Czym gasić pragnienie?

Najczęściej w ogóle nie zastanawiamy się nad tym, co pijemy. Tymczasem od tego, co wypijamy, zależy nasze zdrowie, stan skóry, włosów i utrzymanie szczupłej sylwetki.

Na początek przyjrzyjmy się, po co dostarczamy do organizmu płyny? Przede wszystkim dlatego, że nasze ciało zawiera od 50 do 75% wody. Jest ona niezbędna m. in. do transportowania składników odżywczych i do prawidłowego przebiegu procesów trawiennych. W środowisku wodnym zachodzą wszystkie procesy życiowe. Woda reguluje również ciepłotę ciała. Organizm człowieka nie może magazynować wody, a do tego codziennie ją wydala poprzez układ moczowy, a czasem nawet więcej przez skórę. Dlatego też musimy ją ciągle uzupełniać. 
 

Tabela 1. Dobowy bilans wody w organizmie dorosłego człowieka

Woda dostarczana ml Woda wydalana ml
Napoje 1500 Nerki 1000
Pożywienie stałe 1000 Skóra 600
Utlenianie składników odżywczych 300 Płuca 550
Przewód pokarmowy 150
Razem 2800 Razem 2800


Źródło: „Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu” pod red. J. Gawęckiego i L. Hryniewieckiego
 

Trudno dokładnie sprecyzować, ile płynów powinniśmy wypić  w ciągu doby. Na ten temat zdania są podzielone. Jedni uważają,  że wystarczy 1,5 litra, inni twierdzą, że należy pić  tyle, ile dyktuje nam pragnienie. Jedno jest pewne - ilość wypijanej wody zależy od klimatu, rodzaju pracy, aktywności ruchowej, spożywanych posiłków, wieku, stanu zdrowia.

Warto wiedzieć,  że kobiety powinny pić więcej płynów niż mężczyźni, szczególnie jeśli stosują dietę odchudzającą. Dotyczy to także osób cierpiących na zaparcia, spożywających zwiększone ilości błonnika, a także kobiet karmiących.

Dietetycy zalecają, aby dziennie wypijać co najmniej 2 litry płynów, w tym 1-1,5 litra wody mineralnej. Pożywienie stałe może być także źródłem płynów. Trzeba jedynie pamiętać, że w mąkach, pieczywie i kaszach wody jest zaledwie około 15%, a w olejach i cukrze jej zawartość jest znikoma. Jedynie warzywa i owoce stanowią dobre źródło płynów, ponieważ jest w nich około 85-99% wody.
 


Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus