Cudowne zalety drzemki
Agnieszka Szałańska

Cudowne zalety drzemki

Jesteś ciągle podenerwowany i zmęczony? Wieczny pośpiech przyprawia cię o ból głowy i narastający stres? Lekarstwem na złe samopoczucie może być krótka, popołudniowa drzemka. Poznaj jej cudowne zalety, a twoje życie zmieni się na lepsze.

Mogłoby się wydawać, iż spanie w ciągu dnia to strata czasu, jednak dzięki wielu badaniom naukowym – przeprowadzonym na przestrzeni lat – dziś już wiemy, że drzemka jest jednym z najlepszych sposobów na szybką regenerację nie tylko ciała, ale i umysłu. Oto kilka zalet naszego tytułowego bohatera.

1. Uzupełnia niedobory snu

W dzisiejszych czasach wszyscy żyjemy w pośpiechu, a dzień okazuje się za krótki na załatwienie wszystkich spraw. Bardzo często pracujemy kosztem snu, co odbija się na naszym zdrowiu i samopoczuciu. Krótka drzemka może być świetnym sposobem na uzupełnienie wszelkich deficytów. Oczywiście drzemanie nie zastąpi prawdziwego, głębokiego snu, ale pozwoli na szybką regenerację oraz pomoże zwalczyć uczucie senności.

2. Obniża poziom stresu

Drzemanie w ciągu dnia ma zbawienny wpływ na samopoczucie. Okazuje się, że podczas krótkiego snu znacząco zmniejsza się poziom wydzielanego kortyzolu, tzw. hormonu stresu, a przy okazji wzrasta wytwarzanie serotoniny, hormonu szczęścia. Oznacza to, że regularne drzemki przyczyniają się nie tylko do wyraźnej poprawy samopoczucia i zredukowania stresu, ale w dłuższej perspektywie również do ogólnej poprawy zdrowia.

3. Korzystnie wpływa na układ krwionośny

Dzięki aktywności hormonów systematyczne drzemanie ma bardzo korzystny wpływ na serce i naczynia krwionośne. Z badań przeprowadzonych na Harvard School of Public Health i University of Athens Medical School wynika, że ucinanie sobie popołudniowych drzemek zmniejsza ryzyko udaru oraz zawału serca, a także przeciwdziała rozwojowi nadciśnienia tętniczego – jeśli już nadciśnienie występuje, pomaga je zredukować. Obniża prawdopodobieństwo rozwoju insulinooporności, która prowadzi do cukrzycy typu II.

4. Zwiększa wydajność

Według National Sleep Foundation drzemanie w znaczący sposób poprawia wydajność pracy, zwiększa czujność oraz owocuje mniejszą liczbą popełnianych błędów. Jeżeli w ciągu dnia dopada cię niemoc, wszystko „wypada ci z rąk” i jesteś rozkojarzony, znajdź 10-15 minut na drzemkę – sam będziesz zaskoczony, jak skutecznie cię zregeneruje, wyostrzy umysł i zmysły, a także doda nowej energii do działania na resztę dnia.

5. Poprawia pamięć i zdolność uczenia się

W czasie snu w mózgu dochodzi do „zapisu” nabytych informacji – jest to tzw. konsolidacja śladów pamięciowych. Warto wykorzystać ten fakt, np. ucząc się do trudnego egzaminu. Przerwa na drzemkę podczas nauki nie tylko pomoże się zregenerować, ale i ułatwi utrwalenie przyswajanej wiedzy. Dodatkowo pozwala na efektywniejszą naukę, ponieważ zregenerowany, wypoczęty organizm lepiej radzi sobie z intensywnym wysiłkiem umysłowym.

Jak drzemać z korzyścią dla zdrowia i samopoczucia?

Skoro już znamy zalety drzemki w ciągu dnia, warto również zaznajomić się z kilkoma podstawowymi zasadami działania, aby była skuteczna. Po pierwsze, bardzo ważny jest czas snu – pamiętaj, żeby nie przekroczył 30 minut. Dzięki temu organizm nie wejdzie w fazę głębokiego snu, a ty obudzisz się rześki, wypoczęty oraz pełen energii. Dlatego nie zapomnij nastawić budzika. Najlepiej (jeśli w ogóle jest to możliwe) zadbać o to, by drzemki były regularne (codzienne) i o podobnej porze.

Warto drzemać wczesnym popołudniem i nie później niż trzy-cztery godziny przed snem – pomoże to uniknąć problemów z zaśnięciem w nocy. Nie zapominaj, że w czasie snu obniża się temperatura ciała, więc na czas drzemki zadbaj o dodatkowe przykrycie.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Alergia na gluten – fakty i mity. Czym się różni alergia pokarmowa od nietolerancji glutenu?

    Coraz więcej osób przechodzi na dietę bezglutenową. Bez wskazań lekarza, bez potwierdzonej alergii na gluten, profilaktycznie, „dla zdrowia”. Czy gluten faktycznie jest tak niebezpieczny dla zdrowia, jak mogłoby się wydawać? Czy warto z niego rezygnować, jeśli nie stwierdzono u nas żadnej alergii na gluten? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • 5 kosmetyków klasyków na prezent pod choinkę

    Święta Bożego Narodzenia zbliżają się wielkimi krokami, a wystrój w galeriach handlowych nie pozostawia złudzeń i wprowadza w nastrój przedświątecznych zakupów. Jeśli nie masz pomysłu na podarunek pod choinkę, skorzystaj z naszej podpowiedzi – proponujemy kosmetyki na prezent, które zawsze będą trafionym upominkiem pod choinkę.

  • Domowe i naturalne sposoby na przeziębienie

    Osłabiona odporność sprzyja przeziębieniom, zwłaszcza w zimie. Narażeni na zmiany temperatur chorujemy kilka razy do roku. Pragniemy szybko pozbyć się przykrych objawów, najlepiej w naturalny sposób. Jakie zatem są najlepsze, sprawdzone oraz domowe metody na infekcje?

  • Jak się zdrowo odżywiać

    W ostatnich latach dużo mówi się o zdrowym odżywianiu, a w sklepach pojawiły się specjalne półki i regały ze „zdrową żywnością”. Czy to znaczy, że pozostałe produkty są niezdrowe? I jak jeść zdrowo, żeby nie przepłacić?

  • Zioła na włosy – postaw na naturalną pielęgnację!

    Wakacje to okres, w którym włosy narażone są na przesuszenie i uszkodzenia m.in. przez palące słońce, słoną wodę, zmianę temperatur oraz zabiegi fryzjerskie. Podpowiadamy, jak wybrać odpowiednie zioła na włosy, aby w naturalny sposób zadbać o ich kondycję.

  • Niedobór magnezu — wszystko, co musisz wiedzieć

    Nie można spać, bo w nocy budzą bolesne skurcze? Czasem występuje mimowolne drżenie powieki? A może obecne są problemy z koncentracją i towarzyszące uczucie rozdrażnienia? To mogą być pierwsze objawy niedoboru magnezu. Jak do niego nie dopuścić?

  • 6 powodów, dla których warto sięgać po kosmetyki naturalne

    Trend na naturalność rozwija się w najlepsze – na drogeryjnych półkach możemy znaleźć coraz więcej naturalnych i ekologicznych kosmetyków. Czym różnią się od tradycyjnych produktów? Skąd ich rosnąca popularność? Poznaj 6 powodów, dla których warto sięgać po biokosmetyki.

  • Olejki eteryczne do aromaterapii

    Od wieków w medycynie naturalnej z powodzeniem stosowane są olejki eteryczne do aromaterapii. Substancje w nich zawarte mają wiele prozdrowotnych właściwości – ukoją zszargane nerwy, złagodzą bóle głowy, a nawet pomogą w walce z depresją. Poznaj właściwości olejków eterycznych do aromaterapii i ich zastosowanie.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij