Kontakt z naturą skutecznie łagodzi stres
Katarzyna Szulik

Kontakt z naturą skutecznie łagodzi stres

Już 20 minut dziennie spędzonych w naturalnym otoczeniu – w parku, na łące, w pobliżu rzeki czy jeziora – znacząco obniża poziom hormonu stresu. Takie wnioski płyną z badania naukowców z Uniwersytetu w Michigan opublikowanego na łamach pisma „Frontiers of Psychology”.

Każdy z nas wie lub przynajmniej podejrzewa, że spędzanie czasu w otoczeniu natury zmniejsza odczuwanie stresu. Jednak do tej pory nie było jasne, jaki okres odnosi korzystny skutek, jak często powinniśmy mieć styczność z przyrodą oraz czy specyfika otoczenia ma wpływ na efektywność kontaktu.

Badanie naukowców z University of Michigan wykazało, iż wystarczy przebywać wśród roślinności od 20 do 30 minut, by skutecznie obniżyć poziom hormonu stresu (kortyzol). To w jaki sposób spędzimy ten czas, biernie czy aktywnie, nie ma znaczenia.

Nieważne jak i gdzie – byle z naturą w tle

Naukowcy nazwali to zjawisko tzw. pigułką natury, którą – podobnie jak medykamenty – psycholodzy i psychiatrzy mogliby przepisywać osobom zmagającym się ze stresem. Głównymi zaletami takiej metody byłaby jej bezkosztowość (w najgorszym razie minimalny nakład finansowy). By jednak mówić o skuteczności, konieczne stało się przeprowadzenie eksperymentu określającego odpowiednią „dawkę terapeutyczną”. W tym celu przez 8 tygodni uczestnicy spędzali czas na łonie natury przez 10 lub więcej minut, co najmniej trzy razy na tydzień. Na bieżąco monitorowano stężenie poziomu kortyzolu w ich ślinie, ze szczególnym uwzględnieniem okresów bezpośrednio przed i po kontakcie z przyrodą, co działo się raz na dwa tygodnie.

Uczestnicy mogli samodzielnie wybrać porę dnia, czas trwania i miejsce, które na potrzeby eksperymentu zdefiniowano jako subiektywnie określoną przez badanego przestrzeń na zewnątrz zapewniającą styczność z naturą. Wprowadzono pewne ograniczenia w celu minimalizacji czynników mogących sprzyjać stresowi. Mianowicie, kontakt z przyrodą musiał nastąpić za dnia, należało unikać korzystania z telefonu, mediów społecznościowych, rozmów, czytania oraz aktywności fizycznej.

Kojący 20 minutowy dotyk natury

Włączenie do eksperymentu osobistych preferencji uczestników pozwoliło ustalić optymalny okres przyjmowania pigułki natury, niezależnie od miejsca i czasu przy uwzględnieniu okoliczności codziennego życia.

Z zebranych przez naukowców danych wynika, że 20 minut spędzonego czasu na zewnątrz wystarczy, by w znaczący sposób zredukować stężenie kortyzolu. Wydłużenie do około 30 minut obniża kortyzol do najniższego możliwego poziomu do osiągnięcia w tak krótkim czasie.

Dalsza styczność z przyrodą niesie za sobą ciągły spadek hormonu stresu, ale w niższym tempie niż na początkowym etapie.

Życzliwość poprawia samopoczucie

Szczęście daje nie tylko kontakt z naturą, ale również – jak sugerują naukowcy z Iowa State University – życzliwość wobec innych. Zgodnie z badaniami okazywanie ludziom pozytywnych emocji redukuje stres oraz zwiększa odczuwanie więzi społecznych.

To prosta strategia, nie wymaga czasu i z łatwością wpasowuje się w codzienne nawyki – twierdzą autorzy badania.

Naukowcy poprosili studentów, by wykonywali różne zadania przez 12 minut. Pierwsze z nich polegało na powiedzeniu czegoś dobrego obcej osobie, na przykład „chciałbym, żebyś był szczęśliwy”. Następnie należało zadać sobie pytanie o relacje łączące spotykanych ludzi, zaś trzecie wymagało dokonania porównania i oceny sytuacji poszczególnych nieznajomych.

Członkowie grupy kontrolnej mieli koncentrować się przede wszystkim na tym, jak wyglądają napotykane przez nich osoby (ubiór, makijaż, dodatki). Wszyscy uczestnicy przed i po eksperymencie wypełniali ankiety, na podstawie których określano ich poczucie niepokoju, szczęścia, stresu oraz empatii wobec innych. Jak się okazało, studenci, którzy praktykowali pozytywne myślenie o obcych, czuli się szczęśliwsi i bardziej empatyczni od tych wyłącznie oceniających przypadkowo napotkanych ludzi. Korzyści z tej techniki odnosiły wszystkie stosujące ją jednostki, niezależnie od typu osobowości.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Które ryby warto przyrządzić na święta?

    Trudno wyobrazić sobie świąteczny stół bez ryby. Oprócz tradycyjnego karpia czy śledzia warto w oryginalny sposób zaserwować również inne gatunki tej niezwykle zdrowej potrawy. 

  • Święta w ciąży – co może jeść ciężarna, a czego musi unikać?

    Kobieta w ciąży powinna jeść nie za dwoje, a dla dwojga, musi starać się tak komponować swoją dietę, aby dostarczała ona maluszkowi wszystkich niezbędnych składników. Znalezienie balansu między smakiem i zdrowiem może być szczególnie trudne w święta, gdy stół wręcz ugina się pod ciężarem aromatycznych potraw. 

  • Pachnące święta - przegląd korzennych przypraw

    Imbir, cynamon i anyż trafiają do każdej polskiej kuchni w okresie przedświątecznym jako składniki pierniczków, ciast i kompotu z suszu. Warto o nich pamiętać, ponieważ usprawniają trawienie, dzięki czemu łagodzą skutki świątecznego przejedzenia. Ulga w dolegliwościach żołądkowych to jednak tylko jedna z wielu prozdrowotnych właściwości korzennych przypraw.

  • Jak chronić się przed koronawirusem? Oficjalne zalecenia WHO i Ministerstwa Zdrowia

    Koronawirus zaatakował już ponad 100 tys. ludzi w ponad 100 krajach na całym świecie. WHO mówi o pandemii, jednak zaleca spokój, ostrożność i postępowanie, które zminimalizuje ryzyko zakażenia.  Jak zadbać o zdrowie swoje i bliskich w czasie podwyższonego zagrożenia?

  • Domowa opieka nad chorym na Covid-19 – podstawowe zasady

    Zgodnie z danymi pochodzącymi z Chin, około 80 proc. osób, u których wynik testu na obecność SARS-CoV-2 okaże się pozytywny, doświadczy wyłącznie łagodnych objawów, niewykraczających poza dyskomfort związany ze zwykłą grypą lub przeziębieniem. W związku z tym, by nie stwarzać zagrożenia dla siebie i innych pacjentów, większość chorych będzie odsyłana do domów, by w ich zaciszu leczyć chorobę zgodnie ze wskazaniami lekarza. Ta sytuacja może dotknąć większość z nas, dlatego warto znać zasady postępowania i przygotować się na tę ewentualność. 

  • Koronawirus u dzieci – czy naprawdę większość przechodzi go bezobjawowo?

    Pandemia koronawirusa uderzyła przede wszystkim w seniorów, natomiast wśród najmłodszych odnotowano stosunkowo niewiele zakażeń i ofiar COVID-19. Większość dzieci przechodzi infekcję łagodnie lub nawet bezobjawowo, co jednak nie oznacza, że choroba im nie zagraża – ostrzegają badacze z Rutgers University. Zgodnie z ich badaniem, dzieci i nastolatki również są narażone na ciężki przebieg choroby, zwłaszcza gdy posiadają choroby towarzyszące.

  • Jak w okresie izolacji spowodowanej koronawirusem zachować równowagę psychiczną?

    Ostatnie miesiące drastycznie ograniczyły nasze możliwości w zakresie opuszczania domów i utrzymywania standardowych kontaktów towarzyskich. Dla wielu były one więc czasem intensywnego nadrabiania zaległości serialowych, książkowych czy filmowych. Jak się okazuje, taka forma spędzania czasu jest nie tylko przyjemna i skuteczna w przyspieszaniu jego upływu – w tym trudnym czasie pozwala utrzymać równowagę psychiczną. Naukowcy nazywają to zjawisko nietradycyjną socjalizacją.

  • COVID-19 a ciąża: nikłe szanse na zarażenie dziecka koronawirusem podczas porodu

    Rozłąka z dzieckiem tuż po porodzie to traumatyczne przeżyci dla każdej matki, do którego w wielu wypadkach zmusiła pandemia. W trosce o zminimalizowanie ryzyka zakażenia, matki chore na COVID-19 rodzą przez cięcie cesarskie i są izolowane od dziecka tuż po porodzie, bez możliwości kontaktu i naturalnego karmienia do chwili stwierdzenia, że niebezpieczeństwo związane z chorobą minęło. Coraz więcej badań pokazuje jednak, że te środki ostrożności są zbyt drastyczne, ponieważ ryzyko transmisji wirusa z matki na dziecko jest znikome. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij