Tyjemy, choć jemy coraz lepiej - portal DOZ.pl
Tyjemy, choć jemy coraz lepiej
Katarzyna Szulik

Tyjemy, choć jemy coraz lepiej

Polacy są piątym najgrubszym narodem w Europie – wynika z raportu Światowego Indeksu Bezpieczeństwa Żywnościowego. Dzieje się tak mimo, że zajmujemy wysokie miejsce pod kątem dostępu do wysokiej jakości żywności, co powinno sprzyjać wypracowywaniu zdrowych nawyków.

Wspomniany raport od pięciu lat opisuje stan bezpieczeństwa żywnościowego na świecie, uwzględniając również dane dotyczące otyłości. Do sporządzenia wniosków wykorzystuje dane pozyskane z największych światowych organizacji związanych z tematem, od ONZ i WHO po Bank Światowy. 

Pod kątem zachowywania wysokich standardów żywności Polska zajęła przyzwoite, 27. miejsce uzyskując 74 punkty na 100 możliwych, co daje nam 17 miejsce w Europie. Uzyskaliśmy je między innymi dzięki szerokiemu dostępowi do finansowania dla rolników, obecności systemów zabezpieczenia żywnościowego i wysokim standardom żywienia. 

Wschód Europy tyje najszybciej

Zdecydowanie gorzej wypadamy w rankingu dotyczącym otyłości. W skali europejskiej zajmujemy piąte miejsce – cierpi na nią 25,2 proc. polskiego społeczeństwa, W tym niechlubnym zestawieniu pierwsze miejsce zajęli Brytyjczycy (28,1 proc.), a tuż za nimi znaleźli się Czesi (26,8 proc.) oraz Słowacy (25,7 proc.). Najmniejszy problem z otyłością (choć wciąż oscylujący wokół 20 proc.) w Europie mają Austriacy (18,4 proc.), Duńczycy (19,3 proc.) i Szwajcarzy (19,4 proc.).

Otyłość jest zaliczana do grona największych, globalnych zagrożeń zdrowotnych naszych czasów. Światowa Organizacja Zdrowia uznała ją za najgroźniejszą chorobę przewlekłą, prowadzącą do drastycznego pogorszenia stanu zdrowia związanego z rozwojem schorzeń układu krążenia, cukrzycy czy zespołu metabolicznego. 

4 mln zgonów wywołanych otyłością

Zgodnie z raportem opublikowanym na łamach New England Journal of Medicine w 2016 roku, otyłość zagrażająca życiu jest najszybciej rozwijającą się epidemią na świecie. Z danych przestawionych w raporcie wynika, że z otyłością obecnie zmaga się około 12 proc. dorosłych (603 mln) i 5 proc. dzieci (107 mln), przy czym wnioski pochodzą z 2015 roku. W tym samym roku otyłość uznano za bezpośrednią przyczynę zgonów aż 4 milionów osób, co stanowi około 7 proc. ogółu odnotowanych śmierci. Wysokie BMI, czyli wskaźnik masy ciała, w 70 proc. przypadków wpłynął na zgony powiązane z chorobami układu sercowo-naczyniowego.

Rak lubi nadwagę

Według analizy opublikowanej na łamach "British Medical Journal", istnieje duża zależność pomiędzy występowaniem otyłości i wyższym ryzykiem zachorowania na wybrane nowotwory złośliwe. Najczęściej zwraca się uwagę na choroby związane z układem pokarmowym oraz warunkowanym przez hormony. Autorzy opracowania, Maria Kyrgiou i Kostas Tsilidis z Imperial College w Londynie zwracają uwagę, że otyłość rozpowszechniła się ponad dwukrotnie w ciągu ostatnich 40 lat, a nowotwory stanowią główny powód zgonów. Zależność między wysokim współczynnikiem masy ciała, a zachorowaniami na raka zauważają zwłaszcza w zakresie raka przełyku, odbytnicy i jelita grubego u mężczyzn, natomiast u kobiet przed menopauzą częstszy jest nowotwór dróg żółciowych, trzustki oraz błony śluzowej macicy. Otyłe panie po menopauzie w większym stopniu narażone są na zachorowanie na raka piersi. Jak wskazują naukowcy, dalsze badania tych zależności mogą pozwolić na podejmowanie działań prewencyjnych wśród osób zaliczających się do grupy podwyższonego ryzyka.

Źródło: Portal Spożywczy, Gazeta Prawna, PAP

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Dieta w anemii z niedoboru żelaza

    Anemia z niedoboru żelaza występuje w różnych okresach życia, zarówno u niemowląt, dzieci, jak i u dorosłych. Dowiedz się więcej, jakie są jej przyczyny oraz w jaki sposób dieta może pomóc w jej leczeniu.

  • Zdrowe i lekkie grillowanie – czy to możliwe?

    Sezon grillowy kocha chyba każdy. Niezależnie od tego, czy jesteśmy smakoszami wege, czy z uwielbieniem wcinamy mięso, z niecierpliwością oczekujemy pierwszej sprzyjającej biesiadowaniu pod chmurką pogody! Co jednak, gdy dbamy o figurę, a żołądek niekoniecznie przyjmuje cięższą dietę? Czy da się grillować zdrowo?

  • Przygotuj się na długi weekend. Majówka bez komarów

    Za oknami piękna słoneczna pogoda, wiosna rozkwita zielenią, przyroda budzi się do życia. Pomimo wielu obostrzeń wprowadzonych z powodu pandemii koronawirusa w poprzednich latach, dziś możemy cieszyć się spędzaniem czasu na łonie natury. Co zrobić, aby komary nie odebrały nam radości czerpanej z czasu spędzonego na świeżym powietrzu, którego w ostatnim czasie było tak niewiele?

  • 5 zasad grillowania bez problemów z trawieniem

    Wraz z nadejściem wyższych temperatur coraz chętniej spędzamy czas na świeżym powietrzu. Przy tej okazji często decydujemy się na przygotowanie i zjedzenie posiłku w ogrodzie, w towarzystwie zaproszonych gości. Największą popularnością cieszą się potrawy przyrządzane na grillu. Czy możemy przygotować potrawy grillowane, które będą wyglądały apetycznie, smakowały gościom i jednocześnie nie szkodziły ich zdrowiu?

  • Dieta biegacza – najważniejsze zasady. Przykładowy jadłospis dla biegaczy

    Prawidłowe żywienie ma znaczenie nie tylko w przypadku profilaktyki czy leczenia chorób dietozależnych, ale i w sytuacji podejmowania konkretnego rodzaju wysiłku fizycznego, np. długodystansowego biegania. Jak powinna wyglądać dieta biegacza? Czego nie powinno w niej zabraknąć? Dowiedz się, jakie są jej zasady i zapoznaj się  przykładowym jadłospisem dla biegaczy.

  • Nordic walking – zalety i technika „chodzenia z kijkami”

    Nordic walking to forma aktywności fizycznej, która polega na szybkim marszu ze specjalnymi kijkami. Ten rodzaj sportu został wymyślony przez Finów i początkowo stanowił rodzaj całorocznego treningu dla biegaczy narciarskich. Podczas uprawiania nordic walking zaangażowanych zostaje wiele grup mięśniowych, naprzemienne, przeciwległe wymachy kończyn mobilizują do pracy niemal całe ciało. Jak powinna wyglądać prawidłowa technika chodzenia z kijkami?

  • Dieta na płaski brzuch – jak powinna wyglądać? Wskazówki dietetyczne dla kobiet i mężczyzn

    Płaski brzuch to obiekt pożądania większości z nas. Szukamy więc specjalnych diet, sięgamy po „cudowne” specyfiki i podejmujemy się określonych ćwiczeń fizycznych w nadziei, że uda się nam wyszczuplić tę konkretną partię ciała. Tymczasem dieta na płaski brzuch tak naprawdę nie istnieje – trudno „miejscowo” odchudzić się samą dietą. Można natomiast zastosować pewne zasady, które pozwolą nam zachować zdrowie i ładną sylwetkę ogółem, co przysłuży się poprawie wyglądu również i naszego brzucha. 

  • Zerwany mięsień – co robić?

    Zerwanie mięśnia objawia się m. in. nagłym bólem, utratą siły mięśniowej i tym samym pozbawieniem kontroli nad mięśniem. To znacznie groźniejszy uraz niż naderwanie czy naciągnięcie mięśnia. Jak je od siebie odróżnić? Jak długo goi się zerwany mięsień? Jak wygląda jego rehabilitacja?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij