Poznaj 5 pomysłów na rozgrzewające herbaty - portal DOZ.pl
Poznaj 5 pomysłów na rozgrzewające herbaty
Krzysztof Słomiak

Poznaj 5 pomysłów na rozgrzewające herbaty

Filiżanka ciepłej herbaty to idealny pomysł na mroźny, zimowy dzień. Zwykła, czarna herbata z białym cukrem nie jest aż tak bardzo ekscytującym napojem. Często zatem szukamy alternatyw i nowości. Ciekawszych wersji smakowych, zapachowych czy nawet kolorystycznych. Herbat i herbatek jest na rynku bardzo dużo. Poza składem herbaty, który będzie determinował podstawowy smak i zapach napoju, warto zwrócić uwagę również na dodatki, które mogą wpłynąć na poprawę walorów, nie tylko sensorycznych, ale również odżywczych przygotowanej herbaty. W dzisiejszym artykule kilka pomysłów na to, aby odczarować pospolitość herbaty i zakosztować unikalnych, a jednocześnie bardzo odświeżających smaków, rozgrzewających herbat.

1.    Syrop imbirowy

Zacznijmy od dodatku, który moim zdaniem jest dużym przełomem w przygotowywaniu napojów, w tym herbat. Intensywny aromat imbiru sprawa, że każdy napój, który przygotujemy będzie czymś innym i nowym. Podstawową zaletą jest nadanie napojowi świeżej, trochę słodkiej, a trochę drzewnej nuty oraz odrobinę charakterystycznej, ale przyjemniej goryczy. Wszystko za sprawą olejków eterycznych, które znajdują się w kłączu imbiru. Dodatkowo często, kiedy posługujemy się imbirem, jako kolejny dodatek, w kolejce stoi cytryna. Połączenie smaku imbiru z kwaśnością cytryny, współgra idealnie. Balans smaku można poprawić cukrem, ale lepiej sprawdza się do tego miód.

Tak przygotowany napój posiada wiele działań terapeutycznych. Ułatwia on i pobudza trawienie. Do wzmożonej pracy zaprzęgane są ślinianki oraz żołądek. Pobudzając wydzielanie enzymów trawiennych herbata taka pobudza również apetyt. Dodatkowo zawarte w kłączu imbiru substancje bardzo dobrze sprawdzają się w leczeniu wzdęć. Imbir jest składnikiem leków przeciw chorobie lokomocyjnej, gdyż łagodzi mdłości oraz działa przeciwwymiotnie. Substancje przeciwzapalne dobrze sprawdzają się w przeziębieniu, bólach miesiączkowych czy migrenach. W Azji i Ameryce południowej imbir żuje się, aby zachować czystość i higienę jamy ustnej. Syrop imbirowy nie tylko więc smakuje, ale będzie również wspomagał pracę naszego organizmu.

Żeby nie było, aż tak słodko, nie jest on jednak dla wszystkich. Imbir to bardzo ostra przyprawa. Nie jest ona wskazana dla osób, które chorują na chorobę wrzodową żołądka lub dwunastnicy. Refluks żołądkowy lub jelitowy też jest przeciwwskazaniem. Nie powinny po niego sięgać również kobiety w ciąży lub karmiące piersią.

2.     Syrop malinowy

Syrop malinowy, to mój smak dzieciństwa. Pamiętam, że w kuchni zawsze stała butelka tego różowego napoju i często dolewałem odrobinę do herbaty. Jest to świetna alternatywa dla syropu imbirowego, w szczególności dla osób, dla których imbir jest przeciwskazany. Na pewno smak herbaty będzie odmienny. O wiele słodszy, z nutą kwaśności owoców leśnych, ale powrót smakiem do czasów dziecięcych jest tego warty. 

Syrop malinowy poza samym smakiem, jest źródłem witamin. Zawarta w jego składzie duża dawka witaminy C, która jest naturalnym przeciwutleniaczem, wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego. Razem z witaminą B6 bierze udział w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego oraz w utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych.

Polecane dla Ciebie

3.    Herbata PU-ERH

Herbata PU-EHR przebojem wkrada się na nasze stoły. Nowa, ciemnobrunatna kompozycja staje się alternatywą dla czarnej konkurentki. Jako dodatki do tej herbaty, dobrze pasują wspomniany wcześniej imbir oraz cytryna. Herbata ta ma specyficzny, ziemisty smak. Liście surowca przygotowuje się początkowo tak jak herbatę żółtą poddając je delikatnej fermentacji. Potem jednak następuje jej dojrzewanie i przekształcenie w finalną formę herbaty czerwonej. Uważam, że warto spróbować, aby się przekonać, czy stanie się ona naszą ulubioną herbatą.

4.    Yerba Mate

Mój zdecydowany faworyt wśród herbat. Poza tym, że sposób przygotowania i sam proces picia można zaliczyć wręcz do rytuałów, wymagających specjalnego naczynia, to yerba mate ma w sobie coś czego na próżno szukać w innych herbatach. Napar pochodzi z Ameryki Południowej i przygotowuje się go z liści ostrokrzewu paragwajskiego. W czystej postaci jest on dość specyficzny. Przede wszystkim gorzki, ale jest to goryczka charakterystyczna i niepokojąco przyjemna.

Propozycją lekkiego twistu tej herbaty jest podanie jej ze słodką figą oraz sokiem z grejpfruit’a. Dodatki te pozwalają połączyć smaki w łagodny i przyjemny w smaku napój.

5.    Herbatka rozgrzewająca 

Ostatnią propozycją jest herbata rozgrzewająca lub jak zdarza się ją nazywać przez producentów „kompozycja świąteczna”, często kojarzona ze świętami Bożego Narodzenia. Składniki ziołowe po dodaniu do herbaty, zmienią jej smak i działanie w rozgrzewający napój, pełny smaku, który mi osobiście kojarzy się z mieszanką przypraw do pierników, zarówno zapachem, jak i samym smakiem. Ziołami tymi są imbir, skórka i sok z pomarańczy, cynamon, anyż, goździk i lukrecja, w przeróżnych kombinacjach. Zapach takiej herbaty koi nerwy, a zawartość powyższych ziół rozgrzeje nawet najbardziej zmarzniętego wędrowca.

Należy pamiętać, że herbata nie jest odpowiednim napojem do popijania leków. Wszystkie leki najlepiej jest popijać niegazowaną wodą mineralną, o ile lekarz nie zaleci czegoś innego.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Świąteczne menu dla osób z chorobami układu pokarmowego

    W święta Bożego Narodzenia dieta lekkostrawna pacjenta z chorobą układu pokarmowego może stać się nie lada wyzwaniem. Wbrew pozorom, nie jest ona jednak tak restrykcyjna jakby się wydawało. W trzeciej części naszego świątecznego cyklu podpowiemy Wam co wybierać aby nie wyrządzić szkody swojemu żołądkowi.

  • Wigilia bez karpia? Święta w wersji wege

    Wigilijna wieczerza kojarzy nam się zazwyczaj z takimi daniami, jak smażony karp, śledzie, ryba po grecku, pierogi z kapustą i grzybami. Tradycyjnie w ten wyjątkowy wieczór podajemy na stół dania postne, jednak od kilku lat dopuszczalne jest także jedzenie mięsa.

  • Arsen w żywności – jaki może mieć wpływ na zdrowie?

    Arsen to składnik swego czasu najpopularniejszej trucizny – arszeniku. Ma udokumentowany wpływ na działanie metabolizmu – jest mikroelementem, jednak w wyższych dawkach jest toksyczny i powoduje poważne problemy zdrowotne. Co ciekawe, jednym z głównych źródeł, z którymi dostaje się do naszego organizmu jest żywność. Jaki ma wpływ na zdrowie? Jak ograniczyć ilość arsenu w diecie? Podpowiadamy.

  • Miód manuka – właściwości i zastosowanie

    Ostatnimi czasy coraz intensywniej obserwowany jest wzrost zainteresowania naturalnymi metodami leczenia różnorodnych schorzeń – apiterapia jest jedną z nich. To praktyka wykorzystująca produkty pszczele podczas procesu leczenia. W apiterapii stosuje się miód, ale również wosk, kit pszczeli czy zasklep miodowy. Ze względu na swoje specyficzne właściwości miód manuka jest jednym z najbardziej popularnych gatunków miodów stosowanych w apiterapii. Dlaczego? Dowiedz się więcej w poniższym artykule. 

  • Dieta na zaparcia – co jeść przy zatwardzeniu? Jadłospis dla dzieci i dorosłych

    Problemy z wypróżnianiem wynikają głównie z nieprawidłowej diety, w której brakuje składników ułatwiających pracę jelit. Dieta przy zaparciach obejmuje przede wszystkim produkty bogate w błonnik, a także zwiększenie podaży przyjmowanych płynów. Co warto jeść przy zatwardzeniu? O czym należy pamiętać przy komponowaniu diety na zaparcia? 

  • Gruszka – właściwości, wartości odżywcze, przepisy

    Jej dodatek do diety może pomóc przy uciążliwych zaparciach. Świetnie sprawdzi się jako element maseczki na przetłuszczającą się cerę. W dodatku – pysznie smakuje zarówno w daniach na słodko, jak i na wytrawnie. Gruszka – jakimi wartościami odżywczymi się charakteryzuje? Czy jedzenie jej może zaszkodzić? Co dobrego przygotować z gruszek?

  • Mandarynki – wartości odżywcze, kalorie i właściwości. Czy warto je jeść?

    Małe, słodkie, lubiane chyba przez wszystkich. Wraz z pomarańczami nieodłącznie kojarzą się z okresem Bożego Narodzenia. Czy mandarynki są zdrowe? Jakimi właściwościami się charakteryzują? Czy mogą wchodzić w skład kosmetyków?

  • Odnowa biologiczna – wskazania, efekty, zabiegi wykorzystywane w bioregeneracji. Odnowa biologiczna w sporcie

    Odnowa biologiczna (bioregeneracja) to szereg działań, których celem jest poprawa lub utrzymanie dobrej kondycji psycho-fizycznej organizmu. W tym celu wykorzystuje się właściwości naturalnych czynników i warunków środowiskowych. Odnowa biologiczna obejmuje metody fizykalne (np. masaż czy hydroterapię), ale także właściwą dietę, odpowiednia dawkę snu czy walkę z nadmiernym stresem. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij