Fit mama – pamiętaj o sobie w czasie ciąży
Justyna Bielecka

Fit mama – pamiętaj o sobie w czasie ciąży

Współczesne mamy chcą nie tylko skupiać się na rozwoju maleństwa, ale również zadbać o własne dobre samopoczucie i kondycję fizyczną. Oczekujesz dziecka, ale nie chcesz za dużo przytyć? Zastanawiasz się czy w czasie ciąży możesz uprawiać sport? Odpowiadamy na Twoje pytania.

Ile kalorii dziennie potrzebuję?

W czasie ciąży zwiększa się zapotrzebowanie na kalorie. Szacuje się, że w pierwszym trymestrze wzrasta ono o 100 kcal, w kolejnych o 350 kcal dziennie.

Żywienie kobiety w ciąży i karmiącej ma znaczący wpływ na prawidłowy rozwój dziecka i jego przyszłe zdrowie. Dlatego ciąża, to nie czas na odchudzanie. Ważne jest jednak, by kontrolować masę ciała, tak, by zachować sprawność i po rozwiązaniu móc, bez większych problemów, wrócić do rozmiaru sprzed ciąży.

Zalecany przyrost masy ciała w czasie ciąży

Nie wiesz jakie jest Twoje BMI? Skorzystaj z naszego kalkulatora wagi.

BMI przed ciążą

Zalecany przyrost masy ciała

Niski (<19,8) 12,5 - 18 kg
Normalny (19,8 – 26,0) 11,5-16 kg
Wysoki (26,0 – 29,0) 7,0-11,5
Bardzo wysoki (>29,0) 6,0
Ciąża mnoga 16-20,5

Przestrzeganie rekomendacji zalecanego przyrostu masy ciała, pozwoli na powrót do pierwotnej wagi w ciągu 8 miesięcy po porodzie.

Ciąża a sport

Umiarkowany wysiłek fizyczny w czasie ciąży wpływa korzystnie na organizm zarówno matki, jak i dziecka. Zwiększa bowiem objętość krwi kobiety, przyspiesza transport tlenu i składników odżywczych, poprawia również ogólne funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego.

Regularne ćwiczenia korzystnie wpływają  również na układ mięśniowo-szkieletowy i stan wiązadeł, co chroni matkę przed urazami.

Ile mogę ćwiczyć?

Kobiety w dobrej kondycji sportowej, w czasie ciąży i karmienia piersią powinny ograniczyć o około 50% swoją dotychczasową (sprzed okresu ciąży) aktywność fizyczną. Kontynuowanie ćwiczeń (po uprzednim skonsultowaniu się z lekarzem prowadzącym) pozwoli na kontrolowanie masy ciała, a także polepszy ogólne samopoczucie. U aktywnych kobiet obserwuje się również szybszy i mniej skomplikowany poród, a także krótszy powrót do normalnej aktywności po urodzeniu dziecka.

Ćwiczenia fizyczne wpływają również korzystnie na płód. Stwierdzono, że dzieci matek, które były aktywne fizycznie w czasie ciąży, wykazują lepsze zdolności ruchowe, a jako kilkulatki są szczuplejsze.

Kto nie powinien ćwiczyć w czasie ciąży?

Ostateczna decyzja, należy do lekarza prowadzącego, zwykle jednak przyjmuje się, że względnymi przeciwwskazaniami do aktywności fizycznej w czasie ciąży są:

  • Krwawienia na początku trzeciego trymestru
  • Niedokrwistość
  • Zaburzenia rytmu serca
  • Otyłość bądź niedowaga

Bezwzględnie odradza się ćwiczenia fizyczne kobietom, których, m.in.:

  • Ciąża jest zagrożona
  • Mają nadciśnienie
  • Wystąpiło krwawienie z dróg rodnych po dwunastym tygodniu ciąży
  • Obserwuje się wolny wzrost płodu
  • Ciąża jest bliźniacza

Żródła:

  • * na podstawie „Szkoła rodzenia” red. Nauk. Dorota Ćwiek, PZWL, Warszawa, 2010
  • „Medycyna sportowa. Współczesne metody diagnostyki i leczenia” red nauk. Patrick J. McMahon, PZWL, Warszawa 2010

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Zadbaj o dłonie przy komputerze

    Coraz więcej ludzi pracuje regularnie przy komputerze. Dłonie spędzają na klawiaturze i myszce większość dnia.

  • Nie bój się ćwiczyć z chorobą niedokrwienną

    Ćwiczenia odgrywają ważną rolę zarówno w zapobieganiu jak i rehabilitacji wielu chorób serca. Mogą one mieć pozytywny wpływ na wiele czynników ryzyka chorób serca takich jak nadciśnienie tętnicze, podwyższony poziom cholesterolu, cukrzyca czy nadwaga.

  • Jedz błonnik, zadbaj o jelita

    Błonnik nierozpuszczalny w wodzie (inaczej włókno pokarmowe), jest odporny na działanie enzymów trawiennych i pełni wiele funkcji w naszym organizmie, m.in. reguluje poziom kwasu solnego w żołądku i wpływa na wydzielanie hormonów układu pokarmowego (gastryny). To nie jedyne jego zalety, stanowi bowiem dobre podłoże dla rozwoju właściwej flory bakteryjnej jelit, jest zatem niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego.

  • Obawy przed noszeniem soczewek

    Osoby, które nigdy jeszcze soczewek nie nosiły, często mają pewne, zazwyczaj nieuzasadnione obawy. Pomagamy je rozwiać.

  • Nie daj się ograniczyć okularom. Noś kontakty!

    Ile razy musiałeś rezygnować z uprawiania sportu w obawie o to, że w trakcie ćwiczeń twoje okulary spadną lub ulegną uszkodzeniu? Od momentu wynalezienia soczewek kontaktowych wady wzroku przestały być już problemem dla sportowców. Ty również nie daj się ograniczyć okularom. Załóż soczewki i ciesz się pełną swobodą ruchu.

  • Jak gorączka wpływa na organizm?

    Czujesz, że twoje czoło jest rozpalone, a ciało przechodzą lodowate dreszcze? Dowiedz się co się dzieje z twoim organizmem podczas gorączki.

  • Jak schudnąć przed sylwestrem?

    Jeżeli w święta zdarzyło ci się zjeść troszkę za dużo, masz jeszcze kilka dni, żeby wrócić do formy i zmieścić się w sylwestrowej kreacji. Jak ratować się, jeżeli za bardzo sobie w święta pofolgowaliśmy?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij