Cytrulina - właściwości i dawkowanie. Jak działa jabłczan cytruliny?
Joanna Orzeł

Cytrulina - właściwości i dawkowanie. Jak działa jabłczan cytruliny?

Cytrulina jest aminokwasem, który pełny ważne funkcje w organizmie człowieka. Dzięki swoim właściwościom pomaga m.in. regulować ciśnienie krwi oraz zwiększyć wydolność mięśni. W jakich produktach można znaleźć cytrulinę? Kiedy warto sięgnąć po preparaty z cytruliną? Podpowiadamy. 

Na rynku znajdziemy preparaty o bogatym składzie, mające pozytywny wpływ na różnorodne funkcje naszego organizmu. Są też preparaty o składzie mniej skomplikowanym, ale skierowane do grona odbiorców, którzy takiej suplementacji potrzebują. Składnikiem, którego raczej nie znajdziemy w wielokomponentowych preparatach, jest cytrulina (często pod postacią jabłczanu cytruliny). To aminokwas, którego funkcja w organizmie jest bardzo ważna. Jakie korzyści naszemu zdrowiu może przynieść suplementacja cytruliny?  

Cytrulina – co to? 

Cytrulina jest związkiem chemicznym zaliczanym do alfa-aminokwasów (posiadających grupę aminową przy pierwszym atomie węgla znajdującym się w łańcuchu węglowodorowym przyłączonym do grupy karboksylowej). Jak każdy aminokwas, który pełni biologiczne funkcje w organizmie człowieka, występuje w formie L-aminokwasu. Jest aminokwasem endogennym, czyli takim, który przez komórki naszego organizmu jest samodzielnie syntezowany.  

Co ciekawe, cytrulina pierwszy raz została wyizolowana w 1914 roku z arbuza. Stąd też pochodzi jej nazwa: od łacińskiego citrullus oznaczającego właśnie tę roślinę.  

Cytrulinę znajdziemy w innych roślinach zaliczanych do rodziny dyniowatych: dynia, ogórki czy mało popularna w Polsce tykwa, a także w roślinach strączkowych (ciecierzyca, soja), mięsie czy orzechach. 

Właściwości i działanie cytruliny 

Cytrulina pełni ważne funkcje w naszym organizmie, jednak nie jest aminokwasem używanym do budowy białek. Między innymi odgrywa istotną rolę w cyklu mocznikowym (nazywany inaczej cyklem ornitynowymm lub mocznikowym cyklem Krebsa). Jest to jedna z wielu skomplikowanych przemian metabolicznych, mających miejsce w komórkach naszego ciała. Jej celem jest przekształcenie nadmiarowej ilości toksycznego dla organizmu amoniaku w mocznik, który wydalany jest z moczem lub z potem.  

Ten aminokwas bierze udział w syntezowaniu innych ważnych dla organizmu aminokwasów – argininy i ornityny. Zdolność przekształcenia ornityny w argininę sprawia, że pośrednio cytrulina przyczynia się do rozszerzenia naczyń krwionośnych (poprzez udział argininy w syntezie tlenku azotu regulującego ten proces). Tym samym powoduje zwiększenie przepływu krwi w naszym układzie krążenia, czego efektem jest obniżenie ciśnienia krwi w całym organizmie. Ta właściwość może przyczyniać się do wielu pozytywnych efektów zdrowotnych jak regulacja problemów z nadciśnieniem, zwiększenie wydolności fizycznej naszych mięśni podczas wysiłku (np. treningu) czy regulacja zaburzeń erekcji.   

Ponadto z przeprowadzonych badań wynika, że jabłczan cytruliny (zestryfikowana forma aminokwasu) przyczynia się do zmniejszenia problemów z bólami mięśni po intensywnym treningu. Ester pozytywnie wpływa na obniżenie stężenia kwasu mlekowego produkowanego w naszych mięśniach w sytuacji zwiększonego wysiłku i niedostatecznej podaży tlenu. 

Cytrulina jako suplement diety – dla kogo? 

Na rynku znajdziemy preparaty zawierające cytrulinę w postaci L-aminokwasu lub jabłczanu. Często w ich składzie dodatkowo znajduje się też inny aminokwas – arginina. 

Suplementy z cytruliną będą odpowiednie dla osób, u których zdiagnozowano problemy z działaniem układu krążenia jak podwyższone ciśnienie krwi. Także mężczyźni cierpiący na łagodne problemy z erekcją mogą rozważyć suplementację tego aminokwasu w celu regulacji zaburzeń. 

Sportowcy i osoby, które regularnie podejmują duży wysiłek fizyczny (np. związany z wykonywanym zawodem), to kolejna grupa osób, dla których wzbogacenie diety w cytrulinę (lub jabłczan cytruliny) może być przydatnym rozwiązaniem regulującym pracę mięśni i problemy wynikające z ich nadmiernego zmęczenia.   

Cytrulina – dawkowanie. Jak ją stosować? 

Zalecane jest, aby w celach uzyskania pozytywnych efektów treningowych (lub innej formy zwiększonego wysiłku fizycznego) przyjmować od 2 do 6 g cytruliny lub proporcjonalnie do 8 g jabłczanu cytruliny na dobę. Dzienna dawka powinna być podzielona na dwie porcje zażywane przed i po treningu.  

W przypadku zaburzeń erekcji rekomendowana jest dawka 1,5–2 g cytruliny na dobę, przyjmowana około 1 godziny przed stosunkiem.  

Regulacja poziomu ciśnienia krwi nie wymaga przyjmowania preparatu o określonej porze. Wystarczy regularnie dobowo spożywać 3–4 g aminokwasu.  

Cytrulina – przeciwwskazania, skutki uboczne 

Cytrulina jest aminokwasem, który – spożywany w formie suplementu – jest dobrze tolerowany przez organizm ludzki. Z wyników opublikowanych badań naukowych można wnioskować, że nawet dawka 15 g aminokwasu na dobę nie wywołuje żadnych niepożądanych skutków ubocznych. 

Pomimo dobrej tolerancji tego aminokwasu przez nasz organizm zawsze należy zapoznać się z rekomendacją producenta w kwestii dobowej ilości preparatu i ewentualnych przeciwwskazań (mogą one być związane nie z cytruliną, a z innymi składnikami wybranego suplementu). Warto też skonsultować rozpoczęcie suplementacji cytruliną z lekarzem lub dietetykiem. Jest to szczególnie ważne w przypadku osób cierpiących na schorzenia układu krwionośnego i dysfunkcje pokarmowe. 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij