Rukola – charakterystyka. Właściwości i zastosowanie rokietty siewnej. Dlaczego warto jeść rukolę?
Maria Brzegowy

Rukola – charakterystyka. Właściwości i zastosowanie rokietty siewnej. Dlaczego warto jeść rukolę?

Rukola (rokietta siewna) to sałata o bardzo charakterystycznym smaku, ale też wielu prozdrowotnych właściwościach. Dlaczego warto włączyć rukolę do codziennej diety? Jak prawidłowo ją przechowywać i przyrządzać? Sprawdź nasze propozycje dań z wykorzystaniem rukoli. 

Rukola to jedna z sałat cieszących się sporą popularnością. W końcu, która pizzeria nie ma w swoim menu pizzy z dodatkiem świeżej rukoli lub sałatki z jej dodatkiem? Jakie wartości odżywcze posiada rukola? Do jakich potraw możemy ją wykorzystać i gdzie znalazła swoje zastosowanie? 

Rukola – wygląd, smak, uprawa 

Rukola to inaczej rokietta siewna (Eruca vesicaria (L.) Cav.), należąca do gatunku roślin jednorocznych z rodziny kapustowatych. Dziko rośnie m.in. w basenie Morza Śródziemnego, nad Morzem Czarnym, stąd też jest popularna w diecie śródziemnomorskiej.  

Rukola to odmiana sałaty z drobnymi, podłużnymi liśćmi o ciemnozielonym kolorze – jej łodyga może dorastać do nawet 60 cm. Roślina charakteryzuje się dość gorzkim, lekko pieprznym, choć dla niektórych – nieco orzechowym smakiem.  

Rokietta siewna jest rośliną łatwą w uprawie. Najlepszy okres na jej wysianie to czas od marca do września. Dojrzewa bardzo szybko, dlatego też plony można zbierać już po kilku tygodniach.  

Rukola – wartości odżywcze, kalorie i indeks glikemiczny rukoli 

Rukola, jak większość warzyw, charakteryzuje się niską wartością kaloryczną. 100 g sałaty dostarcza ok. 25 kcal, 3,4 g węglowodanów, 2,6 g białka oraz 0,7 g tłuszczu. Ponadto jest źródłem błonnika i witamin z grupy B, witaminy K, C oraz E.

Rukola to także skarbnica wielu cennych składników mineralnych, takich jak: magnez, potas, żelazo, wapń, cynk czy mangan. Warto również podkreślić, iż warzywo to posiada niski indeks glikemiczny, dzięki czemu będzie odpowiednie w diecie chorych na m.in. cukrzycę

Rukola – właściwości. Dlaczego warto ją jeść? 

Zdaniem ekspertów wysokie spożycie warzyw z rodziny Brassicaceae, do której zalicza się rukolę, ale także brokuły czy kapustę, wiąże się z mniejszą zapadalnością na choroby przewlekłe, w tym głównie na nowotwory. Działanie to jest ściśle związane z obecnością glukozynolanów. Do ich bioaktywnych produktów rozpadu należą izotiocyjaniany, które mają właściwości przeciwzapalne i przeciwnowotworowe.

Również i obecność składników o charakterze antyoksydacyjnym ma wpływ na profilaktykę chorób. Zalicza się do nich m.in. witaminę E oraz witaminę C, która dodatkowo ma także ogromny wpływ na budowanie odporności w naszym organizmie.  

Na co zwracać uwagę przy zakupie rukoli? 

Wybierając rukolę w sklepie, warto zwrócić przede wszystkim uwagę na kolor i jędrność liści. Te bowiem nie powinny być ani wyblakłe, ani zwiędłe. Świeża rukola będzie sypka, a liście intensywnie zielone. 

Jak przechowywać rukolę? Czy można ją mrozić? 

Rukolę zaleca się przechowywać w pojemnikach z zamknięciem. W pierwszej kolejności należy ją przebrać, umyć i wysuszyć. Następnie do pudełka wyłożonego ręcznikiem papierowym wkładamy umytą i wysuszoną rukolę. Tak zapakowane liście można przechowywać w lodówce do około tygodnia. Rukolę możemy również zamrozić. Po umyciu i dokładnym wysuszeniu (ważne, aby było w nich jak najmniej wilgoci) liście pakujemy w pojedyncze woreczki i usuwamy z nich jak największą ilość powietrza. Tak przygotowaną rukolę umieszczamy w zamrażarce z temperaturą utrzymaną na poziomie -18℃

Rukola – jak ją przyrządzać? Do jakich dań ją dodawać? Co można zrobić z rukoli? 

Rukola jest jednym z popularnych składników kuchni śródziemnomorskiej. Stanowi głównie dodatek do różnego rodzaju sałatek, zup, kanapek czy pizz. Idealnie komponuje się chociażby z serem mozzarella, fetą czy serem pleśniowym, a także z pomidorkami koktajlowymi. Spożywa się ją głównie na surowo, również w towarzystwie dobrej jakości oliwy z oliwek. 

Rukola – przeciwwskazania 

Rukoli nie powinny używać osoby stosujące leki na rozrzedzenie krwi, ze względu na sporą zawartość witaminy K. Ponadto występujący w rukoli sulforafan może mieć wpływ na wytwarzanie się uporczywych gazów, wzdęć i skurczów brzucha. Warto sprawdzić indywidualną tolerancję na ten produkt. Na rukolę powinny również uważać osoby z predyspozycjami do pojawienia się kamieni nerkowych ze względu na sporą zawartość szczawianów. 

Zdrowe przepisy z rukolą 

Sałatka z rukolą, serem pleśniowym, gruszką i sosem musztardowo- miodowym 

Sałatę i rukolę (w dowolnej ilości) umyj i ułóż na talerzu. Gruszkę i ser pleśniowy pokrój w paseczki i ułóż na sałacie. Posyp wszystko orzechami i prażonym słonecznikiem. Przygotuj sos na bazie oliwy z oliwek, musztardy, miodu i soku z cytryny, polej nim sałatkę. 

Śródziemnomorska, dietetyczna pizza sosem pomidorowym, mozzarella, pomidorkami cherry i rukolą 

Pełnoziarnistą tortillę posmaruj przecierem pomidorowym, ułóż na niej starty ser mozzarella, przekrojone na pół oliwki oraz pomidorki koktajlowe. Piecz w piekarniku w 180℃, aż do momentu zarumienienia się boków i roztopienia sera. Po wyjęciu posyp świeżymi listkami rukoli. 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Po jakie zioła sięgać na odchudzanie?

    Zioła stosowane w procesie odchudzania stanowią doskonały suplement do dobrze zbilansowanej diety, która powinna być urozmaicona i opierać się na dużej ilość warzyw, owoców, zdrowych źródeł białek, tłuszczy i węglowodanów złożonych. Wszystkie te produkty w trakcie pozbywania się zbędnych kilogramów powinny być spożywane w określonej ilości, czyli mieścić się w założeniach tzw. diety redukcyjnej. Nie należy zapominać również o systematycznej aktywności fizycznej dostosowanej do fizjologii i stanu zdrowia osoby, która się odchudza. Które zioła na odchudzanie wybrać, czy pomagają one zmniejszyć łaknienie i ograniczają wchłanianie węglowodanów? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.  

  • Adaptogeny – Traganek błoniasty – właściwości lecznicze herbaty z korzenia Astragalus membranaceus

    Traganek błonisty jest adaptogenem. Wspomaga organizm w sytuacjach, kiedy jest on narażony na stres i w momentach obniżonej odporności. Ponadto spowalnia procesy starzenia, dzięki swoim silnym właściwością przeciwutleniającym. Osoby, które cierpią z powodu reumatoidalnego zapalenia stawów (RZS), tocznia rumieniowatego układowego lub zażywają leki immunosupresyjne nie powinny suplementować preparatów z Astragalus membranaceus, ponieważ traganek obniża skuteczność preparatów stosowanych w leczeniu tych chorób. Który preparat z adaptogenem wybrać, jaka jest zalecana dawka dzienna traganka błonistego i jak przygotować herbatę z korzenia Astragalus membranaceus? Odpowiedzi na te pytania znajdują się niniejszym artykule.

  • Flawonoidy – czym są? Rodzaje, źródła i właściwości flawonoidów

    Flawonoidy to fitozwiązki, czyli substancje naturalnie występujące w roślinach, o niezwykle bogatym działaniu prozdrowotnym. Ich wpływ na organizm jest tak korzystny, że wyizolowana w 1930 roku jako pierwsza z tej grupy rutyna uznana została za nowo odkrytą witaminę – nazwano ją witaminą P. Do teraz, po latach badań i po tysiącach kolejnych odkrytych związków z tej grupy, zdarza się usłyszeć tę nazwę jako zbiorcze określenie flawonoidów. Co to za substancje i jakie mają dokładnie właściwości? Dowiedzmy się więcej. 

  • Waporyzacja – na czym polega? Jak wypada w porównaniu z tradycyjnym paleniem?

    Waporyzacja to termin znany od dawna, oznaczający zjawisko fizyczne – wydzielanie pary wodnej. Odparowywanie substancji aktywnych z ziół jest natomiast czymś nowym, lecz stało się już światowym trendem. Dowiedz się, na czym polega i czym różni się od palenia? Jakich korzyści może dostarczać inhalacja bezdymna z wykorzystaniem waporyzatora?

  • Skorzonera – co to za warzywo? Wartości odżywcze, właściwości i zastosowanie wężymordu

    Skorzonera, zwana inaczej wężymordem, to roślina mało popularna w Polsce. Warto jednak wiedzieć, że to warzywo może stanowić ciekawy i wartościowy element naszej diety. Czym dokładnie jest skorzonera? Jakimi właściwościami się wyróżnia? Kto może włączyć ją do swojej diety? Podpowiadamy. 

  • Seler naciowy – wartości odżywcze i właściwości. Dlaczego warto go jeść?

    Seler naciowy to warzywo popularne wśród osób odchudzających się i dbających o zdrowy styl życia, jednak wciąż niedocenione. Łodygi selera naciowego stanowią bogate źródło witamin i składników mineralnych, dostarczają błonnika i należą do produktów o niskim IG. Co jeszcze warto wiedzieć o selerze naciowym? 

  • Kwercetyna – właściwości prozdrowotne. Jakie są naturalne źródła kwercetyny? Kiedy warto ją suplementować?

    Kwercetyna należy do grupy bioaktywnych związków roślinnych o działaniu antyoksydacyjnym, zwanych flawonoidami. Jest to naturalny barwnik roślinny występujący w wielu owocach i warzywach, znajduje się np. w liściach zielonej herbaty, cebuli, brokułach, jabłkach, jagodach, winogronach. Kwercetyna posiada cenne właściwości przeciwzapalne i przeciwnowotworowe, wpływa również korzystnie na układ sercowo-naczyniowy oraz na metabolizm. 

  • Zeaksantyna – w jakich produktach można ją znaleźć? Zeaksantyna a zdrowie oczu

    Zeaksantyna to substancja niezbędna dla zdrowia oczu. Na czym polega jej korzystny wpływ na zmysł wzroku? Jak możemy uzupełnić jej poziom, by cieszyć się tymi dobrodziejstwami? Poznajmy właściwości zeaksantyny i sposoby na dostarczenie jej organizmowi. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij