Zdrowy powrót do szkoły. 5 sposobów na odporność
Krzysztof Słomiak

Zdrowy powrót do szkoły. 5 sposobów na odporność

Powrót do szkoły po kilkumiesięcznych wakacjach jest prawdopodobnie najtrudniejszym okresem w roku. Zwykle po ciekawym i pełnym odpoczynku czasie przychodzi ten moment, w którym musimy porzucić plażę, morze, jeziora i góry i wrócić do świata „zwykłych ludzi”. Nieszczęście to zbiega się z rozpoczynającym się i niezwykle wymagającym okresem jesiennym, który wita nas chłodniejszymi dniami, zimnymi wieczorami, ulewami i innymi zjawiskami pogodowymi, które dadzą w kość naszej odporności. Co zrobić, aby pozostać w pełni zdrowia?

Dziecko idące do szkoły po wakacyjnym czasie, musi zmierzyć się z dużą grupą innych osób – zarówno rówieśników, jak i dorosłych – z którymi przebywa często w zamkniętych i słabo wentylowanych pomieszczeniach (autobusy, sala lekcyjna itp.). Choroba nie wybiera i może dotknąć każdego. Poznaj kilka sposobów na wzmocnienie odporności dziecka, by mogło w pełni sił wrócić do szkoły i cieszyć się tym okresem.

Stara, dobra witamina C

Szukaj w pożywieniu witaminy C. Naturalnie kojarzy się ona z odpornością i przeziębieniem.

Duże ilości tej witaminy, zwanej również kwasem askorbinowym, możemy znaleźć w papryce, natce pietruszki, cytrusach, brokułach, ziemniakach, porzeczkach i szpinaku. Warto zadbać o dietę bogatą w te produkty, ponieważ witamina C zwiększa prawdopodobieństwo pozostania zdrowym. Niestety obróbka cieplna rozkłada ten związek, przez co traci on swoją aktywność, dlatego dobrze korzystać jak najdłużej ze świeżych, nieprzetworzonych owoców i warzyw.

Witamina C ma również silne działanie przeciwutleniające i działa jak miotła na wolne rodniki. Dodatkowo stymuluje wydzielanie przeciwzapalnego interferonu oraz pobudza produkcję kolagenu.

Witaminy w służbie zdrowiu

Urozmaicona dieta to podstawa – do naszych naturalnych obrońców zaliczają się również:

  • witamina A – stymuluje produkcję białych krwinek,
  • witamina B6 – bierze udział w mechanizmach obronnych organizmu,
  • witamina E – silny przeciwutleniacz.
Napary z dzikiej róży, aronii czy malin są bogate w witaminy (A, B, C, E) oraz mikro- i makroelementy. Stanowią wartościowe źródło fosforu, magnezu i żelaza. Herbatki ziołowe i owocowe są więc dobrą alternatywą dla kawy i herbaty. Będą niezastąpione na długie jesienne wieczory, przynosząc rozluźnienie, a jednocześnie wzmacniając organizm.

Do celów wzmacniających wykorzystuje się również odpowiednio przygotowane części roślin zielarskich, które zawierają flawonoidy oraz mnóstwo witamin. Surowcami zielarskimi mogą być liście, kwiaty, pędy, kora, owoce i korzenie lub ich przetwory – soki, syropy, napary, odwary czy nalewki. Należy pamiętać, że sposób przyrządzenia surowca będzie warunkował zarówno ilość, jak i jakość składników odżywczych.

Miód dobry na wszystko

Pij miód. W trakcie okresu jesiennego napój wzbogacony o świeży miód sprawdza się rewelacyjnie. Nie dość, że jest on bogatym źródłem witamin, mikroelementów oraz białek enzymatycznych, które mobilizują budowę silnego systemu odpornościowego, to jeszcze zawiera substancje przeciwzapalne i odkażające. Jego działanie – rozgrzewające i regenerujące – jest znane od wielu stuleci. Zalecana dawka miodu to 1-2 łyżeczki dziennie. Propolis oraz pyłek pszczeli, jako pochodne i podobne w działaniu do miodu, mogą stanowić dla niego dobrą alternatywę.

Miód jednak zachowuje swoje wartości odżywcze i właściwości w temperaturze nie wyższej niż 40oC. Jeśli rozpuścimy go w cieplejszym napoju, zawarte w nim substancje odżywcze ulegną rozkładowi, a my wypijemy jedynie słodki napój.

Witamina D – nawet wtedy, gdy nie ma słońca

Wyjdź z domu. Istnieje udowodniona naukowo zależność między niedoborem witaminy D a problemami z odpornością. W naszej strefie geograficznej trudno znaleźć osobę, u której poziom tej witaminy jest odpowiedni. Często spędzamy czas w zamkniętych pomieszczeniach przy sztucznym oświetleniu – w tych warunkach nasz organizm nie ma podstaw do produkcji witaminy D. Jest ona jednak bardzo ważna, bo wzmacnia nie tylko nasze kości, ale również układ odpornościowy. Warto więc podczas wakacji jak najczęściej korzystać z aktywności fizycznej poza domem, by nadrobić zimowe braki. Dobrze też stosować codzienną suplementację witaminową. W ten sposób nie dopuścimy do niedoboru tak ważnego składnika.

Sen w walce o zdrowie

Śpij mądrze. Regularny, porządny i uczciwy sen jest bardzo ważny dla prawidłowej higieny odpoczynku. Zapewnienie sobie odpowiedniego stosunku fazy płytkiej do fazy głębokiej snu stanowi klucz do zdrowia i zbudowania silnego układu odpornościowego. Ważna jest regularność i chęć poprawy jakości relaksu naszego organizmu. Odporność zależy bowiem od tego jak – a nie jak długo – śpimy. Kiedy jakość snu ulegnie poprawie, z pewnością przyniesie to korzyść naszej odporności.

Rada na koniec: jeśli widzimy, że w szkole zaczyna się rozwijać epidemia (najczęściej grypy, ale mogą to być i inne choroby, które dziesiątkują uczniów jeden po drugim), warto pozwolić młodemu człowiekowi pozostać przez kilka dni w domu. Okres ten pomoże naszemu dziecku w spokoju odbudować odporność, która została nadszarpnięta przez krążące zarazki, a następnie wrócić do szkoły w pełni sił.

Nie warto upierać się przy konieczności chodzenia do szkoły, jeśli przeczuwamy, że za chwilę nasze dziecko będzie czekała dwutygodniowa rekonwalescencja po grypie czy zapaleniu oskrzeli. Pozwalając swoim pociechom zregenerować się do końca, nie doprowadzimy do rozwoju skomplikowanych stanów chorobowych – zarówno u swojego dziecka, jak i u innych osób, z którymi przebywa.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Ciemiączko u dziecka – gdzie się znajduje i kiedy zarasta? Jak o nie dbać?

    Ciemiączka są fizjologicznymi strukturami w obrębie czaszki noworodka i niemowlęcia. Ich głównym zadaniem jest zmniejszenie obwodu główki podczas przechodzenia przez kanał rodny w tracie porodu. Jakie są rodzaje ciemiączek u noworodków? Gdzie się znajdują i kiedy powinny się zrastać? Jak dbać o ciemiączko u noworodków? Podpowiadamy.

  • Złamanie zielonej gałązki – przyczyny, objawy, rozpoznanie, leczenie złamania podkostnowego u dzieci

    Złamanie zielonej gałązki jest charakterystyczne dla wieku dziecięcego, dotyczy niemowląt, małych dzieci oraz nastolatków. Jest to złamanie zamknięte, podkostnowe – bez przerwania ciągłości okostnej. Kość przypomina wtedy ułamaną, młodą gałązkę drzewa, stąd nazwa tego urazu. Złamania typu zielona gałązka nie są skomplikowane, nie wymagają nastawiania ani operacji, a kość zazwyczaj szybko się zrasta. Jak wygląda leczenie i rehabilitacja złamania typu torus?

  • Witamina D dla dzieci – dawkowanie, objawy i skutki niedoboru

    Witamina D jest hormonem steroidowym, który kontroluje wiele istotnych dla organizmu procesów. Dostarczenie jej (poprzez syntezę skórną oraz wraz z pożywieniem) jest szczególnie ważne w przypadku najmłodszych. Witamina D wpływa na układ kostny dzieci poprzez regulację gospodarki wapniowo-fosforanowej, działa immunomodulująco, podnosząc odporność i obniżając poziom cytokin prozapalnych, ma również działanie antykancerogenne oraz neuro- i kardioprotekcyjne. Jaką dawkę witaminy D podawać dziecku? Witamina D dla dzieci w kroplach, kapsułkach twist-off, sprayu czy tabletkach?

  • Stulejka u dziecka – jak rozpoznać stulejkę i jak wygląda jej leczenie?

    Stulejkę definiuje się jako niezdolność do odsunięcia napletka pokrywającego żołądź prącia. Jest to niewielka wada anatomiczna występująca najczęściej u chłopców (do 3.-4. roku życia stan ten dotyczy ok. 90% dzieci płci męskiej i jest on fizjologiczny). U starszych dzieci w przypadku stulejki zaleca się zabiegi polegające na delikatnym odsuwaniu napletka i stosowaniu maści sterydowej. Stulejka patologiczna, która wymaga interwencji chirurgicznej, powstaje przeważnie na skutek stanów zapalnych bądź urazów.

  • Dyspraksja (syndrom niezdarnego dziecka) – przyczyny i objawy dyspraksji rozwojowej

    Dyspraksja, nazywana również syndromem dziecka niezdarnego, to dysfunkcja percepcyjno-motoryczna przejawiająca się zaburzeniami koordynacji rozwojowej. Dzieci dyspraktyczne mają trudności z planowaniem i wykonywaniem czynności zarówno w zakresie motoryki małej (np. z rysowaniem, pisaniem, zapinaniem guzików), jak i w zakresie motoryki dużej (np. gra w piłkę, jazda na rowerze). Dyspraksja objawia się także opóźnionym rozwojem mowy, trudnościami ze skupieniem i z nauką czy zaburzeniami równowagi. Nie wpływa ona jednak na inteligencję. Aby pomóc dziecku, warto udać się do specjalistów, m.in. terapeuty SI, logopedy, pedagoga, aby dobrać odpowiednią terapię.

  • Kołdra obciążeniowa – działanie i wskazania do stosowania kołdry sensorycznej

    Kołdra obciążeniowa jest wykorzystywana w zaburzeniach propriocepcji, które pojawiają się m.in. u osób z autyzmem, ADHD czy zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Często jest także zalecana przy bezsenności, depresji, zespołach lękowych. Kołderka sensoryczna stymuluje czucie głębokie, "wyciszając" układ nerwowy. Jej stosowanie rozluźnia, relaksuje, poprawia jakość snu, redukuje napięcie. Wyjaśniamy, jak prawidłowo używać kołdrę obciążającą oraz jak dobrać jej wagę i rozmiar do potrzeb użytkownika. 

  • Perły Epsteina – przyczyny i leczenie torbieli dziąsłowych u dziecka

    Perły Epsteina to rodzaj torbieli dziąsłowych. Są to niewielkie zmiany o charakterze cyst wypełnione keratyną, które pojawiają się u niemowląt. Lokalizują się na podniebieniu i nie powodują żadnych dolegliwości. Perły Epsteina nie są groźne, jednak łatwo je pomylić z pleśniawkami czy aftami, dlatego też każde zmiany w jamie ustnej dziecka należy skonsultować z pediatrą. 

  • Koślawość kolan – przyczyny i leczenie koślawych kolan u dzieci i dorosłych. Ćwiczenia na koślawe kolana

    Koślawość kolan to deformacja kończyn dolnych dotycząca przede wszystkim dzieci, choć może występować także u osób dorosłych. Do 6. roku życia koślawe kolana u dziecka są stanem fizjologicznym, jeśli natomiast nieprawidłowa budowa kolan utrzymuje się dłużej, należy udać się do ortopedy oraz fizjoterapeuty. Jak przebiega terapia koślawości kolan?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij