Lizyna – właściwości, występowanie, objawy niedoboru i suplementacja
Krzysztof Słomiak

Lizyna – właściwości, występowanie, objawy niedoboru i suplementacja

Lizyna (nazwa skrótowa Lys, skrót jednoliterowy K) to organiczny związek chemiczny należący do grupy aminokwasów białkowych. Nie jest wytwarzana naturalnie w organizmie ludzkim, choć pełni w nim wiele funkcji, m.in. regeneruje uszkodzone tkanki, chroni przed miażdżycą oraz wzmacnia pracę układu immunologicznego. Warto dbać o jej odpowiedni poziom, aby nie dopuścić do wielu schorzeń i dolegliwości. Jak dostarczać lizynę do organizmu i jakie są skutki jej niedoborów?

Lizyna i jej właściwości – dlaczego jest tak istotna dla organizmu?

Lizyna stanowi budulec białek, między innymi w mięśniach, ścięgnach i kościach. Przyspiesza przyrost masy mięśniowej oraz regenerację uszkodzonych tkanek. Z tego względu jest niezwykle ważna w okresie wzrostu, a także u osób aktywnych fizycznie. Zalecana jest w rekonwalescencji po urazach czy przeciążeniach mięśni u osób wracających do uprawiania sportu po przebytej kontuzji.  

Lizyna, biorąc udział w syntezie białka, uczestniczy również w produkcji hormonów, przeciwciał, enzymów, a także przyczynia się do wytwarzania kolagenu odpowiadającego m.in. za sprężystość skóry. Wspomaga więc jej elastyczność, dobrą kondycję oraz młody wygląd. Zwiększa także absorpcję wapnia w jelicie cienkim i jest zalecana osobom narażonym na jego niedobór. Ponadto bierze udział w metabolizmie tłuszczów warunkując produkcje L-karnityny. Razem z tym aminokwasem wzmacnia układ sercowo-naczyniowy i chroni przed miażdżycą. Lizyna hamuje wytwarzanie argininy – aminokwasu odpowiedzialnego za rozprzestrzenianie po organizmie wirusa opryszczki HSV (stosuje się ją wspomagająco przy zakażeniu nim). Co więcej, wzmacnia pracę układu immunologicznego, zwiększa odporność oraz łagodzi objawy przeziębienia i grypy.  

Lizynę można stosować razem z witaminą C. Razem stymulują organizm do produkcji przeciwciał, zapobiegają infekcji lub skracają czas jej trwania.  

Aminokwas ten korzystnie wpływa również na koncentrację umysłową i dodaje energii. Suplementacja lizyną może być pomocna w walce ze stresem i stanach lękowych. Lizyna, w połączeniu z innymi antyoksydantami, zapobiega powstawaniu i rozprzestrzenianiu się komórek nowotworowych.

Lizyna: źródła pokarmowe  

Lizyna jako niezbędny związek chemiczny musi być dostarczana w codziennej diecie z pożywieniem bądź suplementami diety. W jakiej żywności występuje? Znajduje się zarówno w produktach spożywczych pochodzenia zwierzęcego, jak i roślinnego. Wśród produktów ją zawierających można wymienić: sery żółte i twarogowe, jajka, mleko, ryby (np. halibut, łosoś, tuńczyk), kurczak, indyk, wołowina, czekolada, migdały, produkty sojowe, pełnoziarniste pieczywo, kakao, czerwona fasola, zielony groszek, pietruszka i kasza gryczana.

Na niedostateczną ilość lizyny pozyskiwanej z pożywienia narażeni są weganie. Powinni więc zwracać uwagę na produkty, w których występuje ten aminokwas lub dostarczać go do organizmu w postaci suplementacji.

Niedobór lizyny – jak się objawia?   

Do najczęstszych symptomów niedoboru lizyny zalicza się:

  • zmęczenie,
  • rozdrażnienie,
  • spadek energii,
  • problemy z koncentracją,
  • słaby stan i wypadanie włosów,
  • brak apetytu,
  • niedokrwistość,
  • opryszczkę,
  • przekrwione oczy,
  • zawroty głowy,
  • odwapnienie kości,
  • zanik mięśni, spowolniony rozwój wzrostu.

Suplementy diety z lizyną – na co zwracać uwagę przy zakupie?

Ze względu na szeroką gamę produktów zawierających lizynę, uzupełnienie jej niedoboru nie jest trudne. Można odpowiednio zmodyfikować dietę bądź sięgnąć po suplementy diety (np. lizyna w tabletkach lub kapsułkach). Warto zwrócić uwagę na takie preparaty, w których występuje ona w postaci wolnej, czyli o największej biodostępności dla organizmu człowieka.  

Odpowiedni suplement z lizyną to produkt, w którego składzie znajdować się będzie wolna lizyna (tj. poprzedzona literą L), czyli L-lizyna.

Przedawkowanie i przeciwwskazania do spożywania suplementów z lizyną

Przedawkowanie lizyny zdarza się rzadko i zazwyczaj skutkuje zaburzeniami żołądkowo-jelitowymi oraz biegunką. Nie ma wyraźnych przeciwwskazań do stosowania suplementów z lizyną w rekomendowanych dawkach, jednakże nie jest ona zalecana kobietom w ciąży, kobietom karmiącym piersią oraz osobom, które w najbliższym czasie mają zaplanowane zabiegi operacyjne.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Po jakie zioła sięgać na odchudzanie?

    Zioła stosowane w procesie odchudzania stanowią doskonały suplement do dobrze zbilansowanej diety, która powinna być urozmaicona i opierać się na dużej ilość warzyw, owoców, zdrowych źródeł białek, tłuszczy i węglowodanów złożonych. Wszystkie te produkty w trakcie pozbywania się zbędnych kilogramów powinny być spożywane w określonej ilości, czyli mieścić się w założeniach tzw. diety redukcyjnej. Nie należy zapominać również o systematycznej aktywności fizycznej dostosowanej do fizjologii i stanu zdrowia osoby, która się odchudza. Które zioła na odchudzanie wybrać, czy pomagają one zmniejszyć łaknienie i ograniczają wchłanianie węglowodanów? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.  

  • Adaptogeny – Traganek błoniasty – właściwości lecznicze herbaty z korzenia Astragalus membranaceus

    Traganek błonisty jest adaptogenem. Wspomaga organizm w sytuacjach, kiedy jest on narażony na stres i w momentach obniżonej odporności. Ponadto spowalnia procesy starzenia, dzięki swoim silnym właściwością przeciwutleniającym. Osoby, które cierpią z powodu reumatoidalnego zapalenia stawów (RZS), tocznia rumieniowatego układowego lub zażywają leki immunosupresyjne nie powinny suplementować preparatów z Astragalus membranaceus, ponieważ traganek obniża skuteczność preparatów stosowanych w leczeniu tych chorób. Który preparat z adaptogenem wybrać, jaka jest zalecana dawka dzienna traganka błonistego i jak przygotować herbatę z korzenia Astragalus membranaceus? Odpowiedzi na te pytania znajdują się niniejszym artykule.

  • Flawonoidy – czym są? Rodzaje, źródła i właściwości flawonoidów

    Flawonoidy to fitozwiązki, czyli substancje naturalnie występujące w roślinach, o niezwykle bogatym działaniu prozdrowotnym. Ich wpływ na organizm jest tak korzystny, że wyizolowana w 1930 roku jako pierwsza z tej grupy rutyna uznana została za nowo odkrytą witaminę – nazwano ją witaminą P. Do teraz, po latach badań i po tysiącach kolejnych odkrytych związków z tej grupy, zdarza się usłyszeć tę nazwę jako zbiorcze określenie flawonoidów. Co to za substancje i jakie mają dokładnie właściwości? Dowiedzmy się więcej. 

  • Waporyzacja – na czym polega? Jak wypada w porównaniu z tradycyjnym paleniem?

    Waporyzacja to termin znany od dawna, oznaczający zjawisko fizyczne – wydzielanie pary wodnej. Odparowywanie substancji aktywnych z ziół jest natomiast czymś nowym, lecz stało się już światowym trendem. Dowiedz się, na czym polega i czym różni się od palenia? Jakich korzyści może dostarczać inhalacja bezdymna z wykorzystaniem waporyzatora?

  • Skorzonera – co to za warzywo? Wartości odżywcze, właściwości i zastosowanie wężymordu

    Skorzonera, zwana inaczej wężymordem, to roślina mało popularna w Polsce. Warto jednak wiedzieć, że to warzywo może stanowić ciekawy i wartościowy element naszej diety. Czym dokładnie jest skorzonera? Jakimi właściwościami się wyróżnia? Kto może włączyć ją do swojej diety? Podpowiadamy. 

  • Seler naciowy – wartości odżywcze i właściwości. Dlaczego warto go jeść?

    Seler naciowy to warzywo popularne wśród osób odchudzających się i dbających o zdrowy styl życia, jednak wciąż niedocenione. Łodygi selera naciowego stanowią bogate źródło witamin i składników mineralnych, dostarczają błonnika i należą do produktów o niskim IG. Co jeszcze warto wiedzieć o selerze naciowym? 

  • Kwercetyna – właściwości prozdrowotne. Jakie są naturalne źródła kwercetyny? Kiedy warto ją suplementować?

    Kwercetyna należy do grupy bioaktywnych związków roślinnych o działaniu antyoksydacyjnym, zwanych flawonoidami. Jest to naturalny barwnik roślinny występujący w wielu owocach i warzywach, znajduje się np. w liściach zielonej herbaty, cebuli, brokułach, jabłkach, jagodach, winogronach. Kwercetyna posiada cenne właściwości przeciwzapalne i przeciwnowotworowe, wpływa również korzystnie na układ sercowo-naczyniowy oraz na metabolizm. 

  • Zeaksantyna – w jakich produktach można ją znaleźć? Zeaksantyna a zdrowie oczu

    Zeaksantyna to substancja niezbędna dla zdrowia oczu. Na czym polega jej korzystny wpływ na zmysł wzroku? Jak możemy uzupełnić jej poziom, by cieszyć się tymi dobrodziejstwami? Poznajmy właściwości zeaksantyny i sposoby na dostarczenie jej organizmowi. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij