Herbata czarna czy ziołowa? Po jakie herbaty sięgać
Krzysztof Słomiak

Herbata czarna czy ziołowa? Po jakie herbaty sięgać

Nie jest łatwo wybrać dobrą herbatę. W szczególności w dzisiejszych czasach, gdzie na stołach królują pośpiech oraz sztuczne barwniki, aromaty, polepszacze i konserwanty. Herbat i herbatek jest na rynku tak dużo, że można zagubić się w gąszczu informacji. Co zrobić, aby nie dać się oszukać i wybrać taki napój, który będzie nie tylko smaczny ale i zdrowy? O tym w dzisiejszym artykule.

Co jest herbatą?

Herbata to napar z pąków i liści roślin konkretnego rodzaju roślin - kamelia (Camellia). Jest to duża grupa roślin, które mają podobne cechy i są zaliczane do jednego gatunku - herbaty chińskiej (Camellia sinensis).

Polska nazwa herbata to połączenie dwóch słów pochodzących z łaciny: herba i thea (herba - zioło,  thea – zlatynizowana chińska nazwa herbaty).

Rośliny, z których pozyskiwane są surowce na oryginalną herbatę uprawiane są nie tylko w Azji. Również w wielu krajach całej strefy zwrotnikowej. Pączki i liście, po zbiorze poddaje się suszeniu i fermentacji i w zależności od tego jaki proces obróbki zostanie zastosowany, takiej herbaty będziemy mogli skosztować.

Co herbatą nie jest?

Zwyczajowo w użyciu jest również pojęcie herbata lub herbatka ziołowa. Przyjęło się, że napary z ziół lub suszonych owoców lub ich mieszanki nazywamy herbatą. Nie jest to do końca poprawne. Herbatki ziołowe to tak naprawdę napary, odwary i można by nawet pokusić się o nazwę ogólną napoje, zawierające w swoim składzie wyciągi roślinne i ziołowe, inne niż oryginalna herbata. Nazwą herbata określa się również napary z różnych ziół czy suszu owocowego, dlatego w użyciu są określenia: herbata lipowa, jaśminowa, miętowa, rumiankowa, herbata z malin, żurawiny, dzikiej róży, bzu czarnego, pokrzywowa itp.

Rodzaje herbaty

Najbardziej podstawowym i jednocześnie prawidłowym podziałem jest ten, który dzieli herbaty ze względu na sposób i stopień utlenienia liścia herbaty. Rodzaj zastosowanych procedur i przygotowanie surowca ma odzwierciedlenie potem w kolorze uzyskanego naparu, ale również odbija się na zapachu i smaku.

Istnieje sześć podstawowych rodzajów herbat:

Herbaty zielone – herbata, która nie jest fermentowa. Liście w ten sposób mogą zachować swoją zieleń i właściwości świeżych liści herbacianych. 
Herbaty białe – bardzo delikatnie fermentowane. Do przygotowania tego rodzaju herbaty wykorzystuje się najmłodsze liście i nierozwinięte jeszcze pączki liściowe. Napar uzyskiwany z tych herbat jest delikatny, nie zawiera w smaku goryczy i kwaskowości.
Herbaty żółte – lekko fermentowane. Fermentacja częściowa następuje już podczas zwijania liści, wtedy też liść żółknieje. Są to najrzadsze herbaty, zwane też cesarskimi.
Herbaty oolong, zwane też półfermentowanymi – herbaty pośrednie pomiędzy zieloną, a czarną. Łączą właściwości herbaty zielonej ze smakiem zbliżonym do herbat czarnych lub czerwonych.
Herbaty czerwone (w Polsce i na zachodzie znane jako czarne) – poddane całkowitej fermentacji. Najpopularniejszy rodzaj herbaty na świecie. Pokutuje przeświadczenie, że czarna herbata to pozostałości i odpady po zielonej i czerwonej siostrze. Nie jest to jednak prawdą.
Herbaty ciemne (zwane Puerami, a w Polsce nazywane czerwonymi) – liście przygotowuje się początkowo tak jak herbatę żółtą. Potem jednak następuje jej dojrzewanie i przekształcenie w finalną formę herbaty czerwonej. Herbata ta ma specyficzny, ziemisty smak i czarny kolor.

Jak wybrać dobrą herbatę

Podstawowe zasady są trzy:

1. Jakość, zarówno herbaty jak i surowca ziołowego jest kumulatywna. Oznacza to, że wpływ na nią ma wiele różnych czynników od momentu uprawy, do obróbki, przez pakowanie, przechowywanie i transport. Wybierajmy więc takie herbaty, których pochodzenie jest jasno określone. Firmy często odsłaniają to, jak obchodzą się z surowcem, na swoich stronach internetowych lub folderach informacyjnych. Jeśli jakiś etap produkcyjny nas niepokoi nie powinniśmy wybierać takich herbat.
2. Zwróć uwagę na skład. Dyskwalifikować powinny barwniki, sztuczne aromaty, polepszacze i konserwanty. Poprawna obróbka herbaty przygotowuje ją do długiego przechowywania bez uszczerbku na jakości.
3. Jeśli mamy do czynienia z pyłem herbacianym, czyli najniższą kategorią jakościową herbaty, nigdy nie mamy pewności jaki jest skład. Pierwszy wybór powinien być skierowany w stronę herbat liściastych. Mamy wtedy pewność, że pijemy wyciąg z liści i pędów. Ta sama zasada powinna być wykorzystywana w stosunku do herbat ziołowych. Pewność miejsca pochodzenia surowca zagwarantuje poprawne działanie herbatki ziołowej.

Możesz także sięgnąć po gotowy zestaw herbat ziołowych. Specjalnie wyselekcjonowane herbatki mogą znaleźć zastosowanie na różne dolegliwości.

Jak to działa?

Niezależnie od rodzaju herbaty, napój ten charakteryzuje się następującymi właściwościami:
- herbata chroni serce oraz wpływa korzystnie na ciśnienie krwi
- obecność przeciwutleniaczy przeciwdziała działalności wolnych rodników, które wpływają na procesy zapalne i starzenia się
- tanina działa przeciwbakteryjnie i przeciwzapalnie
- garbniki zawarte w herbacie działają ściągająco

Odmiennie sprawa się ma jeśli chodzi o herbatki ziołowe. W zależności od tego, jaki układ chcemy wspomagać, po taki napój będziemy sięgać. W tym przypadku warto pytać o porady farmaceutów, gdyż każdy produkt będzie inny i każdy może inaczej reagować, chociażby na leki, które są codziennie stosowane przez pacjenta.

Nie wolno zapominać, że napary ziołowe są jak leki. Zawierają substancje, które mogą poprawić nasze zdrowie, ale też i je pogorszyć, jeśli wejdą w interakcję z innymi lekami czy pożywieniem.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Po jakie zioła sięgać na odchudzanie?

    Zioła stosowane w procesie odchudzania stanowią doskonały suplement do dobrze zbilansowanej diety, która powinna być urozmaicona i opierać się na dużej ilość warzyw, owoców, zdrowych źródeł białek, tłuszczy i węglowodanów złożonych. Wszystkie te produkty w trakcie pozbywania się zbędnych kilogramów powinny być spożywane w określonej ilości, czyli mieścić się w założeniach tzw. diety redukcyjnej. Nie należy zapominać również o systematycznej aktywności fizycznej dostosowanej do fizjologii i stanu zdrowia osoby, która się odchudza. Które zioła na odchudzanie wybrać, czy pomagają one zmniejszyć łaknienie i ograniczają wchłanianie węglowodanów? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.  

  • Omega-3 – właściwości, źródła, zapotrzebowanie na kwasy tłuszczowe omega-3

    Kwasy tłuszczowe omega-3 to rodzaj wielonienasyconych tłuszczów, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Do omega-3 zaliczane są: kwas linolenowy (ALA), kwas eikozapentaenowy (EPA) i kwas dokozaheksaenowy (DHA), które wspomagają pracę mózgu i serca, wpływają na odporność, wzmacniają kości. Jakie są najlepiej przyswajalne źródła kwasów omega-3?

  • „Spalacze tłuszczu” – Citrus aurantium. Suplementy z gorzką pomarańczą a odchudzanie

    Wiele badań naukowych nad preparatami pomagającymi spalać tłuszcz wykazało, że ekstrakt z gorzkiej pomarańczy jest skuteczny i pomaga szybciej spalić niechcianą tkankę tłuszczową. Swoje działanie zawdzięcza synefrynie, która odpowiada za „podkręcenie metabolizmu", wpływając na tempo procesu lipolizy. Pacjenci, którzy przyjmują suplementy z gorzkiej pomarańczy, zauważają, że ich apetyt jest mniejszy, waga maleje, a tkanka tłuszczowa ulega szybszej redukcji. Należy jednak pamiętać, że poprzez przyjmowanie samych spalaczy tłuszczu nie uda się osiągnąć celu w postaci idealnej sylwetki. Produkty te stanowią suplement do diety redukcyjnej, której powinna towarzyszyć także większa ilości aktywności fizycznej. Ile kosztuje suszony owoc gorzkiej pomarańczy, jaka jest zalecana dawka dzienna herbaty i kto nie powinien zażywać produktów zawierających ekstrakt z tej rośliny? Odpowiedzi na te pytanie znajdują się w niniejszym artykule.

  • Adaptogeny – Traganek błoniasty – właściwości lecznicze herbaty z korzenia Astragalus membranaceus

    Traganek błonisty jest adaptogenem. Wspomaga organizm w sytuacjach, kiedy jest on narażony na stres i w momentach obniżonej odporności. Ponadto spowalnia procesy starzenia, dzięki swoim silnym właściwością przeciwutleniającym. Osoby, które cierpią z powodu reumatoidalnego zapalenia stawów (RZS), tocznia rumieniowatego układowego lub zażywają leki immunosupresyjne nie powinny suplementować preparatów z Astragalus membranaceus, ponieważ traganek obniża skuteczność preparatów stosowanych w leczeniu tych chorób. Który preparat z adaptogenem wybrać, jaka jest zalecana dawka dzienna traganka błonistego i jak przygotować herbatę z korzenia Astragalus membranaceus? Odpowiedzi na te pytania znajdują się niniejszym artykule.

  • Flawonoidy – czym są? Rodzaje, źródła i właściwości flawonoidów

    Flawonoidy to fitozwiązki, czyli substancje naturalnie występujące w roślinach, o niezwykle bogatym działaniu prozdrowotnym. Ich wpływ na organizm jest tak korzystny, że wyizolowana w 1930 roku jako pierwsza z tej grupy rutyna uznana została za nowo odkrytą witaminę – nazwano ją witaminą P. Do teraz, po latach badań i po tysiącach kolejnych odkrytych związków z tej grupy, zdarza się usłyszeć tę nazwę jako zbiorcze określenie flawonoidów. Co to za substancje i jakie mają dokładnie właściwości? Dowiedzmy się więcej. 

  • Waporyzacja – na czym polega? Jak wypada w porównaniu z tradycyjnym paleniem?

    Waporyzacja to termin znany od dawna, oznaczający zjawisko fizyczne – wydzielanie pary wodnej. Odparowywanie substancji aktywnych z ziół jest natomiast czymś nowym, lecz stało się już światowym trendem. Dowiedz się, na czym polega i czym różni się od palenia? Jakich korzyści może dostarczać inhalacja bezdymna z wykorzystaniem waporyzatora?

  • Skorzonera – co to za warzywo? Wartości odżywcze, właściwości i zastosowanie wężymordu

    Skorzonera, zwana inaczej wężymordem, to roślina mało popularna w Polsce. Warto jednak wiedzieć, że to warzywo może stanowić ciekawy i wartościowy element naszej diety. Czym dokładnie jest skorzonera? Jakimi właściwościami się wyróżnia? Kto może włączyć ją do swojej diety? Podpowiadamy. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij