×
DOZ.PL Darmowa
aplikacja
DOZ.pl
Zainstaluj

Masz pytanie o zdrowie? Zadzwoń na infolinię RPP

Od wtorku 6 marca na infolinii Rzecznika Praw Pacjenta dyżury pełnić będą także przedstawiciele organizacji i fundacji związanych z konkretnymi schorzeniami, między innymi nowotworami, łuszczycą czy padaczką. Dzięki akcji „Łączy nas pacjent” pacjenci będą mogli uzyskać porady o konkretnych schorzeniach od ekspertów ściśle związanych z tematem.

Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec podkreślił wagę inicjatywy w realizacji praw i potrzeb pacjentów zmagających się z chorobami różnego typu. Dyżurujący będą udzielać informacji praktycznych dotyczących poszczególnych chorób, ale także służyć pomocą psychologiczną.

Na stronie http://www.rpp.gov.pl/porady-ekspertow-ngo dostępny będzie comiesięczny rozkład dyżurów poszczególnych ekspertów wraz z godzinami ich dostępności oraz szczegółowym opisem kompetencji eksperta i zakresu działalności organizacji, z którą jest związany.

Przykładowo w najbliższy piątek dyżur w godzinach 9:00 – 16:00 pełnić będzie Mariusz Błaszczyk, Kierownik Banku Dawców Szpiku Fundacji Urszuli Jaworskiej, który udzieli porad z zakresu chorób nowotworowych, ze szczególnym uwzględnieniem nowotworów krwi, jak również codziennego funkcjonowania osób po przeszczepach. 

Doradcy rzecznika pod telefonem

Udział w projekcie biorą również Polska Koalicja Pacjentów Onkologicznych, fundacja "OnkoCafe - Razem Lepiej", Unia Stowarzyszeń Chorych na Łuszczycę i ŁZS, Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niedoborem Alfa-1 Antytrypsyny w Polsce (choroba rzadka dotykająca wątroby i płuc), Polskie Stowarzyszenie na rzecz Dzieci Chorych na Padaczkę, Stowarzyszenie Osób z NTM "UroConti", Fundacja Małgosi Braunek BĄDŹ (medycyna integralna), fundacja STOMAlife oraz Stowarzyszenie Pomocy Psychologicznej "Syntonia".

Akcja „Łączy nas pacjent” jest kolejną, którą na przestrzeni ostatnich miesięcy przygotowało biuro Rzecznika Praw Pacjenta. Na fali zainteresowania RPP pojawiły się materiały informacyjne dla wszystkich zainteresowanych tematyką szczepień, w tym poradnik pozwalający ocenić wiarygodność informacji na ich temat oraz dane o potencjalnych powikłaniach.

Wszystkie ulotki zostały opracowane przez portal Szczepienia.info, który od 2007 roku służy poszerzaniu informacji na temat szczepień. Gotowe do pobrania materiały dotyczą wspomnianego kalendarza szczepień, wiarygodności informacji o szczepieniach oraz niepożądanych odczynów poszczepiennych. Trzy kolejne poświęcono konkretnym typom szczepień, przeciwko pneumokokom, odrze oraz krztuścowi

W broszurze dotyczącej wiarygodności informacji o szczepieniach wskazywane są między innymi kryteria oceny ich źródeł. Zgodnie z radami autorów, rodzice powinni zwracać uwagę między innymi na to, kim jest autor informacji (osobą prywatną czy powiązaną z instytucją zajmującą się tematyką), jakie kompetencje przemawiają za tym, by ufać jego słowom, czy powołuje się na materiały źródłowe o rzetelnej wartości naukowej i czy są one aktualne. 

Prawa i obowiązki pacjenta

W 2018 roku upływa dekada od powołania urzędu Rzecznika Praw Pacjenta i z tej okazji urzędujący RPP Bartłomiej Chmielowiec udzielił wywiadu, w którym poruszył również temat obowiązków pacjenta, które towarzyszą jego prawom. Mowa przede wszystkim o wprowadzeniu nowych zasad dotyczących konieczności informowania o nie stawieniu się na umówioną wizytę lekarską. Zgodnie z informacjami rzecznika, skala tego problemu sięga nawet 30 proc. pacjentów, co siłą rzeczy przekłada się na opóźnienie realizacji świadczeń i wydłużenie kolejek. Ta kwestia nabiera szczególnej wagi o tej porze roku, w szczycie sezonu grypowego, gdy przychodnie są przepełnione, a każde nieuzasadnione wydłużanie kolejek szkodzi wszystkim chorym. 

Źródło: Rzecznik Praw Pacjenta, Dziennik Gazeta Prawna, Rzeczpospolita


Podziel się: