CHIA – pyszny pudding, zdrowy dodatek
Maria Brzegowy

CHIA – pyszny pudding, zdrowy dodatek

Bezglutenowe, o wysokiej zawartości wapnia, błonnika oraz wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 – nasiona chia, czyli szałwia hiszpańska. Do czego mogą się przydać w Twojej diecie?

Większość z nas, nasionka chia spotkało po raz pierwszy przy okazji konsumpcji ciekawego deseru. Chia zalewa się mlekiem, bardzo często roślinnym, dodaje odrobinę słodzidła, a następnie – podaje w przeźroczystym pucharku wraz z owocowym musem bądź innymi, pysznymi dodatkami. Tak powstaje oryginalnie wyglądający pudding. Nasionka można wykorzystać też do przygotowania koktajlu, jako dodatek do sałatki albo jogurtu. Warto wprowadzić je do swojego menu, bo to nie tylko smakowita przekąska, ale i składnik diety, który korzystnie wpływa na funkcjonowanie naszego organizmu.

Nasiona chia zawierają szereg składników o udowodnionym działaniu antyoksydacyjnym i przeciwzapalnym. Znajdują zastosowanie w diecie pacjentów z cukrzycą t. II (potwierdzono wpływ nasion chia na obniżenie poposiłkowego stężenia glukozy w surowicy krwi u ludzi oraz zmniejszenie ryzyka rozwoju insulinooporności), oraz u osób będących na diecie bezglutenowej.

Cenne kwasy omega-3

Chia (Salvia hispanica) to roślina o amerykańskich korzeniach. Jej nasiona, wraz z kukurydzą, fasolą i amarantusem były głównym źródłem żywności pochodzenia roślinnego zamieszkujących te tereny Azteków. Poza dietą, wykorzystywano je również do produkcji leków - ludy indiańskie stosowały nasiona jako składnik wspomagający leczenie m.in. chorób oczu, dróg oddechowych oraz infekcji. Chia jest rośliną jednoroczną, osiąga ok. 1 metra wysokości i posiada rozłożyste liście oraz małe kwiaty. Jej nasiona charakteryzują się wysoką zawartością błonnika pokarmowego (18-30%), minerałów, witamin oraz przeciwutleniaczy, ale przede wszystkim – wysoką zawartością tłuszczu, 25-35%. Spośród kwasów tłuszczowych, aż 60% stanowi kwas a-linolenowy należący do rodziny kwasów omega-3, które wspierają m.in. odporność naszego organizmu, poprawiają pracę układu nerwowego oraz dbają o piękny, młody wygląd. Ponadto, kwasy te wykazują działanie hipoglikemizujące oraz wspomagają terapię chorób autoimunnologicznych i nowotworów.

Nasiona chia zawierają sporo minerałów, m.in.: wapń, fosfor, potas, sód, cynk, miedź, żelazo oraz magnez. 1 uncja (czyli ok. 28g) nasion to aż 180 mg wapnia, czyli aż 15% przeciętnego, dziennego zapotrzebowania dorosłego człowieka na ten składnik.

Superżywność = superdieta

Nasionka chia zostały zaklasyfikowane jako tzw. superfoods – czyli superżywność. Oznacza to, że na tle produktów „zwyczajnych”, tradycyjnych, wyróżniają się one dużą zawartością składników odżywczych w małej masie produktu (tzw. duża gęstość odżywcza) oraz sporą koncentracją niezbędnych dla zdrowia składników, których w naszym pożywieniu często na co dzień bardzo brakuje.

Błonnik obecny w nasionkach chia, wraz ze zdrowo prowadzoną dietą, może pomóc w obniżeniu poziomu cholesterolu frakcji LDL (tzw. „złego cholesterolu”). Ponadto, nasiona wykazują działanie przeciwzakrzepowe i antynowotworowe.

Chia, a odchudzanie

Pomimo tego, że dostępne źródła nie potwierdzają jakoby dodatek nasion chia do diety powodował skuteczniejsze odchudzanie, warto wspomnieć, że jedno z badań wykazało, że wprowadzenie do żywienia koktajlu na bazie nasion, przy równoczesnym zredukowaniu diety o 500 kcal od zapotrzebowania całkowitego, poprawia tolerancję glukozy, zmniejsza stężenie triglicerydów oraz białka CRP (w porównaniu do grupy kontrolnej nie otrzymującej koktajlu), a ponadto generuje powstawanie uczucia sytości. Nic oczywiście nie zastąpi odpowiednio zbilansowanej diety, ale fakt ten pozwala na dalsze rozważania w temacie możliwości wykorzystania nasion chia w codziennym jadłospisie.

Przygotowanie nasionek chia wydaje się łatwiejsze niż przyrządzenie siemienia lnianego. Podczas gdy siemię trzeba za każdym razem przed podaniem zmielić, nasionka chia wystarczy zalać dowolnym płynem (np. mlekiem albo owocowym smoothie) i odstawić, aż „skleikują”.

Piśmiennictwo:

  1. Dąbrowski G., Skrajda M., 2015, Nasiona szałwii hiszpańskiej (Salvia hispanica L.) jako źródło składników wykazujących dobroczynny wpływ na ludzki organizm, Journal of Education, Health and Sport, 5 (9), 337-350
  2. Franklin A., Hongu N., 2016, Chia Seeds, College of Agriculture & Life Science, Cooperative Extension, az1692, 1-5
  3. Kargulewicz A. i wsp., 2016, Ziarna chia jako wartościowy produkt racjonalnej diety – zastosowanie w profilaktyce chorób metabolicznych, Pielęgniarstwo Polskie, 1 (59), 87-90

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • L-karnityna – co to za związek i jak działa? Kiedy sięgnąć po preparaty z karnityną?

    L-karnityna to tzw. substancja witaminopodobna, pełniąca ważne dla funkcjonowania organizmu role. Pobieramy ją z pożywieniem w produktach mięsnych i mlecznych, jednak przede wszystkim jest ona syntetyzowana w organizmie. Czym zatem jest karnityna i jaki jest sens jej suplementacji? 

  • Adaptogeny – Rhodiola rosea – czym jest i jak działa? Właściwości, zastosowanie i przeciwwskazania do stosowania różańca górskiego

    Preparaty z rożeńca górskiego są polecane w okresie zwiększonej pracy umysłowej oraz wyższego narażenia na stres. Jego suplementacja jest wskazana także podczas przesilenia wiosennego, które często objawia się nadmierną sennością, zmianami depresyjnymi lub ogólną apatią. Rhodiola rosea jest bogata w związki, takie jak rozawina, rozaryna i solidorozyd, czyli substancje obniżające napięcie i korzystanie wpływające na pracę układu nerwowego. Które preparaty z adaptogenem wybrać, jaka jest dzienna zalecana dawka różeńca górskiego i czy rhodiola rosea należy przyjmować na czczo? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Guma arabska (E414) – właściwości i zastosowanie. Jak guma akacjowa wpływa na zdrowie?

    Guma arabska to substancja o niezwykle uniwersalnym zastosowaniu: spotkamy ją zarówno w produktach spożywczych i w farmaceutykach, jak również w klejach i farbach. Czym jest i jakie ma właściwości? Czy jest dla nas zdrowa? A może jej obecność na liście dodatków do żywności powinna nas niepokoić? Poznajmy najciekawsze fakty. 

  • Adaptogeny – Żeń-szeń – czym jest i jak działa? Właściwości, zastosowanie i przeciwwskazania do stosowania

    Żeń-szeń, nazywany również ginsengiem lub wszechlekiem, jest jednym z najlepiej opisanych adaptogenów. Według medycyny chińskiej powinno się stosować go jedynie w miesiącach zimowych. Żeń-szeń wpływa na poprawę funkcji kognitywnych (poznawczych), poprawia samopoczucie i pamięć, łagodzi stres oraz działa korzystanie na skórę i potencję seksualną. Na rynku można kupić wiele preparatów z żeń-szeniem, zarówno w formie tabletek, kapsułek czy płynnych ekstraktów. Który preparat z żeń-szeniem wybrać, jaka jest dzienna zalecana dawka tego adaptogenu oraz w jakiej porze dnia należy zażywać ten suplement? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Bromelaina – jak działa i jakie ma właściwości? Na co pomoże bromelina?

    Fitoskładniki, czyli substancje aktywne biologicznie pochodzenia naturalnego, niezwykle często wykazują pozytywne oddziaływanie na organizm ludzki. Zwracanie się ludzkości w stronę natury sprawia, że coraz więcej z nich staje się obiektem rzetelnych badań naukowych. Tym samym niejednokrotnie potwierdzone zostają przesłanki ich stosowania w ludowej medycynie. Co więcej, dokładne badania właściwości fitoskładników sprawiają, że stają się użyteczne w różnorodnych gałęziach przemysłu. Idealnym przykładem takiej substancji jest bromelaina. Pozyskiwana z ananasów, a stosowana między innymi w medycynie, kosmetyce, przemyśle spożywczym oraz tekstylnym. Jak działa i dlaczego jest tak wszechstronnie używana? Kiedy warto ją suplementować? Podpowiadamy! 

  • Witamina K – funkcje w organizmie i skutki niedoboru u dzieci i dorosłych. Witamina K dla noworodka

    Witamina K to tak naprawdę grupa witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, które odgrywają istotną rolę w procesie krzepnięcia krwi, metabolizmie kości i regulacji poziomu wapnia we krwi. Wyróżnia się witaminę K1 (filochinon), występującą w zielonych warzywach oraz witaminę K2 (menachinon), która jest syntezowana w układzie pokarmowym. Jakie są przyczyny i objawy niedoboru witaminy K? Dlaczego podaje się ją noworodkom tuż po urodzeniu?

  • Kreatyna – właściwości, działanie, efekty. Jak ją dawkować?

    Kreatyna – jakie pełni funkcje? Czy ma potencjał, aby stać się suplementem kojarzonym nie tylko z odżywkami dla sportowców? Czym różnią się jej formy? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdziecie w poniższym artykule.

  • Witamina A – rola w organizmie, źródła, suplementacja

    Witamina A to nazwa grupy związków chemicznych, która odnosi się do rozpuszczalnych w tłuszczach retinoidów (m.in. retinolu) i niektórych karotenoidów (np. beta-karotenu). Witamina A wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego, narządu wzroku, układu rozrodczego, a także na stan skóry (ma silne właściwości antyoksydacyjne). Niedobór witaminy A może prowadzić do poważnych komplikacji zdrowotnych, takich jak kłopoty ze wzrokiem. W jakich produktach szukać witaminy A?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij