Jak złagodzić PMS?

Duża liczba kobiet przed miesiączką nie czuje się najlepiej. Dokuczają im liczne dolegliwości, z których część można próbować złagodzić. Przedstawiamy sposoby na zespół napięcia miesiączkowego.

PMS, inaczej zespół napięcia przedmiesiączkowego nie jest zjawiskiem jednorodnym. Wykazano istnienie około 150 objawów. Kobiety różnią się od siebie liczbą występujących dolegliwości, nasileniem i czasem trwania.

Wśród najczęściej spotykanych znajdziemy:

  • objawy psychiczne/ emocjonalne: zmienność nastroju, napięcie, nadpobudliwość, poirytowanie, płaczliwość
  • objawy fizyczne – ból brzucha, głowy, wzdęcia, przyrost wagi, wzmożone łaknienie, spadek libido, pogorszenie wyglądu cery, obrzęk i tkliwość piersi

Kiedy dokucza PMS?

Większość kobiet zaczyna odczuwać spadek formy na 4 do 10 dni przed planowaną miesiączką, który utrzymuje się do momentu pojawienia się krwawienia.

Pojawienie się PMS ma związek ze zmianami hormonalnymi zachodzącymi w ciągu cyklu, zwłaszcza zachwianiem równowagi estrogenów i prolaktyny.

Jak złagodzić objawy PMS

  • Ćwicz - umiarkowane ćwiczenia fizyczne znacznie poprawiają samopoczucie. Sport pobudza krążenie i sprzyja usuwaniu nadmiaru wody z organizmu i łagodzi ogólny stan napięcia. Regularne ćwiczenia aerobowe podnoszą poziom produkcji endorfin, co może stanowić naturalny środek przeciwbólowy i niwelujący nieprzyjemne objawy PMS, tj. napięcie nerwowe, przyczyniając się do ogólnego rozluźnienia, redukcji odczuwanego stresu oraz poprawy jakości snu.
  • Sięgnij po suplementy i zioła – uzupełnij swoją dietę o witaminę B6, E oraz magnez. Z pomocą przyjść mogą również zioła – jeśli dokuczają ci bóle brzucha pij napar z dzięgielu chińskiego (działa rozkurczowo), nadmierne gromadzenie się wody w organizmie wyreguluje herbata z lukrecji. Kobietom mającym nieregularne cykle zaleca się stosowanie malwy czarnej. Napięcie nerwowe złagodzi napar z melisy.
  • Zmodyfikuj dietę – przed spodziewaną menstruacją sięgnij po produkty bogate w kwasy omega 3 (np. tłuste ryby morskie), które regulują gospodarkę hormonalną. Czujesz się opuchnięta i ociężała? Pamiętaj o piciu dużej ilości wody i ograniczeniu soli. Dobrym sposobem jest także zastąpienie (a przynajmniej ograniczenie) napojów bogatych w kofeinę, mocnej herbaty oraz alkoholu. W tym czasie lepiej jest pić lekkie owocowe herbaty, wodę oraz soki.

Kiedy pójść do lekarza?

Jeśli niektóre objawy cię niepokoją, bądź są szczególnie dokuczliwe (utrudniające normalne funkcjonowanie), należy udać się na wizytę do ginekologa i endokrynologa. Lekarz zleci prawdopodobnie wykonanie badania poziomu hormonów i być może zastosuje kurację hormonalną lub inne leczenie farmakologiczne.
 


Podziel się:


Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus