej niż 7 tygodniowo, bez obaw o zwiększenie ryzyka chorób serca. Ta prawidłowość dotyczy także osób, które przebyły schorzenie tego rodzaju lub są obciążone inną, np. cukrzycą. Co równie ważne, nie wykazano, by jedzenie jajek miało jakikolwiek wpływ na zwiększenie stężenia cholesterolu we krwi lub uwypuklenie innych – potencjalnie szkodliwych czynników chorób serca. 

Badania na ten temat są nadal prowadzone, ponieważ przynoszą sprzeczne wyniki, dotyczące m.in. rzekomego oddziaływania jaj na podnoszenie poziomu cholesterolu. Zazwyczaj niespójne dane pochodzą z badań niewielkich i skupionych na jednej populacji, co w sposób istotny wpływa na ich rezultaty. 

Do pozytywnych wniosków na temat konsumpcji jaj doszli także naukowcy z Uniwersytetu Wschodniej Finlandii. Badanie z początku stycznia 2019 roku dowodzi, że jedzenie jednego jajka dziennie obniża ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2. Zgodnie z jego wynikami, próbki krwi pochodzące od mężczyzn, jedzących więcej jaj od tych z grupy kontrolnej, zawierały molekuły lipidowe charakterystyczne dla profilu metabolicznego tych mężczyzn, którzy nie byli chorzy na cukrzycę typu 2. 

Jajka kontra cholesterol

Zupełnie odmienne wnioski płyną z badania naukowców z Northwestern University z marca 2019 roku. Uwzględniło ono dane o zdrowiu pochodzące od niemal 30 tysięcy uczestników na przestrzeni kilku dekad. Pokazało ono, że jedzenie co najmniej trzech jaj tygodniowo zwiększa ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego o 6 proc. i podwyższa prawdopodobieństwo przedwczesnej śmierci z różnych przyczyn o 8 proc. Ma to wynikać z wysokiej zawartości cholesterolu w jajach, wynoszącej 186 miligramów na jedno, gdzie za bezpieczną dzienną dawkę cholesterolu uznaje się 300 miligramów.

Jak widać, żółtko jaja, bo to ono zwiera wspomniany cholesterol, pokrywa ponad połowę tej normy, a należy pamiętać, że w ciągu doby dostarczamy go do organizmu także w innych produktach, w tym w mięsie i nabiale o wysokiej zawartości tłuszczu. Jajka zatem nie są głównym źródłem problemu, ale jego składową – nie wykazano, by charakterystyczny dla nich cholesterol był bardziej szkodliwy od tego pochodzącego z innych produktów. 

Co kryje jajo?

Warto pamiętać, że jaja zawierają również pozytywne składniki odżywcze, takie jak: niacyna, cholina, kwas foliowy, lecytyna czy karotenoidy, którym żółtko zawdzięcza intensywny kolor. Należą do jednego z niewielu dietetycznych źródeł jodu i selenu, dostarczają organizmowi wapnia, a ich białko jest uznawane za w pełni wartościowe i niezbędne dla prawidłowego żywienia. Części zawartych w nim aminokwasów nie znajdziemy nigdzie indziej. Jajo jest również materiałem służącym wytwarzaniu leków, ponieważ posiada naturalne substancje przeciwwirusowe i antybakteryjne. 

Co może zaskoczyć, jajko jest także cennym źródłem witamin, konkretnie, A, D E i K. Warto zwrócić uwagę zwłaszcza na witaminę A w dwóch formach: retinolu charakterystycznego dla zwierząt i beta-karotenu o pochodzeniu roślinnym oraz witaminie D – zasadniczo nieczęsto występującej w produktach spożywczych. Dodatkowo jaja zawierają równie rzadką w żywności witaminę B12. 

Bibliografia  zwiń/rozwiń

  1. S. Noerman, O. Kärkkäinen, A. Mattsson, J. Paananen, M. Lehtonen, T. Nurmi, Tomi‐Pekka Tuomainen, S. Voutilainen, K. Hanhineva, J. K. Virtanen, Metabolic Profiling of High Egg Consumption and the Associated Lower Risk of Type 2 Diabetes in Middle‐Aged Finnish Men, "Molecular Nutrition & Food Research", 2018, DOI: 10.1002/mnfr.201800605. 
  2. McMaster University, An egg a day not tied to risk of heart disease, "eurekalert.org" [online], https://www.eurekalert.org/pub_releases/2020-01/mu-aea012720.php, [dostęp:] 29.01.2020.
  3. M. Dehghan, A. Mente, S. Rangarajan, V. Mohan, S. Lear, S. Swaminathan, A. Wielgosz, P. Seron, A. Avezum, P. Lopez-Jaramillo, G.Turbide, J. Chifamba, K. F AlHabib, N. Mohammadifard, A. Szuba, R. Khatib, Y. Altuntas, X. Liu, R. Iqbal, A. Rosengren, R. Yusuf, M. Smuts, A. Yusufali, N. Li, R. Diaz, K. Yusoff, M. Kaur, B. Soman, N. Ismail, R. Gupta, A. Dans, P. Sheridan, K. Teo, S. S Anand, S. Yusuf, Association of egg intake with blood lipids, cardiovascular disease, and mortality in 177,000 people in 50 countries, "The American Journal of Clinical Nutrition", DOI: https://doi.org/10.1093/ajcn/nqz348. 
  4. University of Eastern Finland, Egg metabolites in blood related to lower risk of type 2 diabetes, "ScienceDaily", 3 January 2019, [online], www.sciencedaily.com/releases/2019/01/190103110741.htm.

Podziel się: