Fit mama – pamiętaj o sobie w czasie ciąży

Współczesne mamy chcą nie tylko skupiać się na rozwoju maleństwa, ale również zadbać o własne dobre samopoczucie i kondycję fizyczną. Oczekujesz dziecka, ale nie chcesz za dużo przytyć? Zastanawiasz się czy w czasie ciąży możesz uprawiać sport? Odpowiadamy na Twoje pytania.

Ile kalorii dziennie potrzebuję?

W czasie ciąży zwiększa się zapotrzebowanie na kalorie. Szacuje się, że w pierwszym trymestrze wzrasta ono o 100 kcal, w kolejnych o 350 kcal dziennie.

Żywienie kobiety w ciąży i karmiącej ma znaczący wpływ na prawidłowy rozwój dziecka i jego przyszłe zdrowie. Dlatego ciąża, to nie czas na odchudzanie. Ważne jest jednak, by kontrolować masę ciała, tak, by zachować sprawność i po rozwiązaniu móc, bez większych problemów, wrócić do rozmiaru sprzed ciąży.

Zalecany przyrost masy ciała w czasie ciąży

Nie wiesz jakie jest Twoje BMI? Skorzystaj z naszego kalkulatora wagi.

BMI przed ciążą

Zalecany przyrost masy ciała

Niski (<19,8) 12,5 - 18 kg
Normalny (19,8 – 26,0) 11,5-16 kg
Wysoki (26,0 – 29,0) 7,0-11,5
Bardzo wysoki (>29,0) 6,0
Ciąża mnoga 16-20,5


Przestrzeganie rekomendacji zalecanego przyrostu masy ciała, pozwoli na powrót do pierwotnej wagi w ciągu 8 miesięcy po porodzie.

Ciąża a sport

Umiarkowany wysiłek fizyczny w czasie ciąży wpływa korzystnie na organizm zarówno matki, jak i dziecka. Zwiększa bowiem objętość krwi kobiety, przyspiesza transport tlenu i składników odżywczych, poprawia również ogólne funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego.

Regularne ćwiczenia korzystnie wpływają  również na układ mięśniowo-szkieletowy i stan wiązadeł, co chroni matkę przed urazami.

Ile mogę ćwiczyć?

Kobiety w dobrej kondycji sportowej, w czasie ciąży i karmienia piersią powinny ograniczyć o około 50% swoją dotychczasową (sprzed okresu ciąży) aktywność fizyczną. Kontynuowanie ćwiczeń (po uprzednim skonsultowaniu się z lekarzem prowadzącym) pozwoli na kontrolowanie masy ciała, a także polepszy ogólne samopoczucie. U aktywnych kobiet obserwuje się również szybszy i mniej skomplikowany poród, a także krótszy powrót do normalnej aktywności po urodzeniu dziecka.

Ćwiczenia fizyczne wpływają  również korzystnie na płód. Stwierdzono, że dzieci matek, które były aktywne fizycznie w czasie ciąży, wykazują lepsze zdolności ruchowe, a jako kilkulatki są szczuplejsze.

Kto nie powinien ćwiczyć w czasie ciąży?

Ostateczna decyzja, należy do lekarza prowadzącego, zwykle jednak przyjmuje się, że względnymi przeciwwskazaniami do aktywności fizycznej w czasie ciąży są:

  • Krwawienia na początku trzeciego trymestru
  • Niedokrwistość
  • Zaburzenia rytmu serca
  • Otyłość bądź niedowaga


Bezwzględnie odradza się ćwiczenia fizyczne kobietom, których, m.in.:

  • Ciąża jest zagrożona
  • Mają nadciśnienie
  • Wystąpiło krwawienie z dróg rodnych po dwunastym tygodniu ciąży
  • Obserwuje się wolny wzrost płodu
  • Ciąża jest bliźniacza
     

 

Żródła:

  • * na podstawie „Szkoła rodzenia” red. Nauk. Dorota Ćwiek, PZWL, Warszawa, 2010
  • „Medycyna sportowa. Współczesne metody diagnostyki i leczenia” red nauk. Patrick J. McMahon, PZWL, Warszawa 2010

Podziel się:


Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus