Krokomierz - zadbaj o formę i zdrowie!

Jeżeli nie jesteś fanem siłowni, sportów kontaktowych, ale również nie kręci cię wizja spędzania godzin na bieżni wpatrując się w ekran telewizora, chodzenie może być dla ciebie przyjemną alternatywą. Spacery mogą być świetną formą spędzania wolnego czasu z równoczesnym dbaniem o swoją formę i zdrowie. Niemniej jednak, jak w każdym innym sporcie, warto by było kontrolować swoje postępy. W tym celu przydatny może okazać się krokomierz.

Monitoruj kroki!

Krokomierz (in. pedometr) to niewielkie urządzenie, pozwalające na wygodne monitorowanie ilości wykonanych kroków, a dzięki temu także mierzenie przebytego dystansu, zarówno podczas spokojnego spaceru, marszu czy biegu. Ten niepozorny gadżet może być świetnym narzędziem motywacyjnym. W prosty sposób można świadomie zwiększyć dzienną dawkę ruchu.

Jak działa krokomierz?

krokomierz

Zasada działania krokomierza jest bardzo prosta. Podczas chodzenia, środek ciężkości człowieka przemieszcza się w naturalny sposób. Specjalne kowadełko umieszczone w czujniku przemieszcza się wraz z nim. Następnie informacja o wykonanym ruchu przetwarzana jest przez układ cyfrowy. Mimo prostej budowy, wynik uzyskany w urządzeniu jest dość wiarygodny, ponieważ błąd pomiaru mieści się w granicach 2-5%. Nie ma zatem większego wpływu na efektywne monitorowanie postępów.

Jakie funkcje ma krokomierz?

mężczyzna korzystający z krokomierza

Nowoczesne krokomierze, prócz najbardziej oczywistej funkcji, jaką jest zliczanie kroków, mogą posiadać  szereg innych. Po uprzednim wprowadzeniu średniej długości kroku, urządzenie może obliczyć przebyty w ciągu dnia dystans, wyliczyć ilość spalonych w trakcie marszu kalorii. Zegar, alarm, stoper czy nawet radio, są już dodatkowymi gadżetami zwiększającymi atrakcyjność urządzenia.

Krokomierz - korzyści dla zdrowia

  • Wbrew pozorom wielu ludzi w ciągu dnia nie pokonuje zalecanej ilości kroków. Korzystamy z wind, ruchomych schodów, parkujemy jak najbliżej pracy czy centrum handlowego. Warto sprawdzić, czy problem ten nie dotyczy również nas.

  • Przez proste zwiększenie długości pokonywanego w ciągu dnia dystansu można wpłynąć korzystnie na stan swojego zdrowia i zapobiec licznym chorobom, w tym np. cukrzycy czy nadciśnieniu.

  • Stałe monitorowanie ilości kroków pozwala na wyznaczanie sobie codziennie celu i stopniowe zwiększanie dystansu. Jeżeli dołączymy do tego dziennik, w którym będziemy zapisywać codzienne postępy, chodzenie może stać się doskonałym treningiem. Z krokomierza można korzystać zarówno w ciągu dnia, jak i podczas zaplanowanego treningu (np. joggingu).

Jeżeli już zdecydujesz się na zakup krokomierza (a nie jest to urządzenie drogie, najtańsze kosztują niecałe 10 złotych), możesz podjąć wyzwanie pokonania 10 000 kroków w ciągu dnia. Dla osób prowadzących siedzący tryb życia może to być cel początkowo nieosiągalny.  W takim przypadku najlepiej jest stopniowo zwiększać ilość kroków, np. o 300-500 dziennie. Osoby pracujące przy biurku, przy komputerze, gdy zaczną korzystać z krokomierza mogą być zaskoczone, jak mała jest ich dzienna aktywność. Ten prosty pomiar może skłonić do refleksji. Być może będzie to bodziec, który zapoczątkuje pożyteczne zmiany w dotychczasowym stylu życia.


Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus