Żywienie medyczne dla seniorów
Krzysztof Słomiak

Żywienie medyczne dla seniorów

W wieku podeszłym procesy zachodzące w organizmie są spowolnione. Skutkuje to przede wszystkim spadkiem wytrzymałości układu kostnego i częstymi złamaniami kości. W tym wieku charakterystyczne jest, że dochodzi do spadku siły mięśniowej i wydolności ruchowej. Mogą pojawić się problemy z utrzymywaniem równowagi i wstawaniem. W wielu przypadkach pogłębiają się choroby neurodegeneracyjne, takie jak choroba Alzheimera czy Parkinsona. Z tych względów, a szczególnie z uwagi na obniżenie wchłaniania i skutecznego przyswajania substancji odżywczych z pokarmu ważne jest, aby osoby starsze dostarczały do swojego organizmu komplet mikro- i makroelementów oraz wszystkich substancji odżywczych w odpowiednich ilościach.

Analiza diety osoby starszej

Warto w odpowiednim momencie przeanalizować sposób żywienia naszej babci czy dziadka i w całkiem prosty sposób go zmodyfikować. Wiadomo, że dzisiejsze czasy nadają tak szybki bieg naszemu życiu, że czasem ciężko znaleźć moment na myślenie o tym, co się je. Chwytamy to, co nam wpadnie w ręce i pracujemy dużo, albo padamy przed telewizorem i odpoczywamy po ciężkim dniu. W przypadku seniorów nie jest inaczej. U osób starszych o wiele częstszym przypadkiem jest stronienie od jedzenia normalnych posiłków i przechodzenie w tryb, który ja nazywam po prostu nieracjonalnym: jedzenie bardzo wcześnie lub bardzo późno; jedzenie posiłków o bardzo niskiej lub bardzo wysokiej kaloryczności; unikanie konkretnych grup składników pokarmowych – najczęściej białek lub węglowodanów.

Ważne jest zbilansowanie diety osoby starszej

Wydawać by się mogło, że bez interwencji z zewnątrz osób bliskich dieta osoby starszej nie ma szans na to, aby ulec zmianie. Starsze osoby często nie mają pieniędzy, żeby prawidłowo się odżywiać. Z tego względu kupują produkty gorszej jakości, najczęściej wysoce przetworzone, szybkie i gotowe potrawy. Nie bez znaczenia jest także fakt, że prawidłowa dieta wcale nie musi być nudna i droga. Warto seniorowi pomóc, aby posiłki, które przyjmuje były odpowiednie dla niego. Jedzenie bułki i parówki w ramach każdego posiłku na pewno nie zagwarantuje prawidłowego odżywienia. W wielu miejscach znaleźć można przepisy na smaczne i zdrowe dania, które zapewnią komplet ważnych dla zdrowia składników.

Polecane dla Ciebie

Dodatki do żywności

Mając na uwadze poprawne funkcjonowanie organizmu trzeba zastanowić się, czego brakuje seniorowi w jego diecie.

U osoby starszej o wiele trudniej wykryć i prawidłowo określić optymalne poziomy niezbędnych substancji, które muszą zostać podane z pokarmami. Niestety jest to cecha osobnicza i u każdego jest inaczej.

Jeśli jednak mamy możliwości finansowe, warto zainwestować w multiwitaminowe suplementy diety, szczególnie w zbliżającej się porze jesienno-zimowej – w okresie, w którym witaminy ze świeżych owoców i warzyw są trudniej dostępne. Na rynku istnieje wiele preparatów o różnych składach: kapsułki, tabletki do ssania, krople, których dawki i postacie można dobrać indywidualnie do potrzeb seniora.

Żywienie medyczne

Kiedy wystąpią ewidentne problemy z żywieniem seniora, do dyspozycji na rynku aptecznym mamy produkty (środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego/medycznego lub wyroby medyczne, tzw. „nutridrinki”), które z dobrymi efektami wykorzystywane są w żywieniu seniorów oraz osób niedożywionych. Można je stosować również przy innych chorobach, które powodują przede wszystkim odwodnienie i wycieńczenie pacjenta. Są to preparaty najczęściej wysokobiałkowe i wysokoenergetyczne, których założeniem jest dostarczenie ważnych składników odżywczych.

Człowiek starszy często odczuwa zaburzenia smaku oraz jadłowstręt. Z tego powodu produkty te mają najczęściej neutralne smaki, dostosowane do osób z zaburzeniami odczuwania smaków. Problem może się również odwrócić. Osoba starsza, kiedy poczuje smak, który jej odpowiada, często przestawia się jedynie na ten jeden produkt i stosuje tzw. monodietę – czyli je tylko jedną rzecz na wszystkie posiłki. Trzeba walczyć o urozmaicenie diety na tyle, na ile to możliwe.

Jak stosować produkty specjalnego przeznaczenia żywieniowego?

Żywienie medyczne powinno być stosowane zawsze pod nadzorem lekarza. Aby rozproszyć równomiernie cząstki odżywcze, produkty należy wstrząsnąć przed użyciem. Po pierwszym otwarciu opakowania preparat należy przechowywać w lodówce, w zamkniętym opakowaniu nie dłużej niż przez 24 godziny. Najczęściej podaje się 1-2 butelki na dobę, o ile lekarz lub dietetyk nie zaleci inaczej. Ważne jest, aby monitorować podaż płynów dla zapewnienia odpowiedniego stanu nawodnienia pacjenta.

Omawiane produkty przeznaczone są do podawania doustnego. Nie można uznać ich za jedyne źródło pożywienia.

Kilka złotych rad

Zadbaj o to, by senior zjadał 4-5 małych posiłków w ciągu dnia. Lepiej jeść posiłki mniejsze, ale robić to częściej. Nie obciąży to układu pokarmowego nadmiernie i utrzyma równomierny poziom glukozy, a co za tym idzie – energii w ciągu dnia. Dbaj o to, by posiłki były apetycznie podane. Pamiętaj, że je się oczami – kiedy jedzenie będzie kolorowe i smaczne, na pewno pobudzi to łaknienie seniora. Nie zmuszaj seniora do jedzenia. Najgorzej wciskać w kogoś jedzenie na siłę. Warto znaleźć złoty środek, ale nie można też pozwolić, by osoba starsza rezygnowała z posiłków. Kiedy chcemy urozmaicić dietę o substancje odżywcze, mineralne czy witaminy warto wykorzystać preparaty apteczne, w tym żywienie medyczne. Na pewno pomogą one seniorowi utrzymać zdrowie na wyższym poziomie.
 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Dieta dla morsa – co powinny jeść osoby uprawiające morsowanie?

    Morsowanie jest formą rekreacji ruchowej uprawianej na świeżym powietrzu, która w ostatnich latach zyskuje na popularności nie tylko w Polsce, ale także w wielu różnych krajach Europy i Ameryki Północnej. Polega ono na zanurzaniu ciała w zimnej wodzie jeziora, rzeki lub morza, najczęściej w okresie zimowym, w celu odnowy sił psychofizycznych oraz poczucia relaksu i dobrej zabawy.

  • Dieta w depresji – co jeść?

    Skuteczność aktualnie stosowanych metod zapobiegania i leczenia depresji jest ograniczona, w dodatku często wiąże się z występowaniem skutków ubocznych. Obecnie dobrze wiadomo, że dieta wywiera istotny wpływ na ogólny stan zdrowia i dobrostan psychiczny, co sugeruje, że może być również ważnym elementem terapii wspomagającej leczenie depresji.

  • Dieta dla młodego piłkarza – co powinien jeść młody sportowiec uprawiający piłkę nożną?

    W dzisiejszych czasach coraz więcej młodych sportowców ma świadomość, że na ostateczny sukces w sporcie wpływ ma nie tylko systematyczny trening, lecz również dieta i zdrowy styl życia.

  • Dieta siatkarza – co jedzą zawodowi siatkarze?

    Nieadekwatna podaż energii oraz składników odżywczych w diecie siatkarza może przyczyniać się do zmniejszenia masy, siły i wytrzymałości mięśniowej, zakłócenia regeneracji potreningowej, jak również obniżenia odporności oraz zwiększenia ryzyka wystąpienia przetrenowania i kontuzji. Oznacza to, że na ostateczny sukces zawodowych siatkarzy ma istotny wpływ nie tylko systematyczna realizacja indywidualnie dobranego programu treningowego, lecz także przestrzeganie odpowiednio zbilansowanej i zróżnicowanej diety oraz jej suplementacji.

  • Bułka z bananem – na czym polegała dieta Adama Małysza?

    Adam Małysz jest niezwykle utytułowanym skoczkiem narciarskim, który odniósł znaczące sukcesy sportowe zarówno na arenie krajowej, jak i międzynarodowej. O ulubionym przysmaku „Orła z Wisły” – słynnej bułce z bananem – słyszał każdy kibic skoków narciarskich w Polsce.  

  • BCAA – czym jest, jak stosować i efekty

    Aminokwasy egzogenne to grupa dziewięciu aminokwasów, których organizm człowieka nie potrafi samodzielnie wytwarzać i dlatego muszą być regularnie dostarczane wraz z pokarmem. Wśród nich znajdują się trzy aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach bocznych, które od wielu lat przykuwają uwagę osób systematycznie uprawiających sport. Dzieje się tak ze względu na potencjalne korzyści wynikające z ich dodatkowej suplementacji.

  • Dieta Montignaca – czym jest?

    Dieta Montignaca jest metodą walki z nadwagą i otyłością, która jeszcze do niedawna była dosyć powszechnie stosowana w wielu krajach europejskich. Jej popularność wzięła się w dużej mierze z braku potrzeby skrupulatnego liczenia kalorii oraz ograniczenia ilości spożywanego pokarmu w celu uzyskania pożądanego efektu odchudzającego. Według opinii samego autora diety, Michela Montignaca, głównym powodem rozwoju nadwagi i otyłości nie jest zbyt wysokie spożycie kalorii w diecie, lecz nadmierna konsumpcja pokarmów węglowodanowych charakteryzujących się wysokim indeksem glikemicznym (IG).

  • Terapia śmiechem – geloterapia

    „Śmiech jest ćwiczeniem fizycznym wielce dla zdrowia korzystnym”. Słowa Arystotelesa, wypowiedziane ponad dwa tysiące lat temu, są wciąż aktualne i zostały udowodnione we współczesnych badaniach naukowych.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij