„Nastolatki 3.0” – co to za badanie? - portal DOZ.pl
Ile czasu spędza w sieci polski nastolatek? Wyniki najnowszego badania NASK-PIB
Justyna Piekara

Ile czasu spędza w sieci polski nastolatek? Wyniki najnowszego badania NASK-PIB

Raport „Nastolatki 3.0” ujawnił, że opiekunowie często nie są świadomi, ile czasu spędzają w Internecie ich podopieczni. Według rodziców, dzieci korzystają z sieci średnio około 3,5 godziny. Jak jest w rzeczywistości? Dowiedz się, jakie są somatyczne symptomy związane są z długim przebywaniem w wirtualnym świecie?

„Nastolatki 3.0” – co to za badanie?

Od 2014 roku Państwowy Instytut Badawczy obserwuje zachowania polskich nastolatków w Internecie. Naukowcy wykorzystali do badania metodę CAWI (ang. computer-assisted web interview) – poprosili respondentów o wypełnienie ankiety w formie elektronicznej. Odpowiedzi uzyskano od 1733 uczniów oraz 893 rodziców i opiekunów prawnych z 61 szkół we wszystkich 16 województwach w Polsce. Niedawno ukazały się wyniki najnowszej edycji projektu „Nastolatki 3.0”. 

„Nastolatki 3.0” – wyniki najnowszej edycji 

Liczba godzin spędzanych w sieci przez młodzież rośnie z roku na rok. Wyniki najnowszego raportu opracowanego przez NASK (Państwowy Instytut Badawczy) świadczą, że polski nastolatek w 2020 roku spędzał on-line około 12 godzin dziennie. Podczas pandemii COVID-19 wzrosła tzw. tolerancja nastolatków na bodziec. Oznacza to, że młodzież potrzebuje spędzić więcej czasu w Internecie, aby poczuć satysfakcję. Najbardziej podatne na uzależnienie od użytkowania Internetu, kazały się dziewczęta uczęszczające do szkół ponadpodstawowych.

Co szósty nastolatek korzysta z Internetu w godzinach nocnych, tj. po godzinie 22. Wielu młodych ludzi deklaruje, że aby móc poświęcić więcej czasu na korzystanie z Internetu, jest gotowych zrezygnować z wykonywania obowiązków domowych i czasu przeznaczonego na naukę. 

Według Wojciecha Pawlaka, dyrektora NASK, wyniki najnowszego raportu „mogą stać się dla rodziców i nauczycieli oraz instytucji edukacyjnych w Polsce cenną wskazówką do lepszego zrozumienia aspektów związanych z obecnością najmłodszych w Internecie”. Łatwo popaść w złe nawyki podczas korzystania z technologii, dlatego NASK zachęca rodziców i opiekunów do przemyślenia dotychczasowej strategii wychowawczej i kontroli rodzicielskiej w zakresie dostępu dziecka do Internetu.

Coraz młodsze dzieci samodzielnie korzystają z Internetu 

Dzieci wspomagane lub nadzorowane przez rodziców bądź starsze rodzeństwo korzystają z ograniczonego zakresu zasobów internetowych, aby z czasem zacząć samodzielnie poruszać w środowisku cyfrowym. Względem poprzedniej edycji badania „Nastolatki 3.0” nieznacznie zmienił się czas tzw. inicjacji internetowej. Obecnie dla szkół podstawowych średni wiek to 6 lat, dwa lata temu było to 6 lat i 8 miesięcy.

W raporcie przygotowanym przez UNICEF i London School of Economics and Political Science stwierdzono, że odpowiednio dostosowana forma rozrywki w sieci, np. granie w gry i oglądanie klipów wideo, może pomóc dzieciom rozwinąć zainteresowanie nowymi doświadczeniami i możliwościami edukacyjnymi, które oferuje Internet. 

„Nastolatki 3.0” – pozytywne obserwacje

Dr Rafał Lange, kierownik Zespołu Badań Rynku i Opinii NASK, udzielając wywiadu dla Państwowej Agencji Prasowej stwierdził, że Internet to dla dzisiejszych nastolatków po prostu łatwo dostępna i atrakcyjna społeczna przestrzeń, w której lubią przebywać. Ekspert poinformował, że pomimo wynikającej z trwania pandemii COVID-19 konieczności zdalnej nauki, nastolatkowie chętnie spędzali dodatkowe 4-5 godzin online. 

Za pozytywne zjawisko ocenił fakt, że młodzież miała okazję odkryć inne oblicze Internetu, które może posłużyć do efektywnej nauki, a nie pełnić jedynie rolę rozrywkową i towarzyską. Ponadto w porównaniu z 2018 rokiem spadła częstotliwość spotkań nastolatków z dorosłymi poznanymi w Internecie, a także oglądalność tzw. patostreamów. 

Fizyczne konsekwencje nadużywania Internetu

W kontekście negatywnych skutków użytkowania Internetu przez młodzież często porusza się temat towarzyszących mu zaburzeń psychicznych i behawioralnych, takich jak depresja, wycofanie społeczne czy wzrost agresywnych zachowań. Rzadziej wspomina się o fizycznych konsekwencjach cyfrowego nałogu.

Najczęstsze somatyczne dolegliwości związane z nadmiernym korzystaniem z Internetu to:

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Ból gardła u dziecka – co go powoduje? Co stosować na bolące gardło u dzieci?

    Ból gardła u dziecka może pojawić się kilka razy do roku. Jego przyczyną są zazwyczaj wirusy, a wśród objawów towarzyszących najczęściej wymienia się katar, chrypkę, gorączkę oraz kaszel. Jak złagodzić ból gardła u dziecka? Kiedy infekcja gardła u dzieci wymaga niezwłocznej wizyty u lekarza? 

  • Masaż Shantala – na czym polega? Jakie korzyści przynosi masowanie niemowląt?

    Masaż Shantala to technika masowania niemowląt i małych dzieci, która swoje korzenia ma w starożytnych Indiach, a do Europy trafiła za sprawą francuskiego położnika Frederique’a Leboyera. Ma ona pozytywny wpływ na rozwój psychoruchowy malucha, wycisza i relaksuje, poprawia jakość snu, reguluje trawienie. Masaż Shantala umożliwia nawiązanie bliskiej relacji z dzieckiem, zapewnia mu poczucie bezpieczeństwa. Mogą go wykonywać zarówno rodzice, jak i terapeuci.

  • Zaparcia nawykowe – czym są? Jak leczy się zaparcia nawykowe u dzieci?

    Szacuje się, że ok. 10 % populacji dziecięcej cierpi z powodu przewlekłych zaparć. Nierzadko dolegliwość ta bywa bagatelizowana, a warto zdawać sobie sprawę, że nieleczone zaparcie nawykowe u dzieci i młodzieży mogą wpływać niekorzystnie na ich dalszy rozwój psychofizyczny. Diagnostyka opiera się na dokładnie zebranym wywiadzie, badaniu przedmiotowym i badaniach dodatkowych. W leczeniu zaparć nawykowych łączy się farmakoterapię z metodami niefarmakologicznymi. Leczenie jest długotrwałe, wymaga zaangażowania całej rodziny pacjenta i często wielu specjalistów, w tym psychologa. 

  • Anemia u dzieci – przyczyny i leczenie niedokrwistości u dziecka

    Niedokrwistość u dzieci może wystąpić w każdym wieku. Grupy najbardziej narażone na jej rozwój to maluchy w wieku od 6 miesięcy do 5 lat, dziewczęta w okresie pokwitania oraz młodzież wyczynowo uprawiająca sport. Najczęstszą przyczyną anemii u dzieci jest niedokrwistość z niedoboru żelaza, choć może mieć ona także inne podłoże. Kiedy podejrzewać anemię u dziecka, jak ją rozpoznać i leczyć?

  • Donosowa szczepionka przeciw grypie dla dzieci i młodzieży

    W polskich aptekach pojawiła się Fluenz Tetra, czyli donosowa szczepionka przeciwko grypie. Na świecie preparat ten stosuje się już od wielu lat. Co o niej wiadomo? 

  • PIMS-TS – objawy i leczenie zespołu pocovidowego u dzieci

    PIMS (wieloukładowy zespół zapalny u dzieci związany z COVID-19) to nowa jednostka chorobowa występująca u najmłodszych po przebytym zakażeniu wirusem SARS-CoV-2. Pierwsze przypadki w Polsce zanotowano w maju 2020 r. PIMS rozwija się w okresie 2-4 tygodni po przejściu infekcji, nawet bezobjawowo. Może być przyczyną groźnych powikłań u dzieci. Na jakie objawy należy zwrócić szczególną uwagę u dzieci? Czy możliwe jest całkowite wyleczenie PIMS? 

  • Pasożyty u dzieci – objawy, diagnostyka, leczenie, odrobaczanie profilaktyczne

    W organizmie człowieka może bytować ponad 300 gatunków pasożytów (nazwa pasożyt wywodzi się z greckiego słowa parasitos i oznacza „darmozjad”). Mogą żyć one w skórze, na włosach, w płucach, w stawach, wątrobie, oczach, a nawet w mózgu. Czy zatem jest powód do strachu? Jak objawiają się pasożyty u dzieci? Jak często występują robaczyce w Polsce i czy „profilaktyczne odrobaczanie” jest skuteczne? 

  • Wcześniaki szczególnie narażone na konsekwencje korzystania z urządzeń ekranowych

    Czas spędzony przed komputerem, tabletem czy telewizorem nie pozostaje bez znaczenia dla  zdrowia dzieci. Naukowcy z Uniwersytetu Stanforda donoszą, że te, urodzone jako wcześniaki są najbardziej wrażliwe na negatywne konsekwencje korzystania z urządzeń ekranowych. Jakie mogą być skutki nadmiernej ekspozycji na ich działanie?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij