Poznaj 5 pomysłów na rozgrzewające herbaty
Krzysztof Słomiak

Poznaj 5 pomysłów na rozgrzewające herbaty

Filiżanka ciepłej herbaty to idealny pomysł na mroźny, zimowy dzień. Zwykła, czarna herbata z białym cukrem nie jest aż tak bardzo ekscytującym napojem. Często zatem szukamy alternatyw i nowości. Ciekawszych wersji smakowych, zapachowych czy nawet kolorystycznych. Herbat i herbatek jest na rynku bardzo dużo. Poza składem herbaty, który będzie determinował podstawowy smak i zapach napoju, warto zwrócić uwagę również na dodatki, które mogą wpłynąć na poprawę walorów, nie tylko sensorycznych, ale również odżywczych przygotowanej herbaty. W dzisiejszym artykule kilka pomysłów na to, aby odczarować pospolitość herbaty i zakosztować unikalnych, a jednocześnie bardzo odświeżających smaków, rozgrzewających herbat.

1.    Syrop imbirowy

Zacznijmy od dodatku, który moim zdaniem jest dużym przełomem w przygotowywaniu napojów, w tym herbat. Intensywny aromat imbiru sprawa, że każdy napój, który przygotujemy będzie czymś innym i nowym. Podstawową zaletą jest nadanie napojowi świeżej, trochę słodkiej, a trochę drzewnej nuty oraz odrobinę charakterystycznej, ale przyjemniej goryczy. Wszystko za sprawą olejków eterycznych, które znajdują się w kłączu imbiru. Dodatkowo często, kiedy posługujemy się imbirem, jako kolejny dodatek, w kolejce stoi cytryna. Połączenie smaku imbiru z kwaśnością cytryny, współgra idealnie. Balans smaku można poprawić cukrem, ale lepiej sprawdza się do tego miód.

Tak przygotowany napój posiada wiele działań terapeutycznych. Ułatwia on i pobudza trawienie. Do wzmożonej pracy zaprzęgane są ślinianki oraz żołądek. Pobudzając wydzielanie enzymów trawiennych herbata taka pobudza również apetyt. Dodatkowo zawarte w kłączu imbiru substancje bardzo dobrze sprawdzają się w leczeniu wzdęć. Imbir jest składnikiem leków przeciw chorobie lokomocyjnej, gdyż łagodzi mdłości oraz działa przeciwwymiotnie. Substancje przeciwzapalne dobrze sprawdzają się w przeziębieniu, bólach miesiączkowych czy migrenach. W Azji i Ameryce południowej imbir żuje się, aby zachować czystość i higienę jamy ustnej. Syrop imbirowy nie tylko więc smakuje, ale będzie również wspomagał pracę naszego organizmu.

Żeby nie było, aż tak słodko, nie jest on jednak dla wszystkich. Imbir to bardzo ostra przyprawa. Nie jest ona wskazana dla osób, które chorują na chorobę wrzodową żołądka lub dwunastnicy. Refluks żołądkowy lub jelitowy też jest przeciwwskazaniem. Nie powinny po niego sięgać również kobiety w ciąży lub karmiące piersią.

2.     Syrop malinowy

Syrop malinowy, to mój smak dzieciństwa. Pamiętam, że w kuchni zawsze stała butelka tego różowego napoju i często dolewałem odrobinę do herbaty. Jest to świetna alternatywa dla syropu imbirowego, w szczególności dla osób, dla których imbir jest przeciwskazany. Na pewno smak herbaty będzie odmienny. O wiele słodszy, z nutą kwaśności owoców leśnych, ale powrót smakiem do czasów dziecięcych jest tego warty. 

Syrop malinowy poza samym smakiem, jest źródłem witamin. Zawarta w jego składzie duża dawka witaminy C, która jest naturalnym przeciwutleniaczem, wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego. Razem z witaminą B6 bierze udział w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego oraz w utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych.

3.    Herbata PU-ERH

Herbata PU-EHR przebojem wkrada się na nasze stoły. Nowa, ciemnobrunatna kompozycja staje się alternatywą dla czarnej konkurentki. Jako dodatki do tej herbaty, dobrze pasują wspomniany wcześniej imbir oraz cytryna. Herbata ta ma specyficzny, ziemisty smak. Liście surowca przygotowuje się początkowo tak jak herbatę żółtą poddając je delikatnej fermentacji. Potem jednak następuje jej dojrzewanie i przekształcenie w finalną formę herbaty czerwonej. Uważam, że warto spróbować, aby się przekonać, czy stanie się ona naszą ulubioną herbatą.

4.    Yerba Mate

Mój zdecydowany faworyt wśród herbat. Poza tym, że sposób przygotowania i sam proces picia można zaliczyć wręcz do rytuałów, wymagających specjalnego naczynia, to yerba mate ma w sobie coś czego na próżno szukać w innych herbatach. Napar pochodzi z Ameryki Południowej i przygotowuje się go z liści ostrokrzewu paragwajskiego. W czystej postaci jest on dość specyficzny. Przede wszystkim gorzki, ale jest to goryczka charakterystyczna i niepokojąco przyjemna.

Propozycją lekkiego twistu tej herbaty jest podanie jej ze słodką figą oraz sokiem z grejpfruit’a. Dodatki te pozwalają połączyć smaki w łagodny i przyjemny w smaku napój.

5.    Herbatka rozgrzewająca 

Ostatnią propozycją jest herbata rozgrzewająca lub jak zdarza się ją nazywać przez producentów „kompozycja świąteczna”, często kojarzona ze świętami Bożego Narodzenia. Składniki ziołowe po dodaniu do herbaty, zmienią jej smak i działanie w rozgrzewający napój, pełny smaku, który mi osobiście kojarzy się z mieszanką przypraw do pierników, zarówno zapachem, jak i samym smakiem. Ziołami tymi są imbir, skórka i sok z pomarańczy, cynamon, anyż, goździk i lukrecja, w przeróżnych kombinacjach. Zapach takiej herbaty koi nerwy, a zawartość powyższych ziół rozgrzeje nawet najbardziej zmarzniętego wędrowca.

Należy pamiętać, że herbata nie jest odpowiednim napojem do popijania leków. Wszystkie leki najlepiej jest popijać niegazowaną wodą mineralną, o ile lekarz nie zaleci czegoś innego.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Kiedy dieta roślinna może szkodzić zdrowiu?

    Korzyści zdrowotne płynące z przejścia na dietę opartą na roślinach podkreśla wielu lekarzy, natomiast aktywiści ekologiczni zwracają uwagę na jej pozytywy wpływ na kondycję planety. Mimo to przejście na wegetarianizm, a zwłaszcza weganizm, musi być połączone z suplementacją składników odżywczych obecnych wyłącznie w mięsie. Do tej pory podstawową pozycją z tej kategorii była witamina B12, ale eksperci z Wielkiej Brytanii radzą, by do tej listy dodać także cholinę. 

  • Jak wzmocnić odporność dietą podczas epidemii COVID-19?

    Choć nie istnieje dieta, która uchroni nas przed zakażeniem koronawirusem, to odpowiednio dobrany jadłospis może wspomóc naszą odporność – a ona jest kluczowa w obecnej sytuacji. Jakie produkty należy spożywać, by wzmocnić układ immunologiczny? 

  • Immunożywienie – czym jest? Kiedy stosuje się dietę immunomodulującą?

    Żywienie to ważny element współczesnej medycyny. Nieodpowiednio przygotowany do interwencji pacjent odznacza się bowiem wyższym ryzykiem powikłań, a tym samym – gorszym rokowaniem leczenia. W ostatnich latach coraz częściej mówi się też o roli składników specjalnych, tzw. immnoskładników, które pozwalają na m.in. zwiększenie odporności organizmu, wpływając tym samym na przebieg zaordynowanej terapii oraz czas rekonwalescencji. Czym jest immunożywienie? 

  • Naukowcy pracują nad nową generacją środków regulujących apetyt

    Naukowiec z Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu bada, w jaki sposób Polacy reagują na różnego rodzaju aromaty. Na tzw. blotterach stara się stworzyć kombinacje zapachowe, które będą mogły pobudzać lub zmniejszać apetyt i wspomagać terapię osób z nieprawidłową masą ciała.

  • Brzuch stresowy – czym jest i jak się go pozbyć?

    Spora część z nas „zajada stres”. Są jednak i tacy, którzy w momencie zwiększonego napięcia nie są w stanie tknąć czegokolwiek. Okazuje się, że w przypadku tych pierwszych skłonność do sięgania po wysokokaloryczne posiłki może wynikać z pewnych zmian fizjologicznych naszego ustroju. Czy jednak można tym tłumaczyć fakt rosnącej masy ciała i trudności w odchudzaniu, zwłaszcza gdy z uporem twierdzimy „że wcale nie jemy więcej”? Przyjrzyjmy się kortyzolowi – „hormonowi stresu”. Czy może on zwiększać ryzyko występowania „brzucha stresowego”? 

  • Dieta dr Budwig – dla kogo? Na co pomoże? Czy warto ją stosować?

    Produktem bazowym diety budwigowej jest olej lniany, który autorka diety zaleca dodawać do pasty twarogowej i solo do posiłków. Jej zdaniem, taki sposób żywienia miałby wpłynąć na m.in. zmniejszenie za wysokiego ciśnienia tętniczego krwi oraz wyleczyć z raka. Czy jest to możliwe? Jakie zagrożenia płyną z diety dr Budwig? 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij