
Masz pytanie o zdrowie? Zadzwoń na infolinię RPP
Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec podkreślił wagę inicjatywy w realizacji praw i potrzeb pacjentów zmagających się z chorobami różnego typu. Dyżurujący będą udzielać informacji praktycznych dotyczących poszczególnych chorób, ale także służyć pomocą psychologiczną.
Przykładowo w najbliższy piątek dyżur w godzinach 9:00 – 16:00 pełnić będzie Mariusz Błaszczyk, Kierownik Banku Dawców Szpiku Fundacji Urszuli Jaworskiej, który udzieli porad z zakresu chorób nowotworowych, ze szczególnym uwzględnieniem nowotworów krwi, jak również codziennego funkcjonowania osób po przeszczepach.
Doradcy rzecznika pod telefonem
Udział w projekcie biorą również Polska Koalicja Pacjentów Onkologicznych, fundacja "OnkoCafe - Razem Lepiej", Unia Stowarzyszeń Chorych na Łuszczycę i ŁZS, Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niedoborem Alfa-1 Antytrypsyny w Polsce (choroba rzadka dotykająca wątroby i płuc), Polskie Stowarzyszenie na rzecz Dzieci Chorych na Padaczkę, Stowarzyszenie Osób z NTM "UroConti", Fundacja Małgosi Braunek BĄDŹ (medycyna integralna), fundacja STOMAlife oraz Stowarzyszenie Pomocy Psychologicznej "Syntonia".
Akcja „Łączy nas pacjent” jest kolejną, którą na przestrzeni ostatnich miesięcy przygotowało biuro Rzecznika Praw Pacjenta. Na fali zainteresowania RPP pojawiły się materiały informacyjne dla wszystkich zainteresowanych tematyką szczepień, w tym poradnik pozwalający ocenić wiarygodność informacji na ich temat oraz dane o potencjalnych powikłaniach.
Wszystkie ulotki zostały opracowane przez portal Szczepienia.info, który od 2007 roku służy poszerzaniu informacji na temat szczepień. Gotowe do pobrania materiały dotyczą wspomnianego kalendarza szczepień, wiarygodności informacji o szczepieniach oraz niepożądanych odczynów poszczepiennych. Trzy kolejne poświęcono konkretnym typom szczepień, przeciwko pneumokokom, odrze oraz krztuścowi.
Prawa i obowiązki pacjenta
W 2018 roku upływa dekada od powołania urzędu Rzecznika Praw Pacjenta i z tej okazji urzędujący RPP Bartłomiej Chmielowiec udzielił wywiadu, w którym poruszył również temat obowiązków pacjenta, które towarzyszą jego prawom. Mowa przede wszystkim o wprowadzeniu nowych zasad dotyczących konieczności informowania o nie stawieniu się na umówioną wizytę lekarską. Zgodnie z informacjami rzecznika, skala tego problemu sięga nawet 30 proc. pacjentów, co siłą rzeczy przekłada się na opóźnienie realizacji świadczeń i wydłużenie kolejek. Ta kwestia nabiera szczególnej wagi o tej porze roku, w szczycie sezonu grypowego, gdy przychodnie są przepełnione, a każde nieuzasadnione wydłużanie kolejek szkodzi wszystkim chorym.
Źródło: Rzecznik Praw Pacjenta, Dziennik Gazeta Prawna, Rzeczpospolita