Naucz małe dziecko myśleć i czuć
Katarzyna Rojkowska

Naucz małe dziecko myśleć i czuć

Kiedy na świat przychodzi dziecko zmieniają się nasze pragnienia. Teraz na pierwszym miejscu jest maleństwo. Chcemy dać mu wszystko to, co najlepsze. Pragniemy dać mu szczęście. Myślimy o jego przyszłości. Jak będzie radziło sobie w szkole? Czy będzie zdolnym dzieckiem? Czy znajdzie przyjaciół? Jaki zawód wybierze?

Poprzez właściwe zabawy możemy sprawić, by nasza pociecha była mądrzejsza, zdolniejsza, radosna i zadowolona z siebie. Są to zabawy stymulujące rozwój intelektualny, emocjonalny dziecka, wpływające na jego sprawność ruchową, wrażliwość muzyczną. Zabawy, które przyczyniają się do usprawnienia zmysłów: wzroku, słuchu, węchu, smaku, dotyku i równowagi. Poprawiają koncentrację, ćwiczą pamięć dziecka. Rozpocząć zabawę powinniśmy już teraz, kiedy nasze maleństwo ma zaledwie kilka dni i kontynuować poprzez najbliższe lata, gdyż wiek od urodzenia do pięciu lat to najcenniejszy czas dla rozwoju dziecka. Teraz uczy się ono świata najłatwiej, najszybciej i sprawia mu to ogromną radość, gdyż robi to ze swoimi najbliższymi. Zapraszam wszystkich rodziców do poszukiwań zabaw rozwijających zdolności swoich pociech i życzę cudownych chwil podczas wspólnej zabawy.

Naucz małe dzieko czytać

Mojej córeczce czytałam – i to bardzo dużo – już wtedy, gdy miała miesiąc, a od 5 miesiąca życia uczę ją czytać. Sprawia to nam obydwu bardzo dużo radości, choć nie zawsze podzielają ją wszyscy moi znajomi, gdy im o tym opowiadam. „Czy ty nie możesz się z nią po prostu bawić?”, „Musisz ją tak męczyć?”, „Jak można dziecku odbierać beztroskie dzieciństwo?” – słyszę nieraz. Najbardziej sceptycznie reagują zwykle ci, którzy nigdy nie mieli okazji widzieć, z jakim zapałem i radością małe dzieci zabierają się do czytania z mamą lub tatą. W moim przekonaniu, ucząc dzieci z miłością i szacunkiem, nie pozbawiamy ich radości dzieciństwa. Wręcz przeciwnie, tę radość wielokrotnie potęgujemy. Maluchy, które bawią się w czytanie lub naukę matematyki, nie tylko rozwijają swoje zdolności, ale również zyskują coś, co jest dla nich najcenniejsze: uwagę rodziców.  „Czas dzieciństwa to czas zabawy, a nie nauki” – uparcie pozostają przy swoim zdaniu niektórzy rodzice. Oczywiście, że tak! Lecz pamiętajmy, że to, co my nazywamy nauką, dla małych dzieci jest fascynującą zabawą.

Co dziecko zyskuje dzięki wczesnej nauce czytania? 

  • Dziecko wcześnie czytające ma dostęp do informacji, do których ich nieczytający rówieśnik dotrze dopiero w wieku 8 lat, w tym wieku zacznie płynnie czytać.
  • Czytające dziecko ma lepszą zdolność koncentracji oraz pamięć.
  • Jest ciekawe świata i samodzielne, potrafi odnaleźć odpowiedzi na nurtujące je pytania. Zdecydowanie łatwiej będzie mu odnaleźć się w świecie informacji.
  • Dziecko, które potrafi czytać, jest z siebie dumne, samo tego dokonało – wzrasta jego samoocena.
  • Czytając tak wcześnie przez całe życie będzie czytało sprawniej niż ci, którzy nie mieli tego szczęścia.
  • Dzieci sprawnie czytające to w przyszłości dzieci dobrze uczące się i sprawnie pozyskujące cenne informacje dorośli.
  • Dzieci te nigdy nie będą bały się czytania i będą czytać swobodniej, gdyż nie kojarzą tego zajęcia z przedmiotem w szkole i oceną, lecz z zabawą z rodzicami.
  • Dziecko uczone czytania poznaje od razu całe słowa, szybciej rozumie to, co czyta, wzrasta więc również jego motywacja i chęć czytania.
  • Dziecko, bawiąc się w czytanie tak wcześnie, uczy się szybciej i o wiele łatwiej niż po skończeniu siedmiu lat. Nigdy później nie będzie miało takiej łatwości, dlatego nie wolno zmarnować tego czasu.

Jak zacząć? 

Naukowcy po wieloletniej obserwacji małych dzieci uczących się czytać, opracowali materiały optymalnie dostosowane do nauki czytania. Są to karty z pojedynczymi słowami zapisanymi na białym kartonie, dużymi czerwonymi lub czarnymi literami. Rodzic, pokazując kartę, jednocześnie wyraźnie odczytuje dane słowo. Bardzo ważna jest postawa rodzica! Jeśli zaproponujesz dziecku zabawę w czytanie, będzie się ono w nią doskonale bawiło dopóty, dopóki Ty będziesz się dobrze bawił. Dla dziecka wszystko jest zabawą. Mały człowiek nie wie, że poznawanie czytania może być ciężką, nudną i wymagającą cierpliwości pracą. Jeszcze nie zdążył mieć takich doświadczeń. Nie dopuść do tego, by je kiedykolwiek poznał.

Kiedy zacząć? 

Im dziecko jest młodsze, tym lepiej.
Noworodek – możesz rozpocząć nawet w kilka dni po urodzeniu dziecka. Nie będzie to jednak program czytania, lecz właściwej stymulacji drogi wzrokowej dziecka. Etap ten został nazwany zerowym i polega na pokazywaniu kart z wyrazami zapisanymi bardzo dużymi czerwonymi literami. Stymuluje to i rozwija wzrok noworodka – podobnie jak mówienie do dziecka w łonie matki i tuż po urodzeniu rozwija jego słuch.
Kilkumiesięczne niemowlę – jeśli /program/ zaczynasz później, dziecko nie potrzebuje już etapu zerowego. Od razu możesz przejść do właściwej zabawy w czytanie. Jest to bardzo dobry okres na zapoczątkowanie nauki /czytania/. Niemowlę całą swoją energię poświęca na jedzenie, wypróżnianie się, płacz i pozyskiwanie jak najwięcej informacji. Wchłania informacje, jak gąbka wodę, bez żadnych uprzedzeń i upodobań. Robi to szybko i bez najmniejszego trudu, zawdzięczając to naturze, która wyposażyła je w pęd do pozyskiwania informacji, konieczny, aby przetrwać.

Czas na zabawę

Czas przeznaczony na tę zabawę powinien być bardzo krótki. Materiał pokazywany jest dziecku w krótkich kilkusekundowych odsłonach kilka razy dziennie. Jeżeli wydłużysz czas zabawy, dziecko może stracić zainteresowanie pokazywanymi słowami i zająć się czymś innym. Zawsze o tym pamiętaj: zabawa podzielona jest na kilka sesji, które nie mogą trwać dłużej niż kilka sekund.

Tylko pochwały

W zabawie tej musisz zapomnieć o naganach, cierpkich uwagach czy rozczarowaniu. Każda podjęta przez dziecko próba uczenia się powinna zostać zakończona pochwałą, brawami, uściskami i całusami. Uwierz w to, że potrafisz nauczyć swoje dziecko czytać. Nigdy nie okazuj swoich wątpliwości – przez to możesz przyczynić się do utraty wiary dziecka we własne zdolności.

Materiały do zabawy w czytanie 

Istnieją gotowe materiały do nauki czytania w języku polskim dla małych dzieci. Można je kupić i od razu przystąpić do poszczególnych etapów zabawy. Ale możesz również samodzielnie przygotować karty i książeczki. Pamiętaj, aby słowa na kartach były duże, wyraźne i zapisane czerwoną czcionką.

Jak się bawić w czytanie?

Przygotowane wcześniej karty ułóż w zestawy po 5 słów. Każdy zestaw pokazujemy minimum 3 razy dziennie. W ciągu dnia można pokazać dziecku od 1 do 3 zestawów – to zależy od Twoich możliwości czasowych. Na zabawę w czytanie wybierz odpowiednią porę, gdy Ty i dziecko będziecie w dobrej formie. Wymyśl zabawny sposób na wzbudzenie ciekawości dziecka. Usiądź naprzeciw dziecka tak, by światło podało na karty. Zachowaj taką odległość, by rączki dziecka nie mogły dosięgnąć kart.Pokazując dziecku kartę ze słowem „mama”, wypowiedz wyraźnie i z entuzjazmem: „Tu jest napisane ťmamaŤ”. Wypowiadając słowa, nie sylabizuj! Dorośli mają taką tendencję, gdyż sami uczyli się czytać sylabizując („ma‚ ma”). Pokazuj karty bardzo szybko, a im starsze dziecko, tym szybciej. Pokazanie jednego zestawu powinno zająć kilka sekund. Nie obawiaj się, że dziecko nie zauważy. W tym wieku jest ono superspostrzegawcze i nic nie umknie jego uwadze. Jeśli natomiast wydłużysz czas pokazywania, dziecko szybko się znudzi. Zapewne zgodzisz się, że dzieci uwielbiają kreskówki i reklamy. Przyjrzyj się im dokładnie. Tam obraz zmienia się bardzo szybko i właśnie dlatego dzieci są nimi tak zainteresowane. Bawić się z dzieckiem można nie tylko w czytanie. W ten sposób może ono poznać matematykę i uczyć się języka obcego. Świadome wspieranie rozwoju dziecka z pewnością ułatwi mu start w życiu szkolnym, zapobiegnie trudnościom szkolnym i przyczyni się do tego, że nasza pociecha wyrośnie na zdolnego i otwartego na wiedzę człowieka.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Orkisz – wartości odżywcze i wpływ na zdrowie. Dlaczego warto go jeść?

    Należy do najstarszych gatunków pszenicy – ludzkości znany jest już od wielu wielu wieków. Obecnie wytwarza się z niego m.in. pieczywo, płatki, kasze, makarony oraz mąki. Kto powinien sięgać po produkty wytworzone z orkiszu? Dlaczego warto go jeść? 

  • Zabawy, które uczą!

    Troska o zdrowie małego dziecka to również dbałość o jego rozwój psychiczny i edukację, która przygotowuje do zajęć w szkole i przebywania wśród rówieśników, a w przyszłości nawet – do wyboru jak najlepszego zawodu.

  • RSV — objawy, przebieg, leczenie zakażenia wirusem RS

    Wirus RSV (ang. Respiratory Syncytial Virus) to wirus nabłonka oddechowego, który należy do rodziny paramyksowirusów (łac. Paramyxoviridae). Jest głównym czynnikiem etiologicznym odpowiedzialnym za rozwój ostrego zapalenia oskrzelików u najmłodszych dzieci.

  • Płukanie gardła – jak i czym płukać gardło?

    Płukanie gardła jest jednym z domowych sposobów na łagodzenie nieprzyjemnych objawów infekcji gardła, ale także innych dolegliwości. Płukanki pomagają uśmierzyć ból, zmniejszyć opuchliznę i obrzęk gardła, a także nawilżyć suchą i podrażnioną śluzówkę. Jak i czym płukać gardło? O czym warto pamiętać, stosują płukanki na gardło? 

  • Tomografia komputerowa jamy brzusznej – wskazania i przeciwwskazania, przebieg badania

    Tomografia komputerowa (TK, CT) jamy brzusznej to bezbolesne badanie, w którym wykorzystywane jest promieniowanie rentgenowskie. Nowoczesne urządzenia służące do prześwietlenia jamy brzusznej, posiadają opcję indywidualnego doboru i monitorowania dawki, na jaką narażony jest pacjent. Po przeprowadzeniu TK jamy brzusznej uzyskiwany jest obraz, będący przekrojem narządów wewnętrznych i jamy ciała. Jakie są wskazania i przeciwwskazania do wykonania badania TK brzucha i jak się do niego przygotować? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Chustonoszenie okiem fizjoterapeuty – jak prawidłowo nosić dziecko w chuście?

    Chustowanie to sposób noszenia niemowląt, który polega na zamotaniu dziecka w specjalnie do tego celu przeznaczoną chustę, za pomocą odpowiednich wiązań. Istnieje kilka rodzajów chusty, najczęściej polecane, zwłaszcza dla początkujących, są chusty długie, tkane splotem skośno-krzyżowym, wykonane z bawełny. Pozwalają ona bowiem uzyskać idealną pozycję dziecka (jest to tzw. pozycja żabki), odciążającą jego kręgosłup i zapewniającą właściwe ułożenie stawów biodrowych. Kiedy można rozpocząć chustonoszenie? Jak prawidłowo zamotać chustę? Jakie istnieją rodzaje wiązań chusty do noszenia dziecka?

  • Zapalenie ucha – przyczyny, objawy, leczenie

    Zapalenie ucha może dotyczyć wszystkich części, z których składa się narządu słuchu: ucha zewnętrznego, środkowego oraz wewnętrznego. Schorzenie najczęściej dotyka najmłodszych pacjentów, jednak z zapaleniem ucha mogą się zmagać także dorośli. Objawy, które powinny zaniepokoić to ból ucha, pogorszenie słuchu, wyciek surowiczy lub ropny, zaburzenia równowagi, zawroty głowy, szumy uszne.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij