Ćwiczysz? Pamiętaj o nawodnieniu!
Justyna Bielecka

Ćwiczysz? Pamiętaj o nawodnieniu!

Woda stanowi 60-70% masy ciała. Woda wypełnia wszystkie tkanki organizmu. Krew w ponad 80% składa się z wody, kości zaś w 10%.

Dokładna jej ilość zależy od naszego wieku, płci oraz zawartości tłuszczu w organizmie. Ciała osób starszych, kobiet oraz otyłych zawierają  mniej wody w porównaniu z dziećmi i młodymi osobami.

Funkcje wody

Woda jest bardzo dobrym rozpuszczalnikiem dla znacznej części związków chemicznych. Jest również środkiem transportu – rozprowadza składniki odżywcze, a także odprowadza produkty uboczne przemiany materii. Usuwa z organizmu produkty toksyczne, uczestniczy również w trawieniu oraz reguluje temperaturę ciała (poprzez pot i parowanie z powierzchni ciała).

Zapotrzebowanie

Przeciętny człowiek potrzebuje około 2,5 litrów wody na dobę. Ilość ta może ulec zmianie na skutek zmian temperatury otoczenia, wieku, klimatu oraz podejmowanego wysiłku fizycznego czy stanu zdrowia.

W jaki sposób ciało kontroluje poziom wody w organizmie?

Regulacja gospodarki wodnej organizmu następuje poprzez uczucie pragnienia (które uruchamia podwzgórze) oraz czynności nerek, które kontrolują wydalanie cieczy.

Bilans wodny dorosłego człowieka*

Żródła wody

Wydalanie wody

Z napojów 1,5 l Z moczem 1,5 l
Z pożywienia stałego 1 l Z kałem 0,15 l
Z procesów spalania (woda metaboliczna* 0,3 l) Z potem 0,6 l
Z wydychanym powietrzem 0,55 l
Razem – 2,8 l Razem – 2,8 l

*Woda metaboliczna – organizm wytwarza niewielką ilość wody podczas spalania w komórkach składników pokarmowych. 

Biografia:

Helena Ciborowska, Anna Rudnicka "Żywienie zdrowego i chorego człowieka" Wydawnictwo Lekarskie PZWL

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Zadbaj o dłonie przy komputerze

    Coraz więcej ludzi pracuje regularnie przy komputerze. Dłonie spędzają na klawiaturze i myszce większość dnia.

  • Nie bój się ćwiczyć z chorobą niedokrwienną

    Ćwiczenia odgrywają ważną rolę zarówno w zapobieganiu jak i rehabilitacji wielu chorób serca. Mogą one mieć pozytywny wpływ na wiele czynników ryzyka chorób serca takich jak nadciśnienie tętnicze, podwyższony poziom cholesterolu, cukrzyca czy nadwaga.

  • Jedz błonnik, zadbaj o jelita

    Błonnik nierozpuszczalny w wodzie (inaczej włókno pokarmowe), jest odporny na działanie enzymów trawiennych i pełni wiele funkcji w naszym organizmie, m.in. reguluje poziom kwasu solnego w żołądku i wpływa na wydzielanie hormonów układu pokarmowego (gastryny). To nie jedyne jego zalety, stanowi bowiem dobre podłoże dla rozwoju właściwej flory bakteryjnej jelit, jest zatem niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego.

  • Obawy przed noszeniem soczewek

    Osoby, które nigdy jeszcze soczewek nie nosiły, często mają pewne, zazwyczaj nieuzasadnione obawy. Pomagamy je rozwiać.

  • Nie daj się ograniczyć okularom. Noś kontakty!

    Ile razy musiałeś rezygnować z uprawiania sportu w obawie o to, że w trakcie ćwiczeń twoje okulary spadną lub ulegną uszkodzeniu? Od momentu wynalezienia soczewek kontaktowych wady wzroku przestały być już problemem dla sportowców. Ty również nie daj się ograniczyć okularom. Załóż soczewki i ciesz się pełną swobodą ruchu.

  • Jak gorączka wpływa na organizm?

    Czujesz, że twoje czoło jest rozpalone, a ciało przechodzą lodowate dreszcze? Dowiedz się co się dzieje z twoim organizmem podczas gorączki.

  • Jak schudnąć przed sylwestrem?

    Jeżeli w święta zdarzyło ci się zjeść troszkę za dużo, masz jeszcze kilka dni, żeby wrócić do formy i zmieścić się w sylwestrowej kreacji. Jak ratować się, jeżeli za bardzo sobie w święta pofolgowaliśmy?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij