Co wiemy o zielonej kawie? Czy jest lepsza i smaczniejsza od tradycyjnej, palonej?
Maria Brzegowy

Co wiemy o zielonej kawie? Czy jest lepsza i smaczniejsza od tradycyjnej, palonej?

„Zielona kawa pozwala na szybszą redukcję nadmiernej masy ciała!”, „możesz mieć dziesięć kilogramów mniej w miesiąc!”, „to najlepszy, naturalny spalacz tłuszczu” – tak zieloną kawę reklamują producenci różnego rodzaju suplementów zawierających jej ekstrakt. Ile jest w tym prawdy? Czy zielona kawa może być lepsza od czarnej? I czy będzie odpowiadać każdemu? Przyjrzyjmy się surowej kawie.

Mała czarna o poranku – czy jest zdrowa?

Sama kawa, była do niedawna dosyć mocno demonizowana. Uważano, że podnosi ciśnienie tętnicze krwi, że nadmiernie pobudza i że nie jest właściwa dla osób starszych. Dziś wiemy, że kawa nie tylko nie szkodzi, ale i może pozytywnie wpływać na nasz organizm. Jej umiarkowane spożycie badacze wiążą m.in. z wydłużeniem życia – poleca się sięganie od 3 do 5 filiżanek kawy dziennie.

Kawa spożywana w niewielkich ilościach może pozytywnie wpływać na cały nasz organizm, a szkodliwy jej wpływ wiąże się głównie z nadmiernym spożyciem. Umiarkowanych ilości nie muszą się więc obawiać osoby z wysokim ciśnieniem tętniczym krwi – kawa w niewielkim stopniu podwyższa wartość tego parametru.

Sugeruje się, że rozsądna konsumpcja kawy, może przyczynić się do zmniejszenia ryzyka zachorowania na cukrzycę typu 2., chorobę Parkinsona, Alzheimera, marskość wątroby, raka wątroby oraz raka jelit. Ponadto, uważa się, że kawa przyspiesza przemianę materii i oczywiście – poprawia koncentrację i sprawność myślenia. Kawa to także dobre źródło przeciwutleniaczy (antyoksydantów). Wymienionych właściwości nie poznamy jednak przy większym spożyciu napoju – nadmiar bioaktywnych związków, może np. spotęgować uczucie nerwowości oraz sprzyjać wystąpieniu migreny.

Wśród kobiet funkcjonuje często przekonanie, że w razie głodu, najlepiej dla figury sięgnąć po kawę (podobną sytuacje obserwuje się w kontekście palenia papierosów). Taka praktyka miałaby ograniczać łaknienie, zaspokajać potrzebę jedzenia, a tym samym ułatwiać odchudzanie. Nic bardziej mylnego! Notorycznie zastępując posiłki kawą, sprzyjamy powstawaniu niedoborów pokarmowych, a ponadto – zwiększamy swoje szansę na efekt jojo po zakończeniu redukcji.

Zielona kawa – kawa z niepalonych ziaren

Zielona kawa (green coffee, raw coffee), to, jak angielska nazwa wskazuje, surowe ziarna kawowca, które w procesie produkcji, nie podlegają prażeniu. Mylnie jednak większość z nas sądzi, że zielona kawa nie zawiera kofeiny i mogą bez obaw sięgać po nią np. kobiety w ciąży (indywidualne podejście). Sekretem zielonej kawy jest natomiast wyższy udział kwasu chlorogenowego (ACG), którego znaczna ilość wytraca się podczas procesu palenia. 

Smakosze tradycyjnej kawy mogą  być rozczarowani smakiem i zapachem zielonego naparu. Cała istota kawy polega na wydobyciu jej cech podczas palenia ziarna. W zielonym napoju, tego bukietu już nie znajdziemy. Kawa będzie pozbawiona dobrze znanego nam zapachu, a smak zdecydowanie bardziej gorzkawy.

Właściwości odchudzające zielonej kawy

Wspomniany wyżej kwas chlorogenowy jest antyoksydantem, tzn. że sprzyja walce z wolnymi rodnikami, będących w nadmiarze przyczyną rozwoju wielu chorób cywilizacyjnych (np. nowotworowych czy chorób sercowo-naczyniowych). Zdaniem badaczy, miałby on również wpływać na gospodarkę węglowodanową - poprzez obniżenie wchłaniania „cukrów” oraz skierowanie „zainteresowania” organizmu na obecne już w ciele zapasy. To właśnie dzięki temu, zielona kawa miałaby wpływać na proces redukcji masy ciała – przyspieszając w ten sposób odchudzanie. 

Wybrane badania na modelu zwierzęcym wykazały, że obecny w ziarnach kawy kwas chlorogenowy, korzystnie wpływa na wartość glikemii oraz indeks glikemiczny przyjmowanego pożywienia.

Gdzie znaleźć i jak spożywać zieloną kawę

Zielona kawa jest u nas dostępna najczęściej pod postacią suplementów diety – zawierających ekstrakt z surowych ziaren. W sklepach można również znaleźć kawę w wersji rozpuszczalnej – podobnie jednak jak w przypadku tej tradycyjnej, domyślamy się, że jest to jedynie napój kawowy, a nie pełnowartościowe ziarna. Również i branża kosmetyczna wykorzystuje ten surowiec jako element oferty – pod postacią kremów i balsamów z ekstraktami, które rzekomo miałyby przyspieszać „spalanie tłuszczu” i niwelować cellulit. Niestety, choć rokrocznie na rynku pojawiają się nowe, cudowne specyfiki, pamiętajmy o rozsądku podczas robienia zakupów. Zerknijmy na etykietę i poczytajmy skład – w większości bowiem przypadków, zapewne okaże się, że „ekstrakt” jest dodany w minimalnych ilościach, co raczej przekreśla szansę na jakiekolwiek pozytywne działanie drogiego preparatu czy kremu.

Niestety, choć producenci cudownych suplementów usiłują wykorzystać wybrane informacje na temat prozdrowotnego działania ziaren zielonej kawy, należy zawsze pamiętać, że bez zmiany złych nawyków żywieniowych oraz aktywności fizycznej, żaden z leków ani suplementów diety nie przyniesie nam oczekiwanych rezultatów. Podczas zakupów, zwracajmy uwagę na skład produktów, nie przesadzajmy także z ich ilością. Również i w tym przypadku złotą zasadą jest umiar i rozsądek.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Dieta odchudzająca – jak ją zaplanować? O czym warto pamiętać? Co jeść, żeby schudnąć?

    Nie ma jednej, uniwersalnej diety pozwalającej na uzyskanie zdrowej i szczupłej sylwetki. To, co sprawdzi się w przypadku jednej osoby (np. wartość kaloryczna, rozkład podstawowych makroskładników, wybór produktów), dla drugiej może być wręcz szkodliwe. Istnieją natomiast pewne zasady, których wprowadzenie do codziennego funkcjonowania na pewno przysłuży się osiągnięciu naszego celu. Dieta odchudzająca – jak ją zaplanować? Czy taka dieta może być szybka i tania? Co należy zrobić, aby odchudzanie było zdrowe i skuteczne? 

  • Dieta redukcyjna – zasady, efekty, produkty i przykładowy jadłospis

    Moda na stosowanie różnego rodzaju diet odchudzających nie przemija. Chęć osiągnięcia wymarzonej sylwetki często, niestety, odbywa się kosztem własnego zdrowia. Czy odchudzanie zawsze powinno wiązać się z „dietą” i czy skuteczna redukcja masy ciała oznacza ograniczenia w spożywaniu tradycyjnych posiłków? Sprawdźmy, jak powinna wyglądać dieta redukcyjna. 

  • 5 zasad grillowania bez problemów z trawieniem

    Wraz z nadejściem wyższych temperatur coraz chętniej spędzamy czas na świeżym powietrzu. Przy tej okazji często decydujemy się na przygotowanie i zjedzenie posiłku w ogrodzie, w towarzystwie zaproszonych gości. Największą popularnością cieszą się potrawy przyrządzane na grillu. Czy możemy przygotować potrawy grillowane, które będą wyglądały apetycznie, smakowały gościom i jednocześnie nie szkodziły ich zdrowiu?

  • Dieta na lato – co jeść i pić podczas upałów? Przepisy na dania i napoje na upalne dni

    Dieta dobra na upały to głównie troska o odpowiednie nawodnienie organizmu, ale także korzystanie ze świeżych warzyw i owoców, których latem nie brakuje. Fundament letniego menu to lekkie i pożywne dania bez złożonej obróbki kulinarnej. Co jeść i pić w upalne dni? 

  • Dieta biegacza – najważniejsze zasady. Przykładowy jadłospis dla biegaczy

    Prawidłowe żywienie ma znaczenie nie tylko w przypadku profilaktyki czy leczenia chorób dietozależnych, ale i w sytuacji podejmowania konkretnego rodzaju wysiłku fizycznego, np. długodystansowego biegania. Jak powinna wyglądać dieta biegacza? Czego nie powinno w niej zabraknąć? Dowiedz się, jakie są jej zasady i zapoznaj się  przykładowym jadłospisem dla biegaczy.

  • Dieta przy atopowym zapaleniu skóry (AZS) – o czym warto pamiętać?

    Jak powinna wyglądać dieta przy AZS? Czy z całkowitą pewnością jest możliwe określenie, co przy atopowym zapaleniu skóry można jeść, a czego należy unikać? 

  • Planowanie posiłków – dlaczego warto układać menu?

    Planowanie posiłków to najprostszy sposób wdrożenia i utrwalenia nowych, zdrowych nawyków żywieniowych – nie tylko wraz z początkiem nowego roku czy pierwszego dnia wiosny, ale i na co dzień. Planując zakupy, określone posiłki i ich pory, nie tylko zadbamy o swoje samopoczucie i sylwetkę, ale i też zaoszczędzimy czas i pieniądze.  Jak zatem dobrze planować posiłki? 

  • Dieta na płaski brzuch – jak powinna wyglądać? Wskazówki dietetyczne dla kobiet i mężczyzn

    Płaski brzuch to obiekt pożądania większości z nas. Szukamy więc specjalnych diet, sięgamy po „cudowne” specyfiki i podejmujemy się określonych ćwiczeń fizycznych w nadziei, że uda się nam wyszczuplić tę konkretną partię ciała. Tymczasem dieta na płaski brzuch tak naprawdę nie istnieje – trudno „miejscowo” odchudzić się samą dietą. Można natomiast zastosować pewne zasady, które pozwolą nam zachować zdrowie i ładną sylwetkę ogółem, co przysłuży się poprawie wyglądu również i naszego brzucha. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij