×
DOZ.PL Darmowa
aplikacja
DOZ.pl
Zainstaluj

Właściwości suszonych owoców

Większość osób jada je raz do roku w kompocie z suszu na święta Bożego Narodzenia, ale warto uczynić je stałym składnikiem diety. Choć są bardzo kaloryczne oraz zawierają sporo cukru, suszone figi, morele czy daktyle to jedna z najzdrowszych słodkich przekąsek, która nie tylko szybko zaspokoi głód, ale też poprawi trawienie, układ sercowo-naczyniowy, ogólną odporność i zwalczy wysokie ciśnienie.

Figi na regulację trawienia

Suszone figi powstające z zielonej odmiany owocu regulują procesy trawienne i zapobiegają zaparciom za sprawą dużej zawartości błonnika. Ten składnik wpływa również na obniżenie poziomu cholesterolu we krwi. Owoce zawierają sporą dawkę potasu, dzięki czemu chronią przed nadciśnieniem, a także cynku, który poprawia pracę układu hormonalnego oraz tarczycy. Wśród innych prozdrowotnych właściwości fig można wymienić unormowanie pracy naczyń krwionośnych, przeciwdziałanie hemoroidom, zwalczanie drobnoustrojów oraz odtruwanie.

Morele poprawiające kondycję paznokci

Morele to jedne z najsmaczniejszych bakalii. Są bogate w beta-karoten, czyli prowitaminę A, której zawdzięczają nie tylko intensywny kolor, ale również pozytywny wpływ na kondycję skóry i paznokci ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki przeciwtrądzikowej.

W suszonych morelach można znaleźć rzadko spotykany bor, czyli bardzo ważny „kobiecy” minerał, który pozwala zachować właściwy poziom estrogenów i zapobiega utracie wapnia (sprawdzają się w profilaktyce schorzeń kości). Obniżają ciśnienie krwi i poprawiają pracę serca, a także odkwaszają organizm. Są polecane jako składnik diety anemików, a także osób ze schorzeniami oczu.

Daktyle zwalczające ból

Daktyle to świetne źródło łatwo przyswajalnych cukrów prostych — sprawdzają się jako energetyczna i zdrowa przekąska w czasie treningu. Suszone są też bardzo sycące, więc już kilka owoców powinno zaspokoić nagły głód. Ich unikatową cechą jest zdolność do łagodzenia bólu, zwłaszcza głowy, ponieważ zawierają dużo salicylanów będących podstawowym składnikiem aspiryny. Z tego względu wykazują również właściwości antyzakrzepowe — rozrzedzają krew. Są bogate w potas i sprzyjający trawieniu błonnik. Wykorzystywane do celów kosmetycznych wykazują silne właściwości regenerujące oraz odmładzające, dzięki czemu można je znaleźć w kosmetykach przeciwzmarszczkowych.

Gruszki dobre na infekcje

Gruszki najczęściej są jadane na surowo, w ciastach lub jako dodatek do mięs. Suszone to równie smaczna przekąska, po którą warto sięgnąć nie tylko w czasie przygotowywania świątecznego kompotu z suszu. Stanowią dobre źródło błonnika, witamin: A, C, z grupy B, a także PP. Zawierają dużo potasu oraz wapń, żelazo, magnez, sód, bor i jod, który wspomaga funkcjonowanie tarczycy.

Suszone gruszki warto jeść w razie infekcji, ponieważ wykazują działanie przeciwgorączkowe. Podobnie jak żurawina, pomagają przy zapaleniach dróg moczowych i wspierają leczenie kamicy nerkowej. Wbrew powszechnemu przekonaniu nie są ciężkostrawne, ale jedzone w nadmiarze mogą wykazywać działanie przeczyszczające.

Rodzynki pełne przeciwutleniaczy

Choć w smaku zupełnie go nie przypominają, pod względem zdrowotnym rodzynki wykazują podobne właściwości do wina. Tak samo jak trunek, powstające z winogron zawierają sporo przeciwutleniaczy, w tym resweratrol, któremu przypisuje się bardzo silne działanie przeciwnowotworowe. Jedzenie rodzynek wpływa również korzystnie na pracę płuc, żołądka oraz jelit. Zawarty w nich fosfor obniża ciśnienie, jod poprawia pracę tarczycy, bor stymuluje pamięć oraz zapobiega utratom wapnia, a witaminy A, C, E polepszają wygląd skóry i paznokci, a także wzmacniają organizm. Mimo tego, że są bardzo słodkie, nie niszczą zębów, ponieważ są w nich obecne składniki antybakteryjne zwalczające drobnoustroje, które atakują jamę ustną.


Podziel się: