Kolagen w proszku na drewnianej łyżce, w tle kolagen w miseczce
Alicja Świątek

Kolagen w proszku – czym jest i jak stosować?

Kolagen w proszku jest jedną z postaci suplementów diety zawierających hydrolizowany kolagen. Peptydy kolagenowe naturalnie występują w organizmie człowieka – w skórze, kościach, ścięgnach i tkankach łącznych. Kolagen pozyskiwany jest najczęściej ze źródeł zwierzęcych: skóry, kości, tkanek krów, świń, ryb. W procesie hydrolizy kolagen jest rozkładany do mniejszych peptydów, które są łatwiej wchłaniane i przyswajane przez organizm. Kolagen w proszku stanowi suplement diety rekomendowany zazwyczaj w celu poprawy stanu skóry, włosów, paznokci, stawów i kości.

Kolagen w proszku należy stosować zgodnie z zaleceniami producenta zamieszczonymi w ulotce lub na etykiecie. Rekomendowana dawka może się różnić w zależności od produktu i zawartości substancji czynnej. Proszek kolagenowy można rozpuścić w wodzie, soku, koktajlu, jogurcie lub innym płynie. Może stanowić dodatek do smoothie wraz z owocami, będącymi źródłem witaminy C, które zwiększą efektywność produktu. W celu osiągnięcia pożądanych rezultatów kolagen w proszku należy przyjmować regularnie.

  1. Czym jest czysty kolagen w proszku? Jak działa?
  2. Rodzaje kolagenu w proszku
  3. Kolagen wołowy w proszku – własciwości
  4. Kolagen rybi w proszku – właściwości
  5. Jak pić kolagen w proszku?
  6. Z czym pić kolagen w proszku?
  7. Jaki jest najlepszy kolagen w proszku?

Czysty kolagen w proszku – co to jest i jak działa?

Kolagen jest kluczowym elementem budulcowym tkanki łącznej, odpowiedzialnym za utrzymanie jej integralności, właściwej struktury ścięgien, stawów, kości i skóry. Wraz z wiekiem produkcja naturalnego kolagenu w organizmie ulega obniżeniu, co prowadzi z kolei do pierwszych zmarszczek, zmniejszenia jędrności skóry oraz może przyczynić się do powstania uszkodzeń kostno-stawowych i ograniczonej ruchomości stawów. Z tego powodu po 30. roku życia warto rozpocząć jego suplementację. Przyjmowanie kolagenu w proszku może pomóc zachować dobrą kondycję kości i stawów, zwiększyć gęstość skóry, spowolnić powstawanie zmarszczek oraz ograniczyć widoczność już istniejących. Kolagen w proszku jest składnikiem suplementów o charakterze anti-aging oraz preparatów wspomagających w profilaktyce i terapii uszkodzeń aparatu ruchowego.

Sprawdź, jaki kolagen w proszku do picia, tabletkach i kapsułkach znajdziesz na DOZ.pl

Rodzaje kolagenu w proszku

W aptekach dostępne są rozmaite formy kolagenu w proszku, które różnią się źródłem pochodzenia, zawartością substancji aktywnych oraz występowaniem dodatkowych składników.

W zależności od pochodzenia wyróżnia się następujące rodzaje kolagenu w proszku:

  • Kolagen wołowy – pozyskiwany jest od krów, z takich części jak kości, skóra czy ścięgna. Ten rodzaj kolagenu zawiera głównie kolagenu typu I (składnik budulcowy skóry i więzadeł, nadaje wytrzymałość tkance łącznej), a kolagen typu III (element skóry właściwej, tkanek wątroby, płuc, śledziony i naczyń krwionośnych) występuje w mniejszych ilościach. Zarówno kolagen typu I, jak i III współtworzą tkankę łączną. W chrząstkach stawowych występuje także kolagen typu II (obecny w tkance szklistej (ok. 80%), nabłonku rogówki oraz chrząstkach).
  • Kolagen rybi (morski) – jest pozyskiwany z ości, skóry i łusek ryb, krewetek, homarów i innych owoców morza. Kolagen morski jest źródłem kolagenu typu I, wpływającego korzystnie na stan włosów, skóry, paznokci, kości i stawów.
  • Kolagen wieprzowy – uzyskuje się go ze skóry, chrząstek, ścięgien i kości świń. Jest częstym składnikiem produktów spożywczych, takich jak galaretki, wędliny i inne produkty garmażeryjne. Zawiera głównie kolagen typu I, a w mniejszej ilości również III.
  • Kolagen drobiowy – otrzymuje się go z różnych części drobiu, takich jak skóra, ścięgna, chrząstki, kości, głównie z kur lub indyków. Kolagen drobiowy jest bogaty w kolagen typu II, występujący w chrząstkach stawowych, którym nadaje elastyczność i wytrzymałość, co umożliwia prawidłowe funkcjonowanie stawów.
  • Kolagen roślinny – jest pozyskiwany z alg i ekstraktów z roślin strączkowych. Otrzymuje się go przy użyciu metod biotechnologicznych. Kolagen roślinny jest alternatywnym źródłem kolagenu dla wegan i wegetarian.

Zazwyczaj w suplementach z kolagenem w proszku występuje kolagen hydrolizowany. W wyniku procesów enzymatycznych uzyskano mniejsze, łatwiej przyswajalne peptydy kolagenowe. Produkty z kolagenem w proszku mogą być jednoskładnikowe lub zawierać dodatkowe składniki zwiększające efektywność działania preparatu, jak witamina C, cynk czy kwas hialuronowy.

Kolagen wołowy w proszku

Kolagen wołowy w proszku otrzymywany jest z kości, skóry i ścięgien krów. Ten rodzaj kolagenu zawiera głównie kolagen typu I oraz w mniejszym stopniu kolagen typu III. Zarówno kolagen typu I, jak i III współtworzą tkankę łączną. W chrząstkach stawowych występuje także kolagen typu II. W skórze i kościach znajduje się głównie kolagen typu I, z kolei kolagen typu III występuje przede wszystkim w skórze, zapewniając jej elastyczność.

Kolagen rybi w proszku

Kolagen morski w proszku jest pozyskiwany z ości, skóry oraz łusek ryb, krewetek i homarów, a także innych organizmów zaliczanych do owoców morza. Kolagen morski jest źródłem kolagenu typu I, wpływającego korzystnie na stan włosów, skóry, paznokci, kości i stawów.

Powiązane produkty

Jak pić kolagen w proszku?

Kolagen w proszku przed użyciem należy rozpuścić w dowolnym płynie, jak woda, sok, jogurt czy koktajl. Kolagen w proszku można przyjmować o dowolnej porze dnia. Należy jednak dodać, że producenci rekomendują przyjmowanie suplementu rano lub wieczorem, najlepiej przed jedzeniem. Dlaczego? Wskazuje się na proces zwiększenia wchłaniania składnika aktywnego.

W zależności od potrzeb i stanu organizmu zalecana dawka kolagenu może się różnić. W przypadku kolagenu typu I przeważnie zalecane jest stosowanie od 5 g do 10 g kolagenu na dobę. Dla kolagenu typu II, wskazanego we wspomaganiu regeneracji chrząstki i stawów, zwykle rekomenduje się przyjmowanie minimum 40–1200 mg na dobę. Przed zastosowaniem produktu warto zapoznać się z zaleceniami producenta dla danego suplementu. Dla uzyskania jak najlepszych rezultatów kluczowa jest regularność i przestrzeganie zalecanego dawkowania dla stosowanej kuracji.

W przypadku uczulenia na ryby, skorupiaki i owoce morza nie należy stosować kolagenu morskiego.

Nie ma jednoznacznych wskazań co do długości stosowania kolagenu w proszku. Po osiągnięciu oczekiwanych rezultatów warto jednak wprowadzić przerwę w suplementacji, aby ocenić, czy nadal potrzebna jest terapia wspomagająca kolagenem.

Z czym pić kolagen w proszku?

Kolagen w proszku można spożywać z różnymi płynami – wodą, sokiem, kompotem, jogurtem czy smoothie.

Nie należy rozpuszczać kolagenu w proszku w gorących napojach, jak kawa czy herbata, ponieważ wysoka temperatura może prowadzić do denaturacji białek tworzących kolagen. Najkorzystniej rozpuszczać kolagen w chłodnych lub letnich płynach.

Niektóre substancje mogą wpłynąć korzystnie na wchłanianie kolagenu. Witamina C jest kluczowa w syntezie i utrzymaniu struktury kolagenu, a także poprawia jego przyswajalność. Dodanie do koktajlu z kolagenem witaminy C lub surowców będących jej źródłem (jak papryka, natka pietruszki czy owoce cytrusowe) może znacznie poprawić efekty kuracji. Witamina E może wspomóc wchłanianie oraz produkcję kolagenu w organizmie, dlatego warto dodawać zdrowe oleje roślinne lub orzechy podczas suplementacji kolagenu. Jednoczesne przyjmowanie kolagenu i kwasu hialuronowego może wspomóc poprawę wyglądu skóry oraz stan i funkcjonowanie elementów aparatu ruchu. Najczęściej suplementy diety z kolagenem w swoim składzie zawierają także wyżej wymienione elementy, niemniej zawsze warto zwrócić uwagę na etykietę produktu, wybierając ten kompletny, najlepszy preparat.

Najlepszy kolagen w proszku – jaki wybrać?

Wybierając suplement z kolagenem w proszku, warto zwrócić uwagę na zawartość i rodzaj kolagenu. Typ I kolagenu wskazany jest szczególnie we wspomaganiu stanu włosów, skóry i paznokci. Typ II kolagenu będzie pomocny w dolegliwościach kostno-stawowych. Dostępne są różne formy kolagenu – tabletki, proszek, kapsułki, płyn – spośród których można wybrać najwygodniejszą postać do regularnego stosowania. Jakościowy najlepszy kolagen powinien mieć certyfikaty potwierdzające tę jakość. Obecność dodatkowych składników w suplemencie z kolagenem, jak witamina C, E, cynk (glukonian cynku), kwas hialuronowy, glukozamina czy miedź, może wspomóc skuteczność terapii.

  1. K. Świąder, I. Kośla, Dietary Supplements Containing Collagen – Analysis and Availability on the Polish Market, yadda.icm.edu.pl [online] https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-d0f7a6e9-584c-4494-9f0f-3fee2be04bc5 [dostęp:] 1.08.2023.
  2. I. Radziejewska-Choma, Kolagen pod lupą, radziejewska.pl [online] https://radziejewska.pl/uploads/pdf/Publikacja_14/Kolagen.pdf [dostęp:] 1.08.2023.
  3. M. Gauza, L. Kubisz, J. Przybylski, Właściwości preparatów kolagenowych ze skór ryb pozyskiwanych metodą kwaśnej hydratacji, jms.ump.edu.pl [online] https://jms.ump.edu.pl/uploads/2010/3/157_3_79_2010.pdf [dostęp:] 1.08.2023.
  4. M. J. Jabłońska, Wpływ doustnej suplementacji kolagenu na kondycję skóry, lekwpolsce.pl [online] https://lekwpolsce.pl/download.php?dokid=60b0d7083ba92&preview=1 [dostęp:] 1.08.2023.
  5. K. Wernicka-Błaszak, Kolagen rybi czy wołowy? Jaki suplement z kolagenem wybrać?, nukleotydydietetyczne.pl [online] https://nukleotydydietetyczne.pl/kolagen-rybi-czy-wolowy-jaki-suplement-z-kolagenem-wybrac/ [dostęp:] 1.08.2023.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Hormonalna terapia zastępcza (HTZ) – co to jest? Skutki uboczne

    Menopauza jest jednym z przełomowych etapów w życiu kobiety. Charakterystyczne dla tego okresu jest pojawienie się wczesnych łagodnych objawów oraz tych bardziej poważnych, mogących skutkować zmianami w funkcjonowaniu układu krwionośnego, nerwowego oraz kostnego. Jednym ze sposobów spokojnego przejścia przez okres menopauzy jest hormonalna terapia zastępcza (HTZ). Jakie są najlepsze metody hormonalnej terapii zastępczej? Czy HTZ może powodować tycie oraz czy terapia może zwiększyć ryzyko zachorowania na raka piersi? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • SPF i PPD – co określają te współczynniki? Jak prawidłowo stosować kremy z filtrami przeciwsłonecznymi?

    Latem powinniśmy korzystać z preparatów zawierających filtry UV, które chronią przed oparzeniami słonecznymi, zapobiegają wczesnym oznakom starzenia się i zmniejszają ryzyko zachorowania na raka skóry. Jak one właściwie działają? Jak wybrać odpowiedni filtr przeciwsłoneczny? Co oznaczają symbole na etykietach?

  • Suplementacja przy insulinooporności

    Insulinooporność jest zaburzeniem metabolizmu, które może zamienić się w poważną chorobę, która obecnie może dotyczyć nawet 2 milionów Polaków. Przyczynia się do tego przede wszystkim siedzący tryb życia, przetworzona, wysokoenergetyczna żywność, a także przewlekły stres wpływający na nasze zachowania żywieniowe – „zajadanie” problemów. Insulinooporność nie musi być leczona, niemniej jeśli na czas nie zareagujemy zmianą dotychczasowego stylu życia, może przerodzić się w pełnoobjawowe schorzenie – cukrzycę. Cennym elementem uzupełniającym dietoterapię może być racjonalna, przemyślana suplementacja. Jakie składniki szczególnie wspierają zdrowie metaboliczne?

  • Suplementacja w Hashimoto – jak wpływają na to nutraceutyki?

    Hashimoto, a raczej autoimmunologiczne zapalenie tarczycy, jest coraz powszechniej diagnozowanym schorzeniem. Mówimy o nim wtedy, gdy nasz układ odpornościowy atakuje tarczycę. W chorobie tej może dojść zarówno do podwyższonej czynności gruczołu, jak i normalnej lub obniżonej czynności. Hashimoto dotyka znacznie częściej kobiety niż mężczyzn. Wsparciem działania tarczycy, jak i całej terapii, może być racjonalna suplementacja w oparciu o składniki, których skuteczność potwierdzają wyniki badań naukowych.

  • Smart drugs – jak działają? Czy nootropy są bezpieczne?

    Ostatnio coraz głośniej o tzw. smart drugs. Są to leki nootropowe, stanowiące grupę niejednorodnych substancji pobudzających ośrodkowy układ nerwowy. Są one stosowane w leczeniu takich zaburzeń i chorób, jak ADHD, narkolepsja czy otępienie. Dzięki temu, że nootropy poprawiają zdolności poznawcze, m.in. pamięć i koncentrację, coraz więcej osób zaczęło stosować je bez wskazań medycznych. Czy to bezpieczna praktyka?

  • Zasady refundacji pieluchomajtek – aktualne wytyczne

    Nietrzymanie moczu lub kału dotyka wielu chorych, głównie osób starszych, z niepełnosprawnościami oraz chorobami nowotworowymi. Opieka nad pacjentem z tymi dolegliwościami generuje wysokie koszty. Dlatego warto znać zasady refundacji pieluchomajtek i innych wyrobów chłonnych: komu przysługuje, jak pozyskać zlecenie i gdzie je zrealizować. W artykule przedstawiamy najnowsze wytyczne.

  • Kolagen na stawy dla sportowców – jak wybrać najlepszy?

    Kolagen to białko budulcowe organizmu. Odgrywa ważną rolę w kontekście zdrowia naszych stawów. Sportowcy odbywający regularne i nierzadko niezwykle intensywne treningi powinni dbać o odpowiednią suplementację wspierającą regenerację organizmu. Kolagen jest jednym ze składników, które warto włączyć do regularnego spożycia. Jak działa kolagen na stawy? Ile kolagenu przyjmować, by wzmocnić stawy? Po jakim czasie suplementacji sportowcy zauważają wymierne efekty? Odpowiadamy!

  • Dlaczego warto się szczepić?

    Szczepienia są jednym z najważniejszych osiągnięć medycyny, które przyczyniły się do znacznego zmniejszenia liczby zachorowań i zgonów spowodowanych chorobami zakaźnymi. W dobie rozwijających się teorii spiskowych i dezinformacji warto zrozumieć, czym są szczepienia, jak działają i dlaczego są niezbędne dla zdrowia.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij