Nie odwadniaj się! Idealny sposób na trening w upały
Krzysztof Słomiak

Nie odwadniaj się! Idealny sposób na trening w upały

Okres letni to świetny czas, aby pokazać efekty swoich wiosennych treningów. Nie należy jednak spoczywać na laurach i żeby nie utracić uzyskanych rezultatów, warto podtrzymać treningi również w okresie letnim.

Wydawać by się mogło, że temperatura za oknem nie jest zachęcająca do dodatkowych wysiłków. Ćwiczyć można jednak nawet w upalne dni, lecz wymaga to specjalnego przygotowania, które nie jest wcale szczególnie uciążliwe. Stosując się do poniższych zasad, aktywność fizyczna w wysokich temperaturach, będzie nie tylko przyjemna, ale przede wszystkim bezpieczna.

Dlaczego jest mi tak gorąco?

Ćwiczenia w wysokiej temperaturze wymagają od organizmu dodatkowej pracy. Wykonując wysiłek fizyczny przyspieszamy swój metabolizm. Uwalniane są dodatkowe pokłady ciepła. Mięśnie pracując, mechanicznie uwalniają wytworzoną energię. Jest to naturalne, że produkujemy o wiele więcej ciepła, niż w normalnych warunkach. Proces produkcji ciepła nawet w zimne dni, jest łatwo dostrzegalny. W upale to samo zjawisko przebiega o wiele szybciej. Konsekwencją jest nadmierne pocenie, a rezultatem utrata wody, co może doprowadzić nawet do odwodnienia.

Przed treningiem zadbaj o wodę!

Zacznij od wody i zadbaj o nawodnienie. Jest to podstawa treningu w gorące dni. Dobrze jest sięgnąć po coś zimnego. Sugerujemy schłodzoną wodę niegazowaną. Kilka jej łyków bezpośrednio przed ćwiczeniami delikatnie ochłodzi organizm. Nie wolno o niej zapominać również w trakcie treningu. Takie objawy jak: osłabienie, przyspieszona akcja serca, zawroty głowy, suchość w ustach czy drżenie mięśni to typowe oznaki odwodnienia. W razie zauważenia ich u siebie, należy trening przerwać i nawodnić swój organizm. W przypadku, gdy nie ustępują skonsultować się z lekarzem.

Lekki posiłek zapewni odpowiednie składniki odżywcze

Na godzinę przed treningiem zjedz lekki posiłek. Dobrą propozycją są produkty diety śródziemnomorskiej, której podstawą są świeże warzywa i owoce. Owocowy shake zawierający arbuzy, ogórki, jabłka i melony, nie tylko odżywi nasz organizm, ale zagwarantuje dobry poziom nawodnienia. Dostarczymy również niezbędnych elektrolitów, w tym odpowiednią dawkę potasu, który reguluje gospodarkę wodną organizmu. Warto zadbać też o źródło białka. Nieocenioną pomocą są w tym przypadku przetwory mleczne, a w szczególności jogurty. 

Strój też ma znaczenie

Ubieraj się swobodnie wybierając jasne kolory. Jasne ubrania będą odbijały promienie słoneczne i nie kumulują ciepła tak jak ciemne ubrania. Na krótszych treningach sprawdzą się ubrania odkrywające jak najwięcej ciała, aby pot mógł swobodnie odparowywać ze skóry. Na dłuższe treningi wybieraj stroje chroniące przed poparzeniem słonecznym. Pamiętaj o nakryciu głowy i okularach. Krem z filtrem dodatkowo ochroni skórę przed szkodliwym działem słońca. Dotyczy to miejsc najbardziej odsłoniętych – ust, ramion, uszu i twarzy.

Powoli, a systematycznie

Nie rzucaj się na głęboką wodę. Aklimatyzacja do warunków atmosferycznych i żaru lejącego się z nieba, powinna być stopniowa. Wybierając porę ćwiczeń warto pamiętać, że o poranku i wieczorem temperatura jest niższa niż w innych porach dnia, dlatego to właśnie wtedy warto ruszyć w teren i zacząć ćwiczyć. Unikaj trenowania w godzinach, gdy słońce jest w szczycie swojego operowania.

Serdecznie zachęcamy do każdej formy aktywności fizycznej dostosowanej do wieku i możliwości organizmu. Gorące dni wcale nie muszą oznaczać konieczności zaszywania się w klimatyzowanym klubie fitness lub w ogóle rezygnowania z treningów.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Jak jeść w święta, by nie przytyć – 5 sprawdzonych sposobów

    Święta Bożego Narodzenia to czas, który spędzamy najchętniej z rodziną. Najczęściej w domu i przy stole. Zgodnie z zasadą: zastaw się, a postaw się, zwykle stół ten jest pełen pysznych potraw. Co więcej, kiedy zaczynamy jeść wigilijną kolację, jedzenie kończy się w drugi dzień świąt, a w niektórych przypadkach trwa aż do samego Sylwestra.

  • 5 zdrowych postanowień na Nowy Rok. Co warto zmienić?

    Istnieje kilka sfer życia, które warto uporządkować niezależnie od pory. Powoli, małymi krokami, ale zdecydowanie i sukcesywnie.  Oto kilka postanowień noworocznych –wystarczy wybrać jedno, a wiele dobrego zrobimy dla siebie i czasami też dla naszych najbliższych.

  • Przeziębienie, grypa, alergia czy COVID-19? Jak je od siebie odróżnić?

    Swędzenie w gardle, gorączka, katar – w dobie pandemii koronawirusa i  COVID-19 te symptomy wzbudzają niepokój. Czy słusznie? Jak odróżnić objawy alergii, przeziębienia i grypy od choroby koronawirusowej? Dowiedz się z poniższego artykułu. 

  • Drapanie w gardle – co oznacza? Przyczyny i domowe sposoby

    Drapanie, swędzenie lub gryzienie w gardle – to zwykle objawy infekcji górnych dróg oddechowych. Te nieprzyjemne uczucia, które towarzyszą chorobom zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, można złagodzić za pomocą preparatów na gardło dostępnych w aptece, a także dzięki domowym sposobom. W jaki sposób?  Podpowiadamy.

  • Suchość gardła – czym i jak nawilżać gardło?

    Suchość gardła może być spowodowana wieloma przyczynami. Zwykle pojawia się podczas infekcji, a także w wyniku odwodnienia, palenia papierosów, nadwyrężenia narządu głosu czy spania z otwartymi ustami. Uczucie suchego gardła dotyczy zarówno dzieci, jak i osób dorosłych. Jak i czym nawilżać gardło? Czego warto unikać, gdy czujemy suchość w gardle?

  • Płukanie gardła – jak i czym płukać gardło?

    Płukanie gardła jest jednym z domowych sposobów na łagodzenie nieprzyjemnych objawów infekcji gardła, ale także innych dolegliwości. Płukanki pomagają uśmierzyć ból, zmniejszyć opuchliznę i obrzęk gardła, a także nawilżyć suchą i podrażnioną śluzówkę. Jak i czym płukać gardło? O czym warto pamiętać, stosują płukanki na gardło? 

  • Przewiane ucho – przyczyny, objawy, leczenie, domowe sposoby

    Czy po wieczornym spacerze odczuwasz ból lub słyszysz szum w uszach? To może być przyczyna przewianego ucha. Przypadłość ta dotyczy wszystkich osób, zarówno młodszych, jak i starszych. Najczęściej jednak pojawia się u dzieci do 6. roku życia. Jakie są przyczyny przewianego ucha? Jak leczyć przewiane ucho domowymi sposobami?  Kiedy udać się do laryngologa? Podpowiadamy.

  • Blizny po ospie – jak im zapobiec? Co na nie stosować?

    Blizny po ospie – czy można im zapobiec? Co stosować, aby pozbyć się nieestetycznych dziur lub plam po ospie? Podpowiadamy, co robić, aby ich uniknąć, a także wskazujemy, które preparaty będą pomocne w ich rozjaśnieniu i spłyceniu.  

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij