Polacy wolą alkohol od słodkich napojów
Katarzyna Szulik

Polacy wolą alkohol od słodkich napojów

Polska znalazła się w gronie krajów, w których, zgodnie z wynikami badania prowadzonego przez Euromonitor International, alkohol dostarcza mieszkańcom więcej kalorii niż słodkie napoje. Te wnioski każą przeanalizować myślenie o przyczynach otyłości, do której wydatnie przyczynia się również konsumpcja alkoholu.

We wspomnianym badaniu wzięto pod uwagę zwyczaje żywieniowe w 24 krajach. Tendencja wskazana w Polsce jest właściwa dla wszystkich z nich poza Tajwanem, w którym – jako jedynym badanym państwie – słodkie napoje dostarczały więcej kalorii niż alkohol. Z kolei największy rozdźwięk w tej kwestii stwierdzono w Korei Południowej, gdzie na każde 44 kalorie dostarczane przez słodki napój przypadało aż 168 kalorii pochodzących z alkoholu.

W Polsce wspomniany stosunek wynosi 160 kalorii w przypadku alkoholu do 103 dla słodkich napojów i jest podobny do tego stwierdzonego u naszych sąsiadów, czyli Niemców i Czechów, a także Finów.

Wysoka cena płynnej słodyczy

Świadomość wysokiej kaloryczności słodkich napojów jest powszechna. Dietetycy są zgodni w uznawaniu ich za jedną z podstawowych przyczyn otyłości, ponieważ, podobnie jak alkohol dostarczają płynnych, łatwo przyswajalnych kalorii, które jednak nie zapewniają poczucia sytości. W jednej szklance soku znajduje się nawet 6 łyżeczek cukru, a w porcji napoju gazowanego ta ilość przekracza 10. W związku z tym większość dietetyków w pierwszej kolejności karze wyeliminować z diety słodkie napoje na rzecz wody. Ten fakt może do pewnego stopnia tłumaczyć przewagę kalorii „alkoholowych” nad tymi ze słodkich napojów, ponieważ rezygnacja z nich w imię diety staje się coraz popularniejsza.

W USA i Wielkiej Brytanii picie słodkich napojów wciąż jest plagą, dlatego wyspiarze postanowili utrudnić dostęp do nich wprowadzając tzw. podatek cukrowy. Zgodnie z jego założeniami, Napoje zawierające więcej niż 8 gramów cukru w 100 mililitrach zostaną objęte wyższym podatkiem niż te mające mniej niż 5 gramów cukru w tej samej ilości napoju. Ze zwiększeniem kosztów muszą liczyć się nie tylko producenci napojów, ale również ich sprzedawcy i dystrybutorzy.

Podatek uderza przede wszystkim w tzw. soft drinks, czyli napoje gazowane i niegazowane o sporej zawartości cukru. Od dodatkowych opłat zwolnione będą naturalne soki, a także napoje (również słodkie) zawierające mleko, w tym popularne szejki i gorąca czekolada, a także słodzona herbata czy kawa.

Alkohol tuczy niepostrzeżenie

Większości z nas łatwiej jest na dobre odstawić płynną słodycz niż całkowicie zrezygnować z alkoholu, który dostarcza równie dużo kalorii. Duże, jasne piwo kalorycznością niemal dorównuje tabliczce mlecznej czekolady, ponieważ ma ich około 500. Ciemne jest jeszcze bardziej kaloryczne – ma 250 kalorii w 330 mililitrach. W przypadku win najwięcej kalorii mają oczywiście wermuty (146 kalorii w kieliszku), a wśród mocniejszych alkoholi koniak mający 160 kalorii w lampce. Lubiący wina na diecie powinni wybierać opcje wytrawne, a przez wzgląd na walory zdrowotne – wino czerwone, które ma tylko 80 kalorii w lampce. Kieliszek wódki to 110 kalorii, a wina słodkiego obojga kolorów około 110 kalorii. Prawdziwą bombą kaloryczną są cydry, poza alkoholem posiadające mnóstwo cukru, w wersji słodkiej nawet 6 łyżeczek na pół litra.

Woda dla zdrowia i urody

Jeśli chcemy zachować zdrowie, powinniśmy zdecydowanie ograniczyć alkohol i słodkie napoje na rzecz wody. To zalecenie pozostaje w zgodzie z nową piramidą żywienia, do której dołączyła aktywność fizyczna. Mięso, węglowodany i tłuszcze są w odwrocie, ponieważ podstawowym składnikiem diety powinny być warzywa i owoce. Zgodnie z zaleceniami, powinniśmy przyjmować 1,5 l płynów każdego dnia, przede wszystkim razem z warzywami i pod postacią wody. Dopuszczalna ilość kawy i herbaty to 3-5 filiżanek dziennie. Warto dodać, że eksperci sklasyfikowali kawę jako napój służący naszemu zdrowiu. Pita w umiarkowanych ilościach zmniejsza ryzyko udaru i zachorowania na Alzheimera i Parkinsona, a także ryzyko zgonu o około 10 proc.

Źródło: Rzeczpospolita, Poradnik zdrowie, Daily Mail

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Które ryby warto przyrządzić na święta?

    Trudno wyobrazić sobie świąteczny stół bez ryby. Oprócz tradycyjnego karpia czy śledzia warto w oryginalny sposób zaserwować również inne gatunki tej niezwykle zdrowej potrawy. 

  • Święta w ciąży – co może jeść ciężarna, a czego musi unikać?

    Kobieta w ciąży powinna jeść nie za dwoje, a dla dwojga, musi starać się tak komponować swoją dietę, aby dostarczała ona maluszkowi wszystkich niezbędnych składników. Znalezienie balansu między smakiem i zdrowiem może być szczególnie trudne w święta, gdy stół wręcz ugina się pod ciężarem aromatycznych potraw. 

  • Wielkanoc dla alergików: bez mleka, jaj i pszenicy

    Nietolerancje pokarmowe dają się szczególnie we znaki podczas świąt. Osoby nietolerujące laktozy, a więc mleka i jego przetworów, muszą zapomnieć o tradycyjnym serniku, bezglutenowcy nie zjedzą żurku, zaś uczuleni na jaja zostaną zmuszeni obyć się bez koronnej, wielkanocnej potrawy. Czym zastąpić żelazne pozycje ze świątecznego menu?

  • Pachnące święta - przegląd korzennych przypraw

    Imbir, cynamon i anyż trafiają do każdej polskiej kuchni w okresie przedświątecznym jako składniki pierniczków, ciast i kompotu z suszu. Warto o nich pamiętać, ponieważ usprawniają trawienie, dzięki czemu łagodzą skutki świątecznego przejedzenia. Ulga w dolegliwościach żołądkowych to jednak tylko jedna z wielu prozdrowotnych właściwości korzennych przypraw.

  • Dziecko w samochodzie w upał

    Wraz z nadejściem letnich upałów media zasypują nas informacjami o dzieciach i zwierzętach pozostawianych w rozgrzanych do czerwoności samochodach. Roztargnienie lub brak wyobraźni często prowadzą do tragedii, ponieważ nawet godzina spędzona w takich warunkach może grozić śmiercią dziecka. Najnowsze badanie potwierdzają, że ryzyko jest równie duże także w pojeździe pozostawionym w cieniu.

  • Kiedy dieta roślinna może szkodzić zdrowiu?

    Korzyści zdrowotne płynące z przejścia na dietę opartą na roślinach podkreśla wielu lekarzy, natomiast aktywiści ekologiczni zwracają uwagę na jej pozytywy wpływ na kondycję planety. Mimo to przejście na wegetarianizm, a zwłaszcza weganizm, musi być połączone z suplementacją składników odżywczych obecnych wyłącznie w mięsie. Do tej pory podstawową pozycją z tej kategorii była witamina B12, ale eksperci z Wielkiej Brytanii radzą, by do tej listy dodać także cholinę. 

  • Jak obchodzić Święta Wielkanocne podczas pandemii?

    W tegoroczne Święta Wielkanocne ze względu na pandemię koronawirusa, podobnie jak w roku ubiegłym, musimy zrezygnować z rodzinnych spotkań i odwiedzin, a w większości przypadków również z uczestnictwa w rytuałach religijnych. Nie oznacza to, że nawet w tych trudnych warunkach nie można przeżyć świąt radośnie i duchowo – wręcz przeciwnie, właśnie teraz warto zadbać, by w miarę możliwości utrzymać dobrze znane tradycje i zadbać o  namiastkę normalności w tym trudnym okresie. 

  • Domowa opieka nad chorym na Covid-19 – podstawowe zasady

    Zgodnie z danymi pochodzącymi z Chin, około 80 proc. osób, u których wynik testu na obecność SARS-CoV-2 okaże się pozytywny, doświadczy wyłącznie łagodnych objawów, niewykraczających poza dyskomfort związany ze zwykłą grypą lub przeziębieniem. W związku z tym, by nie stwarzać zagrożenia dla siebie i innych pacjentów, większość chorych będzie odsyłana do domów, by w ich zaciszu leczyć chorobę zgodnie ze wskazaniami lekarza. Ta sytuacja może dotknąć większość z nas, dlatego warto znać zasady postępowania i przygotować się na tę ewentualność. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij