Co ważniejsze - dieta czy ćwiczenia?
Katarzyna Szulik

Co ważniejsze - dieta czy ćwiczenia?

Lekka dieta o niskiej zawartości kalorii wpływa na nasz mózg lepiej, niż standardowa z dodatkiem wysiłku fizycznego – ustalili naukowcy z University Medical Center Groningen w Holandii. Stąd wniosek, że troska o szczupłą figurę koreluje z dbałością o dobrą kondycję mózgu w przyszłości.

Naukowcy wykonali eksperyment na myszach, podczas którego porównano grupy zwierząt karmione standardowo, przy zachowaniu regularnej aktywności fizycznej, oraz pożywieniem o niższej kaloryczności i zawartości tłuszczu – zredukowano ją o około 40 procent. Jak się okazało, mózg gryzoni karmionych lżejszym pokarmem był w wyraźnie lepszej kondycji. Co więcej dowiedziono, że proste zmniejszenie kalorii w diecie działa na nasz mózg lepiej, niż spalanie ich w trakcie wysiłku fizycznego.  

Lekka dieta lepsza od ćwiczeń

Naukowcy zwracają uwagę, że kluczem dla odniesienia korzyści dla mózgu jest nie tylko lekka i ogólnie zdrowsza dieta, ale przede wszystkim jadłospis wyraźnie mniej kaloryczny od tego, do którego przywykliśmy. Dzięki temu możemy opóźnić proces zapalenia komórek mózgowych, który prowadzi między innymi do demencji. 

Wyniki badań Holendrów pokrywają się z wnioskami naukowców z Imperial College London. Zalecają oni, żeby nasza dieta była możliwie najbardziej bogata w warzywa  i owoce, w wysokości nie pięciu, ale ich 10 porcji dziennie. 

Jarosze są zdrowsi?

Zgodnie ze wskazaniami Światowej Organizacji Zdrowia, pięć porcji warzyw i owoców (czyli około 400 g) pomaga w utrzymaniu dobrego zdrowia i długiego życia. Badania naukowców z Imperial College London pokazały, że wraz ze zwiększeniem porcji dobroczynny wpływ warzyw i owoców również rośnie.

Nowe wnioski związane ze zdrowym odżywaniem wyciągnięto na podstawie analizy wyników 95 badań, prowadzonych na w sumie 2 mln osób na całym świecie. Podwojenie dawki warzyw i owoców z 400 do 800 gramów daje największy efekt zdrowotny w przypadku chorób sercowo-naczyniowych, czyli znajdujących się na pierwszym miejscu wśród przyczyn zgonu Polaków. 

Polecane dla Ciebie

Podwójna dawka, podwójna korzyść

U osób spożywających 10 porcji warzyw i owoców dziennie stwierdzono zmniejszenie ryzyka zapadnięcia na choroby krążenia o 28 proc. W przypadku standardowych 5 porcji ten odsetek wynosi 13 proc. Podwojenie dawki owoców i warzyw w diecie istotnie wpływa także na zmniejszenie ryzyka zapadnięcia na raka. Przy 800 gramach wynosi ono 13 proc., a przy 400 – 4 proc. Dodatkowo, zmniejszenie prawdopodobieństwa zapadnięcia na nowotwory przynosi także jedzenie określonych warzyw i owoców. Brytyjscy badacze umieścili w tej grupie warzywa zielone, żółte i kapustne, które chronią również przed zawałami, podobnie jak cytrusy, gruszki, jabłka czy różne odmiany sałaty czy szpinak. 

Nowa piramida żywienia

Zalecenia dotyczące spożywania warzyw i owoców trzeba uwzględnić w piramidzie żywienia, która od początku 2016 roku przeszła spore zmiany. Według nowych zaleceń, dotychczasowa piramida żywienia zmienia się w piramidę żywienia i aktywności fizycznej i to właśnie ona jest bazą nowej piramidy i powinna dominować w naszym codziennym życiu. Natomiast grupą produktów spożywczych, które powinny dominować w naszej codziennej diecie, są właśnie warzywa i owoce – specjaliści zalecają, by stanowiły połowę tego, co jemy każdego dnia. 3/4 z nich powinny stanowić warzywa, a tylko 1/4 owoce, ponieważ zawierają więcej cukru, którego spożycie powinniśmy ograniczać. 

Źródło: Daily Mail, Dziennik.pl

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Jakie są typy sylwetki? Czym się charakteryzują?

    Chociaż wydaje się to oczywiste, nie wszyscy zdają sobie sprawę, że istnieją różne typy ludzkich sylwetek. Warto wiedzieć, jaki mamy rodzaj sylwetki, ponieważ w ten sposób możemy dostosować na przykład odpowiednią dietę czy plan treningowy.    

  • Beta-alanina – zastosowanie, dawkowanie

    Beta-alanina to suplement diety, który pomaga znacząco zwiększyć masę mięśniową. Stąd też jest on szczególnie ceniony przez osoby zawodowo uprawiające różnego rodzaju sporty.    

  • Lactobacillus plantarum 299v – co to? Na co pomaga? Właściwości i działanie

    Szczep bakteryjny o nazwie Lactobacillus plantarum 299v to popularny składnik preparatów probiotycznych, który wykazuje zróżnicowane, prozdrowotne właściwości. Przede wszystkim jest on pomocny dla osób borykających się z zespołem jelita drażliwego, ale również ma swój udział we wzmacnianiu układu odpornościowego.    

  • Zwichnięcie kostki – objawy, leczenie, rehabilitacja

    Zwichnięciu kostki (stawu skokowego) towarzyszą zwykle: ból, brak możliwości ruchu, widoczna deformacja i opuchlizna. Do tego urazu dochodzi najczęściej w wyniku aktywności fizycznej. Czym dokładnie jest zwichnięcie kostki i czym różni się od skręcenia? W jaki sposób można mu zapobiec?

  • Johimbina – właściwości i zastosowanie

    Jednym z alkaloidów, których oddziaływanie na organizm ludzki zostało stosunkowo dobrze zbadane, jest johimbina. Znana jako „spalacz tłuszczu” lub składnik pomagający w problemach z uzyskaniem wzwodu członka. Czym zatem jest johimbina i jak działa na nasz organizm? Czy może wspomagać odchudzanie? I czy jest bezpieczna? Odpowiadamy.

  • Na czym polega dieta wodna?

    Docenienie znaczenia odpowiedniego spożycia wody dla zachowania zdrowia i długotrwałego utrzymywania należytej masy ciała jest szczególnie ważne dla mieszkańców Japonii, którzy przestrzegają zasad tzw. japońskiej diety wodnej, o której mówi się coraz głośniej w mediach na całym świecie. Dowiedz się, na czym polega.

  • Wzmacniacze smaku w produktach żywnościowych

    Często w codziennej praktyce kuchennej sięgamy po wzmacniacze smaku. Warto wiedzieć, jaka jest szkodliwość tego typu dodatków, przeciwwskazania do ich stosowania, a także czym są naturalne wzmacniacze smaku.

  • Garbniki – właściwości i zastosowanie

    Znane są od wieków, używane zarówno w przemyśle, farmakognozji, kosmetyce. Co zatem wiemy o garbnikach? Jakie są ich właściwości? W jakich produktach możemy je znaleźć?   

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij