Ćwiczenia nie chronią przed zgubnymi skutkami siedzącego trybu życia

Zdaniem kanadyjskich naukowców, regularne, codzienne ćwiczenia to za mało, żeby zniwelować ryzyko zdrowotne związane z częstym spędzaniem czasu za biurkiem. Dla zachowania zdrowia powinniśmy siedzieć nie więcej niż 5 godzin w ciągu dnia.

Naukowcy z Toronto Rehabilitation Institute zanalizowali pod tym katem 47 badań w poszukiwaniu zależności między siedzącym trybem życia a cukrzycą i zachorowalnością na nowotwory. Jak się okazało, u osób siedzących  przez 12 godzin dziennie (w pracy, w domu, w samochodzie) ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2 wzrasta aż o 90 proc. Z kolei w przypadku nowotworów spędzający w tej pozycji większość dnia są bardziej narażeni na wystąpienie raka piersi, jajnika, endometrium oraz jelita grubego.  Naukowcy dowiedli również, że regularne, nawet codzienne ćwiczenia, nie chronią przed podwyższonym ryzykiem zachorowania na wspomniane choroby, choć jest ono mniejsze niż w przypadku osób unikających aktywności w jakiejkolwiek formie.

Zdaniem badaczy dla zachowania zdrowia powinniśmy spędzać  w pozycji siedzącej nie więcej niż 5 godzin dziennie, co chociażby w przypadku pracy biurowej niestety nie jest możliwe. W tej sytuacji powinniśmy zadbać nie tylko o codzienną aktywność fizyczną, ale również o opuszczanie biurka co najmniej raz na pół godziny, chociażby na kilka minut, żeby przejść się po biurze. Gdy stoimy, mięśnie są zmuszone do intensywnej pracy, żeby utrzymać sylwetkę w pionie, co wpływa również na zachowanie prawidłowego metabolizmu. W domu także powinniśmy zastąpić relaks na kanapie aktywnym wypoczynkiem na przykład ćwiczeniami przed telewizorem i na bieżąco dążyć do redukcji czasu spędzanego na siedząco.

Źródło: PAP


Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus