PMS – objawy, jak sobie z nim radzić?

Co miesiąc powtarza się niemal ten sam scenariusz – dopada Cię huśtawka nastrojów, nie możesz się skoncentrować, przybierasz na wadze nawet do 3 kg, czujesz się opuchnięta, piersi sprawiają Ci ból, nie możesz spać, masz migrenę, nudności, zaparcia lub biegunkę, a twarz i dekolt pokrywają się wypryskami? To tylko część z ponad 100 objawów, które niestety świadczą o zespole napięcia przedmiesiączkowego. Na szczęście PMS nie musi burzyć Twojego życia osobistego i zawodowego. Istnieją skuteczne sposoby na złagodzenie przykrej dolegliwości.

Zespół napięcia miesiączkowego utrudnia życie nawet co drugiej kobiety. W różnym stopniu dotyczy zwykle pań między 20 a 30 rokiem życia i może ciągnąć się aż do menopauzy. Zwykle zaczyna się na 4-10 dni przed krwawieniem i mija pierwszego lub drugiego dnia miesiączki. Jednak nie brakuje pań, które z uciążliwymi dla siebie i otoczenia dolegliwościami zmagają się nawet przez 2 tygodnie.

Zawirowania pojawiające się w drugiej fazie cyklu miesiączkowego związane są prawdopodobnie z zachwianiem równowagi hormonalnej, czyli poziomu estrogenu i progesteronu. Wina może leżeć również po stronie prolaktyny i jej wysokiego stężenia. Nie bez znaczenia są zmiany chemiczne, które zachodzą w mózgu, a także dieta i siedzący tryb życia. Zmaganie się z ZNP w dużej mierze wiąże się też z genami – jeśli występował on u kobiet w Twojej rodzinie, istnieje duże ryzyko, że również Ty będziesz cierpieć na comiesięczne dolegliwości.

Objawy

Oprócz wymienionych na samym wstępie objawów, PMS często wiąże się z mastodynią, czyli obrzmieniem i nadmierną wrażliwością piersi na dotyk, ogólnym zniechęceniem, niepokojem, zmęczeniem, agresją, apetytem na określone produkty lub wymiotami. Możesz mieć też problemy z widzeniem i niskim libido. Niekiedy dochodzi także do omdleń czy nawet, w  skrajnych przypadkach, do depresji lub zaburzeń osobowości.

Jak sobie z nim radzić?

Pierwszym krokiem w walce z zespołem napięcia przedmiesiączkowego jest wizyta u ginekologa, który pomoże określić jego przyczyny, np. poprzez cytologię hormonalną, czyli wymaz z pochwy czy badanie krwi (pomoże określić poziom hormonów oraz prolaktyny) i wybierze sposób leczenia.

W łagodzeniu objawów PMS pomoże odpowiednia dieta. Aby ukoić nerwy i pozbyć się rozdrażnienia, należy wzbogacić jadłospis o produkty bogate w wapń oraz tryptofan. Znajdziesz je w mleku i jego przetworach. Stres zredukują pełnoziarniste produkty zbożowe, ryby, drób oraz banany, które są źródłem witamin z grupy B, wpływających na funkcjonowanie układu nerwowego. W celu uniknięcia napadów wilczego apetytu, zwłaszcza na słodycze, zadbaj o wysoką podaż błonnika. Powinien on pochodzić głównie z warzyw, ale jego cennym źródłem są też kasze, brązowy ryż, owsianka, razowy makaron czy pełnoziarniste pieczywo. Dbaj również o regularne posiłki – jedz co 3-4 godziny.

Gdy cierpisz z powodu nadmiernego zatrzymania wody w organizmie, ogranicz spożycie słonych przekąsek, napojów gazowanych oraz słodyczy. Pij przynajmniej 2 litry płynów dziennie. Zrezygnuj z picia kawy i silnej herbaty. W trakcie ZNP ogranicz tłuste i ciężkostrawne potrawy, zawiesiste sosy, alkohol czy palenie papierosów. Aby ukoić nerwy, pij melisę i rumianek. Ważne jest też stosowanie preparatów witaminowo-mineralnych, np. magnezu. Przy silnych bólach, warto sięgnąć po leki rozkurczowe i przeciwbólowe.

W łagodzeniu PMS ważną rolę może odegrać aktywność fizyczna. Najlepszy efekt przyniesie sport dopasowany do Twojego stanu psychicznego i fizycznego. Jeśli potrzebujesz wyładować emocje, możesz iść pobiegać, pojeździć na rowerze czy wybrać się na zajęcia fitness o wysokiej intensywności np. zumba, body pump, aerobox, kick boxing, spinning, itp.

Na wyciszenie pomoże joga, pilates, zajęcia z piłkami (Body ball), a nawet zwykły spacer. Dobrym rozwiązaniem może być joga hormonalna, która, jak sama nazwa wskazuje ma pomóc w unormowaniu wydzielania hormonów.


Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus