Menu dla chorego malucha

Złe samopoczucie, bóle głowy, gardła, mięśni i stawów, gorączka oraz inne objawy przeziębienia lub grypy odbierają apetyt każdemu. W szczególności dotyczy to dzieci, których niejednokrotnie nie sposób przekonać rozmową, że powinny jeść, aby nabrać sił, wzmocnić odporność i szybciej wyzdrowieć. O czym musimy pamiętać, tworząc menu dla chorego malucha?

Okres przeziębienia zarówno u osoby dorosłej, jak i u dziecka wymaga prawidłowego postępowania, którego niezbędnym elementem jest właściwa dieta oraz nawodnienie. Ponadto pamiętajmy o zapewnieniu spokoju, a także warunków do odpoczynku. Wygrzewanie organizmu, odpowiednia ilość snu wpłyną korzystnie na zmęczony infekcją organizm – wzmocnią go i zapewnią właściwą regenerację.

Po pierwsze, lekkostrawnie!

Pamiętajmy o doborze produktów łatwostrawnych oraz o odpowiednim przygotowywaniu posiłków, aby ułatwić organizmowi przyswajanie i trawienie. Wyeliminujmy z diety malucha potrawy tłuste, smażone czy pieczone z dużą ilością tłuszczu, a także ostro przyprawione i wzdymające.

Ograniczmy ilość błonnika pokarmowego, mając na uwadze, że jego pewna ilość (do 25 g) nawet na diecie lekkostrawnej jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania przewodu pokarmowego.

Zbilansowana dieta dla chorego malucha

W diecie chorego malucha doskonale sprawdzą się delikatne warzywa i dojrzałe owoce. Najlepiej poddać je obróbce termicznej: ugotować na parze, podać w postaci przecieru, zupy krem czy soku). Pamiętajmy o dokładnym umyciu i obraniu!

Gotujmy w wodzie lub na parze. W przypadku przygotowywania potraw lekkostrawnych zastosujmy duszenie bądź pieczenie w folii, pergaminie. Sięgajmy po oczyszczone produkty zbożowe, tj. jasne pieczywo, ewentualnie graham. Serwujmy maluchowi regularne, niewielkie objętościowo posiłki w ciągu dnia (cztery-pięć razy).

W przypadku wysokiej gorączki zapotrzebowanie energetyczne organizmu rośnie nawet o 50 procent (w porównaniu z kalorycznością diety podstawowej). Dlatego pamiętajmy, aby jadłospis dziecka był prawidłowo zbilansowany. Posiłki muszą być energetyczne, a jednocześnie zawierać odpowiednią ilość poszczególnych składników odżywczych, tj. białka, tłuszczu i węglowodanów. Dania powinny łatwo się przyswajać, równocześnie smakować wybrednemu (bardziej niż zwykle) maluchowi.

Białka mają szczególne znaczenie w diecie – służą do budowy oraz odbudowy zużywających się tkanek, wchodzą w skład niemal wszystkich tkanek naszego organizmu, także tzw. ciał odpornościowych.

W jadłospisie chorego malucha musi pojawić się białko pełnowartościowe, a zarazem lekkostrawne. Co w takim razie podawać dziecku? Sięgajmy po gotowane ryby, nabiał, jajka na miękko, gotowany drób.

Dieta łatwostrawna powinna ograniczać spożywanie tłuszczu do niezbędnego minimum. Zwróćmy szczególną uwagę na odpowiednie dostarczanie kwasów omega-3 i -6, czyli tzw. nienasyconych kwasów tłuszczowych, przyczyniających się m.in. do poprawy odporności organizmu. Dzięki zastosowaniu odpowiednich dawek wpłyniemy pozytywnie na system immunologiczny oraz dostarczymy siły do walki z chorobą.

Witaminy i superfoods – idealne menu dla chorego dziecka

Bardzo ważne dla organizmu dziecka są witaminy, które pomagają walczyć z infekcjami. Szczególnie istotna jest witamina C oraz D. Witamina C nie tylko chroni organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, ale i stoi na straży odporności, a jej odpowiednia podaż redukuje prawdopodobieństwo wystąpienia przeziębienia.

Witamina D wzmacnia system immunologiczny. O ile witaminę C możemy przemycić w każdym posiłku obfitującym w warzywa i owoce (doskonałe źródło: czerwona papryka, liście pietruszki, czarne porzeczki), o tyle witaminę D powinniśmy suplementować zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, kiedy dostęp do słońca mamy znacznie ograniczony.

Podczas przeziębienia dziecko najprawdopodobniej będzie miało osłabiony apetyt, dlatego warto zadbać o atrakcyjność formy podawanych posiłków. Najlepiej podawać zupy, kremy zawierające więcej płynów, a często również wartości odżywczych.

Warto wzbogacić dietę malucha o tzw. superfoods, czyli:

  • Czosnek – działa przeciwzapalnie, związki siarczkowe w nim zawarte neutralizują bakterie.
  • Kurkumę – działa przeciwzapalnie, wzmacnia organizm, poprawia odporność.
  • Miód – ma właściwości łagodzące i przeciwzapalne.

Nie zapominajmy o nawodnieniu! Odpowiednia ilość przyjmowanych płynów jest niezwykle ważna, szczególnie w okresie przeziębienia i podwyższonej temperatury ciała. Podczas choroby dziecko traci więcej wody wraz z potem, a prawidłowe nawodnienie dodatkowo wpływa na oczyszczanie i wspomaganie pracy nerek.


Podziel się: