×
DOZ.PL Darmowa
aplikacja
DOZ.pl
Zainstaluj

Krokomierz — zadbaj o formę i zdrowie!

Jeżeli nie jesteś fanem siłowni, sportów kontaktowych, nie kręci cię też wizja spędzania godzin na bieżni i wpatrywanie się w ekran telewizora, chodzenie może być przyjemną alternatywą. Spacery to świetna forma spędzania wolnego czasu z równoczesnym dbaniem o swoją formę oraz zdrowie. Niemniej jednak, jak w każdym innym sporcie, warto kontrolować swoje postępy. W tym celu przydatny może okazać się krokomierz.

Krokomierz (in. pedometr) to niewielkie urządzenie pozwalające na wygodne monitorowanie liczby wykonanych kroków, a dzięki temu umożliwiające także mierzenie przebytego dystansu, zarówno podczas spokojnego spaceru, marszu, jak i biegu. Ten niepozorny gadżet może być świetnym narzędziem motywacyjnym. W prosty sposób świadomie zwiększysz dzienną dawkę ruchu.

Jak działa krokomierz?

krokomierz

Zasada działania krokomierza jest bardzo prosta. Podczas chodzenia środek ciężkości człowieka przemieszcza się w naturalny sposób. Specjalne kowadełko umieszczone w czujniku „rusza się’’ wraz z nim. Następnie informacja o wykonanym ruchu przetwarzana jest przez układ cyfrowy. Mimo prostej budowy wynik uzyskany w urządzeniu jest dość wiarygodny, ponieważ błąd pomiaru mieści się w granicach 2-5%. Nie ma zatem większego wpływu na efektywne monitorowanie postępów.

Jakie funkcje ma krokomierz?

mężczyzna korzystający z krokomierza

Nowoczesne krokomierze oprócz najbardziej oczywistej funkcji, jaką jest zliczanie kroków, mogą posiadać szereg innych. Po uprzednim wprowadzeniu średniej długości kroku, urządzenie może obliczyć przebyty w ciągu dnia dystans, wyliczyć ilość spalonych w trakcie marszu kalorii. Zegar, alarm, stoper czy nawet radio to dodatkowe gadżety zwiększające atrakcyjność urządzenia.

Krokomierz — korzyści dla zdrowia

  • Wbrew pozorom wielu ludzi w ciągu dnia nie pokonuje zalecanej ilości kroków. Korzysta z wind, ruchomych schodów, parkuje jak najbliżej pracy czy centrum handlowego. Warto sprawdzić czy problem ten nie dotyczy również ciebie.

  • Przez proste zwiększenie długości pokonywanego w ciągu dnia dystansu możesz pozytywnie wpłynąć na stan swojego zdrowia i zapobiec licznym chorobom, w tym np. cukrzycy czy nadciśnieniu.
  • Stałe monitorowanie liczby kroków pozwala na wyznaczanie sobie codziennie celu i stopniowe zwiększanie dystansu. Jeżeli dołączysz do tego dziennik, w którym będziesz zapisywać codzienne postępy, chodzenie może stać się doskonałym treningiem. Z krokomierza możesz korzystać zarówno w ciągu dnia, jak i podczas zaplanowanego treningu (np. joggingu).

Jeżeli zdecydujesz się na zakup krokomierza (nie jest to urządzenie drogie, najtańsze kosztuje niecałe 10 złotych), możesz podjąć wyzwanie pokonania 10 000 kroków w ciągu dnia. Dla osób prowadzących siedzący tryb życia początkowo jest to zazwyczaj nieosiągalne. W takim przypadku najlepiej jest stopniowo zwiększać liczbę kroków, np. o 300-500 dziennie. 

Jeśli jesteś osobą pracującą przy biurku, przy komputerze, gdy zaczniesz korzystać z krokomierza możesz być zaskoczony, jak mała jest twoja dzienna aktywność. Ten prosty pomiar może skłonić wielu ludzi do refleksji, która będzie stanowić bodziec początkujący pożyteczne zmiany w dotychczasowym stylu życia.


Podziel się: