Rukola – charakterystyka. Właściwości i zastosowanie rokietty siewnej. Dlaczego warto jeść rukolę?
Maria Brzegowy

Rukola – charakterystyka. Właściwości i zastosowanie rokietty siewnej. Dlaczego warto jeść rukolę?

Rukola (rokietta siewna) to sałata o bardzo charakterystycznym smaku, ale też wielu prozdrowotnych właściwościach. Dlaczego warto włączyć rukolę do codziennej diety? Jak prawidłowo ją przechowywać i przyrządzać? Sprawdź nasze propozycje dań z wykorzystaniem rukoli. 

Rukola to jedna z sałat cieszących się sporą popularnością. W końcu, która pizzeria nie ma w swoim menu pizzy z dodatkiem świeżej rukoli lub sałatki z jej dodatkiem? Jakie wartości odżywcze posiada rukola? Do jakich potraw możemy ją wykorzystać i gdzie znalazła swoje zastosowanie? 

Rukola – wygląd, smak, uprawa 

Rukola to inaczej rokietta siewna (Eruca vesicaria (L.) Cav.), należąca do gatunku roślin jednorocznych z rodziny kapustowatych. Dziko rośnie m.in. w basenie Morza Śródziemnego, nad Morzem Czarnym, stąd też jest popularna w diecie śródziemnomorskiej.  

Rukola to odmiana sałaty z drobnymi, podłużnymi liśćmi o ciemnozielonym kolorze – jej łodyga może dorastać do nawet 60 cm. Roślina charakteryzuje się dość gorzkim, lekko pieprznym, choć dla niektórych – nieco orzechowym smakiem.  

Rokietta siewna jest rośliną łatwą w uprawie. Najlepszy okres na jej wysianie to czas od marca do września. Dojrzewa bardzo szybko, dlatego też plony można zbierać już po kilku tygodniach.  

Rukola – wartości odżywcze, kalorie i indeks glikemiczny rukoli 

Rukola, jak większość warzyw, charakteryzuje się niską wartością kaloryczną. 100 g sałaty dostarcza ok. 25 kcal, 3,4 g węglowodanów, 2,6 g białka oraz 0,7 g tłuszczu. Ponadto jest źródłem błonnika i witamin z grupy B, witaminy K, C oraz E.

Rukola to także skarbnica wielu cennych składników mineralnych, takich jak: magnez, potas, żelazo, wapń, cynk czy mangan. Warto również podkreślić, iż warzywo to posiada niski indeks glikemiczny, dzięki czemu będzie odpowiednie w diecie chorych na m.in. cukrzycę

Rukola – właściwości. Dlaczego warto ją jeść? 

Zdaniem ekspertów wysokie spożycie warzyw z rodziny Brassicaceae, do której zalicza się rukolę, ale także brokuły czy kapustę, wiąże się z mniejszą zapadalnością na choroby przewlekłe, w tym głównie na nowotwory. Działanie to jest ściśle związane z obecnością glukozynolanów. Do ich bioaktywnych produktów rozpadu należą izotiocyjaniany, które mają właściwości przeciwzapalne i przeciwnowotworowe.

Również i obecność składników o charakterze antyoksydacyjnym ma wpływ na profilaktykę chorób. Zalicza się do nich m.in. witaminę E oraz witaminę C, która dodatkowo ma także ogromny wpływ na budowanie odporności w naszym organizmie.  

Na co zwracać uwagę przy zakupie rukoli? 

Wybierając rukolę w sklepie, warto zwrócić przede wszystkim uwagę na kolor i jędrność liści. Te bowiem nie powinny być ani wyblakłe, ani zwiędłe. Świeża rukola będzie sypka, a liście intensywnie zielone. 

Jak przechowywać rukolę? Czy można ją mrozić? 

Rukolę zaleca się przechowywać w pojemnikach z zamknięciem. W pierwszej kolejności należy ją przebrać, umyć i wysuszyć. Następnie do pudełka wyłożonego ręcznikiem papierowym wkładamy umytą i wysuszoną rukolę. Tak zapakowane liście można przechowywać w lodówce do około tygodnia. Rukolę możemy również zamrozić. Po umyciu i dokładnym wysuszeniu (ważne, aby było w nich jak najmniej wilgoci) liście pakujemy w pojedyncze woreczki i usuwamy z nich jak największą ilość powietrza. Tak przygotowaną rukolę umieszczamy w zamrażarce z temperaturą utrzymaną na poziomie -18℃

Rukola – jak ją przyrządzać? Do jakich dań ją dodawać? Co można zrobić z rukoli? 

Rukola jest jednym z popularnych składników kuchni śródziemnomorskiej. Stanowi głównie dodatek do różnego rodzaju sałatek, zup, kanapek czy pizz. Idealnie komponuje się chociażby z serem mozzarella, fetą czy serem pleśniowym, a także z pomidorkami koktajlowymi. Spożywa się ją głównie na surowo, również w towarzystwie dobrej jakości oliwy z oliwek. 

Rukola – przeciwwskazania 

Rukoli nie powinny używać osoby stosujące leki na rozrzedzenie krwi, ze względu na sporą zawartość witaminy K. Ponadto występujący w rukoli sulforafan może mieć wpływ na wytwarzanie się uporczywych gazów, wzdęć i skurczów brzucha. Warto sprawdzić indywidualną tolerancję na ten produkt. Na rukolę powinny również uważać osoby z predyspozycjami do pojawienia się kamieni nerkowych ze względu na sporą zawartość szczawianów. 

Zdrowe przepisy z rukolą 

Sałatka z rukolą, serem pleśniowym, gruszką i sosem musztardowo- miodowym 

Sałatę i rukolę (w dowolnej ilości) umyj i ułóż na talerzu. Gruszkę i ser pleśniowy pokrój w paseczki i ułóż na sałacie. Posyp wszystko orzechami i prażonym słonecznikiem. Przygotuj sos na bazie oliwy z oliwek, musztardy, miodu i soku z cytryny, polej nim sałatkę. 

Śródziemnomorska, dietetyczna pizza sosem pomidorowym, mozzarella, pomidorkami cherry i rukolą 

Pełnoziarnistą tortillę posmaruj przecierem pomidorowym, ułóż na niej starty ser mozzarella, przekrojone na pół oliwki oraz pomidorki koktajlowe. Piecz w piekarniku w 180℃, aż do momentu zarumienienia się boków i roztopienia sera. Po wyjęciu posyp świeżymi listkami rukoli. 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Orkisz – wartości odżywcze i wpływ na zdrowie. Dlaczego warto go jeść?

    Należy do najstarszych gatunków pszenicy – ludzkości znany jest już od wielu wielu wieków. Obecnie wytwarza się z niego m.in. pieczywo, płatki, kasze, makarony oraz mąki. Kto powinien sięgać po produkty wytworzone z orkiszu? Dlaczego warto go jeść? 

  • Naturalne elektrolity – przegląd najlepszych produktów

    Elektrolity są to roztwory wodne posiadające ładunek elektryczny, może on być dodatni lub ujemny. Odpowiedni poziom elektrolitów jest bardzo istotnym elementem prawidłowego funkcjonowania organizmu. Elektrolity są obecne we wszystkich strukturach komórkowych żywego organizmu. Do naturalnych najważniejszych elektrolitów należą: sód, potas, wapń, magnez, chlorki i fosforany.

  • Imbir – jak i kiedy go jeść? Właściwości lecznicze, zastosowanie, przeciwwskazania

    Imbir to roślina o wielu właściwościach zdrowotnych. Wśród nich wymienia się m.in. pomoc w łagodzeniu bólu gardła, mdłości w czasie ciąży czy zgagi. Co więcej, imbir wspomaga trawienie i działa przeciwzapalnie. Na jego bazie tworzy się napoje, syropy czy olejki, ale spożywa się go również na surowo. Jakie jeszcze właściwości ma imbir? Jak go przechowywać? Komu odradza się regularne stosowanie imbiru?

  • Tran – właściwości. Czy tran wpływa na odporność?

    Tran to olej otrzymywany z dorsza atlantyckiego lub innych ryb dorszowatych (olej z wątroby rekina nie jest tranem, ma bowiem inny skład i inne właściwości). Tran zawiera witaminę D i A, a także kwasy omega-3 (DHA i EPA), które mają korzystny wpływ na układ odpornościowy, nerwowy oraz krwionośny. Kiedy stosować olej z wątroby dorsza? Jak wybrać najlepszy tran dla dziecka i dla osoby dorosłej?

  • Lecytyna sojowa (E322) – czym jest i gdzie ją znaleźć? Kiedy należy ją suplementować?

    Lecytyna jako apteczny preparat na pamięć znana jest każdemu, niezależnie od wieku: stosowana jest i przez studentów w trakcie sesji, i przez osoby starsze. Jakie jeszcze zastosowania można jej przypisać? Jakie ma właściwości i do czego służy lecytyna sojowa? Dowiedzmy się więcej. 

  • Glutation – czym jest? Co warto o nim wiedzieć?

    Rozwój nauki powoduje, że jesteśmy w stanie coraz częściej powiązać wybrane cząsteczki chemiczne z dobrym bądź złym stanem badanego organizmu lub wręcz z wybraną jednostką chorobową. Jedną z takich cząsteczek jest glutation. Co to jest? Kiedy zaleca się badać jego poziom? Czy ma właściwości prozdrowotne? Czy możemy wpłynąć na jego ilość w organizmie? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej.  

  • Serwatka – jak powstaje i czy jest zdrowa? Właściwości i zastosowanie serwatki

    Można powiedzieć, że podobnie jak jednostki wiele gałęzi przemysłu stara się zagospodarować coś, co niegdyś było uważane za odpad i tym samym ograniczyć liczbę wytwarzanych zanieczyszczeń, a nierzadko zwiększyć zyski. Świetnym tego przykładem jest serwatka. W przemyśle serowarskim stanowiąca odpad, w innych gałęziach przemysłu surowiec, z którego produkuje się preparaty białkowe, biodegradowalne tworzywa czy nawóz. Jakie inne zastosowania ma naturalna serwatka? Do czego możemy wykorzystać tę, która pozostanie po produkcji domowego sera? Czy jest zdrowa?  

  • Picie „twardej wody” jest korzystne dla zdrowia. Jakie są jej zalety?

    Utrudnia mycie rąk, pranie ubrań i powoduje wiele szkód w instalacjach wodno-kanalizacyjnych oraz urządzeniach gospodarstwa domowego, ale w kwestii nawadniania organizmu, tzw. twarda woda jest dobrym wyborem, zwłaszcza dla osób cierpiących na niedobory składników mineralnych. Według Światowej Organizacja Zdrowia nie ma ona negatywnego wpływu na zdrowie, wręcz przeciwnie może dostarczyć wielu korzyści.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij