Cudowne zalety drzemki

Jesteś ciągle podenerwowany i zmęczony? Wieczny pośpiech przyprawia cię o ból głowy i narastający stres? Lekarstwem na złe samopoczucie może być krótka, popołudniowa drzemka. Poznaj jej cudowne zalety, a twoje życie zmieni się na lepsze.

Mogłoby się wydawać, iż spanie w ciągu dnia to strata czasu, jednak dzięki wielu badaniom naukowym – przeprowadzonym na przestrzeni lat – dziś już wiemy, że drzemka jest jednym z najlepszych sposobów na szybką regenerację nie tylko ciała, ale i umysłu. Oto kilka zalet naszego tytułowego bohatera.

1. Uzupełnia niedobory snu

W dzisiejszych czasach wszyscy żyjemy w pośpiechu, a dzień okazuje się za krótki na załatwienie wszystkich spraw. Bardzo często pracujemy kosztem snu, co odbija się na naszym zdrowiu i samopoczuciu. Krótka drzemka może być świetnym sposobem na uzupełnienie wszelkich deficytów. Oczywiście drzemanie nie zastąpi prawdziwego, głębokiego snu, ale pozwoli na szybką regenerację oraz pomoże zwalczyć uczucie senności.

2. Obniża poziom stresu

Drzemanie w ciągu dnia ma zbawienny wpływ na samopoczucie. Okazuje się, że podczas krótkiego snu znacząco zmniejsza się poziom wydzielanego kortyzolu, tzw. hormonu stresu, a przy okazji wzrasta wytwarzanie serotoniny, hormonu szczęścia. Oznacza to, że regularne drzemki przyczyniają się nie tylko do wyraźnej poprawy samopoczucia i zredukowania stresu, ale w dłuższej perspektywie również do ogólnej poprawy zdrowia.

3. Korzystnie wpływa na układ krwionośny

Dzięki aktywności hormonów systematyczne drzemanie ma bardzo korzystny wpływ na serce i naczynia krwionośne. Z badań przeprowadzonych na Harvard School of Public Health i University of Athens Medical School wynika, że ucinanie sobie popołudniowych drzemek zmniejsza ryzyko udaru oraz zawału serca, a także przeciwdziała rozwojowi nadciśnienia tętniczego – jeśli już nadciśnienie występuje, pomaga je zredukować. Obniża prawdopodobieństwo rozwoju insulinooporności, która prowadzi do cukrzycy typu II.

4. Zwiększa wydajność

Według National Sleep Foundation drzemanie w znaczący sposób poprawia wydajność pracy, zwiększa czujność oraz owocuje mniejszą liczbą popełnianych błędów. Jeżeli w ciągu dnia dopada cię niemoc, wszystko „wypada ci z rąk” i jesteś rozkojarzony, znajdź 10-15 minut na drzemkę – sam będziesz zaskoczony, jak skutecznie cię zregeneruje, wyostrzy umysł i zmysły, a także doda nowej energii do działania na resztę dnia.

5. Poprawia pamięć i zdolność uczenia się

W czasie snu w mózgu dochodzi do „zapisu” nabytych informacji – jest to tzw. konsolidacja śladów pamięciowych. Warto wykorzystać ten fakt, np. ucząc się do trudnego egzaminu. Przerwa na drzemkę podczas nauki nie tylko pomoże się zregenerować, ale i ułatwi utrwalenie przyswajanej wiedzy. Dodatkowo pozwala na efektywniejszą naukę, ponieważ zregenerowany, wypoczęty organizm lepiej radzi sobie z intensywnym wysiłkiem umysłowym.

Jak drzemać z korzyścią dla zdrowia i samopoczucia?

Skoro już znamy zalety drzemki w ciągu dnia, warto również zaznajomić się z kilkoma podstawowymi zasadami działania, aby była skuteczna. Po pierwsze, bardzo ważny jest czas snu – pamiętaj, żeby nie przekroczył 30 minut. Dzięki temu organizm nie wejdzie w fazę głębokiego snu, a ty obudzisz się rześki, wypoczęty oraz pełen energii. Dlatego nie zapomnij nastawić budzika. Najlepiej (jeśli w ogóle jest to możliwe) zadbać o to, by drzemki były regularne (codzienne) i o podobnej porze.

Warto drzemać wczesnym popołudniem i nie później niż trzy-cztery godziny przed snem – pomoże to uniknąć problemów z zaśnięciem w nocy. Nie zapominaj, że w czasie snu obniża się temperatura ciała, więc na czas drzemki zadbaj o dodatkowe przykrycie.

Podziel się: