Jak lekko i smacznie pozbyć się kilku kilogramów latem?
Maria Brzegowy

Jak lekko i smacznie pozbyć się kilku kilogramów latem?

Lato to dobry czas na zgubienie kilku zbędnych kilogramów. Więcej się ruszamy, częściej przebywamy na świeżym powietrzu i zwykle sięgamy raczej po lżejsze dania. Nie bez znaczenia jest też fakt, że zdecydowanie więcej oferuje nam również natura – pyszne posiłki można komponować wręcz na bazie samych warzyw i owoców. Poczuć się lżej – jak to zrobić? Czy trzeba sięgać po popularne w reklamach preparaty na „oczyszczanie”?

Jeden kilogram mniej w 2 tygodnie

Aby zobaczyć na wadze jeden kilogram mniej, bilans energetyczny w ciągu przykładowo dwóch tygodni powinien wynieść około minus siedem tysięcy kilokalorii. To około 500 kilokalorii mniej z codziennej diety przez okres 14 dni. W praktyce oznacza to rezygnację z jednego batonika oraz 3 szklanek słodkiego napoju w ciągu dnia. Wszystko to wydaje się całkiem łatwe, ale należy pamiętać, że dodatkową energię „zbieramy” także razem z pozornie lekkimi pierogami z jagodami polanymi świeżym masłem, bułką tartą do fasolki szparagowej czy smażonymi plackami z cukinii. Jak więc widać, warzywa, owoce, czy nasiona roślin strączkowych można podać zarówno jako lekkie, jak i kaloryczne dania.

Warto pamiętać, że choć fasolka szparagowa czy jagody są produktami lekkimi i niskokalorycznymi, to w towarzystwie dodatków takich jak cukier, masło czy śmietana, drastycznie zwiększają całkowitą ilość dostarczanej energii. Latem najlepiej wybierać produkty saute – w czystej postaci, np.  w sałatce, musie, szejku, ewentualnie jako zupa krem z krótko gotowanych warzyw.

Jak lekko i smacznie…

- sięgaj po produkty w naturalnej postaci
Staraj się jeść warzywa i owoce w wersji saute. Nie polewaj ich żadnymi śmietanowymi, czy maślanymi sosami, nie dodawaj cukru ani majonezu. Chrup je na surowo, wręcz prosto z krzaka. Ich smak jest teraz idealny – nie podkręcaj go dodatkowymi kaloriami. Dzięki takiej taktyce nie musisz patrzeć na ilość – korzystaj z nich do woli, póki trwa sezon.

Jedzenie surowych owoców i warzyw to nie tylko dbałość o wartość energetyczną posiłku – nie podwyższasz jej już żadnymi dodatkami. To także więcej witamin i składników mineralnych, m.in. witaminy C i kwasu foliowego, które są bardzo wrażliwe na obróbkę kulinarną, zwłaszcza termiczną.

- gotuj, piecz
W wakacje zapomnij o panierowaniu i smażeniu w głębokim tłuszczu. Raz, że z powodu wysokich temperatur mało kto marzy o schabowym, dwa – zdecydowanie przyjemniej będzie w upał wejść potem do kuchni. Opcjonalnie, możesz również grillować – jeśli tradycyjnie, pamiętaj o odpowiednim sprzęcie (tacki, opał itd.). Do potrawy z grilla obowiązkowo dodaj surówkę ze świeżych warzyw skropioną oliwą albo olejem lnianym.

- ogranicz mięso
Sięgaj po białko pochodzenia roślinnego – masz teraz dostęp do pysznej fasolki szparagowej czy bobu. Można z nich przyrządzić lekkie sałatki, obiadowo – zapiekanki, tarty, zupy-kremy, a nawet kotleciki czy wegetariańskie spaghetti „bolognese”. Lekko poczujesz się nie tylko Ty, ale i Twój portfel - zaoszczędzisz nieco na wyjazd urlopowy.

Ograniczając lub całkowicie wykluczając mięso ze swojej diety pamiętaj, że musisz je czymś zastąpić – sięgnij po ryby, chudy nabiał oraz nasiona roślin strączkowych. Może Ci w tym pomóc dietetyk, komponując ciekawe przepisy.

- pij dużo wody
O tym przypominamy stale – woda stanowi główny składnik budulcowy naszego ciała, a w dodatku nasz organizm nie potrafi jej sobie magazynować, stąd stale należy uzupełniać jej braki. Latem więcej się ruszamy, więcej pocimy, zatem potrzebujemy zwiększyć ilość wypijanych płynów. Wszyscy dobrze wiemy, że oprócz zaspokojenia pragnienia, woda wspomaga metabolizm (bierze udział w praktycznie wszystkich procesach zachodzących w organizmie), orzeźwia i zazwyczaj niweluje uczucie głodu (często mylimy je właśnie z pragnieniem).

- regularnie się ruszaj
Wcale nie musisz już spędzać długich godzin w klubie sportowym. W większości regionów naszego kraju powstały… siłownie na świeżym powietrzu. W miastach i miasteczkach możesz skorzystać z wielu ciekawych urządzeń i zadbać o wszystkie elementy swojego ciała. Taka forma aktywności to same korzyści – witamina D3 wprost ze słońca, pozytywna atmosfera (siłownie zazwyczaj powstają przy parkach) oraz brak nudy (popularne, zawsze coś się dzieje). Regularny ruch poprawia samopoczucie i dba o dobry metabolizm. Oczywiście, pamiętaj także o rowerze, rolkach, basenie oraz o wędrówkach po lesie – wszystko to pozwoli poczuć Ci się lżej.

- zakwaszenie? detox? nie wierz w reklamy! 
„X” na usunięcie nadmiaru wody z organizmu. „Y” na zakwaszenie. „Z” na „boczki”. To zwykłe chwyty marketingowe! „Oczyścić” (o ile można to tak nazwać) możesz się zmianą nawyków żywieniowych – na stałe, sięgając po produkty najlepszej jakości i w jak najmniej przetworzonej formie. Uczucie „obrzęknięcia”, napuchnięcia ciała jest związane raczej z problemem zdrowotnym – niezbędna będzie konsultacja lekarska oraz odpowiednia diagnostyka laboratoryjna, a nie magiczne tabletki. Z kolei problem zakwaszenia to kwestia sporna – większość danych nie potwierdza jego istnienia, ale dyskusje wciąż trwają. Niezależnie od konkluzji – zwróć uwagę na jakość swojej diety! To ma znaczenie zawsze! 


Nie wierz w zachwycające w efektach tabletki na odchudzanie. Gdyby faktycznie działały, każdy byłby szczupły, również i celebryci z nadwyżką kilogramów. Odpowiedni jadłospis, regularna aktywność fizyczna oraz zdrowy sen to podstawa jeśli chcesz poczuć się lżej.

Sprawdź ile kalorii mają letnie przysmaki:

1 gałka lodów śmietankowych w wafelku – ok. 130 kcal
Szklanka borówek – ok. 80 kcal
Gofr z małą porcją bitej śmietany i owocami z puszki – ok. 350 kcal
Mała kiełbaska z grilla – ok. 220 kcal
½ pstrąga z grilla – ok. 190 kcal
Kufel piwa – ok. 245 kcal
20 słonych paluszków – ok. 80 kcal
Caprese z ½ kulki mozzarelli i pomidora z łyżeczką oliwy – ok. 250 kcal
Sałatka z brzoskwini, gruszki i szklanki truskawek – ok. 150 kcal
Szejk ze szklanki kefiru, szklanki truskawek i ½ łyżeczki miodu – ok. 200 kcal

[na podstawie www.ilewazy.pl] 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Jak wzmocnić odporność dietą podczas epidemii COVID-19?

    Choć nie istnieje dieta, która uchroni nas przed zakażeniem koronawirusem, to odpowiednio dobrany jadłospis może wspomóc naszą odporność – a ona jest kluczowa w obecnej sytuacji. Jakie produkty należy spożywać, by wzmocnić układ immunologiczny? 

  • Immunożywienie – czym jest? Kiedy stosuje się dietę immunomodulującą?

    Żywienie to ważny element współczesnej medycyny. Nieodpowiednio przygotowany do interwencji pacjent odznacza się bowiem wyższym ryzykiem powikłań, a tym samym – gorszym rokowaniem leczenia. W ostatnich latach coraz częściej mówi się też o roli składników specjalnych, tzw. immnoskładników, które pozwalają na m.in. zwiększenie odporności organizmu, wpływając tym samym na przebieg zaordynowanej terapii oraz czas rekonwalescencji. Czym jest immunożywienie? 

  • Naukowcy pracują nad nową generacją środków regulujących apetyt

    Naukowiec z Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu bada, w jaki sposób Polacy reagują na różnego rodzaju aromaty. Na tzw. blotterach stara się stworzyć kombinacje zapachowe, które będą mogły pobudzać lub zmniejszać apetyt i wspomagać terapię osób z nieprawidłową masą ciała.

  • Brzuch stresowy – czym jest i jak się go pozbyć?

    Spora część z nas „zajada stres”. Są jednak i tacy, którzy w momencie zwiększonego napięcia nie są w stanie tknąć czegokolwiek. Okazuje się, że w przypadku tych pierwszych skłonność do sięgania po wysokokaloryczne posiłki może wynikać z pewnych zmian fizjologicznych naszego ustroju. Czy jednak można tym tłumaczyć fakt rosnącej masy ciała i trudności w odchudzaniu, zwłaszcza gdy z uporem twierdzimy „że wcale nie jemy więcej”? Przyjrzyjmy się kortyzolowi – „hormonowi stresu”. Czy może on zwiększać ryzyko występowania „brzucha stresowego”? 

  • Dieta dr Budwig – dla kogo? Na co pomoże? Czy warto ją stosować?

    Produktem bazowym diety budwigowej jest olej lniany, który autorka diety zaleca dodawać do pasty twarogowej i solo do posiłków. Jej zdaniem, taki sposób żywienia miałby wpłynąć na m.in. zmniejszenie za wysokiego ciśnienia tętniczego krwi oraz wyleczyć z raka. Czy jest to możliwe? Jakie zagrożenia płyną z diety dr Budwig? 

  • Trening EMS – na czym polega i dla kogo jest przeznaczony?

    Trening EMS to wywoływanie skurczów mięśni za pomocą impulsów elektrycznych (ich intensywność dobiera się w zależności od trenowanej grupy mięśniowej). Najczęściej wykorzystuje się do tego celu specjalny kombinezon – po założeniu wykonuje się proste ćwiczenia, a dzięki prądom EMS ich efektywność znacząco wzrasta. Efektami treningu EMS są przyspieszenie spalania tkanki tłuszczowej, budowy masy mięśniowej i redukcji cellulitu. Prądy EMS wykorzystuje się również w fizjoterapii, zwłaszcza w schorzeniach, których objawami są osłabienie i zanik mięśni.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij