Wielkanocny stół – czego powinniśmy unikać?
Krzysztof Słomiak

Wielkanocny stół – czego powinniśmy unikać?

Święta Wielkiej Nocy, tak samo jak święta Bożego Narodzenia to czas, który spędzamy najchętniej z rodziną. Wszystkie polskie Święta, a w szczególności Wielkanoc, kojarzą się z suto zastawionym stołem, pełnym pysznych, ale także kalorycznych i ciężkostrawnych potraw. Tradycją jest, a także elementem dobrego wychowania, aby spróbować wszystkich potraw, które przygotowała gospodyni. Jak jeść mądrze, żeby nie przesadzić i co zrobić kiedy nie możemy już się podnieść z fotela, a brzuch daje o sobie znać i bardzo mocno boli? Czego unikać w w okresie wielkanocnym, aby tuż po nim w pełni sił przystąpić ponownie do normalnych obowiązków?

Wybierz najlepszą taktykę

Do świątecznego stołu można podejść na kilka sposobów:

- można jeść wszystkie przygotowane przysmaki – w końcu Święta Wielkanocne są tylko raz do roku,
- można spróbować wszystkiego, ale w bardzo małych ilościach,
- można zachować codzienną dietę, a spróbować tylko ulubionej potrawy lub deseru.

Pierwsze podejście nie jest zalecane dla wszystkich. Na pewno jest one „zdrowe” dla naszej psychiki i dobrego samopoczucia wewnętrzengo, ale zdradzieckie dla ciała. Pozostałe dwa, będą dobrze się sprawdzały dla każdego, kto chce bezboleśnie i bez zbędnych kilogramów przebrnąć przez Święta.

Aby w Święta nie przytyć (za dużo) oraz cieszyć się w pełni z tego okresu bez niespodzianek pokarmowych, należy trzymać się kilku prostych reguł:
1.    Jedz mniej, a częściej,
2.    Nie zapomnij o ruchu – spacer będzie idealny,
3.    Mniej smażonego i tłustego, więcej owoców i warzyw.

Mniej nie znaczy wcale gorzej

Jeśli sam przygowowujesz potrawy sróbuj wykonać ich wersje light. Ciasta pieczone na mące pełnoziernistej. Jajka bez żółtek. Dużo gotowanych warzyw. Mniej czerwonego mięsa kosztem rolady z kurczaka pieczonej w piecu. Pomysłów na potrawy jest wiele i możesz inspirować się przepisami z internetu, czy książek kucharskich. Dodatkowo potrawy lżejsze wymagają więcej wprawy kulinarnej co oznacza, że można znacząco poprawić swoje umiejętności kucharskie. W końcu człowiek rozwija się każdego dnia.

Najpierw sałatka, potem mięso

Jeśli już nie możemy oprzeć się wielkanocnym pysznościom, warto zwrócić uwagę na kolejność zjadanych posiłków/ produktów. Układ pokarmowy działa w ten sposób, że białka trawią się najwolniej, czyli produkty ciężkostrawne i białkowe jak kiełbasy, pasztety czy wędliny, powinny znaleźć się w żołądku ostatnie. Zacznij od warzyw, na przykład sałatki, a dopiero później sprawdź smak wędlin.

Zioła na trawienie

Schody zaczynają się kiedy przedłużamy okresy nadmiernego spożywania dużych ilości jedzenia. To zwykle pierwszego lub drugiego dnia Świąt zaczyna się popularny ból brzucha. Aby temu zapobiec, dzień możemy zacząć od napoju z siemienia lnianego. Dostarczy on odpowiedniej ilości błonnika i przygotuje jelita do wytężonej pracy. Trawienie mogą wspomóc także napary ziołowe. Na ratunek przychodzą nam: napary z mięty, szałwii czy imbiru. Warto również korzystać z przypraw takich jak kminek, majeranek, imbir, szałwia czy bazylia, które przyspieszą proces trawienia. Zarówno w naparach jak i w przygotowywanych potrawach. Aby wspomóc wątrobę przy detoksykacji możemy dostarczyć jej wyciągu z karczocha, ostropestu plamistego czy liści rozmarynu.

Wybieraj produkty dobrej jakości

Niestety, żyjemy w czasach gdzie za dobrą żywność, trzeba więcej zapłacić. Warto znaleźć miejsce, w którym mamy pewność, że żywność, którą skupujemy, a potem spożywamy jest dobrej jakości. Ustrzeże to nas przed bólami brzucha, wzdęciami czy innymi niespodziankami pokarmowymi. Organizm często reaguje nieprzewidywalnie na nowe pomysły branży spożywczej. Wychodzę z założenia, że lepiej kupić mniej jedzenia, ale lepszej jakości. Czasami wiąże się to z większymi kosztami, ale o zdrowie warto też dbać poprzez to co jemy.

Alkohol – dziękuję nie piję w Święta

Alkohol jest bardzo kalorycznym dodatkiem, a przy bardzo energetycznym posiłku, lepiej jest unikać dodatkowych kalorii. Dodatkowo alkohol pobudza apetyt, dlatego lepiej jest wyeliminować go z wielkanocnych posiłków. Zdecydowanie nie zalecam też gazowanych napojów, które napełnią układ pokarmowy gazem i będą powodowały wzdęcia.

Kiedy organizm mówi stop, powinniśmy przerwać jedzenie. Najgorszym co możemy zrobić, to zapychać się jedzeniem na siłę. Żadna potrawa wielkanocna nie jest zakazana i nie musisz jej unikać, jeśli tylko potrafisz zachować umiar.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Substancje w suplementach diety na odchudzanie

    Nie ma lepszego sposobu na zrzucenie zbędnych kilogramów niż odpowiednio dobrana dieta połączona z aktywnością fizyczną. Mimo to na rynku dostępna jest szeroka oferta suplementów na odchudzanie. Czy te preparaty mogą wspomóc walkę z nadwagą? Na jakiej zasadzie działają substancje, które są w składzie suplementów na odchudzanie? Przyglądamy się kilku z nich.

  • Dieta na trądzik – jakie produkty jeść, a które wykluczyć?

    W walce z trądzikiem, obok właściwej pielęgnacji, będzie pomocna także dieta. Codzienny jadłospis osoby zmagającej się z trądzikiem na twarzy, plecach lub dekolcie powinien być bogaty w produkty, które zawierają m.in. cynk, błonnik, witaminy z grupy B czy beta-karoten. Co zatem należy jeść, a czego unikać, aby pozbyć się wyprysków? 

  • Dieta przy wymiotach u dzieci i dorosłych – co można jeść i pić?

    Wymioty często pojawiają się przy zatruciu pokarmowym czy tzw. jelitówce. Na czas wymiotów warto wprowadzić odpowiednią dietę, aby odciążyć zmęczony żołądek i przyśpieszyć powrót do zdrowia. Okazuje się, że niektóre produkty pomogą złagodzić nudności i wymioty, a właściwa podaż płynów zapobiegnie odwodnieniu organizmu. Co podawać do jedzenia dziecku lub dorosłemu w trakcie wymiotów?  W jaki sposób przyrządzać posiłki dla osób po wymiotach?  Podpowiadamy.

  • Dieta FODMAP – na czym polega i kiedy ją stosować?

    Problemy z wypróżnianiem, wzdęcia i bóle brzucha to częste dolegliwości, który pojawiają się zwłaszcza przy IBS oraz zespole SIBO. Symptomy tych schorzeń można złagodzić, stosując odpowiednią dietę FODMAP. Na czym dokładnie ona polega? Które produkty należy włączyć do menu, a z których zrezygnować? 

  • Dieta w biegunce u dzieci i dorosłych – co jeść przy rozwolnieniu?

    Podczas biegunki należy stosować dietę zapierającą (tzw. dietę BRAT). Jej podstawą są łatwostrawne produkty, które pomagają zagęszczać treść pokarmową. Kolejnym i równie ważnym elementem w żywieniu w czasie biegunki jest odpowiednia podaż wody. Jak powinna wyglądać dieta podczas rozwolnienia? Które produkty można jeść, a których unikać? 

  • Dieta dr Budwig – dla kogo? Na co pomoże? Czy warto ją stosować?

    Produktem bazowym diety budwigowej jest olej lniany, który autorka diety zaleca dodawać do pasty twarogowej i solo do posiłków. Jej zdaniem, taki sposób żywienia miałby wpłynąć na m.in. zmniejszenie za wysokiego ciśnienia tętniczego krwi oraz wyleczyć z raka. Czy jest to możliwe? Jakie zagrożenia płyną z diety dr Budwig? 

  • Termogeneza – czym jest? Jaki ma wpływ na utratę masy ciała?

    Na wartość naszego całodobowego zapotrzebowania składa się podstawowa oraz ponadpodstawowa przemiana materii, w tym m.in. termogeneza, czyli najprościej definiując – wydzielanie ciepła przez nasz organizm. Jej wartość może zależeć od składu spożywanej przez nas diety! Czym jest termogeneza? Czy ma związek z naszą masą ciała, zwłaszcza gdy potrzebujemy ją zredukować? 

  • Dieta przy SIBO – co jeść, a czego unikać w zespole rozrostu bakteryjnego?

    Dotyczy coraz większej liczby osób. Powoduje dyskomfort podczas wykonywania codziennych czynności, często sprawia ból. Na szczęście istnieją metody żywieniowe, które pozwalają na złagodzenie, a nawet całkowite ustąpienie dolegliwości. SIBO – jaka dieta będzie najlepsza? Jakie produkty należy wyeliminować, a które nie będą szkodzić? 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij