Cytrulina – właściwości i dawkowanie. Jak działa jabłczan cytruliny?
Joanna Orzeł

Cytrulina – właściwości i dawkowanie. Jak działa jabłczan cytruliny?

Cytrulina jest aminokwasem, który pełny ważne funkcje w organizmie człowieka. Dzięki swoim właściwościom pomaga m.in. regulować ciśnienie krwi oraz zwiększyć wydolność mięśni. W jakich produktach można znaleźć cytrulinę? Kiedy warto sięgnąć po preparaty z cytruliną? Podpowiadamy. 

Na rynku znajdziemy preparaty o bogatym składzie, mające pozytywny wpływ na różnorodne funkcje naszego organizmu. Są też preparaty o składzie mniej skomplikowanym, ale skierowane do grona odbiorców, którzy takiej suplementacji potrzebują. Składnikiem, którego raczej nie znajdziemy w wielokomponentowych preparatach, jest cytrulina (często pod postacią jabłczanu cytruliny). To aminokwas, którego funkcja w organizmie jest bardzo ważna. Jakie korzyści naszemu zdrowiu może przynieść suplementacja cytruliny?  

Cytrulina – co to? 

Cytrulina jest związkiem chemicznym zaliczanym do alfa-aminokwasów (posiadających grupę aminową przy pierwszym atomie węgla znajdującym się w łańcuchu węglowodorowym przyłączonym do grupy karboksylowej). Jak każdy aminokwas, który pełni biologiczne funkcje w organizmie człowieka występuje w formie L-aminokwasu. Jest aminokwasem endogennym, czyli takim, który przez komórki naszego organizmu jest samodzielnie syntezowany.  

Co ciekawe, cytrulina pierwszy raz została wyizolowana w 1914 roku z arbuza. Stąd też pochodzi jej nazwa: od łacińskiego citrullus oznaczającego właśnie tę roślinę.  

Cytrulinę znajdziemy w innych roślinach zaliczanych do rodziny dyniowatych: dynia, ogórki czy mało popularna w Polsce tykwa, a także w roślinach strączkowych (ciecierzyca, soja), mięsie czy orzechach. 

Właściwości i działanie cytruliny 

Cytrulina pełni ważne funkcje w naszym organizmie, jednak nie jest aminokwasem używanym do budowy białek. Między innymi odgrywa istotną rolę w cyklu mocznikowym (nazywany inaczej cyklem ornitynowymm lub mocznikowym cyklem Krebsa). Jest to jedna z wielu skomplikowanych przemian metabolicznych, mających miejsce w komórkach naszego ciała. Jej celem jest przekształcenie nadmiarowej ilości toksycznego dla organizmu amoniaku w mocznik, który wydalany jest z moczem lub z potem.  

Ten aminokwas bierze udział w syntezowaniu innych ważnych dla organizmu aminokwasów – argininy i ornityny. Zdolność przekształcenia ornityny w argininę sprawia, że pośrednio cytrulina przyczynia się do rozszerzenia naczyń krwionośnych (poprzez udział argininy w syntezie tlenku azotu regulującego ten proces). Tym samym powoduje zwiększenie przepływu krwi w naszym układzie krążenia, czego efektem jest obniżenie ciśnienia krwi w całym organizmie. Ta właściwość może przyczyniać się do wielu pozytywnych efektów zdrowotnych jak regulacja problemów z nadciśnieniem, zwiększenie wydolności fizycznej naszych mięśni podczas wysiłku (np. treningu) czy regulacja zaburzeń erekcji.   

Ponadto z przeprowadzonych badań wynika, że jabłczan cytruliny (zestryfikowana forma aminokwasu) przyczynia się do zmniejszenia problemów z bólami mięśni po intensywnym treningu. Ester pozytywnie wpływa na obniżenie stężenia kwasu mlekowego produkowanego w naszych mięśniach w sytuacji zwiększonego wysiłku i niedostatecznej podaży tlenu. 

Cytrulina jako suplement diety – dla kogo? 

Na rynku znajdziemy preparaty zawierające cytrulinę w postaci L-aminokwasu lub jabłczanu. Często w ich składzie dodatkowo znajduje się też inny aminokwas – arginina. 

Suplementy z cytruliną będą odpowiednie dla osób, u których zdiagnozowano problemy z działaniem układu krążenia jak podwyższone ciśnienie krwi. Także mężczyźni cierpiący na łagodne problemy z erekcją mogą rozważyć suplementację tego aminokwasu w celu regulacji zaburzeń. 

Sportowcy i osoby, które regularnie podejmują duży wysiłek fizyczny (np. związany z wykonywanym zawodem), to kolejna grupa osób, dla których wzbogacenie diety w cytrulinę (lub jabłczan cytruliny) może być przydatnym rozwiązaniem regulującym pracę mięśni i problemy wynikające z ich nadmiernego zmęczenia.   

Cytrulina – dawkowanie. Jak ją stosować? 

Zalecane jest, aby w celach uzyskania pozytywnych efektów treningowych (lub innej formy zwiększonego wysiłku fizycznego) przyjmować od 2 do 6 g cytruliny lub proporcjonalnie do 8 g jabłczanu cytruliny na dobę. Dzienna dawka powinna być podzielona na dwie porcje zażywane przed i po treningu.  

W przypadku zaburzeń erekcji rekomendowana jest dawka 1,5–2 g cytruliny na dobę, przyjmowana około 1 godziny przed stosunkiem.  

Regulacja poziomu ciśnienia krwi nie wymaga przyjmowania preparatu o określonej porze. Wystarczy regularnie dobowo spożywać 3–4 g aminokwasu.  

Cytrulina – przeciwwskazania, skutki uboczne 

Cytrulina jest aminokwasem, który – spożywany w formie suplementu – jest dobrze tolerowany przez organizm ludzki. Z wyników opublikowanych badań naukowych można wnioskować, że nawet dawka 15 g aminokwasu na dobę nie wywołuje żadnych niepożądanych skutków ubocznych. 

Pomimo dobrej tolerancji tego aminokwasu przez nasz organizm zawsze należy zapoznać się z rekomendacją producenta w kwestii dobowej ilości preparatu i ewentualnych przeciwwskazań (mogą one być związane nie z cytruliną, a z innymi składnikami wybranego suplementu). Warto też skonsultować rozpoczęcie suplementacji cytruliną z lekarzem lub dietetykiem. Jest to szczególnie ważne w przypadku osób cierpiących na schorzenia układu krwionośnego i dysfunkcje pokarmowe. 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Szparagi – rodzaje, właściwości, zastosowanie, przepisy. Dlaczego warto je jeść?

    Szparagi to warzywa o unikalnym smaku. Z roku na rok stają się coraz bardziej popularne wśród wielbicieli zdrowej i smacznej kuchni. Sezon na szparagi trwa stosunkowo krótko, warto więc wykorzystać go w pełni, zwłaszcza że warzywa te nie tylko dobrze smakują, ale posiadają również ciekawe właściwości prozdrowotne. Czym dokładnie charakteryzują się szparagi i dlaczego warto je jeść? 

  • Karotenoidy – jaki mają wpływ na nasz organizm? Właściwości i źródła karotenoidów

    Intensywna barwa żywności z pewnością niejednokrotnie sprawiła, że mieliśmy na nią większą chęć niż na jej nieatrakcyjną, „wyblakniętą” wersję. Wiele jest substancji barwnych, które nadają apetyczny wygląd warzywom, owocom czy produktom białkowym. Są to chlorofile, polifenole czy karotenoidy, wiele z nich wykazuje prozdrowotne właściwości. Warto wiedzieć dlaczego i kiedy korzystnie jest spożywać bogate w nie produkty spożywcze. Podpowiadamy, czym są karotenoidy i jakimi właściwościami się charakteryzują? 

  • Burak czerwony – jakie ma właściwości lecznicze i wartości odżywcze? Sok z buraka a nowotwór

    Burak to niskokaloryczne warzywo, bogate w witaminy i składniki mineralne. Zawiera także antocyjany oraz flawonoidy, którym przypisuje się właściwości przeciwnowotworowe. Sok z buraka najlepiej wykonać z wykorzystaniem wyciskarki wolnoobrotowej, dzięki której napój będzie bogaty w więcej cennych wartości odżywczych, niż wówczas, kiedy skorzystamy ze zwykłej sokowirówki. Buraka włącza się często do diety osób, które walczą z nadwagą i otyłością, chcą obniżyć poziom cholesterolu we krwi lub tym, którym dokucza zgaga. Jakie jeszcze właściwości ma burak zwyczajny, czy to prawda, że z powodzeniem stosowany jest w terapii przeciwnowotworowej oraz co poprawi smak soku z tego warzywa? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Krzem a krzem organiczny – czym się różnią, który jest lepiej przyswajalny? Właściwości i suplementy na piękne włosy i paznokcie

    Krzem to pierwiastek, który wielu osobom kojarzy się z preparatami na piękne włosy i paznokcie, natomiast niewielu z działaniem przeciwmiażdżycowym, przeciwcukrzycowym i przeciwnowotworowym. W aptekach i sklepach zielarskich dostępnych jest wiele preparatów z krzemem zarówno w formie jednoskładnikowej, jak i w połączeniu z borem lub jodem. Na niedobór krzemu najbardziej narażone są kobiety i osoby starsze.

  • Siarka – właściwości lecznicze, nadmiar i niedobór w organizmie, suplementacja

    Siarka (S, łac. sulphur) jest pierwiastkiem o intensywnej, żółtej barwie. W przyrodzie występuje w postaci gazów, w stanie wolnym albo w postaci związków chemicznych. Każdemu znana jest dzięki zapałkom, gdzie jest składnikiem łatwopalnej masy pokrywającej główki drewienka. Siarka jest również jednym z makroelementów występujących w organizmie człowieka. Pomimo niewielkiej ilości, znajduję się w każdej komórce i wchodzi w skład wielu białek i niektórych węglowodanów oraz bierze udział w licznych reakcjach.

  • Cholina (witamina B4) – dlaczego jest tak istotna dla kobiet w ciąży? Występowanie, właściwości, dawkowanie

    Cholina, to bardzo istotny związek dla rozwoju płodu (głównie w kontekście układu nerwowego), a ponadto biorący udział w szeregu procesów metabolicznych cholesterolu i związków tłuszczowych. W organizmie „witamina B4" występuje głównie w fosfolipidach, takich jak lecytyna i sfingomielina. Oprócz tego cholina przyczynia się do utrzymania właściwej struktury komórek, wpływa na pracę mięśni, układ oddechowy i mózg. Wyniki badań naukowych potwierdziły również, że przyczynia się ona do poprawy pamięci długotrwałej. Czy cholina chroni przyszłą mamę przed wystąpieniem stanu przedrzucawkowego, co ma ze sobą wspólnego cholina i inozytol oraz jak dawkować „witaminę B4"?? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Skrobia modyfikowana – czy trzeba jej unikać?

    Skrobia to znana wszystkim, naturalna substancja pochodzenia roślinnego. Co jednak począć ze skrobią modyfikowaną? Czy proces modyfikacji powinien nas niepokoić? A może nie taki diabeł straszny, jak go malują nasze skojarzenia? Co to jest skrobia modyfikowana i czy należy jej unikać – tego dowiemy się z artykułu. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij