Wielkanocny stół – czego powinniśmy unikać?
Krzysztof Słomiak

Wielkanocny stół – czego powinniśmy unikać?

Święta Wielkiej Nocy, tak samo jak święta Bożego Narodzenia to czas, który spędzamy najchętniej z rodziną. Wszystkie polskie Święta, a w szczególności Wielkanoc, kojarzą się z suto zastawionym stołem, pełnym pysznych, ale także kalorycznych i ciężkostrawnych potraw. Tradycją jest, a także elementem dobrego wychowania, aby spróbować wszystkich potraw, które przygotowała gospodyni. Jak jeść mądrze, żeby nie przesadzić i co zrobić kiedy nie możemy już się podnieść z fotela, a brzuch daje o sobie znać i bardzo mocno boli? Czego unikać w w okresie wielkanocnym, aby tuż po nim w pełni sił przystąpić ponownie do normalnych obowiązków?

Wybierz najlepszą taktykę

Do świątecznego stołu można podejść na kilka sposobów:

- można jeść wszystkie przygotowane przysmaki – w końcu Święta Wielkanocne są tylko raz do roku,
- można spróbować wszystkiego, ale w bardzo małych ilościach,
- można zachować codzienną dietę, a spróbować tylko ulubionej potrawy lub deseru.

Pierwsze podejście nie jest zalecane dla wszystkich. Na pewno jest one „zdrowe” dla naszej psychiki i dobrego samopoczucia wewnętrzengo, ale zdradzieckie dla ciała. Pozostałe dwa, będą dobrze się sprawdzały dla każdego, kto chce bezboleśnie i bez zbędnych kilogramów przebrnąć przez Święta.

Aby w Święta nie przytyć (za dużo) oraz cieszyć się w pełni z tego okresu bez niespodzianek pokarmowych, należy trzymać się kilku prostych reguł:
1.    Jedz mniej, a częściej,
2.    Nie zapomnij o ruchu – spacer będzie idealny,
3.    Mniej smażonego i tłustego, więcej owoców i warzyw.

Mniej nie znaczy wcale gorzej

Jeśli sam przygowowujesz potrawy sróbuj wykonać ich wersje light. Ciasta pieczone na mące pełnoziernistej. Jajka bez żółtek. Dużo gotowanych warzyw. Mniej czerwonego mięsa kosztem rolady z kurczaka pieczonej w piecu. Pomysłów na potrawy jest wiele i możesz inspirować się przepisami z internetu, czy książek kucharskich. Dodatkowo potrawy lżejsze wymagają więcej wprawy kulinarnej co oznacza, że można znacząco poprawić swoje umiejętności kucharskie. W końcu człowiek rozwija się każdego dnia.

Najpierw sałatka, potem mięso

Jeśli już nie możemy oprzeć się wielkanocnym pysznościom, warto zwrócić uwagę na kolejność zjadanych posiłków/ produktów. Układ pokarmowy działa w ten sposób, że białka trawią się najwolniej, czyli produkty ciężkostrawne i białkowe jak kiełbasy, pasztety czy wędliny, powinny znaleźć się w żołądku ostatnie. Zacznij od warzyw, na przykład sałatki, a dopiero później sprawdź smak wędlin.

Zioła na trawienie

Schody zaczynają się kiedy przedłużamy okresy nadmiernego spożywania dużych ilości jedzenia. To zwykle pierwszego lub drugiego dnia Świąt zaczyna się popularny ból brzucha. Aby temu zapobiec, dzień możemy zacząć od napoju z siemienia lnianego. Dostarczy on odpowiedniej ilości błonnika i przygotuje jelita do wytężonej pracy. Trawienie mogą wspomóc także napary ziołowe. Na ratunek przychodzą nam: napary z mięty, szałwii czy imbiru. Warto również korzystać z przypraw takich jak kminek, majeranek, imbir, szałwia czy bazylia, które przyspieszą proces trawienia. Zarówno w naparach jak i w przygotowywanych potrawach. Aby wspomóc wątrobę przy detoksykacji możemy dostarczyć jej wyciągu z karczocha, ostropestu plamistego czy liści rozmarynu.

Wybieraj produkty dobrej jakości

Niestety, żyjemy w czasach gdzie za dobrą żywność, trzeba więcej zapłacić. Warto znaleźć miejsce, w którym mamy pewność, że żywność, którą skupujemy, a potem spożywamy jest dobrej jakości. Ustrzeże to nas przed bólami brzucha, wzdęciami czy innymi niespodziankami pokarmowymi. Organizm często reaguje nieprzewidywalnie na nowe pomysły branży spożywczej. Wychodzę z założenia, że lepiej kupić mniej jedzenia, ale lepszej jakości. Czasami wiąże się to z większymi kosztami, ale o zdrowie warto też dbać poprzez to co jemy.

Alkohol – dziękuję nie piję w Święta

Alkohol jest bardzo kalorycznym dodatkiem, a przy bardzo energetycznym posiłku, lepiej jest unikać dodatkowych kalorii. Dodatkowo alkohol pobudza apetyt, dlatego lepiej jest wyeliminować go z wielkanocnych posiłków. Zdecydowanie nie zalecam też gazowanych napojów, które napełnią układ pokarmowy gazem i będą powodowały wzdęcia.

Kiedy organizm mówi stop, powinniśmy przerwać jedzenie. Najgorszym co możemy zrobić, to zapychać się jedzeniem na siłę. Żadna potrawa wielkanocna nie jest zakazana i nie musisz jej unikać, jeśli tylko potrafisz zachować umiar.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Dieta miażdżycowa – zasady, produkty, jadłospis, przepisy

    Choroby układu krążenia, w tym m.in. miażdżyca, wciąż stanowią jedną z głównych przyczyn zgonów w naszych kraju. Wśród czynników ryzyka ich rozwoju wymienia się m.in. niską aktywność fizyczną oraz niewłaściwą dietę. Jak powinno wyglądać żywienie w profilaktyce i leczeniu miażdżycy? Co jeść, a czego unikać? 

  • Dieta z niskim IG – dla kogo? Jak powinna wyglądać? Zasady, produkty o niskim indeksie glikemicznym, przepisy

    Zalecana m.in. osobom zmagającym się z nadwagą albo cukrzycą. Wyklucza produkty wysoko przetworzone, tradycyjne desery, słodycze, a także wybrane owoce i warzywa. Dieta o niskim indeksie glikemicznym. Jakie są jej zasady? Jakie produkty posiadają niski IG? 

  • Słodziki – dlaczego są słodkie i jak wpływają na nasz organizm?

    Słodki smak nie jest zarezerwowany tylko dla cukrów takich jak glukoza, fruktoza czy sacharoza. Istnieją setki substancji pochodzenia naturalnego i syntetycznego, które są słodkie. Wszystkie zaliczamy do substancji słodzących. Co ciekawe, słodki smak charakteryzuje nie tylko związki zaliczane do substancji organicznych (zbudowanych w większości z węgla, wodoru i tlenu). Również związki nieorganiczne, np. sole berylu i ołowiu, wywołują podobne doznania zmysłowe. Jednak należy pamiętać, że są silnie trujące i pod żadnym pozorem nie powinny być spożywane.

  • Dieta sokowa – wszystko co powinieneś o niej wiedzieć

    Często potrzeba schudnięcia łączy się z chęcią maksymalnego przyspieszenia tego procesu. Chcąc szybko zgubić zbędne kilogramy, korzystamy z najróżniejszych dróg, takich jak dieta cud, detoks, posty, modne ostatnio okna żywieniowe, czy nawet niebezpieczne dla zdrowia głodówki "magiczne i uzdrawiające" zioła z najdalszych zakątków globu. Czy decydując się na detoks sokowy, oprócz nadmiaru wody z organizmu, można na stałe zgubić zbędne kilogramy, pozbyć się boczków i odczyścić organizm z toksyn? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Trening siłowy – zasady i efekty ćwiczeń siłowych. Wskazówki dla osób początkujących

    Trening siłowy to rodzaj treningu beztlenowego, który polega na wykonywaniu kilku ćwiczeń na wszystkie bądź określone grupy mięśniowe w kilku seriach. Jego celem są przede wszystkim ukształtowanie umięśnionej sylwetki oraz poprawa wytrzymałości i wydolności organizmu. Trening na siłę przyspiesza również metabolizm i ułatwia spalanie tkanki tłuszczowej. Ponadto ćwiczenia siłowe wspomagają pracę układu krążenia oraz zwiększają produkcję endorfin, tzw. hormonów szczęścia. Jakie istnieją metody treningowe? Która z nich jest najlepsza dla osób początkujących?

  • BMI – czym jest i jak obliczyć Body Mass Index? Dlaczego obecnie uważa się, że BMI to wskaźnik daleki od doskonałości?

    Dzięki wskaźnikowi BMI w prosty sposób można oszacować, czy nasza masa ciała jest prawidłowa. To doskonałe narzędzie do badań przesiewowych, jednak ma swoje ograniczenia na poziomie indywidualnym, dlatego rozważnie trzeba podejść do interpretacji wyniku. O czym trzeba pamiętać, wykorzystując wskaźnik do oceny stan zdrowia? Jakie są alternatywy dla BMI?

  • Podjadanie – dlaczego nie jest takie dobre?

    Podjadamy w chwili stresu, ale i w momentach, w których czujemy się dobrze. Słodycze, owoce, słodkie napoje, dodatkowa porcja głównego posiłku... Liczy się wszystko! Każdy mały cukierek, każde ciastko i każda łyżka sosu spróbowana podczas przygotowywania dania dla rodziny! Efekty? Dodatkowe kilogramy, uczucie ciężkości i coraz większe uczucie uzależnienia od tego „by wciąż coś żuć”. Jakie są przyczyny podjadania? Co można jeść bezkarnie, a na co uważać? Jak przestać podjadać?  

  • Dieta w chorobie Parkinsona – na co warto zwrócić uwagę?

    Podstawową formą leczenia choroby Parkinsona jest farmakoterapia. Interwencję tę wspomoże jednak dobrze zbilansowana dieta, która ponadto, zabezpieczy przed dalszymi powikłaniami choroby, w tym m.in. przed niebezpiecznym dla zdrowia, a nawet życia niedożywieniem. Dieta w chorobie Parkinsona – jaką pełni funkcję? Jaki składniki będą ważne? Jak żywieniowo poradzić sobie z zaburzeniami ze strony przewodu pokarmowego? 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij