Jak zmniejszyć ryzyko osteoporozy?
Ewa Gąsecka

Jak zmniejszyć ryzyko osteoporozy?

Dowiedz się co możesz zrobić dla siebie i swoich dzieci. Będąc młodym nie myśli się o chorobach występujących w wieku starszym. Ale właściwe postępowanie i dieta w dzieciństwie i wczesnej młodości może zmniejszyć ryzyko wystąpienia osteoporozy, choroby której skutki mogą być bardzo dotkliwe za kilkadziesiąt lat.

Osteoporoza jest chorobą metaboliczną dotyczącą układu kostnego, charakteryzującą się obniżeniem masy i gęstości kości. Powoduje to ich przebudowę sprzyjającą większej kruchości, co może skutkować złamaniami.

Gęstość kości zmienia się z wiekiem

Od urodzenia do 18 roku życia następuje szybki rozwój i przyrost kości, do 25 roku życia następuje ich dojrzewanie oraz osiągnięcie szczytowej masy, która utrzymuje się do 35 roku życia. Od tego czasu następuje powolny jej spadek. Zmiany hormonalne powodują, że osteoporoza ujawnia się ona głównie u kobiet. Duże jej przyśpieszenie następuje po menopauzie.

Wśród uwarunkowań  powstawania osteoporozy znajdują się czynniki genetyczne, niektóre choroby, leki stosowane przewlekłe i środowiskowe. Te ostatnie to: mała aktywność fizyczna, palenie papierosów oraz niewłaściwe odżywianie. 

Jak zmniejszyć ryzyko osteoporozy?

Aby zmniejszyć ryzyko osteoporozy szczególnie ważne jest dostarczenie organizmowi odpowiednich składników odżywczych, już od chwili urodzenia, poprzez dzieciństwo i okres dojrzewania, aż do 25 roku życia. Później, odpowiednio się odżywiając, będziemy mieć już wpływ wyłącznie na to, że nasze kości nie będą ulegać przedwczesnej destrukcji.

Najważniejszą rolę odgrywa dostateczna podaż wapnia i odpowiednia jego proporcja do fosforu. Inne składniki to magnez, potas, żelazo, fluor, krzem, bor, mangan, cynk i miedź. Z witamin największą rolę odgrywa witamina D, która w dużej mierze zależy od ekspozycji na światło słoneczne. Inne ważne witaminy to K, C, A, B6. Dieta powinna zapewniać wystarczającą ilość białka i kwasów tłuszczowych omega 3. Nadmiar soli, alkoholu i kofeiny (powyżej 3 filiżanek dziennie) może sprzyjać osteoporozie.

Zalecenia dietetyczne w profilaktyce i w leczeniu osteoporozy obejmują:

  • zapewnienie dostatecznej ilości produktów mlecznych – 3-4 porcje dziennie (1 porcja to szklanka mleka lub kefiru, maślanki, jogurtu lub 2 plasterki żółtego sera)
  • picie wód mineralnych zawierających wapń i inne składniki mineralne (pamiętajmy, że wody źródlane to nie to samo)
  • 2-3 razy w tygodniu należy jeść ryby, które są źródłem witaminy D i kwasów omega 3
  • spożycie 3-5 jajek w tygodniu
  • 2-3 razy w tygodniu zaleca się jedzenie warzyw kapustnych (tj. kapusta, kalafior, brokuły, brukselka) zawierających witaminę K
  • aby zapewnić dostarczenie witaminy C w diecie nie powinno zabraknąć owoców i surowych warzyw
  • wskazane jest ograniczenie soli, nie nadużywanie alkoholu i kawy
  • unikanie produktów konserwowanych, przetworów mięsnych, napojów gazowanych aby uniknąć nadmiaru fosforu w diecie (mimo, że fosfor jest niezbędny do tworzenia kości, jego nadmiar w stosunku do wapnia powoduje jego zwiększone wydalanie z moczem, resorbcję z kości i zmniejszenie wchłaniania w jelicie)

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Lekka jak piórko. Skuteczne odchudzanie

    Nie wszyscy rozumiemy w taki sam sposób, czym jest skuteczne dieta. Czy nie powtarzamy ciągle tych samych błędów chudnąc i tyjąc na przemian? Może błąd tkwi w naszym myśleniu? Dowiedz się, jak ustrzec się porażki w odchudzaniu.

  • Odchudzasz się? Unikaj pułapek!

    Co utrudnia nam skuteczne odchudzanie? Dlaczego jemy więcej niż potrzebujemy i niż byśmy chcieli? Przeczytaj, dokonaj zmian w otoczeniu i jedz świadomie!

  • Dlaczego warto jeść śniadania?

    Wielu z nas ma problem ze zjedzeniem śniadania, albo przez brak czasu, albo nie mają rano apetytu. Czy można pominąć ten posiłek? Poznaj opinię dietetyka.

  • Podjadanie kontra odchudzanie

    Zdarza się, że mamy nadwagę, mimo że jemy nieduże, nietłuste, raczej zdrowe posiłki. Co jest najczęstszą przyczyną takiego stanu rzeczy ? Przeczytaj i przeanalizuj swoje nawyki, czy nie dotyczy to także Ciebie!

  • Smaczne i zdrowe przekąski zamiast słodyczy

    Typowa sytuacja: dopada Cię głód, a w zasięgu ręki znajduje się tylko automat ze słodyczami. Jak poradzić sobie w sytuacji, gdy do posiłku jeszcze daleko, lub nie mamy możliwości zjeść go o zwykłej porze? Poznaj opinię dietetyka.

  • Jak dotrzymać noworocznych postanowień?

    Odchudzanie, zmiana stylu życia, to chyba najczęstsze postanowienia noworoczne. Najgorsze jest to, że wiele osób powtarza je co roku bez skutku, licząc na to, że tym razem się uda. Jak przygotować się na to wyzwanie, ułożyć sobie plan który zakończy się sukcesem? Poznaj opinię doświadczonego dietetyka.

  • Czym są probiotyki i prebiotyki?

    Coraz częściej w szczególnych sytuacjach zdrowotnych lekarze zalecają nam dostarczenie organizmowi probiotyków i prebiotyków, czy to w postaci żywności je zawierającej, czy w postaci preparatów które można kupić w aptece. Co oznaczają te nazwy i jakie maja znaczenie dla zdrowia człowieka? Dowiedz się więcej.

  • Dieta w anemii z niedoboru żelaza

    Anemia z niedoboru żelaza występuje w różnych okresach życia, zarówno u niemowląt i dzieci, jak i u dorosłych. Dowiedz się więcej, jakie są jej przyczyny oraz w jaki sposób dieta może pomóc w jej leczeniu.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij