×
DOZ.PL Darmowa
aplikacja
DOZ.pl
Zainstaluj

Czy witamina C wpływa na zachowanie masy mięśniowej?

Dbanie o gorset mięśniowy jest ważne nawet u osób w podeszłym wieku. Z upływem lat postępuje zanik masy mięśniowej, który wpływa znacząco na sprawność fizyczną, a tym samym na jakość życia. Osoby starsze, które dostarczają organizmowi odpowiedniej dawki witaminy C są w najlepszej kondycji fizycznej i mają większą masę mięśni, informują naukowcy z Uniwersytetu Wschodniej Anglii.

Witamina C wpływa na stan mięśni szkieletowych

Naukowcy poddali badaniu ponad 13 000 osób w średnim wieku i seniorów – mieszkańców Norfolk w Anglii, którzy biorą udział w badaniu EPIC (European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition). Badacze zauważyli, że osoby z dużą ilością witaminy C w diecie, co wpływało na jej dużą zawartość we krwi, miały najwyższą szacowaną masę mięśni szkieletowych. Okazało się, że blisko 60% badanych mężczyzn i 50% kobiet nie dostarcza organizmowi odpowiednich ilości witaminy C.

Utrata masy mięśniowej i przyrost tkanki tłuszczowej są objawami starzenia się organizmu, takie zjawisko określa się mianem sarkopenii. Jest to przypadłość, która dotyka ponad 50 mln osób powyżej 50. roku życia. Charakteryzuje się postępującą degradacją mięśni – utratą ich masy oraz siły. Szacuje się, że większość ludzi po 50. roku życia traci od 0,5% do 1% masy mięśniowej każdego roku. 

Niedobór witaminy C jest powszechny, szczególnie u ludzi starszych, jeśli przybiera ekstremalną postać, może prowadzić do szkorbutu, anemii, ogólnego zmęczenia, bólów mięśni i gorączki. 

Dieta bogata w witaminę C

Promowanie diety bogatej w owoce i warzywa może pomóc w zmniejszeniu utraty mięśni szkieletowych związanej z wiekiem oraz przynieść inne szerokie korzyści zdrowotne. Zaleca się codzienne przyjmowanie kwasu askorbinowego w dawce nie mniejszej niż 1 mg/kg masy ciała. 

„Nie mówimy o ludziach, którzy potrzebują dużych dawek. Spożywanie owoców cytrusowych, takich jak pomarańcza, każdego dnia i warzywa do każdego posiłku wystarczą większości osób” – zauważa Richard Hayhoe z Norwich Medical School. 

Organizm nie wytwarza samodzielnie witaminy C, więc konieczne jest jej uzyskanie z zewnętrznego źródła. Pokarmy bogate w witaminę C to m.in.: brokuły, brukselka, kalafior, czerwone papryki, pomidory, kiwi, cytryny, truskawki, pomarańcze.

Witamina C – rola w fizjologii mięśni szkieletowych

Około dwóch trzecich całkowitej ilości witaminy C w naszym organizmie znajduje się w mięśniach szkieletowych. Kwas askorbinowy pełni ważne funkcje w ich metabolizmie i fizjologii, służy do produkcji karnityny, kluczowej substancji zapewniającej mięśniom energię do funkcjonowania oraz kolagenu, który jest podstawowym składnikiem strukturalnym mięśni. Ponadto witamina C jest silnym przeciwutleniaczem przeciwdziałającym cząsteczkom wolnych rodników, których ilość wzrasta wraz z wiekiem i przyczynia się do niszczenia komórek mięśniowych. 

„Wiemy, że spożycie witaminy C wiąże się z masą mięśni szkieletowych. Pomaga ona w ochronie komórek i tkanek chroniących organizm przed szkodliwymi wolnymi rodnikami. Wolne rodniki mogą przyczyniać się do spadku masy mięśniowej, która postępuje wraz z wiekiem” – mówi Alisy Welch, profesor epidemiologii żywieniowej na Uniwersytecie East Anglia w Norwich Medical School w Wielkiej Brytanii. 

Witamina C a utrata masy kostnej 

Opublikowana w czasopiśmie „Nutrients” metaanaliza prac badawczych przeprowadzonych w latach 2000-2020 wykazała, że witamina C wpływa korzystnie na metabolizm kości, co w konsekwencji może pomóc w zapobieganiu osteoporozie. Badania eksperymentalne potwierdzają, że u osób z wyższym spożyciem witaminy C ryzyko złamań kości jest mniejsze.

Według Kacie Vavrek, dietetyka sportowego z The Ohio State University Wexner Medical Centrum, witamina C dopinguje procesy kościotwórcze i stymulację kolagenu, co w rezultacie prowadzi do zwiększenia gęstości mineralnej kości. Witamina uczestniczy w procesach wzrostu i naprawy tkanek, w tym ścięgien, więzadeł i naczyń krwionośnych. Wspomaga też wchłanianie żelaza, które może odgrywać istotną rolę dla masy mięśniowej, jak i gęstość kości.  

Bibliografia  zwiń/rozwiń

  1. A. Błońska, Witamina C może pomóc w zachowaniu masy mięśniowej, „kopalniawiedzy.pl” [online], https://kopalniawiedzy. pl/witamina-C-spozycie-owoce-cytrusowe-warzywa-masa-miesniowa-masa-miesni-szkieletowych, 32561, [dostęp:] 18.10.2020.
  2. L. Lewis, R. Hayhoe, A Mulligan, Lower dietary and circulating vitamin C in middle- and older-aged men and women are associated with lower estimated skeletal muscle mass, „The Journal of Nutrition” [online], nr 150 (10), s 2789–2798, https://doi.org/10.1093/jn/nxaa221, [dostęp:] 18.10.2020.
  3. S. Khan, Vitamin C could help older adults retain muscle mass – new research, „theconversation.com” [online], https://theconversation. com/vitamin-c-could-help-older-adults-retain-muscle-mass-new-research-145125, [dostęp:] 18.10.2020.
  4. E. Millard, Vitamin C could be key to maintaining muscle as you age, „New Study Shows”, „verywellfit.com” [online], https://www.verywellfit.com/vitamin-c-and-muscle-mass-5076867, [dostęp:] 18.10.2020.
  5.  M. Hamer, Gary O’Donovan, sarcopenic obesity, weight loss, and mortality: the English Longitudinal Study of Ageing, „The American Journal of Clinical Nutrition” 2017 [online], nr 106 (1), s 125–129, DOI: https://doi.org/10.3945/ajcn.117.152488, [dostęp:] 18.11.2020.

Podziel się: