Tyjemy, choć jemy coraz lepiej
Katarzyna Szulik

Tyjemy, choć jemy coraz lepiej

Polacy są piątym najgrubszym narodem w Europie – wynika z raportu Światowego Indeksu Bezpieczeństwa Żywnościowego. Dzieje się tak mimo, że zajmujemy wysokie miejsce pod kątem dostępu do wysokiej jakości żywności, co powinno sprzyjać wypracowywaniu zdrowych nawyków.

Wspomniany raport od pięciu lat opisuje stan bezpieczeństwa żywnościowego na świecie, uwzględniając również dane dotyczące otyłości. Do sporządzenia wniosków wykorzystuje dane pozyskane z największych światowych organizacji związanych z tematem, od ONZ i WHO po Bank Światowy. 

Pod kątem zachowywania wysokich standardów żywności Polska zajęła przyzwoite, 27. miejsce uzyskując 74 punkty na 100 możliwych, co daje nam 17 miejsce w Europie. Uzyskaliśmy je między innymi dzięki szerokiemu dostępowi do finansowania dla rolników, obecności systemów zabezpieczenia żywnościowego i wysokim standardom żywienia. 

Wschód Europy tyje najszybciej

Zdecydowanie gorzej wypadamy w rankingu dotyczącym otyłości. W skali europejskiej zajmujemy piąte miejsce – cierpi na nią 25,2 proc. polskiego społeczeństwa, W tym niechlubnym zestawieniu pierwsze miejsce zajęli Brytyjczycy (28,1 proc.), a tuż za nimi znaleźli się Czesi (26,8 proc.) oraz Słowacy (25,7 proc.). Najmniejszy problem z otyłością (choć wciąż oscylujący wokół 20 proc.) w Europie mają Austriacy (18,4 proc.), Duńczycy (19,3 proc.) i Szwajcarzy (19,4 proc.).

Otyłość jest zaliczana do grona największych, globalnych zagrożeń zdrowotnych naszych czasów. Światowa Organizacja Zdrowia uznała ją za najgroźniejszą chorobę przewlekłą, prowadzącą do drastycznego pogorszenia stanu zdrowia związanego z rozwojem schorzeń układu krążenia, cukrzycy czy zespołu metabolicznego. 

4 mln zgonów wywołanych otyłością

Zgodnie z raportem opublikowanym na łamach New England Journal of Medicine w 2016 roku, otyłość zagrażająca życiu jest najszybciej rozwijającą się epidemią na świecie. Z danych przestawionych w raporcie wynika, że z otyłością obecnie zmaga się około 12 proc. dorosłych (603 mln) i 5 proc. dzieci (107 mln), przy czym wnioski pochodzą z 2015 roku. W tym samym roku otyłość uznano za bezpośrednią przyczynę zgonów aż 4 milionów osób, co stanowi około 7 proc. ogółu odnotowanych śmierci. Wysokie BMI, czyli wskaźnik masy ciała, w 70 proc. przypadków wpłynął na zgony powiązane z chorobami układu sercowo-naczyniowego.

Rak lubi nadwagę

Według analizy opublikowanej na łamach "British Medical Journal", istnieje duża zależność pomiędzy występowaniem otyłości i wyższym ryzykiem zachorowania na wybrane nowotwory złośliwe. Najczęściej zwraca się uwagę na choroby związane z układem pokarmowym oraz warunkowanym przez hormony. Autorzy opracowania, Maria Kyrgiou i Kostas Tsilidis z Imperial College w Londynie zwracają uwagę, że otyłość rozpowszechniła się ponad dwukrotnie w ciągu ostatnich 40 lat, a nowotwory stanowią główny powód zgonów. Zależność między wysokim współczynnikiem masy ciała, a zachorowaniami na raka zauważają zwłaszcza w zakresie raka przełyku, odbytnicy i jelita grubego u mężczyzn, natomiast u kobiet przed menopauzą częstszy jest nowotwór dróg żółciowych, trzustki oraz błony śluzowej macicy. Otyłe panie po menopauzie w większym stopniu narażone są na zachorowanie na raka piersi. Jak wskazują naukowcy, dalsze badania tych zależności mogą pozwolić na podejmowanie działań prewencyjnych wśród osób zaliczających się do grupy podwyższonego ryzyka.

Źródło: Portal Spożywczy, Gazeta Prawna, PAP

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Dieta miażdżycowa – zasady, produkty, jadłospis, przepisy

    Choroby układu krążenia, w tym m.in. miażdżyca, wciąż stanowią jedną z głównych przyczyn zgonów w naszych kraju. Wśród czynników ryzyka ich rozwoju wymienia się m.in. niską aktywność fizyczną oraz niewłaściwą dietę. Jak powinno wyglądać żywienie w profilaktyce i leczeniu miażdżycy? Co jeść, a czego unikać? 

  • Dieta z niskim IG – dla kogo? Jak powinna wyglądać? Zasady, produkty o niskim indeksie glikemicznym, przepisy

    Zalecana m.in. osobom zmagającym się z nadwagą albo cukrzycą. Wyklucza produkty wysoko przetworzone, tradycyjne desery, słodycze, a także wybrane owoce i warzywa. Dieta o niskim indeksie glikemicznym. Jakie są jej zasady? Jakie produkty posiadają niski IG? 

  • Słodziki – dlaczego są słodkie i jak wpływają na nasz organizm?

    Słodki smak nie jest zarezerwowany tylko dla cukrów takich jak glukoza, fruktoza czy sacharoza. Istnieją setki substancji pochodzenia naturalnego i syntetycznego, które są słodkie. Wszystkie zaliczamy do substancji słodzących. Co ciekawe, słodki smak charakteryzuje nie tylko związki zaliczane do substancji organicznych (zbudowanych w większości z węgla, wodoru i tlenu). Również związki nieorganiczne, np. sole berylu i ołowiu, wywołują podobne doznania zmysłowe. Jednak należy pamiętać, że są silnie trujące i pod żadnym pozorem nie powinny być spożywane.

  • Dieta w menopauzie – jak powinna wyglądać? Co jeść, a czego unikać? Jak schudnąć podczas menopauzy?

    Czy dieta podczas menopauzy (klimakterium) odgrywa ważną rolę? Okazuje się, że tak. W tym okresie warto zmienić swoje dotychczasowe menu. W jadłospisie przy menopauzie powinny zagościć produkty bogate w fitohormony (fitoestrogeny), witaminy z grupy B, witaminę K, selen, magnez, wapń oraz tryptofan. Dlaczego?  

  • Trening siłowy – zasady i efekty ćwiczeń siłowych. Wskazówki dla osób początkujących

    Trening siłowy to rodzaj treningu beztlenowego, który polega na wykonywaniu kilku ćwiczeń na wszystkie bądź określone grupy mięśniowe w kilku seriach. Jego celem są przede wszystkim ukształtowanie umięśnionej sylwetki oraz poprawa wytrzymałości i wydolności organizmu. Trening na siłę przyspiesza również metabolizm i ułatwia spalanie tkanki tłuszczowej. Ponadto ćwiczenia siłowe wspomagają pracę układu krążenia oraz zwiększają produkcję endorfin, tzw. hormonów szczęścia. Jakie istnieją metody treningowe? Która z nich jest najlepsza dla osób początkujących?

  • BMI – czym jest i jak obliczyć Body Mass Index? Dlaczego obecnie uważa się, że BMI to wskaźnik daleki od doskonałości?

    Dzięki wskaźnikowi BMI w prosty sposób można oszacować, czy nasza masa ciała jest prawidłowa. To doskonałe narzędzie do badań przesiewowych, jednak ma swoje ograniczenia na poziomie indywidualnym, dlatego rozważnie trzeba podejść do interpretacji wyniku. O czym trzeba pamiętać, wykorzystując wskaźnik do oceny stan zdrowia? Jakie są alternatywy dla BMI?

  • Podjadanie – dlaczego nie jest takie dobre?

    Podjadamy w chwili stresu, ale i w momentach, w których czujemy się dobrze. Słodycze, owoce, słodkie napoje, dodatkowa porcja głównego posiłku... Liczy się wszystko! Każdy mały cukierek, każde ciastko i każda łyżka sosu spróbowana podczas przygotowywania dania dla rodziny! Efekty? Dodatkowe kilogramy, uczucie ciężkości i coraz większe uczucie uzależnienia od tego „by wciąż coś żuć”. Jakie są przyczyny podjadania? Co można jeść bezkarnie, a na co uważać? Jak przestać podjadać?  

  • Dieta w chorobie Parkinsona – na co warto zwrócić uwagę?

    Podstawową formą leczenia choroby Parkinsona jest farmakoterapia. Interwencję tę wspomoże jednak dobrze zbilansowana dieta, która ponadto, zabezpieczy przed dalszymi powikłaniami choroby, w tym m.in. przed niebezpiecznym dla zdrowia, a nawet życia niedożywieniem. Dieta w chorobie Parkinsona – jaką pełni funkcję? Jaki składniki będą ważne? Jak żywieniowo poradzić sobie z zaburzeniami ze strony przewodu pokarmowego? 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij