Co wiemy o zielonej kawie? Czy jest lepsza i smaczniejsza od tradycyjnej, palonej?
Maria Brzegowy

Co wiemy o zielonej kawie? Czy jest lepsza i smaczniejsza od tradycyjnej, palonej?

„Zielona kawa pozwala na szybszą redukcję nadmiernej masy ciała!”, „możesz mieć dziesięć kilogramów mniej w miesiąc!”, „to najlepszy, naturalny spalacz tłuszczu” – tak zieloną kawę reklamują producenci różnego rodzaju suplementów zawierających jej ekstrakt. Ile jest w tym prawdy? Czy zielona kawa może być lepsza od czarnej? I czy będzie odpowiadać każdemu? Przyjrzyjmy się surowej kawie.

Mała czarna o poranku – czy jest zdrowa?

Sama kawa, była do niedawna dosyć mocno demonizowana. Uważano, że podnosi ciśnienie tętnicze krwi, że nadmiernie pobudza i że nie jest właściwa dla osób starszych. Dziś wiemy, że kawa nie tylko nie szkodzi, ale i może pozytywnie wpływać na nasz organizm. Jej umiarkowane spożycie badacze wiążą m.in. z wydłużeniem życia – poleca się sięganie od 3 do 5 filiżanek kawy dziennie.

Kawa spożywana w niewielkich ilościach może pozytywnie wpływać na cały nasz organizm, a szkodliwy jej wpływ wiąże się głównie z nadmiernym spożyciem. Umiarkowanych ilości nie muszą się więc obawiać osoby z wysokim ciśnieniem tętniczym krwi – kawa w niewielkim stopniu podwyższa wartość tego parametru.

Sugeruje się, że rozsądna konsumpcja kawy, może przyczynić się do zmniejszenia ryzyka zachorowania na cukrzycę typu 2., chorobę Parkinsona, Alzheimera, marskość wątroby, raka wątroby oraz raka jelit. Ponadto, uważa się, że kawa przyspiesza przemianę materii i oczywiście – poprawia koncentrację i sprawność myślenia. Kawa to także dobre źródło przeciwutleniaczy (antyoksydantów). Wymienionych właściwości nie poznamy jednak przy większym spożyciu napoju – nadmiar bioaktywnych związków, może np. spotęgować uczucie nerwowości oraz sprzyjać wystąpieniu migreny.

Wśród kobiet funkcjonuje często przekonanie, że w razie głodu, najlepiej dla figury sięgnąć po kawę (podobną sytuacje obserwuje się w kontekście palenia papierosów). Taka praktyka miałaby ograniczać łaknienie, zaspokajać potrzebę jedzenia, a tym samym ułatwiać odchudzanie. Nic bardziej mylnego! Notorycznie zastępując posiłki kawą, sprzyjamy powstawaniu niedoborów pokarmowych, a ponadto – zwiększamy swoje szansę na efekt jojo po zakończeniu redukcji.

Zielona kawa – kawa z niepalonych ziaren

Zielona kawa (green coffee, raw coffee), to, jak angielska nazwa wskazuje, surowe ziarna kawowca, które w procesie produkcji, nie podlegają prażeniu. Mylnie jednak większość z nas sądzi, że zielona kawa nie zawiera kofeiny i mogą bez obaw sięgać po nią np. kobiety w ciąży (indywidualne podejście). Sekretem zielonej kawy jest natomiast wyższy udział kwasu chlorogenowego (ACG), którego znaczna ilość wytraca się podczas procesu palenia. 

Smakosze tradycyjnej kawy mogą  być rozczarowani smakiem i zapachem zielonego naparu. Cała istota kawy polega na wydobyciu jej cech podczas palenia ziarna. W zielonym napoju, tego bukietu już nie znajdziemy. Kawa będzie pozbawiona dobrze znanego nam zapachu, a smak zdecydowanie bardziej gorzkawy.

Polecane dla Ciebie

Właściwości odchudzające zielonej kawy

Wspomniany wyżej kwas chlorogenowy jest antyoksydantem, tzn. że sprzyja walce z wolnymi rodnikami, będących w nadmiarze przyczyną rozwoju wielu chorób cywilizacyjnych (np. nowotworowych czy chorób sercowo-naczyniowych). Zdaniem badaczy, miałby on również wpływać na gospodarkę węglowodanową - poprzez obniżenie wchłaniania „cukrów” oraz skierowanie „zainteresowania” organizmu na obecne już w ciele zapasy. To właśnie dzięki temu, zielona kawa miałaby wpływać na proces redukcji masy ciała – przyspieszając w ten sposób odchudzanie. 

Wybrane badania na modelu zwierzęcym wykazały, że obecny w ziarnach kawy kwas chlorogenowy, korzystnie wpływa na wartość glikemii oraz indeks glikemiczny przyjmowanego pożywienia.

Gdzie znaleźć i jak spożywać zieloną kawę

Zielona kawa jest u nas dostępna najczęściej pod postacią suplementów diety – zawierających ekstrakt z surowych ziaren. W sklepach można również znaleźć kawę w wersji rozpuszczalnej – podobnie jednak jak w przypadku tej tradycyjnej, domyślamy się, że jest to jedynie napój kawowy, a nie pełnowartościowe ziarna. Również i branża kosmetyczna wykorzystuje ten surowiec jako element oferty – pod postacią kremów i balsamów z ekstraktami, które rzekomo miałyby przyspieszać „spalanie tłuszczu” i niwelować cellulit. Niestety, choć rokrocznie na rynku pojawiają się nowe, cudowne specyfiki, pamiętajmy o rozsądku podczas robienia zakupów. Zerknijmy na etykietę i poczytajmy skład – w większości bowiem przypadków, zapewne okaże się, że „ekstrakt” jest dodany w minimalnych ilościach, co raczej przekreśla szansę na jakiekolwiek pozytywne działanie drogiego preparatu czy kremu.

Niestety, choć producenci cudownych suplementów usiłują wykorzystać wybrane informacje na temat prozdrowotnego działania ziaren zielonej kawy, należy zawsze pamiętać, że bez zmiany złych nawyków żywieniowych oraz aktywności fizycznej, żaden z leków ani suplementów diety nie przyniesie nam oczekiwanych rezultatów. Podczas zakupów, zwracajmy uwagę na skład produktów, nie przesadzajmy także z ich ilością. Również i w tym przypadku złotą zasadą jest umiar i rozsądek.

1.    Pastusiak K. i wsp., 2016, Zielona kawa a parametry gospodarki węglowodanowej oraz wartości ciśnienia tętniczego, Forum Zaburzeń Metabolicznych, 7, 4, 170-175
2.     Sęczyk Ł., Zielona kawa jako źródło kwasu chlorogenowego, 2013, Postępy w naukach przyrodniczych, Politechnika Lubelska, 2, 116-130
3.    www.dietetycy.org.pl, Zielona Kawa & Odchudzanie / Green Coffee, dostęp 19.01.2018 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Jakie są typy sylwetki? Czym się charakteryzują?

    Chociaż wydaje się to oczywiste, nie wszyscy zdają sobie sprawę, że istnieją różne typy ludzkich sylwetek. Warto wiedzieć, jaki mamy rodzaj sylwetki, ponieważ w ten sposób możemy dostosować na przykład odpowiednią dietę czy plan treningowy.    

  • Beta-alanina – zastosowanie, dawkowanie

    Beta-alanina to suplement diety, który pomaga znacząco zwiększyć masę mięśniową. Stąd też jest on szczególnie ceniony przez osoby zawodowo uprawiające różnego rodzaju sporty.    

  • Lactobacillus plantarum 299v – co to? Na co pomaga? Właściwości i działanie

    Szczep bakteryjny o nazwie Lactobacillus plantarum 299v to popularny składnik preparatów probiotycznych, który wykazuje zróżnicowane, prozdrowotne właściwości. Przede wszystkim jest on pomocny dla osób borykających się z zespołem jelita drażliwego, ale również ma swój udział we wzmacnianiu układu odpornościowego.    

  • Zwichnięcie kostki – objawy, leczenie, rehabilitacja

    Zwichnięciu kostki (stawu skokowego) towarzyszą zwykle: ból, brak możliwości ruchu, widoczna deformacja i opuchlizna. Do tego urazu dochodzi najczęściej w wyniku aktywności fizycznej. Czym dokładnie jest zwichnięcie kostki i czym różni się od skręcenia? W jaki sposób można mu zapobiec?

  • Johimbina – właściwości i zastosowanie

    Jednym z alkaloidów, których oddziaływanie na organizm ludzki zostało stosunkowo dobrze zbadane, jest johimbina. Znana jako „spalacz tłuszczu” lub składnik pomagający w problemach z uzyskaniem wzwodu członka. Czym zatem jest johimbina i jak działa na nasz organizm? Czy może wspomagać odchudzanie? I czy jest bezpieczna? Odpowiadamy.

  • Na czym polega dieta wodna?

    Docenienie znaczenia odpowiedniego spożycia wody dla zachowania zdrowia i długotrwałego utrzymywania należytej masy ciała jest szczególnie ważne dla mieszkańców Japonii, którzy przestrzegają zasad tzw. japońskiej diety wodnej, o której mówi się coraz głośniej w mediach na całym świecie. Dowiedz się, na czym polega.

  • Wzmacniacze smaku w produktach żywnościowych

    Często w codziennej praktyce kuchennej sięgamy po wzmacniacze smaku. Warto wiedzieć, jaka jest szkodliwość tego typu dodatków, przeciwwskazania do ich stosowania, a także czym są naturalne wzmacniacze smaku.

  • Garbniki – właściwości i zastosowanie

    Znane są od wieków, używane zarówno w przemyśle, farmakognozji, kosmetyce. Co zatem wiemy o garbnikach? Jakie są ich właściwości? W jakich produktach możemy je znaleźć?   

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij