
Stymulacja wzroku niemowlaka
Jak widzi noworodek i niemowlę?
W przypadku małych dzieci trudno o szablonowy rozwój. W każdym przypadku przebiega to bardzo indywidualnie, dlatego nie należy trzymać się kurczowo sztywnych ram i porównywać (zwłaszcza jeśli wśród znajomych są dzieci w podobnym wieku). Nie zmienia to jednak faktu, że istnieją pewne wspólne prawidłowości i orientacyjny czas nabywania niektórych, wzrokowych umiejętności. Mianowicie, w pierwszym miesiącu życia dziecka można zaobserwować, że maluszek stopniowo zaczyna zwracać uwagę na światła i odwracać głowę w tym właśnie kierunku (np. w stronę lampy czy jasnego okna). Oczywiście lepiej widzi to, co znajduje się na obrzeżach pola widzenia (to tzw. widzenie peryferyjne) niż w centrum. Zmienia się to jednak w ciągu najbliższych tygodni, ponieważ powyżej pierwszego miesiąca niemowlę dostrzega już przedmioty ustawione na wprost jego oczu, a pod koniec drugiego - zaczyna śledzić je oczyma. Wtedy też nawiązuje z rodzicami kontakt wzrokowy i nagradza mamę, tatę uśmiechem. W trzecim - czwartym miesiącu życia niemowlę zaczyna wyciągać rączki w kierunku wiszących przedmiotów, a następnie niezgrabnie je chwyta. Ta „niezgrabność” jest zupełnie normalna. Niemowlę, które widzi prawidłowo, sięga po przedmiot zakrzywionym ruchem rączki (po łuku). W tym samym okresie dziecko zaczyna także oglądać swoje rączki, zbliża i oddala je od oczu. Około szóstego miesiąca życia dziecko zaczyna już odróżniać osoby bliskie, a około dziewiątego (a nawet wcześniej) wykazuje nieufność w stosunku do osób obcych.
Jak stymulować wzrok maluszka?
Pierwsze pół roku życia jest bardzo ważne w rozwoju dziecka, dlatego trzeba zadbać o dostarczenie mu odpowiednich bodźców wzrokowych. Rozwój wzroku niemowlęcia należy stymulować bardzo ostrożnie, nie narażając dziecka na nadmiar bodźców. Kilkutygodniowe dziecko dobrze widzi kontrastowe zestawienia czerni i bieli, pod warunkiem, że wzory są duże. Dlatego też w tym okresie życia najlepszym wyborem są kontrastowe książeczki harmonijki albo czarno-białe mobile. Te ostatnie mogą mieć postać białych kul z czarnymi kropkami. Może to być także szachownica. W drugim miesiącu życia uwagę maluszka przykuwają już jednolite, ale intensywne kolory. Kiedy maluszek sięga już po zabawki i korzysta z maty edukacyjnej, starajmy się wieszać nad nim, na pałąku, symetrycznie jedną mądrze dobraną zabawkę. Nie atakujmy go kilkoma zawieszkami jednocześnie. W drugim półroczu wzrok wyostrza się już do tego stopnia, że dziecko zauważa mały szczegół na zabawce. Proponujmy mu wtedy zabawki manipulacyjne. Trzeba w nich coś przekręcić, nacisnąć. Takie zabawki doskonalą koordynację wzrokowo-ruchową. W tym okresie maluszek poznaje też związki przyczynowo-skutkowe (dobre będą więc subtelne grzechotki, karuzela z poruszającymi się zabawkami nad łóżeczkiem).