Cierpisz na zaparcia? Zmień dietę

Skłonność do zaparć jest to najczęstsza dolegliwość ze strony przewodu pokarmowego. Jak sobie z nią radzić – poznaj opinię dietetyka.

Występują częściej u kobiet, ludzi starszych, kobiet w ciąży, osób otyłych. Mogą oczywiście być objawem poważnej choroby, szczególnie jeżeli występują u osób, które wcześniej nie miały tego typu problemów.

Każdy, u którego od pewnego czasu zmienił się charakter stolca (zaparcia lub biegunki, stolec cienki, z domieszką krwi) – powinien bezwzględnie zgłosić się do lekarza. Najczęściej jednak jest to wynik niewłaściwej diety, małej ilości aktywności fizycznej, bądź jest jedną z postaci łagodnego schorzenia – zespołu jelita drażliwego.

Jeżeli nie oddajesz stolca codziennie – nie musi to oznaczać że masz zaparcia. Wypróżnienia co 2-3 dni, ale bez innych przykrych objawów może być normą. Zaparcia jest to oddawanie stolca rzadziej niż co trzy dni, z trudnością, twardego, mogą towarzyszyć temu bóle brzucha, wzdęcia, uczucie ciężkości.

Cierpisz na zaparcia? Zmień dietę!

Dieta mogąca pomóc w tej dolegliwości to dieta wysokobłonnikowa. Pełnoziarniste lub razowe pieczywo i makarony, grube kasze, płatki owsiane, dużo owoców i warzyw oraz unikanie potraw tłustych, słodyczy (w tym czekolady) to podstawa diety.

Co najmniej 2 litry płynów to niezbędne minimum. Dobrym pomysłem jest włączenie otrębów, najlepiej pszennych  - 2 łyżki dodane do jogurtu, twarożku, sałatki. Jeżeli nie będzie efektu – dodać śliwki lub morele suszone oraz siemie lniane i babkę płesznik (do kupienia w aptece i sklepach zielarskich). Produkty te wprowadzać należy stopniowo, szybkie i nagłe ich wprowadzenie może spowodować wzdęcia lub bóle brzucha.


Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus