Żelazo hemowe - innowacyjne podejście w suplementacji żelazem

Żelazo bierze udział w produkcji czerwonych krwinek a konkretniej hemoglobiny. To od żelaza zależy odpowiednie dotlenienie komórek, bowiem cząsteczki tlenu przyczepiają się do hemoglobiny zawartej w erytrocytach. Udowodniono, że żelazo pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego, przyczynia się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia oraz odgrywa rolę w procesie podziału komórek.

Niedobór żelaza może wiązać się z osłabieniem, uczuciem duszności, senności. Niedobór żelaza może również prowadzić do bóli głowy. Grupami szczególnie narażonymi na niedobór żelaza są: kobiety ciężarne, kobiety obficie miesiączkujące, dawcy krwi, osoby w podeszłym wieku. Jak również osoby o zwiększonej aktywności fizycznej i umysłowej. Osoby nieprawidłowo odżywiające się będące na źle zbilansowanej diecie np. odchudzające się lub spożywające często fast foody. Ważne jest również to, że o niedoborach żelaza może świadczyć łamliwość włosów oraz paznokci pojawiające się w kącikach ust zajady. Dlatego też bardzo ważne jest dostarczanie organizmowi odpowiedniej ilości żelaza.

Czy wiesz, że:

  • Wchłanianie żelaza następuje w jelicie cienkim

  • Żelazo pochodzenia roślinnego wchłania się stosunkowo trudno zwykle jego dostępność waha się w granicach 5%. Natomiast przyswajalność żelaza z pokarmów pochodzenia zwierzęcego jest o wiele większa i wynosi ok. 20%. Jest to związane z tym, iż żelazo w pokarmach pochodzenia zwierzęcego najczęściej jest przyswajane w postaci HEMU, który posiada swój mechanizm wchłaniania w jelitach.

Dlatego też bardzo ważne jest dostarczanie organizmowi żelaza w łatwo przyswajalnej postaci HEMOWEJ.


Jakie produkty obfitują w żelazo?
 

Ważne jest aby dieta była dobrze zbilansowana, bowiem odpowiednia ilość składników odżywczych oraz witamin jest niezbędna do zachowania zdrowia. Żelazo można znaleźć zarówno w produktach pochodzenia roślinnego jak i zwierzęcego. Żelazo pochodzenia roślinnego (tak zwane żelazo niehemowe). W żelazo w tej formie szczególnie bogata jest botwinka, buraczki, pietruszka, szpinak.

Lepiej przyswajalne jest żelazo pochodzące z mięsa – szczególnie wołowego czy wieprzowego. W mięsie zawarte jest żelazo hemowe, które ze względu na swoją formę jest bardzo dobrze przyswajalne (3 krotnie lepiej od żelaza w formie niehemowej). Na wchłanianie żelaza w formie hemowej nie ma wpływu skład spożywanej diety. Żelazo w formie hemowej jest delikatne dla przewodu pokarmowego.
 

Czy konieczna jest suplementacja?
 

Żelazo jest zawarte w wielu produktach , jednak jego przyswajalność jest mała. Szacuje się, że z pożywienia wchłania się około 10% żelaza, Ponadto niektóre produkty dodatkowo zmniejszają ilość żelaza, które mogłoby się wchłonąć. Z tego powodu nie powinno się popijać spożytych posiłków kawą czy herbatą, gdyż zawarte w nich składniki upośledzają wchłanianie żelaza. Podobnie mogą działać preparaty zawierające wapń, z tego powodu w razie konieczności stosowania suplementacji wapniem, konieczne jest przyjmowanie preparatu w odstępie 2-3 godzin od posiłku bogatego w żelazo. Powyższe zalecenia nie odnoszą się do żelaza w formie hemowej, na którego przyswajanie nie ma wpływu skład spożywanej diety.

Artykuł sponsorowany


Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus