Co wiemy o zielonej kawie? Czy jest lepsza i smaczniejsza od tradycyjnej, palonej? - portal DOZ.pl
Co wiemy o zielonej kawie? Czy jest lepsza i smaczniejsza od tradycyjnej, palonej?
Maria Brzegowy

Co wiemy o zielonej kawie? Czy jest lepsza i smaczniejsza od tradycyjnej, palonej?

„Zielona kawa pozwala na szybszą redukcję nadmiernej masy ciała!”, „możesz mieć dziesięć kilogramów mniej w miesiąc!”, „to najlepszy, naturalny spalacz tłuszczu” – tak zieloną kawę reklamują producenci różnego rodzaju suplementów zawierających jej ekstrakt. Ile jest w tym prawdy? Czy zielona kawa może być lepsza od czarnej? I czy będzie odpowiadać każdemu? Przyjrzyjmy się surowej kawie.

Mała czarna o poranku – czy jest zdrowa?

Sama kawa, była do niedawna dosyć mocno demonizowana. Uważano, że podnosi ciśnienie tętnicze krwi, że nadmiernie pobudza i że nie jest właściwa dla osób starszych. Dziś wiemy, że kawa nie tylko nie szkodzi, ale i może pozytywnie wpływać na nasz organizm. Jej umiarkowane spożycie badacze wiążą m.in. z wydłużeniem życia – poleca się sięganie od 3 do 5 filiżanek kawy dziennie.

Kawa spożywana w niewielkich ilościach może pozytywnie wpływać na cały nasz organizm, a szkodliwy jej wpływ wiąże się głównie z nadmiernym spożyciem. Umiarkowanych ilości nie muszą się więc obawiać osoby z wysokim ciśnieniem tętniczym krwi – kawa w niewielkim stopniu podwyższa wartość tego parametru.

Sugeruje się, że rozsądna konsumpcja kawy, może przyczynić się do zmniejszenia ryzyka zachorowania na cukrzycę typu 2., chorobę Parkinsona, Alzheimera, marskość wątroby, raka wątroby oraz raka jelit. Ponadto, uważa się, że kawa przyspiesza przemianę materii i oczywiście – poprawia koncentrację i sprawność myślenia. Kawa to także dobre źródło przeciwutleniaczy (antyoksydantów). Wymienionych właściwości nie poznamy jednak przy większym spożyciu napoju – nadmiar bioaktywnych związków, może np. spotęgować uczucie nerwowości oraz sprzyjać wystąpieniu migreny.

Wśród kobiet funkcjonuje często przekonanie, że w razie głodu, najlepiej dla figury sięgnąć po kawę (podobną sytuacje obserwuje się w kontekście palenia papierosów). Taka praktyka miałaby ograniczać łaknienie, zaspokajać potrzebę jedzenia, a tym samym ułatwiać odchudzanie. Nic bardziej mylnego! Notorycznie zastępując posiłki kawą, sprzyjamy powstawaniu niedoborów pokarmowych, a ponadto – zwiększamy swoje szansę na efekt jojo po zakończeniu redukcji.

Zielona kawa – kawa z niepalonych ziaren

Zielona kawa (green coffee, raw coffee), to, jak angielska nazwa wskazuje, surowe ziarna kawowca, które w procesie produkcji, nie podlegają prażeniu. Mylnie jednak większość z nas sądzi, że zielona kawa nie zawiera kofeiny i mogą bez obaw sięgać po nią np. kobiety w ciąży (indywidualne podejście). Sekretem zielonej kawy jest natomiast wyższy udział kwasu chlorogenowego (ACG), którego znaczna ilość wytraca się podczas procesu palenia. 

Smakosze tradycyjnej kawy mogą  być rozczarowani smakiem i zapachem zielonego naparu. Cała istota kawy polega na wydobyciu jej cech podczas palenia ziarna. W zielonym napoju, tego bukietu już nie znajdziemy. Kawa będzie pozbawiona dobrze znanego nam zapachu, a smak zdecydowanie bardziej gorzkawy.

Polecane dla Ciebie

Właściwości odchudzające zielonej kawy

Wspomniany wyżej kwas chlorogenowy jest antyoksydantem, tzn. że sprzyja walce z wolnymi rodnikami, będących w nadmiarze przyczyną rozwoju wielu chorób cywilizacyjnych (np. nowotworowych czy chorób sercowo-naczyniowych). Zdaniem badaczy, miałby on również wpływać na gospodarkę węglowodanową - poprzez obniżenie wchłaniania „cukrów” oraz skierowanie „zainteresowania” organizmu na obecne już w ciele zapasy. To właśnie dzięki temu, zielona kawa miałaby wpływać na proces redukcji masy ciała – przyspieszając w ten sposób odchudzanie. 

Wybrane badania na modelu zwierzęcym wykazały, że obecny w ziarnach kawy kwas chlorogenowy, korzystnie wpływa na wartość glikemii oraz indeks glikemiczny przyjmowanego pożywienia.

Gdzie znaleźć i jak spożywać zieloną kawę

Zielona kawa jest u nas dostępna najczęściej pod postacią suplementów diety – zawierających ekstrakt z surowych ziaren. W sklepach można również znaleźć kawę w wersji rozpuszczalnej – podobnie jednak jak w przypadku tej tradycyjnej, domyślamy się, że jest to jedynie napój kawowy, a nie pełnowartościowe ziarna. Również i branża kosmetyczna wykorzystuje ten surowiec jako element oferty – pod postacią kremów i balsamów z ekstraktami, które rzekomo miałyby przyspieszać „spalanie tłuszczu” i niwelować cellulit. Niestety, choć rokrocznie na rynku pojawiają się nowe, cudowne specyfiki, pamiętajmy o rozsądku podczas robienia zakupów. Zerknijmy na etykietę i poczytajmy skład – w większości bowiem przypadków, zapewne okaże się, że „ekstrakt” jest dodany w minimalnych ilościach, co raczej przekreśla szansę na jakiekolwiek pozytywne działanie drogiego preparatu czy kremu.

Niestety, choć producenci cudownych suplementów usiłują wykorzystać wybrane informacje na temat prozdrowotnego działania ziaren zielonej kawy, należy zawsze pamiętać, że bez zmiany złych nawyków żywieniowych oraz aktywności fizycznej, żaden z leków ani suplementów diety nie przyniesie nam oczekiwanych rezultatów. Podczas zakupów, zwracajmy uwagę na skład produktów, nie przesadzajmy także z ich ilością. Również i w tym przypadku złotą zasadą jest umiar i rozsądek.

1.    Pastusiak K. i wsp., 2016, Zielona kawa a parametry gospodarki węglowodanowej oraz wartości ciśnienia tętniczego, Forum Zaburzeń Metabolicznych, 7, 4, 170-175
2.     Sęczyk Ł., Zielona kawa jako źródło kwasu chlorogenowego, 2013, Postępy w naukach przyrodniczych, Politechnika Lubelska, 2, 116-130
3.    www.dietetycy.org.pl, Zielona Kawa & Odchudzanie / Green Coffee, dostęp 19.01.2018 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Czym są izotoniki? Kiedy sięgać po napoje izotoniczne?

    Izotoniki to napoje, których głównym zadaniem jest ochrona organizmu przed odwodnieniem, a także dostarczenie węglowodanów oraz uzupełnienie utraconych elektrolitów w trakcie wzmożonego wysiłku. Czym dokładnie charakteryzują się izotoniki? Kto powinien sięgać po napoje izotoniczne?

  • Arsen w żywności – jaki może mieć wpływ na zdrowie?

    Arsen to składnik swego czasu najpopularniejszej trucizny – arszeniku. Ma udokumentowany wpływ na działanie metabolizmu – jest mikroelementem, jednak w wyższych dawkach jest toksyczny i powoduje poważne problemy zdrowotne. Co ciekawe, jednym z głównych źródeł, z którymi dostaje się do naszego organizmu jest żywność. Jaki ma wpływ na zdrowie? Jak ograniczyć ilość arsenu w diecie? Podpowiadamy.

  • Miód manuka – właściwości i zastosowanie

    Ostatnimi czasy coraz intensywniej obserwowany jest wzrost zainteresowania naturalnymi metodami leczenia różnorodnych schorzeń – apiterapia jest jedną z nich. To praktyka wykorzystująca produkty pszczele podczas procesu leczenia. W apiterapii stosuje się miód, ale również wosk, kit pszczeli czy zasklep miodowy. Ze względu na swoje specyficzne właściwości miód manuka jest jednym z najbardziej popularnych gatunków miodów stosowanych w apiterapii. Dlaczego? Dowiedz się więcej w poniższym artykule. 

  • Dieta na zaparcia – co jeść przy zatwardzeniu? Jadłospis dla dzieci i dorosłych

    Problemy z wypróżnianiem wynikają głównie z nieprawidłowej diety, w której brakuje składników ułatwiających pracę jelit. Dieta przy zaparciach obejmuje przede wszystkim produkty bogate w błonnik, a także zwiększenie podaży przyjmowanych płynów. Co warto jeść przy zatwardzeniu? O czym należy pamiętać przy komponowaniu diety na zaparcia? 

  • Gruszka – właściwości, wartości odżywcze, przepisy

    Jej dodatek do diety może pomóc przy uciążliwych zaparciach. Świetnie sprawdzi się jako element maseczki na przetłuszczającą się cerę. W dodatku – pysznie smakuje zarówno w daniach na słodko, jak i na wytrawnie. Gruszka – jakimi wartościami odżywczymi się charakteryzuje? Czy jedzenie jej może zaszkodzić? Co dobrego przygotować z gruszek?

  • Mandarynki – wartości odżywcze, kalorie i właściwości. Czy warto je jeść?

    Małe, słodkie, lubiane chyba przez wszystkich. Wraz z pomarańczami nieodłącznie kojarzą się z okresem Bożego Narodzenia. Czy mandarynki są zdrowe? Jakimi właściwościami się charakteryzują? Czy mogą wchodzić w skład kosmetyków?

  • Odnowa biologiczna – wskazania, efekty, zabiegi wykorzystywane w bioregeneracji. Odnowa biologiczna w sporcie

    Odnowa biologiczna (bioregeneracja) to szereg działań, których celem jest poprawa lub utrzymanie dobrej kondycji psycho-fizycznej organizmu. W tym celu wykorzystuje się właściwości naturalnych czynników i warunków środowiskowych. Odnowa biologiczna obejmuje metody fizykalne (np. masaż czy hydroterapię), ale także właściwą dietę, odpowiednia dawkę snu czy walkę z nadmiernym stresem. 

  • Ćwiczenia dla narciarzy i snowboardzistów – jak przygotować stawy do sezonu narciarskiego?

    Brak odpowiedniego przygotowania fizycznego przed pierwszym po przerwie szusowaniem na nartach czy jazdą na snowboardzie może skończyć się tragicznie. Najczęstsze kontuzje narciarzy i snowboardzistów to poważne urazy stawu kolanowego, a także uszkodzenia nadgarstka oraz stawu ramiennego. Przygotowanie do wizyty na stoku powinno obejmować zarówno trening odbywany już na kilka tygodni przed zimowymi aktywnościami, jak i rozgrzewkę bezpośrednio przed jazdą.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij