
Turystyka medyczna, czyli podróżujemy również w celach zdrowotnych
Pacjenci wybierający się w podróż w celach poprawy zdrowia sugerują się nie tylko niską ceną. Równie istotna jest dla nich sama jakość usług oraz potwierdzone i rzetelne opinie o miejscu leczenia. Powszechny dostęp do informacji pozwala w łatwy sposób zweryfikować zarówno katalog dostępnych usług, jak i zadowolenie pacjentów korzystających z zabiegów danej placówki w przeszłości. Według badań Grail Research, ponad połowa osób poszukuje informacji medycznych właśnie w Internecie. Mogą tam bowiem znaleźć informacje o konkretnych lekarzach, kosztach zabiegów, a także opis wybranej placówki. To wszystko sprawia, że podróże w celach medycznych stają się coraz powszechniejsze. Wskazuje się nawet, że turystyka zdrowotna stała się sektorem przemysłu, wraz z powstającymi od niedawna firmami specjalizującymi się w organizowaniu podróży zdrowotnych dla pacjentów.
Które kraje wybieramy najchętniej?
Spośród najchętniej wybieranych państw Europy wskazuje się Belgię, Czechy, Turcję, Hiszpanię i Węgry. Węgry specjalizują się głównie w dziedzinie stomatologii, kraj ten wybiera około 40% turystów zainteresowanych usługami dentystycznymi. Dla przykładu, w 60-tysięcznym mieście Sopron mieści się około 300 klinik dentystycznych, a zatrudnia się tu około tysiąc lekarzy stomatologów. Hiszpanię w celach zdrowotnych rocznie odwiedza około 100 tysięcy osób, co przynosi przychód w granicach 500 milionów euro. Kraj może poszczycić się wieloma klinikami połączonymi z centrum spa, domami opieki oraz hotelami. Co więcej, w promocji usług pomaga rząd, reklamując usługi hasłem „Spaincares”. Warto wspomnieć także o Niemczech, w których istnieją trzy główne ośrodki turystyki medycznej – Monachium, Kolonia oraz Freiburg. Freiburg może pochwalić się dodatkowo jedną z najlepszych klinik w Niemczech. Także w Grecji, nieco rzadziej wybieranej przez pacjentów, działania w ramach turystyki medycznej są skoordynowane. W czerwcu zeszłego roku powstało The Greece Health Tourism Confederation, w skład którego wchodzi niespełna 30 podmiotów. Jej celem jest promocja turystyki zdrowotnej w Grecji. Warto też dodać, że kraje, które są wybierane przez pacjentów najchętniej, łączy zintegrowana strategia promocyjna i działanie wedle spójnych projektów.
Polska coraz popularniejsza
Coraz większym zainteresowaniem pacjentów cieszy się także Polska. Według rankingu Medical Tourism Index, plasuje się ona na 24 miejscu spośród krajów wybierany najchętniej jako cel turystyki zdrowotnej. Eksperci wskazują, że to zasługa poszczególnych placówek medycznych, aniżeli całościowego działania w skali kraju. Trudności nastręcza również oszacowanie wielkości rynku – w większości wybierane są tutaj zabiegi stomato-logiczne, okulistyczne lub upiększające, a zwłaszcza do tych ostatnich pacjenci przyznają się niechętnie. Zebrane dane dowodzą, że najchętniej Polskę w celach medycznych odwiedzają Niemcy, Brytyjczycy i Skandynawowie. Kierują się niższą ceną, ale często wracają zadowoleni z poziomu usług oraz profesjonalizmu i polecają polskich lekarzy znajomym.
Źródła: Medexpress, Służba Zdrowia