Prawidłowa postawa ucznia przy biurku
Piotr Karauda

Prawidłowa postawa ucznia przy biurku

Zajęcia w szkole trwają, w zależności od wieku, od 4 do 8 godzin dziennie. Dodatkowo, dzieci poświęcają od 1 do 3 godzin na naukę w domu. Spędzanie tego czasu w nieprawidłowej pozycji może prowadzić do nabytych wad postawy. Dlatego bardzo ważne jest zapewnienie ergonomicznego stanowiska do pracy.

Ergonomia stanowiska (w tym przypadku biurka) ma znaczący wpływ na zdrowie i komfort pracy.

Wielogodzinne siedzenie w jednakowej pozycji, brak ruchu w ciągu dnia i niedostosowane stanowisko pracy do potrzeb dziecka, narażają je na dyskomfort w trakcie nauki, a nawet wystąpienie wad postawy. Dlatego właśnie właściwe ułożenie ciała przy komputerze jest tak istotne. Na ergonomię biurka wpływa dodatkowo rozmieszczenie elementów na blacie. Warto zadbać, aby najczęściej używane przez dziecko przedmioty znajdowały się w zasięgu jego rąk. Dzięki temu korzystanie z nich nie wymusi na najmłodszych przyjmowania nienaturalnych oraz obciążających kręgosłup pozycji.

Monitor

W obecnych czasach komputer stał się narzędziem do nauki już na etapie wczesnoszkolnym. W związku z tym ustawienie jego elementów w obszarze biurka, ma istotny wpływ na przybieraną przez dziecko postawę ciała podczas siedzenia.

  • Monitor powinien być ustawiony na wprost oczu, tak by jego górna krawędź znajdowała się kilka centymetrów powyżej linii wzroku. Najbardziej korzystna odległość ekranu od oczu to 40–75 cm.
  • Ekran nie powinien stać na wprost okna – należy go ustawić bokiem do źródła światła.
  • Najmniej szkodliwe dla wzroku są monitory LCD.

Klawiatura i myszka

Pisanie na klawiaturze oraz korzystanie z myszki, często wymusza nieprawidłowe ułożenie kręgosłupa oraz rąk, prowadząc do licznych dolegliwości bólowych. Dlatego zwróćmy uwagę na kilka istotnych aspektów dotyczących ich ustawienia.

  • Niestety, często stosowane półki na klawiaturę nie spełniają swojej funkcji – zdrowsze jest umieszczenie klawiatury oraz myszy na blacie.
  • Klawiatura powinna być ustawiona w odległości ok. 10–15 cm od krawędzi biurka, po to, aby dziecko miało wystarczająco dużo miejsca na nadgarstki. Aby je dodatkowo chronić, warto położyć przed nią specjalną podkładkę z „poduszką” stanowiącą miękkie podparcie.

Fotel i biurko w domu

Ergonomiczne siedzisko powinno być dostosowane do wzrostu i budowy użytkownika.

Osobiście polecam zwrócić uwagę na zastosowanie:

  • fotela z regulacją wysokości i kąta nachylenia oparcia
  • właściwie dostosowanego oparcia do kształtu pleców (lekko wygięte do przodu, podpierające odcinek lędźwiowy kręgosłupa)
  • siedziska znajdującego się na takiej wysokości, by stopy były oparte płasko na podłodze, a kolana ugięte pod kątem prostym
  • fotel powinien również posiadać oparcie na łokcie
  • podnóżka pod nogi

Należy pamiętać o tym, iż dorastające dzieci każdego roku są wyższe średnio o około siedem centymetrów. W związku z tym, dobrze jest również wybrać model biurka, który:

  • posiada system regulacji wysokości i kąta nachylenia blatu
  • umożliwia regulację wysokości między 55 a 75 cm
  • posiada możliwość korzystnego podczas pisania i czytania nachylenia pulpitu pod kątem 16 stopni (takie ustawienie wymusza u dziecka zachowanie prawidłowej postawy podczas siedzenia, co przekłada się na większy komfort jego pracy)
  • jest na tyle szeroki, żeby monitor mieścił się w odpowiedniej odległości od oczu. Jeśli nie mieści się – wciąż można dokupić specjalną przystawkę
  • posiada blat znajdujący się na wysokości łokci

Równie ważne jak dostosowanie miejsca pracy do wielogodzinnych posiedzeń, jest nauczenie dziecka istotnych odruchów, które zaowocują lepszym samopoczuciem i motywacją do nauki.

  • Na pewno korzystnie wpłynie utrzymanie prawidłowej postawy ciała – proste plecy, kolana ugięte pod kątem prostym, stopy oparte o podłogę.
  • Ważne dla oczu jest odrywanie wzroku od komputera lub książek – patrzenie w dal. Uczeń siedzący przy oknie, powinien od czasu do czasu spoglądać, co się dzieje na zewnątrz pozwalając oczom chwilę odpocząć.
  • Najzdrowsze dla oczu jest światło dzienne, więc o ile to możliwe, poradźmy dziecku żeby odrabiało lekcje w ciągu dnia.
Prawidłowa ergonomia pracy przez lata edukacji na pewno wpłynie korzystnie na zdrowie i wyniki nauki młodych i starszych uczniów, także warto o nią zadbać.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Ćwiczenia na kręgosłup lędźwiowy – przykładowy zestaw ćwiczeń na ból w odcinku lędźwiowym kręgosłupa

    Ból zlokalizowany w dolnej części kręgosłupa (ból kręgosłupa lędźwiowego) jest bardzo częstym problemem zdrowotnym, dotykającym osoby w każdym wieku. Brak aktywności fizycznej, przewlekły stres, nadwaga oraz przeciążanie kręgosłupa, towarzyszące obecnym czasom sprawiają, że „bóle krzyża” zaliczamy do chorób cywilizacyjnych. Ćwiczenia na kręgosłup lędźwiowy wzmacniają mięśnie oraz stabilizują odcinek lędźwiowy kręgosłupa, dzięki czemu można zapobiec pojawieniu się dolegliwości, a także można zmniejszyć ból kręgosłupa, jeśli już się pojawił.

  • Gimnastyka dla kobiet w ciąży

    W okresie ciąży zdecydowanie nie zaleca się ograniczania aktywności związanej z wysiłkiem. Regularne ćwiczenia stanowią jeden z podstawowych elementów zdrowego trybu życia, lecz mimo to, kobiety ciężarne niechętnie podejmują aktywność ruchową w czasie ciąży. Być może jest to spowodowane tym, że ćwiczenia fizyczne kojarzone są z intensywnym wysiłkiem i następującym po nim nadmiernym zmęczeniem. Tymczasem nawet 20-minutowy spacer po parku może być korzystną formą aktywności ruchowej.

  • Ćwiczenia na dobry sen

    Sen ma duże znaczenie dla naszej pamięci i efektywnego funkcjonowania mózgu. Krótki sen znacznie ogranicza funkcjonowanie mózgu i może być przyczyną problemów z zapamiętywaniem oraz koncentracją. Większość osób zdaje sobie sprawę z tego, że łatwiej zasypia się po dłuższym spacerze bądź po lekkim treningu. Lecz czy na pewno aktywność fizyczna przed snem ułatwia zasypianie, czy działa odwrotnie?

  • Maści i żele dla sportowców

    Uprawianie sportu wiąże się z licznymi kontuzjami, które skutkują nawracającym bólem i obrzękami. Urazy podczas treningów są nieuniknione, dlatego powinniśmy wiedzieć, jak zminimalizować szansę ich wystąpienia. Jeśli jednak w trakcie ćwiczeń przydarzy nam się wypadek, dobrze jest wiedzieć, jakie środki zastosować. Czasami nawet drobna interwencja może zmienić dalszy przebieg rekonwalescencji.

  • Jak walczyć z opryszczką wargową?

    Opryszczka wargowa, nazywana również „zimnem”, to dolegliwość wywoływana przez wirusa opryszczki pospolitej (HSV - Herpes Simplex Virus). Istnieją dwa typy tego wirusa: HSV-1 i HSV-2. Oba typy mogą spowodować zmiany skórne w postaci ranki wokół ust (opryszczka wargowa). Kiedy “wyskoczy zimno”, czyli uaktywni się wirus opryszczki trzeba działać szybko – im szybciej rozpoczniemy leczenie, tym krócej będziemy borykać się z nieestetycznie wyglądającą i na dodatek bolesną zmianą na wardze.

  • Rola fizjoterapii przed i po operacji

    We współczesnym modelu fizjoterapii oczywista staje się istota zarówno rehabilitacji pooperacyjnej, jak i tej przeprowadzanej przed wykonaniem zabiegu. Ćwiczenia oraz zabiegi, które pacjent będzie wykonywał przed operacją zaowocują w przyszłości – szybszym i łatwiejszym powrotem do sprawności, zmniejszoną liczbą i czasem trwania powikłań, lepszą motywacją do dalszego usprawniania oraz lepszym stanem psychicznym. Jednym słowem, rehabilitacja okołooperacyjna przyspiesza powrót do zdrowia i zapobiega wtórnym powikłaniom

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij