Herbata biała – co warto o niej wiedzieć? Właściwości, zastosowanie, sposób parzenia - portal DOZ.pl
Herbata biała – co warto o niej wiedzieć? Właściwości, zastosowanie, sposób parzenia
Joanna Orzeł

Herbata biała – co warto o niej wiedzieć? Właściwości, zastosowanie, sposób parzenia

Herbata to jeden z najpopularniejszych napojów spożywanych przez wielu z nas kilka lub nawet kilkanaście razy dziennie. Najwyższą światową rozpoznawalność mają herbaty czarna oraz zielona. Tymczasem produkowane są również herbaty: czerwona, żółta, oolong oraz biała. Jakie właściwości ma biała herbata? Jak prawidłową ją zaparzać i czy każdy może ją pić? Podpowiadamy.

Biała herbata – charakterystyka 

Biała herbata jest produkowana z pąków i młodych liści wiecznie zielonego krzewu herbacianego – Camellia sinensis. W zależności od miejsca produkcji różnie określa się jej charakterystykę.  

Chińczycy definiują białą herbatę jako produkt regionalny i sezonowy. Uprawy krzewów herbacianych, z których powstaje biała herbata, są zlokalizowane tylko w prowincji Fujian (południowo-wschodnie Chiny nad cieśniną Tajwańską). Zbiory natomiast mają miejsce wyłącznie wiosną. Liście i pąki poddawane są minimalnym procesom przetwórczym zgodnym z tradycyjnymi recepturami.  

Według pozostałych producentów biała herbata wytwarzana jest z młodych pąków oraz liści krzewu herbacianego, które poddawane są wyłącznie suszeniu w delikatnych warunkach. W ten sposób młode części rośliny nadal pokryte są charakterystycznymi białymi włoskami, które nadają wysuszonej herbacie biały kolor.  

Bez względu na to, czy biała herbata jest produktem z Chin czy innego kraju, warto zaznaczyć, że jedyny proces jej przetworzenia po zbiorze to suszenie (niekiedy dodatkowo poprzedzone ogrzewaniem z parą wodną). W przeciwieństwie do pozostałych dostępnych na rynku herbat nie jest poddawana procesowi naturalnej fermentacji. Sprawia to, że pośród wszystkich odmian herbata biała jest najdelikatniejsza w smaku i równocześnie bogata w składniki prozdrowotne

Biała herbata – właściwości 

Większość właściwości białej herbaty pokrywa się z właściwościami herbat zielonej, czarnej czy czerwonej. Podobnie jak one zawiera antyoksydanty – głównie polifenole, garbniki oraz kofeinę (nazywaną również teiną).  

W wielu źródłach można znaleźć informacje, że biała herbata jest uboższa w kofeinę oraz bogatsza w antyoksydanty w porównaniu z herbatą zieloną. Istnieją również badania, w których w wyniku porównań składu chemicznego herbat powyższe doniesienia są niepotwierdzane. Ta rozbieżność może mieć wiele przyczyn. Główną jest fakt, że w przypadku każdej próbki naturalnej poziom zawartych w niej składników zależy od wielu czynników, np. rodzaju gleby, nasłonecznienia, czasu zbioru, wilgotności, sposobu przechowywania. Kolejna to jakość wybranych do badań herbat. Nie jest tajemnicą, że produkty spożywcze często są fałszowane przez nieuczciwych producentów. W przypadku herbaty białej, która ze względu na ograniczoną ilość surowca (najmłodsze pędy i liście) należy do najdroższych herbat, również raportowane są przypadki zafałszowań.  

Inne ilości substancji będą oznaczane bezpośrednio w materiale roślinnym, inne natomiast w naparze wodnym, czyli formie, w której najczęściej herbatę spożywamy. Co więcej, czas i temperatura parzenia też mają znaczenie w kontekście ilości badanych substancji. Z wymienionych powodów uzyskane wyniki badań mogą być niespójne. Przyjmuje się, że zakres zawartości kofeiny w kubku białej herbaty to od 6 do 60 mg, podczas gdy dla herbaty zielonej ilość waha się od 20 do 45 mg.  

W przypadku antyoksydantów, czyli substancji pomagających nam w walce z wolnymi rodnikami, ich ilość jest na tyle duża, że regularne spożywanie białej herbaty może w pozytywny sposób wpłynąć na nasze zdrowie. Za właściwości antyoksydacyjne białej herbaty odpowiadają głównie polifenole (flawonole, flawonodiole, flawonoidy oraz kwas galusowy), których zawartość w suchych liściach może wynosić do 30% masy.  

Badań klinicznych związanych z wpływem spożywania białej herbaty jest niewiele. Jednak wyniki testów in vitro przeprowadzanych zarówno dla ekstraktów z herbaty, jak i wybranych substancji aktywnych pozwalają wnioskować, że ma ona pozytywny wpływ na nasze zdrowie. Wykazano, że picie białej herbaty obniża ryzyko chorób serca, insulinooporności oraz przeciwdziała procesom nowotworzenia. Może chronić nasz układ kostny przed osteoporozą, a nerwowy przed chorobami Parkinsona i Alzheimera. Dodatkowo redukuje wytwarzanie kamienia nazębnego i namnażanie chorobotwórczych bakterii w jamie ustnej. Może wspomóc nasze wysiłki związane z dążeniem do wymarzonej sylwetki, ponieważ – podobnie jak herbata zielona – zawiera kofeinę i katechiny wspomagające proces spalania tłuszczu. Jest także cenionym składnikiem kosmetycznym posiadającym działanie przeciwstarzeniowe. 

Polecane dla Ciebie

Biała herbata – zastosowanie 

Podstawowe zastosowanie białej herbaty to sporządzanie naparu, który dzięki delikatnemu smakowi i aromatowi cieszy się wysoką popularnością pośród smakoszy. Spożywana jest zarówno solo, jak i w połączeniu z dodatkami smakowymi np. z jaśminem czy suszonymi owocami. Jeżeli zastanawiasz się, gdzie kupić białą herbatę, to najbliższym miejscem będzie sklep spożywczy, jednak najprawdopodobniej będzie tam osiągalna tylko w postaci ekspresowej. Liściastej formy poszukuj w sklepach zielarskich lub specjalistycznych sklepach sprzedających herbaty i kawy na wagę. Tam też znajdziesz białą herbatę najwyższej jakości. 

Zarówno białą herbatę, jak i jej ekstrakty znajdziemy również w preparatach na odchudzanie. Dostępne są w formie tabletek, kapsułek lub mieszanek przeznaczonych do sporządzania naparów.    

Biała herbata jako surowiec kosmetyczny,  a zwłaszcza jej ekstrakty, stosowana jest do produkcji preparatów przeciwstarzeniowych. Na drogeryjnych, perfumeryjnych i aptecznych półkach znajdziemy ją zamkniętą między innymi w kremy, toniki i maski.  

Jak parzyć białą herbatę? 

Sposób przygotowania białej herbaty w zasadzie nie różni się dla herbat ekspresowych oraz liściastych. Porcję liści (samodzielnie przygotowaną lub zamkniętą w torebce) należy zalać gorącą wodą i parzyć przez 5–8 minut. Następnie oddzielić napar od liści i rozkoszować się smakiem. Podobnie jak w przypadku herbaty zielonej zaleca się stosowanie wody, która nie jest wrząca (temperatura parzenia to około 80°C). Nie oznacza to, że musimy parzyć herbatę z termometrem w ręku. Po zagotowaniu wody otwórzmy czajnik i odczekajmy 2 minuty. Wówczas woda wystarczająco przestygnie. Jeżeli zastanawiasz się, jaka biała herbata będzie dla Ciebie najlepsza, to odpowiedź jest prosta. Taka, którą będziesz regularnie pić! Jeżeli lubisz napary o intensywnym smaku, dodaj więcej liści, jeżeli jest wręcz przeciwnie – dodaj mniej.  

Wady białej herbaty – czy każdy może ją pić? 

Biała herbata jest napojem, którym może rozkoszować się większość z nas bez obaw o negatywny wpływ na zdrowie. Ze względu na zawartość kofeiny (teiny) jej spożycie powinny ograniczyć osoby wrażliwe na tę substancję oraz kobiety ciężarne i karmiące piersią.  

Zgodnie z zaleceniami dzienna dawka kofeiny dla dorosłego człowieka nie powinna przekraczać 400 mg (dla osób ciężarnych i karmiących 300 mg). Ilość białej herbaty (oraz innych herbat) w przypadku kobiet ciężarnych powinna być również ograniczona ze względu na możliwość ograniczenia wchłaniania kwasu foliowego przez substancje zawarte w naparze.  

Biała herbata nie powinna być spożywana w nadmiarze przez osoby chore na wrzody dwunastnicy oraz anemię (taniny mogą wzmagać wymywanie żelaza z organizmu).  
  1. Y. Hilal, U. Engelhardt, Characterisation of white tea – Comparison to green and black tea, "Journal für Verbraucherschutz und Lebensmittelsicherheit", nr 2 2007. 
  2. S. Pastoriza, M. Mesías, C. Cabrera, J. A. Rufián-Henares, Healthy properties of green and white teas: an update, "Food & Function", nr 8 2017. 
  3. K. Karwowska, Wykorzystanie liści krzewu herbacianego w przemyśle spożywczym i kosmetycznym, "Kosmetologia Estetyczna", nr 5 (5) 2016. 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Arsen w żywności – jaki może mieć wpływ na zdrowie?

    Arsen to składnik swego czasu najpopularniejszej trucizny – arszeniku. Ma udokumentowany wpływ na działanie metabolizmu – jest mikroelementem, jednak w wyższych dawkach jest toksyczny i powoduje poważne problemy zdrowotne. Co ciekawe, jednym z głównych źródeł, z którymi dostaje się do naszego organizmu jest żywność. Jaki ma wpływ na zdrowie? Jak ograniczyć ilość arsenu w diecie? Podpowiadamy.

  • Miód manuka – właściwości i zastosowanie

    Ostatnimi czasy coraz intensywniej obserwowany jest wzrost zainteresowania naturalnymi metodami leczenia różnorodnych schorzeń – apiterapia jest jedną z nich. To praktyka wykorzystująca produkty pszczele podczas procesu leczenia. W apiterapii stosuje się miód, ale również wosk, kit pszczeli czy zasklep miodowy. Ze względu na swoje specyficzne właściwości miód manuka jest jednym z najbardziej popularnych gatunków miodów stosowanych w apiterapii. Dlaczego? Dowiedz się więcej w poniższym artykule. 

  • Żel antybakteryjny do rąk i płyn dezynfekcyjny – jak zrobić w domu?

    Higiena rąk należy do głównych środków ochronnych podczas epidemii wirusa SARS-CoV-2 wywołującego chorobę COVID-19. Dokładne i systematyczne mycie dłoni pomaga w ograniczeniu rozprzestrzeniania się koronawirusa z Wuhan, a także zmniejsza szanse na jego wniknięcie do organizmu. Jak przygotować samodzielnie w domu żel antybakteryjny lub płyn do dezynfekcji? Podpowiadamy. 

  • Imbir – jak i kiedy go jeść? Właściwości lecznicze, zastosowanie, przeciwwskazania

    Imbir to roślina o wielu właściwościach zdrowotnych. Wśród nich wymienia się m.in. pomoc w łagodzeniu bólu gardła, mdłości w czasie ciąży czy zgagi. Co więcej, imbir wspomaga trawienie i działa przeciwzapalnie. Na jego bazie tworzy się napoje, syropy czy olejki, ale spożywa się go również na surowo. Jakie jeszcze właściwości ma imbir? Jak go przechowywać? Komu odradza się regularne stosowanie imbiru?

  • Bakuchiol – czym jest i jak działa? Dlaczego nazywa się go roślinnym retinolem?

    Bakuchiol to związek pochodzenia naturalnego, pozyskuje się go z rośliny zwanej bakuchi. Dotychczas udowodniono, że wykazuje szereg właściwości, które wykorzystuje się m.in. w kosmetykach przeciwstarzeniowych. Często określa się go mianem roślinnego retinolu, ale czy słusznie? Czym bakuchiol różni się od retinolu i kiedy warto go stosować? Podpowiadamy. 

  • Skwalan – jakie ma właściwości? Jak go stosować?

    Skwalan to substancja, która ma zadatki na zdobycie tytułu idealnego składnika pielęgnacyjnego. Cenne właściwości wykorzystywane w produktach kosmetycznych łączy bowiem z biokompatybilnością ze skórą ludzką, co wpływa na komfort i bezpieczeństwo użycia. Czym jest skwalan i jak go stosować? Poznajmy go bliżej. 

  • Bisabolol – jak działa? W jakich kosmetykach można go znaleźć?

    Bisabolol to związek, który znajdziemy w składzie wielu kosmetyków o szerokim zakresie zastosowania. Skąd pochodzi? Jakie ma właściwości? Kiedy warto po niego sięgać? Zapraszamy do lektury.

  • Kwas azelainowy – charakterystyka, właściwości i zastosowanie. Czy pomoże na przebarwienia i trądzik?

    Jednym ze składników stosowanych zewnętrznie, a chętnie wybieranych przez specjalistów jest kwas azelainowy. Ma podobne do nadtlenku benzoilu właściwości, ale działa łagodniej i jest lepiej tolerowany. Jego cena jest stosunkowo niska. Łączony głównie z terapią różnych odmian trądziku, ale także używany jako peeling czy środek pomagający rozjaśnić przebarwienia. Jakie właściwości decydują o jego wysokiej skuteczności? Jak często go stosować? Ile procent kwasu azelainowego znajdziemy w kremie bez recepty? Czy jest bezpieczny w ciąży i podczas karmienia piersią? Czy można go łączyć z innymi składnikami aktywnymi?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij