Ludzka pamięć. Jak funkcjonuje i jak o nią zadbać?
Krzysztof Słomiak

Ludzka pamięć. Jak funkcjonuje i jak o nią zadbać?

Organem odpowiadającym za pamięć i uczenie się jest mózg. To swoiste centrum dowodzenia i zarządzania wszystkimi procesami oraz mechanizmami, które mają miejsce w naszym organizmie. Połączenia nerwowe, które codziennie się tworzą i które również codziennie tracimy odpowiadają za to co zapamiętamy i o czym zapomnimy. Jak działa nasza jednostka centralna i jak o nią odpowiednio zadbać? O tym, będzie można przeczytać w dzisiejszym artykule.

Jak to działa?

Ludzki mózg można porównać działaniem do komputera. Najmniejszą jednostką funkcjonalną pamięci są neurony, które grupują się ze sobą, tworząc połączenia sieciowe, pomiędzy którymi przesyłane są informacje w postaci impulsów elektrycznych. Im częściej przez dane połączenie płynie informacja, tym bardziej prawdopodobne, że dana sieć neuronów będzie się rozwijała i rozgałęziała. Połączenia neuronalne, jeśli odpowiednio rozwijane i wykorzystywane, powodują, że impuls może płynąć przez nie szybciej, a co za tym idzie pewne wiadomości możemy przetwarzać sprawniej. Rozgałęziona i rozwinięta sieć neuronalna zapewnia bardzo szybkie odtwarzanie informacji, przywoływanie odpowiednich doświadczeń czy łatwe odnoszenie się do wcześniejszych umiejętności. Wszystko co nasz mózg odbiera za informację trafia tam dlatego, że wykonaliśmy określone czynności. To dzięki temu rzeczy wykonywane często przychodzą nam z postępującą łatwością, a rzeczy nowe są dla nas trudne. Nie bez kozery mówi się, że praktyka czyni mistrza i jest to spowodowane właśnie mechanizmami uczenia się.

Informacje zbędne nie zostają zapamiętane

Żyjemy w niesamowitych czasach, gdzie na każdym kroku jesteśmy bombardowani informacjami. Jest to o tyle dobre, że stanowi to bodziec dla rozwoju i poprawy pamięci. Jednocześnie tak duża liczba informacji, jeśli nie systematyzowana, powoduje, że o wiele trudniej o koncentrację, skupienie oraz odpowiednie i uporządkowane zapamiętywanie. Każda z komórek nerwowych łączy się z dziesięcioma tysiącami innych. Takie połączenie nazywane jest synapsą. To synapsy tworzą naszą pamięć, a ich liczba wzrasta w miarę uczenia się nowych rzeczy. Przykładem niech będzie tak zwane nieświadome zapamiętywanie. Za przykład mogą posłużyć filmy oglądane przez Ciebie czy to w telewizji czy w Internecie. Przypomnij sobie jakiś film, który ostatnio był wyświetlany. O czym on był? Łatwo przypomnieć sobie ogólną informację. Takie informacje przychodzą bez problemu. A teraz spróbuj sobie przypomnieć jaki kolor koszuli miał główny bohater filmu? To już o wiele trudniejsze zadanie. Główny kontekst o ile użyteczny i ważny dla odbiorcy jest raczej kojarzony bez trudu. Jeśli chodzi o szczegóły, nie ma znaczenia czy bohater miał koszulę białą czy czarną. Dla naszego mózgu jest to informacja nieużyteczna (o ile nie jesteśmy, na przykład, modową blogerką i właśnie na tym skupiamy swoją uwagę). Tak właśnie działa mózg. Filtruje i zapamiętuje rzeczy potrzebne, jednocześnie prawie natychmiast usuwając z pamięci rzeczy mało istotne.

W podeszłym wieku, też można cieszyć się dobrą pamięcią

Tak naprawdę pojemność pamięci jest nieograniczona. Komórki nerwowe centralnego układu nerwowego nie namnażają się i nie regenerują. Z wiekiem ich liczba połączeń nerwowych maleje, a w tkance mózgowej zachodzą zmiany, które powodują, że siła połączeń znacznie słabnie. Znaczenie mają także zła dieta, używki i brak aktywności fizycznej. Są jednak osoby starsze, które mimo upływu lat mają naprawdę imponującą pamięć. Istnieje kilka sposobów, aby ją poprawić.

Sposoby poprawy pamięci

Dbaj o stan odprężenia i relaksacji. Mózg lepiej przyswaja nowe treści, gdy jego spokój nie jest zakłócony. Im więcej stresów i napięć, tym gorsze efekty nauki. Aktywny wypoczynek, uprawianie sportów i ruch dotleniają mózg. Ćwicząc, redukuje się również hormony stresu. Nasz mózg skupia pamięć maksymalnie na 45 minut. Po tym czasie należy zarobić krótką przerwę w nauce. Nie wolno zapominać o higienie snu. Optymalny czas snu to około 7-8 godzin na dobę. Na możliwości intelektualne wpływa także dieta. Pożywienie eksploatowanego pamięciowo organizmu powinno obfitować w witaminy z grupy B, C, E oraz minerały – magnez, żelazo, fosfor, potas, cynk. Zaleca się spożycie orzechów, kasz, pestek dyni i słonecznika, świeżych owoców i warzyw. Warto pić wodę mineralną, świeże soki oraz zieloną herbatę. W aptekach dostępnych jest wiele preparatów dedykowanych właśnie poprawie pamięci w tym w szczególności preparaty z lecytyną. Ostatnimi czasy bardzo popularną metodą rozwoju procesów myślowych są gry planszowe. Dodatkowo można rozwiązywać łamigłówki, krzyżówki, zapamiętywać numery telefonów do znajomych lub słówka z języka obcego albo liczyć w pamięci. 

Metod poprawiania pamięci, niezależnie od wieku, jest wiele. Im więcej z nich wykorzystamy zawczasu i na co dzień, tym w późniejszym wieku powinniśmy cieszyć się lepszymi efektami.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Olej z czarnuszki – na odporność, alergie, astmę, skórę. Poznaj właściwości i zastosowanie czarnuszki siewnej

    Olej z czarnuszki w ok. 85 proc. składa się z nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT), zawiera witaminę E, witaminę A oraz mikroelementy. Posiada wiele właściwości zdrowotnych, ma także zastosowanie w kosmetyce. Sprawdź, jak działa olej z czarnuszki siewnej, jakie ma właściwości lecznicze oraz w jaki sposób go stosować.

  • Jak jeść w święta, by nie przytyć – 5 sprawdzonych sposobów

    Święta Bożego Narodzenia to czas, który spędzamy najchętniej z rodziną. Najczęściej w domu i przy stole. Zgodnie z zasadą: zastaw się, a postaw się, zwykle stół ten jest pełen pysznych potraw. Co więcej, kiedy zaczynamy jeść wigilijną kolację, jedzenie kończy się w drugi dzień świąt, a w niektórych przypadkach trwa aż do samego Sylwestra.

  • 5 zdrowych postanowień na Nowy Rok. Co warto zmienić?

    Istnieje kilka sfer życia, które warto uporządkować niezależnie od pory. Powoli, małymi krokami, ale zdecydowanie i sukcesywnie.  Oto kilka postanowień noworocznych –wystarczy wybrać jedno, a wiele dobrego zrobimy dla siebie i czasami też dla naszych najbliższych.

  • ABC biegania. Od czego zacząć przygodę z bieganiem?

    Bieganie wyszczupla sylwetkę, wzmacnia mięśnie, pozwala na trening w zasadzie w każdych warunkach i okolicznościach. Można biegać zarówno na siłowni – na bieżni, jak i pod gołym niebem. Na początku bieganie wymaga chwili przygotowania i dostosowania swojego organizmu do nowych warunków, jednak w miarę zdobywania doświadczenia i wiedzy, staje się codziennym nawykiem. Od czego zacząć, aby nie zrobić sobie krzywdy?

  • Przeziębienie, grypa, alergia czy COVID-19? Jak je od siebie odróżnić?

    Swędzenie w gardle, gorączka, katar – w dobie pandemii koronawirusa i  COVID-19 te symptomy wzbudzają niepokój. Czy słusznie? Jak odróżnić objawy alergii, przeziębienia i grypy od choroby koronawirusowej? Dowiedz się z poniższego artykułu. 

  • Drapanie w gardle – co oznacza? Przyczyny i domowe sposoby

    Drapanie, swędzenie lub gryzienie w gardle – to zwykle objawy infekcji górnych dróg oddechowych. Te nieprzyjemne uczucia, które towarzyszą chorobom zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, można złagodzić za pomocą preparatów na gardło dostępnych w aptece, a także dzięki domowym sposobom. W jaki sposób?  Podpowiadamy.

  • Płukanie gardła – jak i czym płukać gardło?

    Płukanie gardła jest jednym z domowych sposobów na łagodzenie nieprzyjemnych objawów infekcji gardła, ale także innych dolegliwości. Płukanki pomagają uśmierzyć ból, zmniejszyć opuchliznę i obrzęk gardła, a także nawilżyć suchą i podrażnioną śluzówkę. Jak i czym płukać gardło? O czym warto pamiętać, stosują płukanki na gardło? 

  • Przewiane ucho – przyczyny, objawy, leczenie, domowe sposoby

    Czy po wieczornym spacerze odczuwasz ból lub słyszysz szum w uszach? To może być przyczyna przewianego ucha. Przypadłość ta dotyczy wszystkich osób, zarówno młodszych, jak i starszych. Najczęściej jednak pojawia się u dzieci do 6. roku życia. Jakie są przyczyny przewianego ucha? Jak leczyć przewiane ucho domowymi sposobami?  Kiedy udać się do laryngologa? Podpowiadamy.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij