Lubisz biegać? Rób to zdrowo
Katarzyna Szulik

Lubisz biegać? Rób to zdrowo

Bieganie stało się najpopularniejszych sportem wśród Polaków, wybieranym przez około 30 proc. osób podejmujących jakąkolwiek aktywność fizyczną. Znaczącą część tej grupy stanowią osoby startujące w biegach profesjonalnych, również na ekstremalnie długich dystansach i to właśnie oni powinni mieć świadomość zagrożeń płynących z uprawiania tej dyscypliny.

Eksperci nie mają wątpliwości: bieganie w umiarkowanym wymiarze to samo zdrowie. Osoby, które się na nie decydują, mają lepszą wydolność, żyją dłużej i rzadziej borykają się z problemami natury zdrowotnej. Zgodnie z najnowszymi badaniami prowadzonymi w USA, nawet osoby biegające sporadycznie i nie stroniące od niezdrowych nawyków mogą liczyć na znaczącą poprawę zdrowia i obniżenie ryzyka przedwczesnej śmierci o nawet 40 procent.  Okazyjni biegacze mogą liczyć także na wydłużenie długości życia - zdaniem badaczy jedna godzina biegania wydłuża życie o nawet 7 godzin.

Biegi ekstremalne bywają śmiertelne

Kontrowersje zaczynają się w chwili, gdy bieganie rekreacyjne przekształca się w dyscyplinę wyczynową, związaną z systematycznym zwiększaniem dystansów. Wraz z modą na bieganie zwiększyła się również liczba uczestników tzw. ultramaratonów, czyli biegów o dystansie przekraczającym 100 kilometrów.

W Polsce obecnie najdłuższym jest tzw. Bieg Rzeźnika, w czasie którego uczestnicy muszą pokonać 160  km, z kolei Sparthatlon organizowany w Grecji ma dystans aż 245 km. 

Gdy bieganie staje się sportem ekstremalnym, lekarze zalecają wzmożoną ostrożność. Cytowany przez „Rynek Zdrowia” prof. Mariusz Jędrzejko przypomina, że wystawianie organizmu na tak ogromne przeciążenia może skończyć się tragicznie nawet dla osoby będącej w świetnej formie. Bieganie jest jedną z niewielu tak powszechnie uprawianych dyscyplin, w których odnotowuje się przypadki śmiertelne, niekoniecznie na dystansach ekstremalnych. W Polsce taki przypadek nastąpił w kwietniu 2017 roku, podczas biegu ORLEN Warsaw Maraton, a do śmierci biegaczy na polskich trasach dochodziło także w latach 2015, 2013 i 2012.

Do zgonów związanych z bieganiem dochodzi najczęściej w wyniku niewydolności spowodowanej rabdomiolizą - masywnym, powysiłkowym rozpadem mięśni poprzecznie prążkowanych, któremu sprzyja skrajne odwodnienie i przegrzanie często towarzyszące biegaczom na dystansach ekstremalnych.

Bieganie może spowodować również uszkodzenie nerek, będące wynikiem wspomnianej rabdomiolizy, połączonej ze wzmożonym wydaleniem żelaza i zwiększeniem poziomu żółci w surowicy krwi.

Zdrowie pod kontrolą

Śmierć spowodowana bieganiem to oczywiście sytuacja ekstremalna, jednak uprawiający ten sport muszą być świadomi także bardziej prozaicznych zagrożeń. Biegacze są narażeni na urazy związane przede wszystkim z przeciążeniami oraz niewłaściwym treningiem, na przykład pozbawionym rozgrzewki lub też realizowanym nieadekwatnie do możliwości. Zwłaszcza początkujący powinni pamiętać, by zwiększać dystans powoli, stopniowo przyzwyczajając swoje ciało do wysiłku. Ważną rolę z punktu widzenia bezpieczeństwa odgrywa także właściwe obuwie gwarantujące stopom komfort i stabilność. Specjaliści zalecają, by każda osoba, która chce rozpocząć intensywne treningi biegowe, skonsultowała ten zamiar ze swoim lekarzem. Szczególnie zachęcane do tego są zwłaszcza osoby po 40. roku życia, gdy ryzyko zapadnięcia na choroby układu krążenia zdecydowanie wzrasta, a także biegacze prowadzący siedzący tryb życia, otyli, z cukrzycą czy nadciśnieniem

Źródło: PAP, Rynek zdrowia

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Dieta miażdżycowa – zasady, produkty, jadłospis, przepisy

    Choroby układu krążenia, w tym m.in. miażdżyca, wciąż stanowią jedną z głównych przyczyn zgonów w naszych kraju. Wśród czynników ryzyka ich rozwoju wymienia się m.in. niską aktywność fizyczną oraz niewłaściwą dietę. Jak powinno wyglądać żywienie w profilaktyce i leczeniu miażdżycy? Co jeść, a czego unikać? 

  • Dieta z niskim IG – dla kogo? Jak powinna wyglądać? Zasady, produkty o niskim indeksie glikemicznym, przepisy

    Zalecana m.in. osobom zmagającym się z nadwagą albo cukrzycą. Wyklucza produkty wysoko przetworzone, tradycyjne desery, słodycze, a także wybrane owoce i warzywa. Dieta o niskim indeksie glikemicznym. Jakie są jej zasady? Jakie produkty posiadają niski IG? 

  • Słodziki – dlaczego są słodkie i jak wpływają na nasz organizm?

    Słodki smak nie jest zarezerwowany tylko dla cukrów takich jak glukoza, fruktoza czy sacharoza. Istnieją setki substancji pochodzenia naturalnego i syntetycznego, które są słodkie. Wszystkie zaliczamy do substancji słodzących. Co ciekawe, słodki smak charakteryzuje nie tylko związki zaliczane do substancji organicznych (zbudowanych w większości z węgla, wodoru i tlenu). Również związki nieorganiczne, np. sole berylu i ołowiu, wywołują podobne doznania zmysłowe. Jednak należy pamiętać, że są silnie trujące i pod żadnym pozorem nie powinny być spożywane.

  • Dieta sokowa – wszystko co powinieneś o niej wiedzieć

    Często potrzeba schudnięcia łączy się z chęcią maksymalnego przyspieszenia tego procesu. Chcąc szybko zgubić zbędne kilogramy, korzystamy z najróżniejszych dróg, takich jak dieta cud, detoks, posty, modne ostatnio okna żywieniowe, czy nawet niebezpieczne dla zdrowia głodówki "magiczne i uzdrawiające" zioła z najdalszych zakątków globu. Czy decydując się na detoks sokowy, oprócz nadmiaru wody z organizmu, można na stałe zgubić zbędne kilogramy, pozbyć się boczków i odczyścić organizm z toksyn? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Trening siłowy – zasady i efekty ćwiczeń siłowych. Wskazówki dla osób początkujących

    Trening siłowy to rodzaj treningu beztlenowego, który polega na wykonywaniu kilku ćwiczeń na wszystkie bądź określone grupy mięśniowe w kilku seriach. Jego celem są przede wszystkim ukształtowanie umięśnionej sylwetki oraz poprawa wytrzymałości i wydolności organizmu. Trening na siłę przyspiesza również metabolizm i ułatwia spalanie tkanki tłuszczowej. Ponadto ćwiczenia siłowe wspomagają pracę układu krążenia oraz zwiększają produkcję endorfin, tzw. hormonów szczęścia. Jakie istnieją metody treningowe? Która z nich jest najlepsza dla osób początkujących?

  • BMI – czym jest i jak obliczyć Body Mass Index? Dlaczego obecnie uważa się, że BMI to wskaźnik daleki od doskonałości?

    Dzięki wskaźnikowi BMI w prosty sposób można oszacować, czy nasza masa ciała jest prawidłowa. To doskonałe narzędzie do badań przesiewowych, jednak ma swoje ograniczenia na poziomie indywidualnym, dlatego rozważnie trzeba podejść do interpretacji wyniku. O czym trzeba pamiętać, wykorzystując wskaźnik do oceny stan zdrowia? Jakie są alternatywy dla BMI?

  • Podjadanie – dlaczego nie jest takie dobre?

    Podjadamy w chwili stresu, ale i w momentach, w których czujemy się dobrze. Słodycze, owoce, słodkie napoje, dodatkowa porcja głównego posiłku... Liczy się wszystko! Każdy mały cukierek, każde ciastko i każda łyżka sosu spróbowana podczas przygotowywania dania dla rodziny! Efekty? Dodatkowe kilogramy, uczucie ciężkości i coraz większe uczucie uzależnienia od tego „by wciąż coś żuć”. Jakie są przyczyny podjadania? Co można jeść bezkarnie, a na co uważać? Jak przestać podjadać?  

  • Dieta w chorobie Parkinsona – na co warto zwrócić uwagę?

    Podstawową formą leczenia choroby Parkinsona jest farmakoterapia. Interwencję tę wspomoże jednak dobrze zbilansowana dieta, która ponadto, zabezpieczy przed dalszymi powikłaniami choroby, w tym m.in. przed niebezpiecznym dla zdrowia, a nawet życia niedożywieniem. Dieta w chorobie Parkinsona – jaką pełni funkcję? Jaki składniki będą ważne? Jak żywieniowo poradzić sobie z zaburzeniami ze strony przewodu pokarmowego? 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij