Zdrowa dieta kobiety ciężarnej

Ciąża to czas oczekiwania na nowe życie; czas, w którym każda przyszła mama wyobraża sobie, jak będzie wyglądał moment, kiedy pierwszy raz przytuli swoje maleństwo, kiedy pierwszy raz je nakarmi i położy spać w przygotowanym dla niego łóżeczku. Ciąża to również taki etap życia, na którym kobieta powinna o siebie wyjątkowo dbać – musi bowiem pamiętać, że dba nie tylko o siebie, ale również o życie, które w sobie nosi. Dlatego bardzo ważne jest między innymi to, aby ciężarna kobieta zdrowo się odżywiała.

Wpływ diety na zdrowie i samopoczucie kobiety ciężarnej

Przede wszystkim dlatego, że dzięki zdrowej, zbilansowanej diecie każda kobieta będzie czuła się lepiej. Jedząc zdrowo, jesteśmy w stanie uniknąć przykrych dolegliwości, które bardzo często towarzyszą ciężarnym – chodzi tu przede wszystkim o zgagę, duże wzdęcia i zaparcia. Zdrowe odżywianie w okresie ciąży zapobiega też nadmiernemu uczuciu zmęczenia; dzięki niemu kobieta ma więcej siły i energii.

Ponadto zdrowa dieta zapobiega wystąpieniu ewentualnych niedoborów żywieniowych, przede wszystkim niedokrwistości z niedoboru żelaza, która w okresie ciąży zdarza się wśród kobiet – zwłaszcza tych, które niezdrowo się odżywiają – dość często.

Trzeba również pamiętać, że zbilansowane posiłki w czasie ciąży zmniejszają ryzyko porodu przedwczesnego. Poza tym, jedząc zdrowo, ciężarna kobieta minimalizuje u siebie szansę na rozwój cukrzycy ciążowej.

Istnieje też szansa na to, że dzięki wyrobieniu u siebie nawyku zdrowego odżywania w ciąży, taka dieta będzie kontynuowana przez młodą mamę także po rozwiązaniu.

Przede wszystkim jednak zdrowe jedzenie w czasie trwania ciąży nie doprowadzi do powstania nadwagi, której trudno byłoby pozbyć się po porodzie.

Korzyści dla dziecka

Zdrowa dieta w okresie ciąży jest ważna nie tylko dla przyszłej mamy, ale również dla rozwijającego się maleństwa. Zbilansowana dieta zapewnia maluszkowi odpowiednią ilość wszystkich składników odżywczych, które są niezbędne dla jego prawidłowego wzrostu, korzystnie wpływa też ona na rozwój wszystkich narządów, w tym mózgu dziecka.

Zdrowe odżywianie ciężarnej zabezpiecza też dziecko przed niedoborami żywieniowymi oraz korzystnie wpływa na odporność maluszka.

Co powinna jeść kobieta w ciąży?

Dieta powinna być przede wszystkim zbilansowana, a posiłki urozmaicone.

W diecie kobiety ciężarnej powinny znajdować się warzywa i owoce w dużej ilości. Warto jednak unikać warzyw wzdymających, czyli przede wszystkim kapusty, grochu czy cebuli. Warzywa i owoce są źródłem niezbędnych witamin i minerałów; warto pomyśleć o tym, aby jeść te produkty, które są bogate w kwas foliowy – będą to między innymi szpinak i brokuły.

Niezwykle istotne jest ponadto jedzenie ryb – dostarczają one przyszłej mamie i jej maluszkowi dużej ilości zdrowych kwasów tłuszczowych, które korzystnie wpływają na układ nerwowy i odporność. W czasie ciąży bardzo ważne jest również jedzenie chudego mięsa, które jest znakomitym źródłem dobrze przyswajalnego białka. Warto jeść mięso pieczone czy gotowane na parze, które jest zdecydowanie zdrowsze od mięsa smażonego. Tak samo lepiej spożywać chude wędliny, które dostarczają cennego białka, a mają niewielką ilość niezdrowych tłuszczy.

Jeśli chodzi o pieczywo, to zaleca się, aby kobiety w ciąży spożywały ciemne wieloziarniste pieczywo zamiast białego chleba czy bułek. Ciemne pieczywo jest bowiem zdrowsze, zdecydowanie lepiej pobudza też perystaltykę przewodu pokarmowego i zmniejsza ryzyko powstania uciążliwych dla ciężarnej zaparć.

Bardzo ważne jest również jedzenie produktów nabiałowych, mleka i jego wszystkich przetworów, które również są źródłem cennego białka oraz wapnia.

W okresie ciąży należy również pić dużą ilość wody, która będzie nawadniać organizm zarówno mamy, jak i dziecka.

Czego nie powinna jeść kobieta ciężarna?

Trzeba pamiętać, że istnieją również produkty, których nie powinno się spożywać w okresie ciąży. Przede wszystkim zdecydowanie należy unikać wszelkich dań typu fast food oraz wysoko przetworzonych dań gotowych – poza tym, że zawierają one dużą ilość niezdrowych tłuszczy i pustych kalorii, to nie dostarczają żadnych zdrowych składników odżywczych. Należy także unikać surowego mięsa, np. tatara – można się bowiem zarazić groźną dla zdrowia swojego i dziecka toksoplazmozą. Podobnie nie powinno się spożywać nie do końca ściętych jajek, czyli jajek na miękko i jajek sadzonych, aby zminimalizować niebezpieczeństwo zarażenia się salmonellą.

Niebezpieczne może też okazać się niepasteryzowane mleko (ze względu na możliwość zarażenia się bakterią o nazwie listeria) oraz sushi z surową rybą (zjedzenie go może doprowadzić do zatrucia pokarmowego).

W czasie ciąży nie zaleca się też picia kawy i innych napojów zawierających kofeinę, może ona bowiem podnosić zarówno ciśnienie tętnicze krwi, jak i tętno ciężarnej i płodu.

Bezwzględnie przeciwwskazany jest również alkohol w jakiejkolwiek ilości – jego spożywanie może doprowadzić do rozwoju u dziecka FAS, czyli płodowego syndromu alkoholowego (fetal alcohol syndrome).

Podstawowe zasady odżywiania w ciąży

Dieta w ciąży ma być zdrowa, ale ciężarna kobieta absolutnie nie może się odchudzać. Musi po prostu spożywać zdrowe, zbilansowane posiłki, dzięki którym nadmiernie nie przytyje, a jednocześnie zapewni sobie i dziecku odpowiednią podaż kalorii.

Ważne jest, aby każda ciężarna stosowała się do znanej zasady, że w ciąży należy jeść dla dwojga, nie za dwoje. Chodzi właśnie o to, aby jeść zdrowo, rozsądnie, a nie spożywać ogromnych ilości niezdrowego jedzenia, tłumacząc, że w ciąży można jeść wszystko, na co ma się ochotę. Jest to nieprawdą, ponieważ jedzenie nadmiernej ilości posiłków spowoduje zbyt duży przyrost masy ciała, a zbędnych kilogramów trudno będzie się po ciąży pozbyć.

Jakich jeszcze zasad zdrowego jedzenia należy przestrzegać w ciąży?

Bardzo ważne jest regularne spożywanie posiłków. Należy jeść pięć posiłków dziennie, aby kobieta ciężarna nigdy nie odczuwała tzw. wilczego głodu związanego z nadmiernym spadkiem glukozy w krwi. Dzięki temu również dziecko będzie miało dostarczane regularne posiłki, co z pewnością korzystnie wpłynie na jego rozwój.

Stosując te proste zasady dotyczące zdrowego żywienia każda ciężarna będzie miała pewność, że robi dla siebie i dla swojego dziecka wszystko to, co najlepsze. Stosowanie się do tych zasad nie jest trudne; nie spowoduje, że kobieta będzie wariować – wymaga tylko wyrobienia w sobie pewnych nawyków, które mogą przetrwać dłużej, a nie tylko na czas ciąży, co będzie bardzo korzystne dla zdrowia młodej mamy.


Podziel się: