
Naucz małe dziecko myśleć i czuć
Poprzez właściwe zabawy możemy sprawić, by nasza pociecha była mądrzejsza, zdolniejsza, radosna i zadowolona z siebie. Są to zabawy stymulujące rozwój intelektualny, emocjonalny dziecka, wpływające na jego sprawność ruchową, wrażliwość muzyczną. Zabawy, które przyczyniają się do usprawnienia zmysłów: wzroku, słuchu, węchu, smaku, dotyku i równowagi. Poprawiają koncentrację, ćwiczą pamięć dziecka. Rozpocząć zabawę powinniśmy już teraz, kiedy nasze maleństwo ma zaledwie kilka dni i kontynuować poprzez najbliższe lata, gdyż wiek od urodzenia do pięciu lat to najcenniejszy czas dla rozwoju dziecka. Teraz uczy się ono świata najłatwiej, najszybciej i sprawia mu to ogromną radość, gdyż robi to ze swoimi najbliższymi. Zapraszam wszystkich rodziców do poszukiwań zabaw rozwijających zdolności swoich pociech i życzę cudownych chwil podczas wspólnej zabawy.
Naucz małe dzieko czytać
Mojej córeczce czytałam – i to bardzo dużo – już wtedy, gdy miała miesiąc, a od 5 miesiąca życia uczę ją czytać. Sprawia to nam obydwu bardzo dużo radości, choć nie zawsze podzielają ją wszyscy moi znajomi, gdy im o tym opowiadam. „Czy ty nie możesz się z nią po prostu bawić?”, „Musisz ją tak męczyć?”, „Jak można dziecku odbierać beztroskie dzieciństwo?” – słyszę nieraz. Najbardziej sceptycznie reagują zwykle ci, którzy nigdy nie mieli okazji widzieć, z jakim zapałem i radością małe dzieci zabierają się do czytania z mamą lub tatą. W moim przekonaniu, ucząc dzieci z miłością i szacunkiem, nie pozbawiamy ich radości dzieciństwa. Wręcz przeciwnie, tę radość wielokrotnie potęgujemy. Maluchy, które bawią się w czytanie lub naukę matematyki, nie tylko rozwijają swoje zdolności, ale również zyskują coś, co jest dla nich najcenniejsze: uwagę rodziców. „Czas dzieciństwa to czas zabawy, a nie nauki” – uparcie pozostają przy swoim zdaniu niektórzy rodzice. Oczywiście, że tak! Lecz pamiętajmy, że to, co my nazywamy nauką, dla małych dzieci jest fascynującą zabawą.
Co dziecko zyskuje dzięki wczesnej nauce czytania?
- Dziecko wcześnie czytające ma dostęp do informacji, do których ich nieczytający rówieśnik dotrze dopiero w wieku 8 lat, w tym wieku zacznie płynnie czytać.
- Czytające dziecko ma lepszą zdolność koncentracji oraz pamięć.
- Jest ciekawe świata i samodzielne, potrafi odnaleźć odpowiedzi na nurtujące je pytania. Zdecydowanie łatwiej będzie mu odnaleźć się w świecie informacji.
- Dziecko, które potrafi czytać, jest z siebie dumne, samo tego dokonało – wzrasta jego samoocena.
- Czytając tak wcześnie przez całe życie będzie czytało sprawniej niż ci, którzy nie mieli tego szczęścia.
- Dzieci sprawnie czytające to w przyszłości dzieci dobrze uczące się i sprawnie pozyskujące cenne informacje dorośli.
- Dzieci te nigdy nie będą bały się czytania i będą czytać swobodniej, gdyż nie kojarzą tego zajęcia z przedmiotem w szkole i oceną, lecz z zabawą z rodzicami.
- Dziecko uczone czytania poznaje od razu całe słowa, szybciej rozumie to, co czyta, wzrasta więc również jego motywacja i chęć czytania.
- Dziecko, bawiąc się w czytanie tak wcześnie, uczy się szybciej i o wiele łatwiej niż po skończeniu siedmiu lat. Nigdy później nie będzie miało takiej łatwości, dlatego nie wolno zmarnować tego czasu.
Powiązane produkty
Jak zacząć?
Naukowcy po wieloletniej obserwacji małych dzieci uczących się czytać, opracowali materiały optymalnie dostosowane do nauki czytania. Są to karty z pojedynczymi słowami zapisanymi na białym kartonie, dużymi czerwonymi lub czarnymi literami. Rodzic, pokazując kartę, jednocześnie wyraźnie odczytuje dane słowo. Bardzo ważna jest postawa rodzica! Jeśli zaproponujesz dziecku zabawę w czytanie, będzie się ono w nią doskonale bawiło dopóty, dopóki Ty będziesz się dobrze bawił. Dla dziecka wszystko jest zabawą. Mały człowiek nie wie, że poznawanie czytania może być ciężką, nudną i wymagającą cierpliwości pracą. Jeszcze nie zdążył mieć takich doświadczeń. Nie dopuść do tego, by je kiedykolwiek poznał.
Kiedy zacząć?
Im dziecko jest młodsze, tym lepiej.
Noworodek – możesz rozpocząć nawet w kilka dni po urodzeniu dziecka. Nie będzie to jednak program czytania, lecz właściwej stymulacji drogi wzrokowej dziecka. Etap ten został nazwany zerowym i polega na pokazywaniu kart z wyrazami zapisanymi bardzo dużymi czerwonymi literami. Stymuluje to i rozwija wzrok noworodka – podobnie jak mówienie do dziecka w łonie matki i tuż po urodzeniu rozwija jego słuch.
Kilkumiesięczne niemowlę – jeśli /program/ zaczynasz później, dziecko nie potrzebuje już etapu zerowego. Od razu możesz przejść do właściwej zabawy w czytanie. Jest to bardzo dobry okres na zapoczątkowanie nauki /czytania/. Niemowlę całą swoją energię poświęca na jedzenie, wypróżnianie się, płacz i pozyskiwanie jak najwięcej informacji. Wchłania informacje, jak gąbka wodę, bez żadnych uprzedzeń i upodobań. Robi to szybko i bez najmniejszego trudu, zawdzięczając to naturze, która wyposażyła je w pęd do pozyskiwania informacji, konieczny, aby przetrwać.
Czas na zabawę
Czas przeznaczony na tę zabawę powinien być bardzo krótki. Materiał pokazywany jest dziecku w krótkich kilkusekundowych odsłonach kilka razy dziennie. Jeżeli wydłużysz czas zabawy, dziecko może stracić zainteresowanie pokazywanymi słowami i zająć się czymś innym. Zawsze o tym pamiętaj: zabawa podzielona jest na kilka sesji, które nie mogą trwać dłużej niż kilka sekund.
Tylko pochwały
W zabawie tej musisz zapomnieć o naganach, cierpkich uwagach czy rozczarowaniu. Każda podjęta przez dziecko próba uczenia się powinna zostać zakończona pochwałą, brawami, uściskami i całusami. Uwierz w to, że potrafisz nauczyć swoje dziecko czytać. Nigdy nie okazuj swoich wątpliwości – przez to możesz przyczynić się do utraty wiary dziecka we własne zdolności.
Materiały do zabawy w czytanie
Istnieją gotowe materiały do nauki czytania w języku polskim dla małych dzieci. Można je kupić i od razu przystąpić do poszczególnych etapów zabawy. Ale możesz również samodzielnie przygotować karty i książeczki. Pamiętaj, aby słowa na kartach były duże, wyraźne i zapisane czerwoną czcionką.
Jak się bawić w czytanie?
Przygotowane wcześniej karty ułóż w zestawy po 5 słów. Każdy zestaw pokazujemy minimum 3 razy dziennie. W ciągu dnia można pokazać dziecku od 1 do 3 zestawów – to zależy od Twoich możliwości czasowych. Na zabawę w czytanie wybierz odpowiednią porę, gdy Ty i dziecko będziecie w dobrej formie. Wymyśl zabawny sposób na wzbudzenie ciekawości dziecka. Usiądź naprzeciw dziecka tak, by światło podało na karty. Zachowaj taką odległość, by rączki dziecka nie mogły dosięgnąć kart.Pokazując dziecku kartę ze słowem „mama”, wypowiedz wyraźnie i z entuzjazmem: „Tu jest napisane ťmamaŤ”. Wypowiadając słowa, nie sylabizuj! Dorośli mają taką tendencję, gdyż sami uczyli się czytać sylabizując („ma‚ ma”). Pokazuj karty bardzo szybko, a im starsze dziecko, tym szybciej. Pokazanie jednego zestawu powinno zająć kilka sekund. Nie obawiaj się, że dziecko nie zauważy. W tym wieku jest ono superspostrzegawcze i nic nie umknie jego uwadze. Jeśli natomiast wydłużysz czas pokazywania, dziecko szybko się znudzi. Zapewne zgodzisz się, że dzieci uwielbiają kreskówki i reklamy. Przyjrzyj się im dokładnie. Tam obraz zmienia się bardzo szybko i właśnie dlatego dzieci są nimi tak zainteresowane. Bawić się z dzieckiem można nie tylko w czytanie. W ten sposób może ono poznać matematykę i uczyć się języka obcego. Świadome wspieranie rozwoju dziecka z pewnością ułatwi mu start w życiu szkolnym, zapobiegnie trudnościom szkolnym i przyczyni się do tego, że nasza pociecha wyrośnie na zdolnego i otwartego na wiedzę człowieka.