
Ile czasu spędza w sieci polski nastolatek? Wyniki najnowszego badania NASK-PIB
„Nastolatki 3.0” – co to za badanie?
Od 2014 roku Państwowy Instytut Badawczy obserwuje zachowania polskich nastolatków w Internecie. Naukowcy wykorzystali do badania metodę CAWI (ang. computer-assisted web interview) – poprosili respondentów o wypełnienie ankiety w formie elektronicznej. Odpowiedzi uzyskano od 1733 uczniów oraz 893 rodziców i opiekunów prawnych z 61 szkół we wszystkich 16 województwach w Polsce. Niedawno ukazały się wyniki najnowszej edycji projektu „Nastolatki 3.0”.
„Nastolatki 3.0” – wyniki najnowszej edycji
Co szósty nastolatek korzysta z Internetu w godzinach nocnych, tj. po godzinie 22. Wielu młodych ludzi deklaruje, że aby móc poświęcić więcej czasu na korzystanie z Internetu, jest gotowych zrezygnować z wykonywania obowiązków domowych i czasu przeznaczonego na naukę.
Według Wojciecha Pawlaka, dyrektora NASK, wyniki najnowszego raportu „mogą stać się dla rodziców i nauczycieli oraz instytucji edukacyjnych w Polsce cenną wskazówką do lepszego zrozumienia aspektów związanych z obecnością najmłodszych w Internecie”. Łatwo popaść w złe nawyki podczas korzystania z technologii, dlatego NASK zachęca rodziców i opiekunów do przemyślenia dotychczasowej strategii wychowawczej i kontroli rodzicielskiej w zakresie dostępu dziecka do Internetu.
Polecane dla Ciebie
Coraz młodsze dzieci samodzielnie korzystają z Internetu
Dzieci wspomagane lub nadzorowane przez rodziców bądź starsze rodzeństwo korzystają z ograniczonego zakresu zasobów internetowych, aby z czasem zacząć samodzielnie poruszać w środowisku cyfrowym. Względem poprzedniej edycji badania „Nastolatki 3.0” nieznacznie zmienił się czas tzw. inicjacji internetowej. Obecnie dla szkół podstawowych średni wiek to 6 lat, dwa lata temu było to 6 lat i 8 miesięcy.
W raporcie przygotowanym przez UNICEF i London School of Economics and Political Science stwierdzono, że odpowiednio dostosowana forma rozrywki w sieci, np. granie w gry i oglądanie klipów wideo, może pomóc dzieciom rozwinąć zainteresowanie nowymi doświadczeniami i możliwościami edukacyjnymi, które oferuje Internet.
„Nastolatki 3.0” – pozytywne obserwacje
Dr Rafał Lange, kierownik Zespołu Badań Rynku i Opinii NASK, udzielając wywiadu dla Państwowej Agencji Prasowej stwierdził, że Internet to dla dzisiejszych nastolatków po prostu łatwo dostępna i atrakcyjna społeczna przestrzeń, w której lubią przebywać. Ekspert poinformował, że pomimo wynikającej z trwania pandemii COVID-19 konieczności zdalnej nauki, nastolatkowie chętnie spędzali dodatkowe 4-5 godzin online.
Fizyczne konsekwencje nadużywania Internetu
W kontekście negatywnych skutków użytkowania Internetu przez młodzież często porusza się temat towarzyszących mu zaburzeń psychicznych i behawioralnych, takich jak depresja, wycofanie społeczne czy wzrost agresywnych zachowań. Rzadziej wspomina się o fizycznych konsekwencjach cyfrowego nałogu.
Najczęstsze somatyczne dolegliwości związane z nadmiernym korzystaniem z Internetu to:
- bóle głowy u dziecka,
- bóle i suchość oczu,
- pogorszenie wzorku,
- zmęczenie,
- zaburzenia snu.