Nie odwadniaj się! Idealny sposób na trening w upały

Okres letni to świetny czas, aby pokazać efekty swoich wiosennych treningów. Nie należy jednak spoczywać na laurach i żeby nie utracić uzyskanych rezultatów, warto podtrzymać treningi również w okresie letnim.

Wydawać by się mogło, że temperatura za oknem nie jest zachęcająca do dodatkowych wysiłków. Ćwiczyć można jednak nawet w upalne dni, lecz wymaga to specjalnego przygotowania, które nie jest wcale szczególnie uciążliwe. Stosując się do poniższych zasad, aktywność fizyczna w wysokich temperaturach, będzie nie tylko przyjemna, ale przede wszystkim bezpieczna.

Dlaczego jest mi tak gorąco?

Ćwiczenia w wysokiej temperaturze wymagają od organizmu dodatkowej pracy. Wykonując wysiłek fizyczny przyspieszamy swój metabolizm. Uwalniane są dodatkowe pokłady ciepła. Mięśnie pracując, mechanicznie uwalniają wytworzoną energię. Jest to naturalne, że produkujemy o wiele więcej ciepła, niż w normalnych warunkach. Proces produkcji ciepła nawet w zimne dni, jest łatwo dostrzegalny. W upale to samo zjawisko przebiega o wiele szybciej. Konsekwencją jest nadmierne pocenie, a rezultatem utrata wody, co może doprowadzić nawet do odwodnienia.

Przed treningiem zadbaj o wodę!

Zacznij od wody i zadbaj o nawodnienie. Jest to podstawa treningu w gorące dni. Dobrze jest sięgnąć po coś zimnego. Sugerujemy schłodzoną wodę niegazowaną. Kilka jej łyków bezpośrednio przed ćwiczeniami delikatnie ochłodzi organizm. Nie wolno o niej zapominać również w trakcie treningu. Takie objawy jak: osłabienie, przyspieszona akcja serca, zawroty głowy, suchość w ustach czy drżenie mięśni to typowe oznaki odwodnienia. W razie zauważenia ich u siebie, należy trening przerwać i nawodnić swój organizm. W przypadku, gdy nie ustępują skonsultować się z lekarzem.

Lekki posiłek zapewni odpowiednie składniki odżywcze

Na godzinę przed treningiem zjedz lekki posiłek. Dobrą propozycją są produkty diety śródziemnomorskiej, której podstawą są świeże warzywa i owoce. Owocowy shake zawierający arbuzy, ogórki, jabłka i melony, nie tylko odżywi nasz organizm, ale zagwarantuje dobry poziom nawodnienia. Dostarczymy również niezbędnych elektrolitów, w tym odpowiednią dawkę potasu, który reguluje gospodarkę wodną organizmu. Warto zadbać też o źródło białka. Nieocenioną pomocą są w tym przypadku przetwory mleczne, a w szczególności jogurty. 

Strój też ma znaczenie

Ubieraj się swobodnie wybierając jasne kolory. Jasne ubrania będą odbijały promienie słoneczne i nie kumulują ciepła tak jak ciemne ubrania. Na krótszych treningach sprawdzą się ubrania odkrywające jak najwięcej ciała, aby pot mógł swobodnie odparowywać ze skóry. Na dłuższe treningi wybieraj stroje chroniące przed poparzeniem słonecznym. Pamiętaj o nakryciu głowy i okularach. Krem z filtrem dodatkowo ochroni skórę przed szkodliwym działem słońca. Dotyczy to miejsc najbardziej odsłoniętych – ust, ramion, uszu i twarzy.

Powoli, a systematycznie

Nie rzucaj się na głęboką wodę. Aklimatyzacja do warunków atmosferycznych i żaru lejącego się z nieba, powinna być stopniowa. Wybierając porę ćwiczeń warto pamiętać, że o poranku i wieczorem temperatura jest niższa niż w innych porach dnia, dlatego to właśnie wtedy warto ruszyć w teren i zacząć ćwiczyć. Unikaj trenowania w godzinach, gdy słońce jest w szczycie swojego operowania.

Serdecznie zachęcamy do każdej formy aktywności fizycznej dostosowanej do wieku i możliwości organizmu. Gorące dni wcale nie muszą oznaczać konieczności zaszywania się w klimatyzowanym klubie fitness lub w ogóle rezygnowania z treningów.


Podziel się: