Czym gasić pragnienie?
Monika Mielus

Czym gasić pragnienie?

Najczęściej w ogóle nie zastanawiamy się nad tym, co pijemy. Tymczasem od tego, co wypijamy, zależy nasze zdrowie, stan skóry, włosów i utrzymanie szczupłej sylwetki.

Na początek przyjrzyjmy się, po co dostarczamy do organizmu płyny? Przede wszystkim dlatego, że nasze ciało zawiera od 50 do 75% wody. Jest ona niezbędna m. in. do transportowania składników odżywczych i do prawidłowego przebiegu procesów trawiennych. W środowisku wodnym zachodzą wszystkie procesy życiowe. Woda reguluje również ciepłotę ciała. Organizm człowieka nie może magazynować wody, a do tego codziennie ją wydala poprzez układ moczowy, a czasem nawet więcej przez skórę. Dlatego też musimy ją ciągle uzupełniać. 

Tabela 1. Dobowy bilans wody w organizmie dorosłego człowieka

Woda dostarczana ml Woda wydalana ml
Napoje 1500 Nerki 1000
Pożywienie stałe 1000 Skóra 600
Utlenianie składników odżywczych 300 Płuca 550
Przewód pokarmowy 150
Razem 2800 Razem 2800

Źródło: „Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu” pod red. J. Gawęckiego i L. Hryniewieckiego

Trudno dokładnie sprecyzować, ile płynów powinniśmy wypić  w ciągu doby. Na ten temat zdania są podzielone. Jedni uważają, że wystarczy 1,5 litra, inni twierdzą, że należy pić tyle, ile dyktuje nam pragnienie. Jedno jest pewne - ilość wypijanej wody zależy od klimatu, rodzaju pracy, aktywności ruchowej, spożywanych posiłków, wieku, stanu zdrowia.

Warto wiedzieć,  że kobiety powinny pić więcej płynów niż mężczyźni, szczególnie jeśli stosują dietę odchudzającą. Dotyczy to także osób cierpiących na zaparcia, spożywających zwiększone ilości błonnika, a także kobiet karmiących.

Dietetycy zalecają, aby dziennie wypijać co najmniej 2 litry płynów, w tym 1-1,5 litra wody mineralnej. Pożywienie stałe może być także źródłem płynów. Trzeba jedynie pamiętać, że w mąkach, pieczywie i kaszach wody jest zaledwie około 15%, a w olejach i cukrze jej zawartość jest znikoma. Jedynie warzywa i owoce stanowią dobre źródło płynów, ponieważ jest w nich około 85-99% wody.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Żywienie w cukrzycy

    Wraz z rozwojem cywilizacji wzrosła również liczba chorób cywilizacyjnych. Do takich chorób zalicza się m.in. cukrzyca typu II. Czy cukrzyca zawsze oznacza wyrok? Z pewnością wymaga od chorego zmian w trybie życia a w szczególności w żywieniu. W przypadku cukrzycy typu i konieczne jest stosowanie preparatów insuliny. Jednak, aby leczenie żywieniowe było skuteczne, należy się nauczyć tak komponować posiłki, by dostarczały one organizmowi wszystkich składników odżywczych i przede wszystkim normowały poziom glukozy.

  • Zmień dietę, czyli jak przygotować się do zimy?

    Zima to trudny czas dla zdrowia, więc warto o nie zadbać poprzez odpowiednie odżywianie się. Należy w odpowiedni sposób przygotować się do tej pory roku. 

  • Uzupełniamy witaminy

    Sezon jesienno-zimowy to czas kiedy nasz organizm musi przystosować się do małej ilości słońca oraz walczyć z szalejącymi różnego typu wirusami. Zmiany pogodowe potęgują na dodatek apatię i znużenie. Jak więc przeciwdziałać takiemu przemęczeniu?

  • Bez tłuszczu ani rusz

    Tłuszcze zawarte w pożywieniu kształtują zawartość cholesterolu we krwi. Na zwiększenie stężenia wpływają tłuszcze pochodzenia zwierzęcego (widoczne: smalec, słonina, boczek, masło, śmietana; niewidoczne zawarte m.in. w serach, mięsie, jajach, mleku).

  • Uzupełniamy mikroelementy

    Pomimo szarych i zimnych dni oraz ogólnego przemęczenia, odpowiednimi posiłkami zapewnimy sobie lepsze samopoczucie. A kiedy tylko przestanie wiać mroźny wiatr czy też uspokoi się deszcz lub śnieg, wybierzmy się na dotleniający i regenerujący spacer.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij